ارتباط منفی بین بدنسازی و مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی، می‌تواند برای افراد مختلف ضررهای فراوان و جبران ناپذیری را داشته باشد. این ضررها از شخصی تا به شخص دیگر متغیر بوده و برای برخی افراد تاثیرات منفی بیشتری را دارد. یکی از این دسته افراد، بدنسازان هستند که با استفاده از مشروبات الکلی، می‌توانند تمامی زحمات خود را به هدر داده و تلاش‌های خود را از بین ببرند.

اگر به دنبال بدنسازی هستید و می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید، باید بدانید که مصرف مشروبات الکلی می‌تواند شما را از مقصود مورد نظرتان بسیار دور کند. در این مقاله و در ادامه قرار است تا به این موضوع و تاثیر الکل بر روی بدنسازی پرداخته و از ضررهای این ماده برای افراد بدنساز نکاتی را بیان کنیم. در صورتی که این موضوع برای شما نیز دغدغه شده است، در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر نامطلوب الکل بر تغذیه و بهم خوردن کیفیت آن

از اولین تاثیراتی که مصرف مشروبات الکلی به دنبال دارد، بهم خوردن کیفیت تغذیه است. کالری موجود در الکل بسیار بالا بوده اما برای عضات بدن قابل استفاده نیست! در واقع عضلات نمی‌توانند این میزان بالای کالری را به منبعی برای انرژی تبدیل کرده و از آن برای بهبود ورزش استفاده کنند. از همین رو بدن الکل را به عنوان چربی شناسایی مرده و از آن به عنوان یک منبع چربی استفاده می‌کند. کالری الکل به گلیکوژن، به جای تبدیل شدن به کربوهیدرات به چربی تبدیل شده و موجب افزایش چربی در بدن می‌شود!

علاوه بر تمامی این‌ موارد، الکل از جذب بسیاری از مواد دیگر نیز جلوگیری می‌کند. با مصرف الکل مواد بسیاری مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین توانایی جذب توسط بدن را از دست داده و به عنوان ماده‌ای اضافی از بدن دفع می‌شوند. به این ترتیب، مصرف الکل می‌تواند سبب سوتغذیه شده و بدن را با کمبودهای اساسی و بسیاری روبه‌رو سازد. موضوعی که برای یک ورزشکار و بدنساز بسیار خطرناک بوده و آسیب‌های بسیاری را به بدن او وارد می‌کند.

قطع شدن سنتز پروتئین با استفاده از الکل

همان‌طور که گفتیم، با مصرف الکل بدن توانایی خود را در جذب بسیاری از مواد غذایی از جمله پروتئین از دست می‌دهد. این موضوع از این جهت رخ می‌دهد که مصرف الکل از سنتز پروتئین جلوگیری کرده و این ماده مفید غذایی را به نابودی می‌کشاند. به این ترتیب بدن با کمبود پروتئین روبه‌رو می‌شود و توانایی‌های بسیاری را از دست می‌دهد.

الکل و معیوب ساختن رشد عضلات بدن

پروتئین مهم‌ترین ماده غذایی برای ورزشکاران و بدنسازان است. با استفاده از این ماده غذایی، عضله سازی در بدن صورت گرفته و افراد می‌توانند که عضلات خود را تقویت کنند. با مصرف الکل، سنتز پروتئنی در بدن به مشکل خورده و بدن در چروتئین سازی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. این موضوع می‌تواند سبب کاهش عضلات در بدن شده و به مرور بدن فرد بدنساز را تحلیل ببرد.

مصرف الکل؛ دلیلی بر جلوگیری از ریکاوری عضلات

علاوه بر اینکه با مصرف الکل، بدن توانایی ساخت عضلات جدید را نداشته، ریکاوری عضلات را نیز کند می‌کند. این موضوع در کنار عدم سنتز پروتئین و پروتئین سازی در بدن سبب می‌شود که عضلات قبلی نیز دچار مشکل شوند و توانند به خوبی رشد و تقویت شوند. از همین رو افرادی که الکل مصرف می‌کنند، توانایی بدنسازی خود را به مرور از دست داده و نمی‌توانند بدن سالمی را برای ادامه تمرینات داشته باشند.

مصرف الکل؛ دلیلی بر جلوگیری از ریکاوری عضلات

تاثیر مخرب الکل بر روی چربی‌سوزی برای بدنسازان

از آن‌جایی که با مصرف الکل، الکل خود به عنوان چربی شناسایی می‌شود، چربی سوزی در بدن را نیز با مشکل روبه‌رو می‌سازد. در واقع الکل در بدن چربی شناسایی شده که چربی نیست! این موضوع سبب می‌شود که سیستم‌های متابولیسم بدن دچار مشکل شده و نتوانند بین کربوهیدرات و چربی در بدن تفاوتی را قائل شوند.

سیستم متابولیسم بدن به مرور دچار مشکل و درگیری شده و اکسیدان چربی تا سطح بسیار زیادی کاهش می‌یابد. این موضوع به مرور زمان دچار افزایش وزن در فرد شده و مشکلات بسیاری را برای دستگاه گوارش و هضم و جذب بدن به وجود می‌آورد.

تاثیر الکل بر روی خواب و بهم خوردن سیستم آن

با استفاده از الکل، بدن تا مدت زمان طولانی و چیزی در حدود ۶ ساعت، نیاز به بازیابی دارد. سنگین بودن هضم و جذب الکل سبب می‌شود که در طول ۶ ساعت پس از مصرف آن، نتوان خواب راحت و آسوده‌ای را تجربه کرد. این موضوع در حالی است که معمولا استفاده از الکل برای افراد در طول شب رخ می‌دهد و خواب شبانه فرد را بهم می‌ریزد. استفاده مکرر و متوالی از الکل در طول شب سبب می‌شود که بدن دیگر عادت خواب شبانه خود را از دست بدهد و نتواند سلامتی خود را تامین کند.

هورمون‌های تاثیرگذار در بدنسازی و تاثیر الکل بر آن‌ها

با بهم خوردن سیستم خواب در اثر استفاده از الکل، سیستم هورمونی بدن نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بهم می‌ریزد. به این ترتیب سبب مشکلات جدی و بسیاری را تجربه می‌کند و نمی‌تواند به خوبی و در زمان مشخص شده، هورمون‌های لازم را در بدن ترشح کند.

این موضوع در مدت زمان طولانی می‌تواند سبب از بین رفتن سلامتی بدن شده و مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد. در صورتی که بدنسازی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، باید نسبت به این موضوع آگاه باشید و بدانید که بهم خوردن سیستم خواب شما بر اثر مصرف الکل، می‌تواند زحمات شما برای رسیدن به بدن سالم و متناسب را خراب کند.

کاهش تستوسترون در بدن با استفاده از مصرف الکل

استفاده از الکل تاثیر مستقیمی بر روی هورمون‌های جنسی بدن دارد. این موضوع در مردان شایع‌تر بوده و سبب می‌شود که تولید هورمون تستوسترون به شدت افت پیدا کرده و سبب بروز مشکلات بسیاری شود. مهم‌ترین این مشکلات کاهش انرژی در بدن بوده که با افت این هورمون بروز پیدا می‌کند.

در واقع با این اتفاق انرژی بدن کاهش یافته و عضلات به مرور در بدن کم و کمتر می‌شوند. همچنین الکل و مصرف بی‌رویه آن در میل جنسی نیز تاثیرگذار بوده و آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این موضوع در روند بدنسازی سبب خستگی بسیار شده و انرژی کمی را برای تمرینات باقی می‌گذارد.

بی‌آبی در بدن پس از استفاده از الکل

با استفاده از الکل، بدن به شدت دچار بی‌آبی و کم‌آبی می‌شود. الکل با مصرف منابع آب موجود در بدن سبب این موضوع می‌شود. با مصرف الکل، ادرار بسیار افزایش پیدا کرده و تعادل الکترولیتی در بدن بهم می‌خورد. به این ترتیب مشکلات بسیاری در بدن به وجود آمده و همان‌طور که گفتیم، عضله سازی در بدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود.

اثر مخرب الکل بر تخلیه انرژی بدن

الکل و مصرف آن، در لحظه موجب بالا رفتن انرژی بدن در لحظه می‌شود. اممکن است به نظر برسد که این موضوع برای بدن مفید بوده و انرژی لازم برای بدنسازی را فراهم می‌آورد اما مشکل اصلی در نقطه مقابل این موضوع است. مصرف الکل و از بین خوردن تعادل وضعیت آب در بدن، سبب بروز مشکلات بسیاری در سطوح انرژی فرد می‌شود.

بدن علاوه بر تجربه یکباره بالا رفتن انرژی، توانایی عضله سازی خود را نیز از دست داده و نمی‌تواند آدنوزین تری فسفات را به خوبی و مثل قبل تولید کند. این سلول در انرژی بدن تاثیر بسیاری داشته و برای کاهش انقباض عضلات ضروری است. از همین رو عدم تولید آن انرژی بدن را یکباره کاهش داده و از سطوح بالای انرژی فرد را با سطوح بسیار پایینی روبه‌رو می‌کند. این موضوع در بلند مدت و دفعات مکرر می‌تواند توانایی ورزش کردن و داشتن فعالیت‌های سنگین مانند بدنسازی را از فرد گرفته و سبب بروز مشکلات دیگری نیز در روند سلامتی فرد بشود.

اثر مشروبات الکلی بر روی حافظه فرد

از دیگر مشکلاتی که مصرف الکل می‌تواند به وجود آورد، مشکلاتی در حافظه فرد است. مصرف الکل بر عملکرد هیپوکامپوس در مغز تاثیر گذاشته و می‌تواند عملکرد آن را به مرور زمان متل کند. این بخش از مغز، بخش اصلی حافظه بوده که فرایندهای جدید یادگیری را پایه گذاری می‌کند.

با مصرف الکل و تاثیرات منفی بر روی این بخش از مغز، مشکلاتی از قبیل از بین رفتن توانایی یادگیری جدید و حافظه کوتاه مدت به وجود می‌آید. این موضوع بر تمامی ابعاد زندگی فرد می‌تواند تاثیر گذاشته و از آموزش‌های جدید فرد جلوگیری کند. یکی از این ابعاد، آموزش و تمرینات بدنسازی است که اختلال در عملکرد حافظه می‌تواند این موضوع را نیز تهدید کند.

تاثیرات روانی استفاده از مشروبات الکلی

از اصلی‌ترین تاثیرات الکل بر روی سلامت افراد، تاثیر بر روی روان فرد است. مصرف الکل به مرور اعتیادآور شده و سبب بروز اختلالاتی در این زمینه می‌شود. فعالیت‌های شیمیایی مغز را تغییر داده و هیجانات و احساسات فرد را در طی زمان تغییر می‌دهد. اضطراب را د فرد افزایش داده و به مرور زمان موجب بروز افسردگی در سطوح روانی می‌شود.

این اتفاقات به دلیل تاثیر الکل بر روی نورون‌ها و اعصاب اصلی مغز بوده و به طور کاملا مستقیم بر روی سلامت روانی فرد تاثیر گذاشته و توازن روانی فرد را بر هم می‌زند. سلامت روانی نیز یکی از ابعادی است که بر سلامت جسم افراد به صورت مستقیمی تاثیر داشته و آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در صورتی که به دنبال داشتن جسم سالمی هستید، لازم است تا به سلامت روانی خود اهمیت دهید. الکل و مصرف بی‌رویه آن می‌تواند سلامت جسم و روان شما را به خطر بیندازد.

تاثیرات روانی استفاده از مشروبات الکلی

تاثیرات منفی الکل بر بدنسازی، مجموعه‌ای از عوامل بهم پیوسته

تا به این قسمت از مقاله، ۱۴ مورد از تاثیرات الکل بر روی بدنسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. مواردی که با یکدیگر پیوستگی و هم‌پوشانی بسیاری دارند و همان‌طور که دیدید، اثرات مخربی را بر روی یکدیگر گذاشته‌اند. کم آبی بدن بر اثر استفاده الکل سبب بروز از بین رفتن عضلات شده و این موضوع انرژی بدن را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر مصرف الکل، روند و سیستم تغذیه فرد را بر هم می‌زند و از سنتز پروتئین در بدن جلوگیری می‌کند.

مشکلی که می‌تواند بر ریکاوری عضلات بدن تاثیر گذاشته و موجب خستگی جسمی فراوانی در بدن شود. به این ترتیب هورمون‌ها در بدن بهم ریخته و کاهش تستوسترون سبب کاهش توانایی و قدرت فیزیکی فرد می‌شود. با بهم ریختن هورمون‌ها، سیستم خواب دچار تغییراتی شده و سیستم متابولیسم بدن با مشکل روبه‌رو می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردید، تمامی این موارد رشته‌های گره خورده در یکدیگر هستند که تغییرات هریک دیگری را به تغییر وامی‌دارد و مشکلات فراوانی را برای بدن فرد به وجود می‌آورد.

سخن پایانی مقاله

با خواندن این مقاله و همراهی ما تا به اینجای مقاله، با مواردی از ضررها و تاثیرات الکل بر بدنسازی آشنا شده‌اید. با اینکه الکل برای تمامی افراد ضررهای فراوانی را دارد، اما این ضررها برای قشر ورزشکار بیش از دیگران بوده و می‌تواند سبب بروز اختلالات بیشتری در این افراد شود. در صورتی که بدنسازی برای شما اهمیت داشته و می‌خواهید بدن سالمی را تجربه کنید، لازم است به این موارد توجه و دقت کافی را داشته باشید.