دوش آب سرد بعد از تمرین، بهترین راهکار برای ریکاوری عضلات است

درصد زیادی از ورزشکاران بعد از انجام تمرینات خود دوش آب سرد می‌گیرند. این کار فواید بسیاری دارد و جدا از مساله رعایت بهداشت فردی، دوش آب سرد بعد از تمرین می‌تواند عضلات را در وضعیت ریکاوری قرار داده و از تجمع اسیدلاکتیک در ماهیچه‌ها جلوگیری کند. در این مطلب مزایای گرفتن دوش آب سرد بعد از تمرینات ورزشی را بررسی می‌کنیم. همچنین نگاهی به نکات مهم دوش گرفتن با آب سرد خواهیم داشت.

فواید گرفتن دوش آب سرد بعد از تمرین

با وجود اینکه دوش آب گرم هم به نوبه خود فواید گوناگونی برای بدن دارد اما دوش آب سرد گزینه بهترین برای ریکاوری ماهیچه‌ها و همینطور کاهش دردهای عضلانی است. اگر بخواهید دوش آب سرد بگیرید احتمال از خود می‌پرسید که این کار چه مزایای دارد؟ خبر خوب این است که دوش آب سرد به ویژه برای ورزشکاران حرفه‎ای که در تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌کنند، فواید بسیاری دارد. در ادامه مهم‌ترین موارد در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

سفت کردن پوست و حفظ جریان خون در آن

یکی از مزایای گرفتن دوش آب سرد بعد از تمریت، سفت شدن پوست و حفظ جریان خون در آن است. در حقیقا زمانی که شما بعد از یک جلسه ورزشی پرفشار که ضربان قلب شما بسیار بالا است باید از دوش آب سرد استفاده کنید تا از افزایش جریان خود در بدن به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید. آب سرد همچنین می‌تواند به سفت شدن پوشت شما کمک کرده و جریان خون را به خوبی در آن حفظ کند؛ یعنی وقتی که جریان خون به پوست افزایش پیدا می‌کند می‌توانید با کمک آب سرد خون را همچنان در پوست نگه دارید و به سلامت و شادابی پوست کمک کنید. همچنین با این کار کوتیکول‌های مو نیز منقبض می‌شوند.

دوش آب سرد بعد از تمرین

دوش آب سرد باعث هیدراته شدن پوست می‌شود

به شکل طبیعی زمانی که ورزش می‌کنید بدنتان رطوبت از دست می‌دهد. با دوش آب سرد می‌توانید بدن خود را مجددا هیدراته کنید و رطوبت پوست خود را افزایش دهد. دوش آب گرم لایه سبوم پوست شما را خشک می‌کند؛ این لایه باعث حفظ رطوبت و سلامت بخش‌های مختلف بدن به ویژه موها می‌شود.

در صورتی که دوش آب سرد بعد از تمرین این لایه را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که آب سرد یک راهکار بسیار مناسب برای آبرسانی طبیعی به پوست و حفظ سلامت آن است. برای استفاده از این مزیت نیازی نیست به مدت بالا زیر دوش آب سرد باشید. چرا که ممکن است خیلی از افراد نتوانند دمای پایین آب را برای مدت طولانی تحمل کنند.

در عوض می‌توانید ابتدا دوش آب ولرم گرفته و در دقایق پایانی دمای آب را کاهش بدهید و دوش آب سرد داشته باشید. به بیانی دیگر می‌توانید ابتدا دوش آب ولرم گرفته و بعد بدن خود را تمیز کنید. سپس برای چند ثانیه زیر آب سرد قرار بگیرید تا هم رطوبت پوست را افزایش دهید، هم جریان خون را در پوست حفظ کنید و منجر به شادابی آن شوید.

دوش آب سرد وضعیت روانی شما را بهبود می‌بخشد

بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی میزان هورمون‌های سروتونین و دوپامین به شکل قابل توجهی در بدن افزایش پیدا می‌کند. این هورمون‌ها انرژی بیشتری به شما داده و باعث احساس خوشحالی و شادابی می‌شوند. برای استفاده حداکثری از این شرایط با گرفتن یک دوش آب سرد بعد از تمرین می‌توانید انرژی خود را بیش از قبل کنید؛ چرا که آب سرد به وسیله تحریک سیستم عصبی در مقابله با استرس و مشکلات روانی به شما کمک می‌کند. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ نشان داد که دوش آب سرد دارای خواص ضدافسردگی است. زیرا گیرنده‌های مربوط به سرما در بدن باعث ارسال تکانه‌های الکتریکی به اعصاب مغری می‌شوند. در نهایت با این روند وضعیت روانی و ذهنی شما بهتر می‌شود.

دوش آب سرد می‌تواند به شکل قابل توجهی سرعت ریکاوری بدن را افزایش دهد

دوش آب سرد بعد از انجام تمرین می‌تواند با تاثیری که بر روی افزایش میزان خون‌رسانی و رطوبت دارد، مواد مغذی بیشتری را به ماهیچه‌ها رسانده و علاوه بر کاهش دردهای عضلانی، سرعت ترمیم ماهیچه‌ها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. دوش آب سرد همچنین می‌تواند میزان گلوتاتیون را افزایش دهد. گلوتاتیون در واقع نوعی ترکیب پروتئینی کوچک است که از سه اسید آمینه‌ سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین ساخته می‌شود. وجود این ترکیب به بهبود ماهیچه‌ها و ریکاوری سریع‌تر بدن شما کمک می‌کند.

آب سرد می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی ورزشکاران شود

ورزش یکی از بهترین راهکارهای طبیعی برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. شما حتی با کمی ورزش منظم هم می‌توانید ایمنی بیشتری داشته باشید و خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون را کاهش دهید. البته تنها زمانی از این مزیت بهره‌مند می‌شوید که در ورزش زیاده‌روی نکرده و به بدن خود اجازه‌ ریکاوری بدهید. زیرا اگر بدن فرصت کافی برای ریکاوری نداشته باشد، نقش ورزش روی سیستم ایمنی معکوس شده و سلامتی‌تان به خطر می‌افتد.

دوش آب سرد بعد از تمرین

در نتیجه افزایش سرعت ریکاوری نکته‌ مهمی برای حفظ سلامتی و ایمنی بدن بعد از ورزش است. دوش آب سرد سرعت ریکاوری را افزایش بدهد. همچنین قرار دادن سراسر بدن در معرض آب یخ یا رفتن زیر دوش آب سرد پس از ورزش می‌تواند درد و التهاب را به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین قرار دادن کیسه‌ی یخ روی ماهیچه‌ها در کاهش درد و تورم تاثیرگذار است. جدا از این، دوش آب سرد به شکل کلی تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی می‌گذارد و منجر به افزایش سطح گلبول‌های سفید می‌شود. به همین دلیل دوش آب سرد از دو طریق به حفظ سلامتی کمک می‌کند؛ یکی افزایش سرعت ریکاوری و کاهش آسیب‌های ناشی از ورزش، و مورد دیگر هم افزایش مثدار گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن.

دوش آب سرد؛ راهکاری برای برای غلبه بر خستگی‌های جسمی و روانی

آب سرد بهترین گزینه برای ریکاوری ماهیچه‌ها و کاهش دردهای عضلانی است. شما با این کار می‌توانید جریان خون و خون‌رسانی را تقویت کرده و باعث شادابی پوست خود شوید. اگر می‌خواهید به تازگی این عادت را در خود ایجاد کنید توصیه می‌کنیم ابتدا تنها برای چند ثانیه در معرض آب سرد قرار بگیرید و زمانی که به آن عادت کردید مدت زمان دوش گرفتن خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

دوش آب سرد را باید تا چه مدت بعد از اتمام تمرین گرفت؟

بهتر است بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از پایان تمرین خود، دوش آب سرد بگیرید.

آیا افرادی که بیماری دارند می‌توانند از دوش آب سرد استفاده کنند؟

آن دسته از افرادی که دیابت دارند و یا با مشکلات قلبی و فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید دوش آب سرد بگریند.

عوارض جسمانی نگرفتن دوش آب سرد بعد از تمرین کدام هستند؟

احساس خستگی و نداشتن آمادگی لازم برای جلسه بعدی تمرینی و درد عضلات از معایب این کار هستند