بسیاری از افراد از فواید و مضرات پنیر پیتزا خبر ندارند

یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی که در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پنیر پیتزا است. از پنیر پیتزا در خوراکی‌های کلاسیک تا غذاهای فست‌فود استفاده می‌شود و در طعم و خواص آن تاثیر زیادی می‌گذارد. این مواد اولیه مهم در غذاهای مختلف، از یک نوع پنیر سفت به‌دست می‌آید. علاوه بر طعم‌بخشی به غذاها، پنیر پیتزا خواص مفید و مضر متعددی دارد که تاثیرات زیادی در تناسب اندام و سلامت می‌گذارند. پنیر پیتزا انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌‌ها از خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار هستند. در این مطلب از گیشا اسپرت با نقش پنیر پیتزا در رژیم غذایی آشنا می‌شویم و خواص آن را بررسی می‌کنیم.

پنیر پیتزا در رژیم غذایی چه نقشی دارد؟

پنیر پیتزا انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها تاثیرات مثبت و منفی آشکاری بر تناسب اندام و سلامت انسان می‌گذارند. این ماده غذایی به‌دلیل طعم خوشمزه و داشتن مواد مغذی فراوان، محبوبیت زیادی دارد. برخی از انواع پنیر پیتزا چربی بیشتری دارند و برخی دیگر با ترکیبات رژیمی تولید می‌شوند. همچنین این محصولات از نظر بافت و طعم با یکدیگر متفاوت هستند. همان‌طور که گفته شد، پنیر پیتزا از مواد لبنی تولید می‌شود و از برخی خواص لبنیات نیز برخوردار است. برای مثال متخصصان به‌دلیل کالری و پروتئین زیاد، مصرف پنیر پیتزا را به ورزشکاران و افرادی که به‌دنبال تناسب اندام هستند توصیه می‌کنند.

رایج‌ترین انواع پنیر پیتزا در رژیم غذایی عبارتند از:

  • پنیر پیتزا موزارلا
  • پنیر پیتزا چدار
  • پارمزان
  • پنیر پیتزا پروولون

فواید پنیر پیتزا برای سلامت و تناسب اندام

پزشکان و متخصصان همواره تاکید کرده‌اند که برای دستیابی به تناسب اندام و سلامت بدن، لازم است که از مصرف زیاد فست‌‌فود خودداری کرد. این توصیه متخصصان به‌دلیل کالری و چربی بالای این ماده خوراکی است و پنیر پیتزا نیز در این مساله نقش پررنگی دارد. بر خلاف نظر بسیاری از افراد، پنیر پیتزا سرشار از چربی‌های مضر نیست و علاوه بر این، تاثیرات مثبتی نیز بر تناسب اندام و سلامت بدن می‌گذارد و مصرف صحیح و کنترل‌شده آن توصیه می‌شود. در ادامه برخی از اصلی‌ترین فواید پنیر پیتزا در رژیم غذایی را بررسی می‌کنیم.

پنیر پیتزا سرشار از کلسیم است

همان‌طور که می‌دانید، پنیر پیتزا از مواد لبنی به‌دست می‌آید و مانند انواع لبنیات سرشار از کلسیم است. ضرورت مصرف لبنیات برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست و برای مثال شیر، پنیر، ماست و … را از منابع اصلی کلسیم هستند. بنابراین برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن باید از محصولات لبنی استفاده کرد و مصرف پنیر پیتزا به تنهایی کافی نیست.

پنیر پیتزا کالری بالایی دارد

افرادی که به‌دنبال روش‌های درمان چاقی و کالری‌سوزی هستند باید از مصرف زیاد پنیر پیتزا خودداری کنند؛ زیرا که پنیر پیتزا منبع غنی کالری است. بنابراین افرادی که دچار کمبود وزن و قوای بدنی هستند، می‌توانند با مصرف کنترل‌شده پنیر پیتزا کالری مورد نیاز را به بدن منتقل کنند. به همین دلیل ورزشکاران و بدنسازان برای عضله‌سازی و تقویت بدن از کالری پنیر پیتزا استفاده می‌کنند.

مصرف پنیر پیتزا به رشد کودکان کمک می‌کند

پزشکان و متخصصان اطفال مصرف پنیر پیتزا را برای کودکان توصیه می‌کنند. کودکان در سنین رشد هستند و باید با تامین مواد مغذی مانند پروئئین، کلسیم، فسفر و … به رشد بدن آن‌ها کمک کرد. همان‌طور که گفته شد، پنیر پیتزا سرشار از کلسیم است و برای رشد صحیح و سریع‌تر بدن کودکان مناسب است. کلسیم پنیر پیتزا علاوه بر استخوان کودکان، بر سلامت دندان کودکان نیز تاثیر به‌سزایی دارد.

152558
152559
152560
152561
انواع تغذیه رژیمیمشاهده همه
پنیر پیتزا در رژیم غذایی

تامین ویتامین E مورد نیاز بدن؛ یکی از مهم‌ترین نقش‌های پنیر پیتزا در رژیم غذایی

یکی از مزایای مصرف پنیر پیتزا که اغلب افراد از آن غافل هستند، تامین ویتامین E است. ویتامین E از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن به‌شمار می‌آید. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و در بازسازی سلول‌های بدن مانند سلول‌های پوستی تاثیرگذار است.

پنیر پیتزا منبعی عالی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است

بدن انسان برای داشتن فعالیت مطلوب به پروتئین نیاز دارد. پروتئین در بدن آمینه‌اسید تولید می‌کند و به همین دلیل برای سلامت و قوای بدن ضروری است. کمبود پروتئین در بدن متابولیسم بدن را مختل می‌‌کند و باعث ضعف بدنی و ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌شود. جالب است بدانید که یک واحد پنیر پیتزا می‌تواند ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کند. بنابراین مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود.

تامین فیبر مورد نیاز بدن؛ یکی دیگر از دلایل ضرورت وجود پنیر پیتزا در رژیم غذایی

علاوه بر محصولات لبنی، در تولید پنیر پیتزا از آرد و گندم نیز استفاده می‌شود. کمبود فیبر در بدن باعث بروز اختلال در متابولیسم بدن می‌شود. به‌دلیل وجود گندم در ترکیبات پنیر پیتزا، پنیر پیتزا منبعی غنی از فیبر است و سیستم گوارش بدن را نیز تقویت می‌کند. فیبر در حفظ سلامت سیستم هضم معده نیز تاثیرگذار است و برخی از مواد غیرضروری مانند کلسترول را از بدن خارج می‌کند.

پنیر پیتزا سرشار از سلنیوم است

وجود سلنیوم در بدن باعث بهبود متابولیسم می‌شود. علاوه بر این، مصرف سلنیوم به‌طور روزانه باعث کاهش خطر ایجاد سلول‌های سرطانی می‌‌شود. ترکیب سلنیوم و پتاسیم نیز برای سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی مناسب است و باعث تعادل فشار خون می‌شود. برای تامین مقداری از سلنیوم مورد نیاز بدن می‌توانید از پنیر پیتزا استفاده کنید.

پنیر پیتزا منبع سدیم و فسفر است

مصرف صحیح سدیم در حفاظت از ماهیچه‌ها و متعادل شدن میزان مایعات بدن تاثیرگذار است. فسفر نیز در کنار کلسیم برای استحکام استخوان مفید می‌باشد. بنابراین مصرف پنیر پیتزا برای تامین سدیم و فسفر مناسب است. سدیم برای حفظ سلامت بدن ضروری است و برای تناسب اندام نیاز است که پنیر پیتزا در رژیم غذایی قرار داشته باشد.

پنیر پیتزا در رژیم غذایی

عواقب مصرف افراطی پنیر پیتزا در رژیم غذایی

به‌طورکلی مصرف افراطی هر مواد غذایی تاثیرات منفی در بدن می‌گذارد. مصرف افراطی و بیش ‌از حد پنیر پیتزا نیز سلامت بدن و تناسب اندام را تهدید می‌کند. برای مثال از مضرات پنیر پیتزا می‌توان به افزایش کلسترول، افزایش فشار خون، تامین بیش از حد سدیم و نمک، مشکلات پوستی، چاقی و چربی‌های اشباعی و کربوهیدرات اشاره کرد.

در مصرف پنیر پیتزا تعادل ایجاد کنید تا از تاثیرات مثبت آن بهره ببرید

پنیر پیتزا یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی به‌شمار می‌آید و در غذاها و خوراکی‌های مختلفی کاربرد دارد. دلیل محبوبیت پنیر پیتزا علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که دارد، فواید آن برای تناسب اندام و سلامت بدن است. از طرف دیگر مصرف بیش از حد پنیر پیتزا سلامت بدن را به خطر می‌اندازد و ورزشکاران و افرادی که به‌دنبال تناسب اندام هستند، باید در مصرف آن تعادل ایجاد کنند.

مجموعه گیشا اسپرت، عرضه‌کننده محصولات خوراکی تقویت‌کننده برای ورزشکاران و بدنسازان است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما، محصولات مورد نظر خود مانند شکلات پروتئین‌بار و غلات رژیمی و … را برای حفظ تناسب اندام سفارش دهید.