دستیابی به تناسب اندام با مصرف سبزیجات آسان‌تر است

کاهش وزن و لاغری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد است. به‌ویژه که تناسب اندام از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز پیشگیری می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که برای دستیابی به بدنی سالم و آماده، باید به تغذیه خود توجه کنیم و با بهبود رژیم غذایی و افزودن ورزش به برنامه روزانه خود، برای کالری‌سوزی و لاغری تلاش کنیم. سبزیجات از موثرترین مواد غذایی برای لاغری به شمار می‌آیند و با مصرف منظم و صحیح آن‌ها، لاغری و تناسب اندام رویایی دور از دسترس نیست. از جمله مفیدترین سبزیجات می‌توان از کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج و … نام برد. در این مطلب با برخی از بهترین سبزیجات برای لاغری آشنا می‌شویم و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چرا مصرف سبزیجات برای کاهش وزن مناسب است؟

سبزیجات فواید متنوعی برای سلامت بدن دارند و فعالیت‌های ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشند. همچنین سبزیجات، خوش‌طعم و خوش‌خوراک هستند و می‌توان از آن‌ها در بسیاری از غذاها استفاده کرد. به‌طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که تمام افراد بین میزان مصرف گوشت و سبزیجات، تعادل ایجاد کنند. در ادامه با برخی از فواید سبزیجات برای لاغری آشنا می‌شویم.

بهترین سبزیجات برای لاغری

تنظیم قند خون

با مصرف سبزیجات به طور منظم، سطح انرژی بدن در سطح متعادلی ثابت می‌ماند و از افزایش و کاهش ناگهانی سطح انرژی جلوگیری می‌کند. همچنین فیبر موجود در بهترین سبزیجات برای لاغری تنظیم شدن قند خون را به دنبال دارد. اگر بخش قابل توجهی از رژیم غذایی خود را به مصرف سبزیجات اختصاص داده‌اید، در طول روز، مخصوصا در ساعات پایانی بعدازظهر احساس افت انرژی نخواهید داشت. این افت انرژی بیشتر در بدن افرادی که به مصرف مدام شیرینی‌جات و کربوهیدرات عادت دارند، مشاهده می‌شود.

کاهش اشتهای کاذب

مصرف سبزیجات باعث می‌شود که فرد در مدت زمان طولانی‌تر احساس سیری داشته باشد و به انواع میان‌وعده‌ها و ریزه‌خواری‌ که ناشی از اشتهای کاذب هستند، نیاز نداشته باشد. ترکیب سبزیجات با پروتئین و چربی‌های ضروری، باعث می‌شود که تا وعده بعدی سیر و شاداب باشید.

بهبود سبک زندگی

همان‌طور که گفته شد اولین قدم برای رسیدن به کاهش وزن و بدنی سلامت، تغییر سبک زندگی است. شما با تغییر رژیم غذایی خود و حذف کربوهیدرات و چربی‌های مضر و جایگزین کردن سبزیجات، تاثیرات مثبت سبزیجات را در تمام بخش‌های زندگی احساس می‌کنید. خصوصیات سبزیجات از جمله داشتن فیبر، آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها، باعث شده که مصرف آن‌ها برای رسیدن به لاغری ضروری باشد. با مصرف سبزیجات دیگر خطر چاقی شما را تهدید نمی‌کند و فقط کافی است با خلاقیت خود، از آن‌ها در قالب غذاها و سالادها استفاده کنید.

کالری کم

همواره از کم بودن کالری سبزیجات به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها یاد می‌شود. همچنین کالری کم آن‌ها باعث می‌شود که افراد در مصرف آن‌ها محدودیت کمتری داشته باشند؛ زیرا مقدار کالری که از مصرف یک وعده گوشت به بدن وارد می‌شود، با کالری مصرف چندین وعده سبزیجات یکسان است.

بهترین سبزیجات برای لاغری

معرفی بهترین سبزیجات برای لاغری

دنیای سبزیجات بسیار گسترده است و تمام آن‌ها در بهبود عملکرد بدن تاثیرات مثبت زیادی می‌گذارند. بنابراین مصرف سبزیجات برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها توصیه می‌شود و حتی برخی از سبزیجات، روند درمان بیماری‌ها را سرعت می‌بخشند. در ادامه با برخی از بهترین سبزیجات برای لاغری آشنا می‌شویم.

کلم بروکلی

کلم بروکلی کاربردهای زیادی دارد و مزایای آن در لاغری نیز به اثبات رسیده‌اند. مصرف این سبزیجات در زمان کالری‌سوزی بسیار موثر است و شما می‌توانید از فواید بی‌شمار و طعم دلنشین آن لذت ببرید. بروکلی سرشار از فیبر است و همین خاصیت آن باعث می‌شود که فرد پس از مصرف آن، احساس سیری و بی‌نیازی به غذای بیشتر داشته باشد. می‌توانید بروکلی را به عنوان دورچین سالاد استفاده کنید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای جرو خوشمزه‌ترین سبزیجات است و عطر ملایم و دلنشینی دارد. این سبزیجات به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مواد اولیه بسیاری از غذاها به شمار می‌آید. فلفل دلمه‌ای حاوی کالری کم و مواد مغذی سرشار است و به عنوان یکی از بهترین سبزیجات برای لاغری شناخته می‌شود. حس سیری پس از مصرف فلفل دلمه‌ای، باعث جلوگیری از پرخوری می‌شود. علاوه بر این لاغری، فلفل دلمه‌ای سرشار از مواد مغذی است و عملکرد بدن را در بسیاری از زمینه‌ها بهبود می‎بخشد. برای مثال مقدار ویتامین C در فلفل دلمه‌ای قرمز، از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین C در فلفل دلمه‌ای باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مصرف آن جذب آهن را نیز افزایش می‌دهد.

اسفناج؛ یکی از بهترین سبزیجات برای لاغری

به‌طور کلی سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و … در کنار این که دارای کالری کمی هستند، مواد مغذی بسیاری را در بدن نیز تامین می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین و بهترین سبزیجات برای لاغری، سبزی اسفناج است. این سبزی را می‌توان به رسپی اغلب غذاها اضافه کرد و از طعم و مزایای بی‌نظیر آن استفاده کرد. اسفناج به عنوان یک نیروگاه انرژی شناخته می‌شود که مصرف آن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و … می‌شود. شما می‌توانید از اسفناج در اسموتی‌های سبز برای اول صبح، یا در سالادها و انواع املت‌ها استفاده کنید.

بهترین سبزیجات برای لاغری

سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار، منبع سرشار مواد مغذی هستند که برای کاهش وزن عملکردی فوق‌العاده دارند. این سبزیجات کربوهیدرات کمی دارند و بدون کالری، سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آب هستند. برخی از سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و … حتی دارای اسیدهای آمینه و پروتئین هستند. شما در تمام وعده‌های خود می‌توانید از این سبزیجات استفاده کنید و فواید آن‌ها برای لاغری را با چشم خود ببینید.

در ادامه با برخی از سبزیجات برگ‌دار آشنا می‌شویم:

  • کاهو
  • آرگولا
  • چغندر
  • کلم‌پیچ
  • سبزی کولارد یا کلم بزرگ سبز
  • جعفری
  • گشنیز

تناسب اندام را با سبزیجات تجربه کنید

مصرف سبزیجات فواید متعددی برای بدن دارد. ورزشکاران حرفه‌ای که نسبت به تغذیه خود حساس هستند، بخش بزرگی از رژیم غذایی خود را به سبزیجات اختصاص می‌دهند. بهبود رژیم غذایی با سبزیجات و ورزش باعث می‌شود که لاغری هدفی دور از ذهن نباشد. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، جعفری و … برخی از بهترین سبزیجات برای لاغری هستند. اگر به دنبال لاغری و تناسب اندام هستید، با اضافه کردن سبزیجات به لیست غذایی خود و فعالیت‌های ورزشی، برای رسیدن به بدن ایده‌آل خود اقدام کنید.

سوالات متداول

موثرترین سبزیجات برای لاغری کدام سبزیجات هستند؟

کدو سبز، اسفناج، کاهو، کرفس، فلفل دلمه‌ای، فلفل تند، کدو حلوایی، قارچ، هویج، آووکادو، کلم و … برخی از بهترین سبزیجات برای لاغری هستند.

بهترین راه برای پختن سبزیجات مناسب برای لاغری چیست؟

بخارپز کردن یکی از سالم‌ترین روش‌های پخت سبزیجات است؛ زیرا که پختن سبزیجات با روش‌های دیگر مانند سرخ کردن، جوشاندن و … باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و خواص سبزیجات می‌شود.