فواید اهدای خون برای ورزشکاران؛ پاکسازی همه جانبه بدن با اهدای خون

اهدای خون، اهدای زندگی؛ این شعار معروف برای همه ما آشنا است اما بیشتر افراد تصور می‌کنند که تنها مزیت اهدای خون برای دریافت‌کننده است که به خون نیاز داشته و از این طریق درمان می‌شوند؛ در حالیکه انجام این کار حتی برای اهدا کننده هم مزایای زیادی دارد. از جمله گروه‌هایی که اهدای خون کمک زیادی به آن‌ها می‌کند، ورزشکاران هستند. فواید اهدای خون برای ورزشکاران بسیار زیاد است، به طوری که ورزشکاران حرفه‌ای از این کار برای سلامت بدن خود استفاده می‌کنند.

فواید اهدای خون برای ورزشکاران چیست؟

اهدای خون از جهات زیادی حائز اهمیت است. با انجام این کار و پر کردن بانک‌های خون، سالانه افراد زیادی از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند. به گزارش صلیب سرخ آمریکا، با یک بار اهدای خون می‌توان جان سه فرد را مرگ نجات داد اما فواید اهدای خون تنها شامل حال گیرنده نمی‌شود. اهدای خون برای اهدا کننده هم فواید زیادی دارد. انجام منظم این کار به خصوص به ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای به تمرینات ورزشی می‌پردازند، توصیه می‌شود. در ادامه با چند مورد از فواید اهدای خون برای ورزشکاران آشنا خواهید شد:

فواید اهدای خون برای ورزشکاران

کاهش خطر حمله قلبی

اولین فایده اهدای خون برای ورزشکاران، کاهش خطر ابتلا به مشکلات و عارضه‌های قلبی، به خصوص حمله یا سکته قلبی است. اهدای خون به بازسازی و پاکسازی خون کمک می‌کند و با روان‌سازی جریان خون در بدن از تجمع چربی‌ها و اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می‌کرد. با توجه به اینکه گردشگران به دلیل تمرینات ورزشی بیشتر در معرض حملات قلبی ناشی از نوسان فشار خون و عملکرد نامتعادل قلب هستند، با انجام این کار می‌توان به متعادل کردن عملکرد قلب هم کمک کرد.

خون‌سازی مجدد

از دیگر فواید اهدای خون برای ورزشکاران می‌توان به خون‌سازی مجدد اشاره کرد. با ورزش حرفه‌ای نیاز بدن و سلول‌ها به اکسیژن بیشتر می‌شود و با توجه به اینکه اکسیژن بدن توسط گلبول‌های قرمز تامین می‌شود، نیاز به جریان و حجم خون بیشتری در بدن فرد خواهد بود. اهدای خون سرعت گردش خون در بدن را افزایش داده و با تحریک گلبول‌های قرمز موجب عملکرد بهتر و تولید هر چه بیشتر آن‌ها در بدن می‌شود.

کاهش وزن

کاهش وزن و رسیدن به تناسب وزنی موضوعی مهم در ورزش حرفه‌ای است. اهدای خون یکی از اقداماتی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. با اهدای خون سطح آهن و گلوبولین خون تنظیم می‌شود. به علاوه هر بار اهدای خون چیزی حدود ۶۵۰ کالری انرژی و چربی را از بدن دفع می‌کند. دفع این میزان چربی باعث پاکسازی کامل بدن ورزشکار شده و از این طریق به حفظ سلامت او کمک می‌کند.

ترمیم سریع‌تر زخم‌ها

یکی از مشکلات رایج در ورزش حرفه‌ای، آسیب دیدگی است. کبودی بدن، زخم شدن و… از جمله آسیب‌هایی هستند که حین تمرین یا مسابقات ورزشی رخ می‌دهند. دیگر موردی که به عنوان فواید اهدای خون برای ورزشکاران می‌توان به آن اشاره کرد، تاثیر اهدا در حل این مشکلات است. با اهدای خون، توانایی بدن برای ترمیم زخم‌ها بیشتر شده و زخم‌ها در اصطلاح زودتر جوش می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود که فرد ورزشکار دچار آسیب‌های کمتری شود.

فواید اهدای خون برای ورزشکاران

کاهش کلسترول

کاهش کلسترول یکی دیگر از مزایای اهدای خون برای افرادی است که به ورزش حرفه‌ای می‌پردازند. با افزایش میزان آهن در بدن، کلسترول اکسید می‌شود و این اتفاق نیز باعث انسداد رگ‌ها و عروق می‌شود. با اهدای خون اما سطح آهن در بدن کاهش پیدا کرده و کلسترول اضافی از بدن دفع می‌شود و این موضوع باعث حفظ سلامت بدن می‌شود.

جلوگیری از صدمات کبدی

از دیگر فواید اهدای خون برای ورزشکاران می‌توان به پیشگیری از صدمات کبدی اشاره کرد. کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و نقش مهمی در روند سوخت و ساز بدن ایفا می‌کند. این اندام در تصفیه خون، سم‌زدایی و… موثر است. اهدای خون با پاکسازی کبد به عملکرد بهتر این اندام کمک می‌کند و کبد سالم نیز باعث زندگی سالم‌تر و بدن سالم ورزشکار می‌شود.

شرایط اهدای خون برای ورزشکاران

با توجه به فواید اهدای خون برای ورزشکاران، بسیاری از مربیان ورزشی انجام این کار را به ورزشکاران توصیه می‌کنند. شرایط اهدای خون برای ورزشکاران تفاوت زیادی با سایرین ندارد و تنها در چند مورد جزئی باید شرایط خود و نوع فعالیت‌ها را در نظر داشته باشند. این موارد عبارتند از:

  • اگر به ورزش حرفه‌ای مشغول هستید باید برنامه اهدای خون را با تمرینات خود تنظیم کنید و تا ۲۴ ساعت بعد از اهدا فعالیت سنگینی نداشته باشید
  • در صورتی تزریق یا مصرف هورمون اهدای خون امکان‌پذیر نیست
  • در صورتی که برای تقویت بدن از مکمل یا داروی خاصی استفاده می‌کنید باید لیست داروها را به پزشک ارائه داده و تایید او را دریافت کنید
  • ورزشکاران خانم بعد از اهدای خون باید قرص یا مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنند
فواید اهدای خون برای ورزشکاران

آیا روش‌ جایگزینی برای اهدای خون وجود دارد؟

اهدای خون برای ورزشکاران فواید زیادی دارد اما بسیاری از افراد به جای انجام این کار از روش‌هایی مانند زالو انداختن یا حجامت برای پاکسازی خون استفاده می‌کنند. باید دقت کرد که این روش‌ها به هیچ عنوان جایگزین اهدای خون نمی‌شوند، بلکه گاهی باعث بروز مشکلات جدی در ورزشکار می‌شوند. پروسه اهدای خون برای ورزشکاران اصلا سخت نیست و مانعی برای انجام تمرینات آن‌ها ایجاد نمی‌کند. پر شدن یک کیسه خون نهایتا ۸-۱۰ دقیقه زمان می‌برد. این کار هم در مراکز تخصصی و هم در بعضی کلینیک‌های درمانی انجام می‌شود تا از نظر بهداشت و ایمنی هم کوچک‌ترین مشکلی برای فرد ورزشکار ایجاد نشود. در صورتی که فرد از سلامت کامل برخوردار باشد هر ۸-۱۶ هفته یکبار امکان اهدای خون برای او وجود خواهد داشت.

از فواید اهدای خون برای ورزشکاران غافل نشوید

فواید اهدای خون برای ورزشکاران بسیار زیاد است و برای داشتن بدنی سالم و قوی جهت انجام تمرینات حرفه‌ای نباید از آن غافل شد. علاوه بر این، خون دادن یک فرهنگ مثبت است و زمانی که این کار توسط ورزشکاران انجام می‌شود، این فرهنگ ترویج پیدا کرده و افراد بیشتری به انجام آن ترغیب می‌شوند.