زود انزالی از مشکلاتی است که برای هر فردی ممکن است در طول زندگی اتفاق بیوفتد. طبق تحقیقات حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد مردان دچار زود انزالی هستند. زود انزالی زمانی اتفاق می‌افتد که مرد، در حین مقاربت زودتر از انتظار به انزال می‌رسد. زود انزالی به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند مشکلات فیزیکی، عدم تعادل شیمیایی بدن و هورمون‌ها، عوامل عاطفی و روانی و.. . زود انزالی تجربه نا‌ امید کننده‌ای برای شما و شریک جنسی شما می‌باشد و لذت زندگی جنسی را کمتر می‌کند. با این حال، خبر خوب این است که معمولاً قابل بهبود است. راه‌های مختلفی برای جلوگیری و درمان زود انزالی وجود دارد. با گیشا اسپرت همراه باشید تا از تاثیر ورزش بر روی درمان زود انزالی در مردان مطلع شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

زود انزالی چیست و چگونه دچار زود انزالی می‌شویم؟

انزال، خروج مایع منی از بدن مرد است. زود انزالی یعنی، انزال زودتر از آنچه که مرد یا شریک زندگی او می‌خواهد در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. حدود ۷۰% مردان در طول عمر به صورت مقطعی دچار زود انزالی می‌شوند و از آن عبور می‌کنند. اگر زود انزالی لذت رابطه جنسی را کمتر کند و بر روابط تأثیر بگذارد، نگران کننده است. اگر اغلب اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد مشکل می‌شود، باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. جالب است بدانید همچنین می‌توانید برای پیشگیری و درمان زود انزالی از طریق ورزش اقدام کنید.

انزال و نحوه عملکرد سیستم انزال در مردان

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. هنگامی که مردان از لحاظ جنسی تحریک می‌شوند، سیگنال‌هایی به نخاع و مغزشان ارسال می‌شود. وقتی مردان به سطح معینی از هیجان می‌رسند، سیگنال‌هایی از مغز به اندام‌های تناسلی ارسال می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود منی از طریق آلت تناسلی خارج شود که اصطلاحاً انزال نام دارد.

انزال دارای دو مرحله است:

  • انتشار: اسپرم از بیضه به پروستات حرکت می‌کند و برای ساخت منی با مایع منی مخلوط می‌شود. لوله‌هایی به نام دفرنتیا به حرکت اسپرم از بیضه‌ها از طریق پروستات به سمت قاعده آلت تناسلی کمک می‌کنند.
  • دفع: ماهیچه‌های قاعده آلت تناسلی منقبض می‌شوند و منی را از آلت تناسلی دفع می‌کند.

عوامل تاثیر گذار بر زود انزالی

عوامل بسیاری در زود انزلی تاثیر گذارند، عوامل محیطی، فیزیکی، روانی، ژنتیکی، هورمونی و…

در این بخش مقاله به عوامل تاثیر گذار بر زود انزالی و معرفی مختصر هر کدام می‌پردازیم.

سروتونین

اگرچه علت دقیق زود انزالی شناخته نشده ولی ممکن است سروتونین در زمان انزال نقش داشته باشد. سروتونین یک ماده طبیعی در بدن است که توسط اعصاب ساخته می‌شود. مقادیر بالای سروتونین در مغز زمان انزال را افزایش می‌دهد. مقادیر کم می‌تواند زمان انزال را کوتاه کند و منجر به زود انزالی شود.

مسائل روانشناختی

مسائل روانشناختی یا سلامت روان می‌تواند در زود انزالی دخیل باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی.
  • استرس.
  • احساس گناه.
  • انتظارات غیر واقعی در مورد عملکرد جنسی.
  • سابقه سرکوب جنسی.
  • عدم اعتماد به نفس.
  • مشکلات رابطه.
  • تجربه جنسی زود هنگام.
  • سوء استفاده جنسی.
  • تصور ضعف بدنی.
  • نگرانی در مورد انزال زودرس.

علل بیولوژیکی

تعدادی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در زود انزالی نقش داشته باشند، از جمله:

  • میزان غیر طبیعی هورمون.
  • میزان غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی.
  • التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادرار.
  • صفات ارثی.

تاثیر ورزش بر روی درمان زود انزالی در مردان و پیشگیری از آن

زود انزلی اختلال شایع در مردان است. زود انزالی منجر به عواقبی مانند عدم اعتماد به نفس، اضطراب، افسردگی و رابطه جنسی نامطلوب برای مردان و همسرانشان می‌شود. هدف این مقاله بررسی تاثیر فعالیت بدنی در درمان زود انزالی با ورزش است. مجله سلامتی رویترز نیویورک مطالعه جدید درباره ارتباط درمان زود انزالی با ورزش انجام داده است. در این مقاله اشاره شده انجام منظم تمرینات کف لگن به بهبود مشکلات زود انزالی کمک کرده است.

تمرینات کف لگن برای درمان زود انزالی

درمان زود انزالی با ورزش، تقویت ماهیچه‌های درگیر در رابطه جنسی از موثرترین روش‌‌های بهبود است. ضعف عضلات کف لگن ممکن است توانایی به تاخیر انداختن انزال را مختل کند. تمرینات کف لگن معروف به تمرینات کگل، به تقویت عضلات این ناحیه برای درمان زود انزالی کمک می‌کند. تمرینات کگل کمک به کنترل بهتر عضلات کف لگن و زیرمثانه می‌کند که در تاخیر انزال تاثیر به سزایی دارد.

نحوه انجام تمرینات کگل

تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن، زیر رحم و مثانه کمک می‌کند. مردان و زنانی که مشکلات انزال دارند با انجام تمرینات کگل اقدام به درمان زود انزالی می‌کنند. تمرینات کگل از موثرترین روش‌های درمان زود انزالی با ورزش است. مراحل زیر را برای انجام تمرینات کگل دنبال کنید:

  • بهتر است که مثانه‌تان خالی باشد، سپس بنشینید یا دراز بکشید.
  • عضلات کف لگن خود را سفت کنید.
  • ۳ تا ۵ ثانیه این حالت را محکم نگه دارید.
  • ۳ تا ۵ ثانیه عضلات را شل کنید.
  • ۱۰ بار، ۳ بار در روز صبح، بعد از ظهر و شب تکرار کنید.

هنگامی که این تمرینات را انجام می‌دهید، عمیق نفس بکشید و بدن خود را آرام کنید. مطمئن شوید که عضلات شکم، ران، باسن یا قفسه سینه را سفت نمی‌کنید. بعد از ۴ تا ۶ هفته، احساس بهتر و علائم کمتری خواهید داشت. تمرینات را ادامه دهید، اما تعداد تمرینات را افزایش ندهید. افراط در تمرینات منجر به زور زدن هنگام ادرار و اختلال در دفع منی و… می‌شود.

هالتر هیپ تراست

حرکت هالتر هیپ تراست
حرکت هالتر هیپ تراست

علاوه بر تمرینات در خانه، می‌توانید با تجهیزات باشگاه بدنسازی اقدام به تقویت ماهیچه‌های خود برای درمان زود انزالی کنید. امروزه با دانش و مطالعات علمی با استفاده از حرکات ورزشی برای درمان زود انزالی اقدام می‌کنند. در این حرکت شما یک هالتر و یک نیمکت ساده باشگاه نیاز دارید.

برای انجام صحیح هالتر هیپ تراست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دراز بکشید و قسمت بالایی کمر را روی نیمکت قرار دهید.
  2. پاها را صاف روی زمین در مقابل خود قرار دهید.
  3. هالتر را روی چین لگن قرار دهید.
  4. باسن را بالا بیاورید تا بدن، یک خط مستقیم از شانه تا زانو تشکیل دهد.
  5. یک ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی به موقعیت شروع بازگردید.

رانش‌ باسن و لگن، قدرت و ظرفیت رانش را بهبود می‌بخشد و عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند.

اسکات از جلو

حرکت اسکات از جلو
حرکت اسکات از جلو

جالب است حرکات با وزنه، لیفت و… از جمله تمرین‌هایی است که برای درمان زود انزالی با ورزش استفاده می‌شوند. برای انجام صحیح حرکت اسکات از جلو مراحل زیر را مطالعه کنید:

  1. بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید.
  2. هالتر را در بالای سینه بگیرید.
  3. میله هالتر را مابین شصت و مابقی انگشتان خود با مچ های کشیده نگه دارید.
  4. می‌توانید بازوها را روی هم قرار دهید تا وزنه را تحمل کنید.
  5. کمر را صاف نگهدارید، باسن را به عقب فشار دهید و زانوها را خم کنید.
  6. بدنتان را پایین بیاورید تا جایی که ران‌هایتان با زمین موازی شود.
  7. پاشنه‌ها را به سمت زمین برانید تا به صورت انفجاری خود را به حالت اولیه برگردانید.

کتل بل

حرکت کتل بل
حرکت کتل بل

حرکات ورزشی بسیاری برای درمان زود انزالی وجود دارد. تاب دادن کتل بل از جمله حرکات مرسومی است که در باشگاه‌های بدنسازی دیده ایم. برای انجام این حرکت کافی است قدم به قدم مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بایستید و پاها را بیشتر از عرض شانه باز کنید.
  2. زانوها را خم کنید تا کتل بل را با هر دو دست بگیرید.
  3. باسن را به سمت عقب فشار دهید.
  4. کمر را صاف نگه دارید و وزنه را تا ارتفاع شانه‌ها بالا بیاورید.
  5. به حالت شروع برگردید و بدون از دست دادن فرم و ریتم حرکت را تکرار کنید.

حرکات یوگا برای درمان زود انزالی

زود انزالی مشکل شایع جنسی مردان است. گزینه‌های مختلف درمان زود انزالی با ورزش و دارویی در حال حاضر در دسترس هستند. دراین بخش درمان زود انزالی با ورزش یوگا را بررسی می‌کینم. اهمیت یوگا در مدیریت اختلالات جنسی مختلف به طور فزاینده‌ای شناخته شده است. شواهد علمی تمرین‌های یوگا مانند:

  • وضعیت‌های یوگا
  • تمرین‌های تنفسی
  • قفل
  • ژست‌ها
  • حرکات مودرا
  • آرامش
  • آواز خواندن اوم
  • یوگا نیدرا
  • مدیتیشن

را برای درمان زود انزالی مورد بحث قرار می‌دهد.

کلیت تاثیرات حرکات یوگا برای درمان زود انزالی

بر رابطه بین بدن، ذهن و آگاهی تاکید می‌کند. روی هماهنگ سازی تنفس و حرکت تمرکز دارد. وضعیت‌های معکوس بدن باعث بهبود جریان خون به اندام‌های تولید مثل و ناحیه لگن می‌شود. وضعیت‌های خمیده به عقب ضد افسردگی هستند، شادابی را بهبود می‌بخشند و خلق و خو را بالا می‌برند. حالت‌های خم شدن به جلو اثر آرام بخش و تسکین دهنده دارند. وضعیت های نشسته انعطاف پذیری باسن، زانو و مچ پا را بهبود می‌بخشد. چرخش و کشش باعث بهبود انعطاف ستون فقرات می‌شود. سبک زندگی پر استرس منجر به سفت شدن ناحیه لگن می‌شود. کشش این ماهیچه‌ها دامنه حرکتی این ناحیه را بهبود می‌بخشد. وضعیت ذهنی آرام‌تری را محیا می‌کند تا عملکرد جنسی بهبود یابد. مشاهده شده که شل شدن و ضعف عضلات لگن و پرینه باعث زود انزالی می‌شود. تمرینات یوگا ذهن را آرام و متمرکز و عضله پرینه و لگن را تقویت می‌کند.

وضعیت‌های یوگا نشسته مانند “یوگا مودرا” و “پاشیموتاسان تون” انعطاف‌پذیری عضلات پرینه و لگن را بهبود می‌بخشد. ویپاریتا کارانی باعث بازگشت خون وریدی جمع شده در وریدهای بزرگ و شبکه‌های وریدی مختلف در ناحیه لگن می‌شود. جریان خون تازه به احشای لگن افزایش می‌یابد، باعث بهبود کارکرد عضلات لگن، آلت تناسلی و درمان زود انزالی می‌شود.

دیگر تمرینات ورزشی برای درمان زود انزالی

افزایش توان بدنی برای رابطه جنسی مطمئناً باعث مطلوبیت رابطه می‌شود، باعث توانمندی در کنترل محدوده اورگاسم و انزال می‌گردد. یکی از بهترین ورزش‌ها برای افزایش توان جنسی دو است. دویدن باعث افزایش حجم شش‌ها، بهبود تنفس،گردش خون، افزایش توان فیزیکی و تقویت ماهیچه‌های لگن می‌شود.