۲۰ حقیقت باورنکردنی درباره نوشابه‌های انرژی‌زا و بدون قند

انواع مختلف نوشابه‌های انرژی‌زا و بدون قند، جزئی از جدیدترین محصولاتی هستند که به تازگی وارد بازار شده‌اند. محصولاتی که به عنوان یک نوشیدنی مناسب و بی‌ضرر وارد بازار شدند تا جایگزینی برای نوشابه‌های حاضر در بازار باشند. اما با مرور زمان و مصرف این نوشابه‌ها، عوارض آن‌ها شناخته شد و مواردی به عنوان ضررهای این مدل از نوشابه و نوشیدنی شناخته شد. اگر همچنان فکر می‌کنید که این نوشابه‌ها انتخاب خوبی برای مصرف هستند و می‌توانند بدون داشتن عوارض دیگر نوشابه‌ها به شما انرژی ببخشند، در این مقاله و در ادامه همراه ما باشید. با خواندن این مقاله می‌توانید با مشکلات و عوارض نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های بدون قند آشنا شده و از عوارض استفاده از قند مصنوعی در آن‌ها اطلاعاتی را کسب کنید. در ادامه به بررسی ۲۰ مورد از این عوارض پرداخته و نکاتی را درباره هریک بررسی خواهیم کرد.

  • افزایش توانایی فرد در حین خستگی

ممکن است به نظر برسد که با استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا قرار است تا خستگی را از بدن خود خارج کنید و انرژی بسیاری برای ورزش کردن و پرداختن به فعالیت‌های خود داشته باشید. اما واقعیت چیز دیگری است! نوشابه‌های انرژی‌زا سبب می‌شوند تا بدن برای مدتی بتواند در عین خستگی فعالیت کرده و توانایی بدن را برای مدت زمان کوتاهی بالا می‌برند. اما پس از تمام شدن تاثیرات این نوشیدنی بر روی بدن، سطح انرژی به یکباره افت کرده و فرد خستگی بسیار بیشتری را تجربه می‌کند. همین موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در فرد شده و خستگی شخص را بیش از پیش کند.

  • عدم کمک به کاهش وزن و لاغری

یکی از دلایل مصرف نوشابه‌های بدون قند، کاهش وزن و از بین بردن ضررهای نوشابه‌های دیگر است. در صورتی که با این قصد و نیت در حال مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا هستید، لازم است تا بدانید که این موضوع محقق نخواهد شد! این محصولات معمولا دارای قندهای مصنوعی بوده و از شیرین کننده‌های مصنوعی برای طعم دادن استفاده می‌کند. از همین رو استفاده از این محصولات سبب کاهش وزن در فرد نشده و می‌تواند به اندازه نوشابه‌های دیگر نیز تاثیرات منفی بر روی وزن افراد داشته باشد.

  • افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

استفاده و مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند می‌تواند بر روی سلامت سیستم‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد. این مصرف در صورتی که بیش از اندازه شود، می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی شده و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد. از همین رو در صورتی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، در مصرف این محصولات باید جوانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف بیش از اندازه‌ آن‌ها اجتناب کنید.

  • ایجاد مشکلات کلیوی در افراد

با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند، دفعات ادرار فرد افزایش می‌یابد و کلیه‌ها فعالیت بیشتری را خواهند داشت. این موضوع می‌تواند بر سلامت کلیه فرد تاثیر گذاشته و مشکلات نارسایی کلیه را به وجود آورد. افزایش مصرف این نوشیدنی‌ها برای طولانی مدت سبب بروز مشکلات کلیوی بسیاری شده و می‌تواند سبب رسیدن آسیب جدی به کلیه‌ها شود.

ایجاد مشکلات کلیوی در افراد
  • افزایش میزان قند موجود در خون

نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولا مملو از شکر بوده و مصرف آن‎ها می‌تواند شکر را در خون افزایش دهد. این موضوع قند خون را بالا برده و می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بعدی در بدن شود. برای آن که بتوان این میزان قند اضافه شده به خون را سوزاند، نیاز به گذاشتن انرژی بسیاری بوده که می‌تواند برای فرد غیرممکن باشد.

  • بالا بردن احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم

با افزایش مصرف قند در خون با استفاده از نوشیدن محصولاتی چون نوشابه‌های انرژی‌زا، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد افزایش می‌یابد. این موضوع برای افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی این بیماری را داشته و د معرض ابتلا به آن هستند، بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سبب بروز دیابت در فرد شود.

  • زیاده‌روی در مصرف کافئین مجاز

نوشابه‌های انرژی‌زا و بدون قند برای آن که بتوانند نیاز فرد را به انرژی مورد نیاز تامین کنند، از کافئین استفاده می‌کند. وجود کافئین بیش از اندازه در این نوشابه‌ها ممکن است در کوتاه مدت و مصرف کم ضرری ایجاد نکند. اما در بلند مدت و مصرف زیاد این نوشابه‌ها، مشکلات بسیاری برای فرد به وجود آمده و سبب بروز اختلال‌هایی در سیستم کلیوی و قلب و عروق فرد می‌شود.

  • ایجاد بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب برای فرد

استفاده از میزان بالای کافئین در این نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب بهم ریختن وضعیت و کیفیت سیستم خواب شده و مشکلات بسیاری را در این خصوص برای فرد پدید آورد. علاوه بر ایجاد بی‌خوابی، کیفیت خواب افراد نیز تحت تاثیر مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند کاهش یابد.

  • ایجاد تاثیرات مخرب بر عملکرد ورزشی

اگر به دنبال استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای عملکرد بهتر ورزشی خود هستید، باید بدانید که تنها در دفعات اول این موضوع می‌تواند مثبت باشد. با افزایش و تکرر این موضوع، عملکرد ورزشی نیز تحت تاثیر عواملی که بیان شد، منفی می‌شود و کیفیت خود را از دست خواهد داد.

  • ایجاد تحریک پذیری در بدن خصوصا اعصاب

مواد موجود در این مدل از نوشیدنی‌ها برای بالا بردن سطوح انرژی در بدن، تحریک پذیری سیستم‌های مختلف بدن را نیز به دنبال دارند. این مشکل در اعصاب فرد بیشتر بوده و می‌تواند سبب بروز هیجانات بسیار بالا در افراد شود. از همین رو استفاده مکرر و دائمی این نوشیدنی‌ها می‌تواند مشکلاتی در هیجان و اعصاب را برای فرد ایجاد کند.

  • افزایش ضربان قلب و نامظم شدن آن

همان‌طور که گفتیم، نوشابه‌های انرژی‌زا موجب بالا رفتن سطوح انرژی و هیجان در بدن می‌سوند. با بالار فتن سطوح انرژی و هیجان در بدن، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد. داشتن ضربان قلب نامنظم و افزایش آن می‌تواند دیگر ارگان‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد.

  • بالا رفتن فشار خون در شخص

مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و در کنار آن نوشابه‌های بدون قند، با افزایش قند خون در بدن و تحریک سیستم عصبی بدن، فشار خون را نیز به مرور افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند در طی زمان خطرناک شده و مشکلات بسیاری را در سیستم‌های مختلف بدن ایجاد کند.

بالا رفتن فشار خون در شخص
  • ابتلا به سردرد و میگرن شدید

اگر برای آن که بتوانید پرانرژی باشید، از نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنید، پس از از بین رفتن اثر آن، باید منتظر سردرد و میگرن شدیدی باشید! این محصولات در مدت زمان کوتاهی انرژی بدن را بالا برده و به یکباره و با فرود آمدن این انرژی، سردرد و میگرن شدیدی را برای فرد به وجود می‌آورند.

  • کاهش دادن عملکرد انسولین در بدن

استفاده از نوشدنی‌هایی که دارای شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، می‌تواند بر عملکرد انسولین تاثیرات منفی بسیاری را داشته باشد. این موضوع در طی زمان و به مرور مشکلاتی را برای سیستم قند بدن به وجود آورده و سبب کاهش ترشح هورمون انسولین در بدن می‌شود. در صورتی که به مشکلات دیابتی و قندی دچار سهتید، این موضوع را باید جدی‌تر گرفته و به سلامت خود اهمیت بیشتری را بدهید.

  • افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در افراد

با بالا رفتن سطح ضربان قلب و افزایش فشار خون در بدن که تحت تاثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند به وجود می‌آید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز افزایش می‌یابد. این احتمال ابتلا در خصوص مشکلات و اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی نیز شایع بوده و سبب بهم ریختگی روانی در فرد می‌شود. از همین رو برای اهمیت دادن به سلامت روانی، کنترل استفاده از این محصولات اهمیت بسیاری دارد.

  • ایجاد التهاب و درد مفاصل

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آسپارتام موجود در شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند به بروز درد مفاصل و التهاب آن‌ها بینجامد. این موضوع در برخی افراد که به این ماده حساسیت دارند، شایع‌تر است و می‌تواند مشکلاتی را با مصرف این نوشیدنی‌های برای فرد به وجود آورد. البته این موضوع برای افراد دیگر و در مصارف بالا نیز شایع بوده و می‌تواند شمکلاتی را در این باب ایجاد کند.

  • افزایش مشکلات سیستم معده و روده

سیستم گوارش بدن نیز یکی دیگر از مواردی است که با نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند در ارتباط است. این سیستم در ارتباط با نوشیدنی‌های دارای آسپارتام، ممکن است با مشکلاتی چون گرفتگی عضلات معده روبه‌رو شده و آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را متحمل شود. همچنین ترشح اسید معده نیز ممکن است در این پروسه به معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش آسیب بزند و مشکلات بیشتری را به وجود آورد.

  • حساس شدن گوش به انواع صدا

مضرف آسپارتام موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند بر روی دستگاه شنوایی نیز تاثیر بگذارد. با اینکه این عارضه آنقدر شایع نیست اما وزوز در گوش و نداشتن تحمل شنیدن صدای بلند، از عوارضی است که استفاده از این محصولات می‌تواند در پی داشته باشد. مصرف مکرر و بی‌رویه این محصول در بلند مدت می‌تواند صداهای خارجی و غیرطبیعی را در گوش ایجاد کرده و سبب بروز اختلالات شنوایی بسیاری شود.

  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان

تمامی مواردی که ذکر شدند، مجموعه‌ای از عوارض استفاده از محصولات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند هستند که در صورتی که به اندازه و تحت کنترل مصرف نشوند، ممکن است آسیب‌های جدی را به بدن وارد کنند. این آسیب‌ها در کنار یکدیگر و به مرور می‌تواند سبب ایجاد آسیب‌های جدی‌تر و بزرگتری شود که درنهایت ممکن است به ایجاد سرطان بینجامد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به صورت مرتب از نوشیدنی‌های دارای آسپارتام استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا بیشتری به انواع سرطان دستگاه گوارش و معده و روده را دارند. این موضوع حتی در دیگر سیستم‌های بدن نیز ممکن است مشاهده شود و سبب بروز سرطان‌هایی مانند سینه و پروستات در افراد شود.

  • عدم تایید سازمان غذا و دارو

یکی از اساسی‌ترین دلایل عدم استفاده از این نوشیدنی‌ها، عدم داشتن تاییدیه سازمان غذا و داروی جهانی است. FDA یا همان سازمان غذا و دارو، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند را تایید نکرده و آن‌ها را استاندارد نمی‌داند. از همین رو استفاده از این محصولات می‌تواند استفاده از محصولاتی غیراستاندارد بوده که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست.

این نوشیدنی‌ها بدون هیچ‌گونه نظارتی وارد بازار شده و تمامی مشکلاتی که ذکر شدند را می‌توانند برای فرد به وجود آورند. همین موضوع نشان از عدم سلامت این نوشیدنی‌ها داشته و دلیلی بر عدم استفاده و مصرف بی‌رویه آن‌ها است.

جمع‌بندی پایانی مقاله

اگر به نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند علاقه دارید و فکر می‌کنید که با آن‌ها می‌توانید سلامت خود را تامین کنید، کاملا در اشتباه هستید! در این مقاله و نکاتی که بیان کردیم، به بررسی این نوشیدنی‌ها پرداخته و درباره آن‌ها نکاتی را بیان کردیم.

۲۰ حقیقت غیرقابل باور را عنوان کردیم و درباره هریک نکاتی را بیان کردیم. از ضررهای انواع مختلف این نوشیدنی تا مشکلات ممکن و اختلالات آن‌ها را بیان کردیم. امید است مقاله را تا به اینجا همراه ما بوده باشید و اکنون با استفاده از این اطلاعات بتوانید مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بدون قند را کنترل کرده و سلامت خود را به این وسیله تضمین کنید.