مکمل چربیسوز چیست؟ مکمل های چربیسوزی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ مکمل های چربیسوزی چطور عمل می‌کنند؟  قرص چربیسوز چطور باعث لاغری می‌شود؟ عوارض مکمل‌های چربیسوز چیست؟  بهترین مکمل های چربیسوزی کدامند؟  چربیسوز ها برای چه کسانی مفید است؟

اگر شما هم برای لاغری سریع به فکر خرید مکمل‌های چربیسوز افتاده اید، بهتر است حتما این مقاله را که در مورد قرص‌ها و سایر اشکال مکمل های چربی سوزی نوشته شده است را مطالعه کنید تا با تمامی جوانب آن‌ها آشنا شوید و بتوانید به صورت آگاهانه و با علم بیشتری مکمل‌های چربیسوزی را مصرف کنید. کاهش وزن مسئله ای جهانی تبدیل شده است و افراد دست به راه های گوناگونی یبرای رسیدن به اندام ایده آل خود می‌زنند. اما بهتر است بدانیم بهترین راه برای لاغری، رعایت یک رژیم غذایی متعادل در کنار ورزش منظم است که بهترین نتایج را بدون هیچ بازگشتی به دنبال خواهد داشت.

افرادی که به دنبال خرید چربیسوز‌ها هستند معمولا یا افرادی هستند که در فرآیند لاغری به نتیجه خوبی نرسیده اند، یا بدنسازانی هستند که در برنامه غذایی کات را رعایت می‌کنند به سر می‌برند و یا افرادی هستند که  به دنبال لاغری سریع بوده و دست به هر راهی می‌زنند تا در کمترین زمان کاهش وزن داشته باشند. اما نکته مهم این است که یکی از راه های گذر از استپ وزنی استفاده از مکمل های چربیسوز است، اما حتما باید زیر نظر پزشک متخصص یا مربی حرفه‌ای باشد.

مکمل چربیسوز چیست؟

مکمل‌های چربیسوز از موادی تشکیل شده اند که در حقیقت محرک هستند. همانطور که ذکر شد رژیم غذایی و ورزش مهم‌ترین شروط لازم و ضروری برای چربی سوزی به شمار می‌آیند و اگر به درستی اجرا شوند، منجر به کاهش وزن و و کاهش درصد چربی بدن می‌شوند. با این حال ، ممکن است روز‌ها یا هفته ها بگذرد و شما به عنوان فردی که در فرآیند کاهش وزن هستید شاهد هیچ تغییر چشمگیری نباشید و به اصطلاح دچار استپ وزنی شده اید. این یکی از زمان‌های لازم برای مصرف مکمل چربیسوز است. در این لحظه ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شوید ، به خصوص زمانی که از مکمل های چربی سوز متفاوتی ( بدون داشتن اطلاع کافی از مواد تشکیل دهنده  و عملکرد آن ها ) استفاده می کنید و اطلاعی در مورد نحوه مصرف و عملکرد آن‌ها ندارید.

مکمل چربیسوز برای افزایش روند متابولیک بدن یا همان بیشتر کردن سوخت و ساز ( متابولیسم) بدن طراحی شده است و تقریبا در تمامی مواقع متابولیسم بدن را بالا نگه می دارد. برخی از مکمل‌های چربیسوزی ادعا می کنند که بدون نیاز به رژیم غذایی مناسب و ورزش و تنها با استفاده از مکمل چربی سوز می توانید وزن خود را کاهش دهید. اما باید بدانید هیچ گاه همچین اتفاقی نخواهد افتاد و شما تنها در صورتی از استفاده مکمل یا قرص چربیسوزی راضی خواهید بود که خودتان هم تلاش کنید و رژیم غذایی داشته باشید و ورزش کنید.

در  انتخاب مکمل چربیسوز باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

حتما بدانید مکمل چربیسوزی که انتخاب می‌کنید از چه موادی تشکیل شده است و آیا دوز استفاده شده از مواد تشکیل دهنده تایید شده هستند یا خیر. به این نکته باید توجه کنید که فرمول استفاده شده در قرص چربیسوز غیر اختصاصی و قابل اعتماد باشد، شما می‌توانید از یک متخصص تغذیه یا داروساز این مورد را سوال کنید. قرص های چربیسوز معمولا از مقادیر کافئین تشکیل شده اند و بهتر است در مورد مقدار کافئین موجود در آن اطلاع داشته باشید تا بعد از مصرف بدنتان دچار آسیب نشود. در آخر مهم است بدانید که مکمل چربیسوزی که خریداری کرده اید، به چه صورت مصرف کنید و بهترین زمان و نحوه مصرف آن چگونه خواهد بود.

از چه چیزی در چربیسوز‌ها باید پرهیز کرد؟

اگر برند مکمل چربیسوز همواره در حال تبلیغات تهاجمی است حتما باید به صحت و سلامت آن شک کنید و تحقیقات بیشتری انجام دهید. از برندهای متفرقه و غیر تجاری پرهیز کنید. اگر مقدار کافئین بیشتر از اندازه در مکمل بکار رفته است، حتما در استفاده از آن دقت کافی به عمل آورید و ترجیحا مصرف نکنید. و در انتها لازم است بگوییم هر آنچه که در شما تردید ایجاد کرد عاملی است تا شما از خرید و مصرف مکمل چربیسوزی که دیده اید منصرف شوید.

مکمل چربیسوز به چند دسته تقسیم می‌شود؟

مکمل‌های چربسوزی معمولا به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند

  • مکمل‌های چربیسوز تشکیل شده از مواد محرک
  • مکمل های چربیسوز تشکیل شده از مواد غیر محرک

مکمل های چربیسوز حاوی مواد محرک

مکمل چربی سوز تشکیل شده از  مواد محرک اغلب تشکیل شده از یک یا چند ترکیب حاوی کافئین، که با بالا بردن سطح کاتکولامین (  ترکیباتی مثل دوپامین هستند که از ترشحات مرکز غده‌ فوق کلیوی به دست آمده و بر دستگاه عصبی سمپاتیک اثر می‌گذارند و همچنین باعث بهبود سطح هوشیاری شده و به صورت بالقوه چربیسوزی  را به دنبال دارند ) عمل می‌کنند.

افزایش سطح کاتکولامین در چربیسوز پرقدرت برای روند چربیسوزی قابل توجه خواهد بود. البته افرادی که به مواد محرک حساسیت دارند و سابقه بیماری‌های قبلی و عصبی دارند، باید از مصرف این دسته مکمل های چربیسوز خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: ورزش هوازی در خانه برای لاغری و چربیسوزی

کاتکولامین ، ماده ای شیمیایی است که سطح آن از طریق فعالیت محرک ها افزایش یافته. این ماده الگوی قابل پیش بینی از سوخت و ساز در بدن انسان ندارد. و این یکی از ضعف‌های این نوع چربیسوز به شمار می‌رود. بخش بزرگی از این عملکرد غیر قابل پیش بینی ناشی از جهش های ژنتیکی در افراد است که در قابلیت های آنزیم COMT گذاشته تا به طور موثر منجر به تجزیه کاتکولامین ها شود. به همین دلیل است که بعضی از افراد علائم ناشی از مصرف محرک ها از جمله حالت تهوع ، تشنج ، اضطراب ، احساس ترس و توهم را  به دلیل عدم حذف به موقع کاتکولامین  احساس می کنند.

مکمل های چربیسوز حاوی مواد غیر محرک

در حقیقت قرص چربی سوز که فاقد مواد محرک است از طریق مکانیسم جداسازی سطح کاتکولامین افزایش یافته ، کار می کند.  تاثیرات مکمل های غیر محرک قابل پیش بینی  است و دلیل اصلی استفاده اکثر ورزشکاران  به خصوص ورزشکاران رشته بدنسازی از مکمل چربی سوز مبنی بر مواد غیر محرک ، تاثیرات غیر قابل پیش بینی بعد از هضم است. پس اگر به کافئین حساسیت دارید و یا تجربه خوبی از مصرف چربیسوز‌های دارای مواد محرک ندارید، بهتر است برای کاهش وزن و چربی بدن سراغ مکمل های چربیسوزی بروید که فاقد مواد محرک هستند.

مکمل چربیسوز چطور عمل می‌کند؟

نقش مکمل چربیسوز در کاهش اشتها

یکی از مشخصه های مهم  مکمل چربیسوز این است که کاهش اشتها را به دنبال دارد. در نتیجه میزان کالری مصرفی در طول روز کاهش پیدا کرده و همین امر سبب کاهش وزن لاغری می شود. این یکی از مهمترین ویژگیهایی است که افراد را برای کاهش وزن به سمت استفاده از مکمل چربی سوز می‌کشاند. مکملهای چربی سوز به افراد کمک می کنند تا اشتهای خود را برای خوردن غذا مدیریت کنند. در واقع وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می آید کنترل هوسهای غذایی بسیار دشوار می شود و به همین خاطر سرغ قرص هایی می‌روند که با اشتهای کاذب آن‌ها مقابله کند.

اکثر افرادی که می خواهند لاغر شوند خود را از مصرف کربوهیدراتهایی مثل برنج و نان و یا حتی پروتئین هایی مانند مرغ و گوشت محروم می کنند و همین موجب می شود به راحتی وزن  خود را از دست دهند. محرومیت از نوع خاصی از غذا سبب به وجود آمدن هوسهای غذایی می شود. وقتی به کسی گفته می‌شود این غذا نباید خورده شود،  تمایلش به استفاده از آن غذا بالاتر می رود. معمولا افراد بعد از خوردن مواد غذایی ممنوع احساس گناه می کنند. همین امر روند کاهش وزن را برای آنها بسیار طاقت فرسا می کند. مکمل چربی‌سوز با کاهش اشتها، هوس های غذایی را کنترل می کند. در نتیجه  کاهش وزن  را برای شما به تجربه ای خوشایند تبدیل می کند

بیشتر بخوانید : رژیم کرب سایکلینگ و چربیسوزی

مکمل چربیسوز و تاثیر آن بر مسدود سازی جذب چربی

 یک مکمل چربی‌سوز در رابطه با جذب‌چربی دقیقا به همان روشی عمل می‌کند که در رابطه با کربوهیدراتها عمل می‌کند. مواد  استفاده شده در این مکمل جذب چربی غذا را در بدن مسدود یا به اصطلاح بلاک می کند. همین امر سبب می شود کالری که وارد بدن می شود کاهش یابد .بیشتر مکملهای چربیسوز شامل یک ماده به نام چیتوسان هستند. این ماده چربی را جذب می کند. از ذخیره شدن آن در بدن جلوگیری به عمل می‌آورد و این به نوعی باعث چربیسوز شدن آن مکمل می‌شود.

چیتوسان ماده‌ای بسیار بحث برانگیز است زیرا این ماده مانع جذب ویتامین ها و مواد مغذی ضروری در بدن می شود. مسئله دیگری که در رابطه با مکمل چربی سوز مطرح است خاصیت ملین بودن آن است. این یکی از منفی ترین نکات مرتبط با اینگونه چربیسوز ها است زیرا دفع را شدت می‌بخشد. این امر ناراحتی ها و مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد و آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند.

جلوگیری از ترشح کورتیزول با مصرف مکمل چربیسوز

کورتیزول یا همان دشمن اصلی کاهش وزن، هورمونی است که در لحظات استرس زا در بدن افراد ترشح می شود. ترشح هورمون کورتیزول در بدن برای افرادی که از رژیم غذایی چربیسوز پیروی می کنند به شدت در روند کاهش وزن آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این هورمون بر میزان جذب چربی در بدن اثر می گذارد. مکمل چربی سوز به بدن کمک می کند از ترشح هورمون کورتیزول جلوگیری به عمل آورد و از بدن در برابر عوارض ترشح این هورمون محافطت می کند. احتمال به هم خوردن تعادل هورمونی با استفاده این مکمل‌ها وجود دارد. شما باید در انتخاب و مصرف این نوع از مکمل‌های چربیسوزی دقت لازم را به عمل آورید.

عوارض استفاده از مکمل چربیسوز

یکی از بحث بر انگیزترین مکمل‌ها، مکمل‌ها و قرص‌های چربیسوز هستند که نسبت به سایر مکمل‌ها دارای عوارض بیشتری هستند. این عوارض هم به صورت جسمی و هم به صورت روحی در افراد مشاهده می‌شود. در ادامه برخی از عوارض مصرف قرص‌های چربیسوز را بیان می‌کنیم

عوارض جسمی مکمل چربیسوز

افزایش فشار خون

یکی از عملکردهای مکمل های چربیسوز بالا بردن دمای بدن است. بالا بردن دمای بدن باعث می‌شود تا شما چربیسوزی بیشتری را تجربه کنید و این لاغری را به دنبال دارد. بالا‌رفتن دمای بدن با افزایش فشار‌خون رابطه مستقیم دارد و این یکی از مهمترین عوارض قرص‌های چربیسوزی به شمار می‌رود.

کم آبی بدن

کافئین موجب تکرر ادرار شده و آب بدن را دفع می‌کند و این یکی دیگر از عوارض مصرف چربیسوزهاست. اگر در فرآیند لاغری هستید و از مکمل‌های چربی سوز استفاده می‌کنید باید مصرف روزانه آب‌را به شدت بالا برید. کم آبی یا دهیدراته شدن عوارضی مانند خشکی پوست، سرگیجه، کاهش عملکرد ، یبوست و سردرد را به دنبال خواهد داشت.

کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن

سیستم دفاعی برای قوی تر شدن به یک بدن سالم، غذای مناسب و ورزش نیاز دارد. مصرف قرص‌های چربیسوز عوارضی مانند همچون اضطراب، کم آبی، دفع ویتامین‌های محلول در چربی و برهم زدن الگوهای خواب را به دنبال دارد. تمام چیزهایی که برای داشتن بدنی سالم و سیستم ایمنی قوی به آن نیاز داریم. در نتیجه می‌توان کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن را یکی از عوارض مهم چربیسوزها دانست.

عوارض روحی و عصبی مصرف مکمل چربیسوز

حمله عصبی

یکی از بدترین عوارض قرص‌های چربیسوز ایجاد حملات عصبی است. اکثر مکمل‌های چربی‌سوز از بازجذب سروتونین در مغز جلوگیری می کنند. سروتونین در حقیقت جاری کننده ی احساسات خوب در بدن است. زمانی که بازجذب آنها توسط مغز انجام نشود، فرد دچار حالات عصبی خواهد شد.

اضطراب

همانطور که اشاره شد، دو ماده اصلی موجود در قرص‌های چربی‌سوز شامل کافئین و افدرین هستند. این دو ماده در بلند مدت مشکلات زیادی برای بدن به وجود می آورند. کافئین بکار رفته در این قرص‌ها از مهمترین عوامل افزایش سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) هستند. در نتیجه موجب افزایش اضطراب می شوند و این شاید ناراحت کننده ترین عوارض قرص چربیسوز باشد.

نتیجه گیری در مورد مکمل چربیسوز

همانطور که دیدم، مکمل چربیسوز یکی از پرخطر ترین مکمل‌های بدنسازی موجود در بازار به شمار می‌رود. در هنگام استفاده از مکمل چربیسوزی باید تمامی جوانب آن را بررسی کنیم و به صورت کاملا آگاهانه آن ها را مصرف کنیم. لازم به ذکر است مصرف مکمل چربیسوزی به تنهایی هیچ فایده ای نداشته و باید در کنار رژیم غذایی و ورزش باید مصرف شوند.

مصرف قرص‌های چربیسوز اغلب به افرادی توصیه می‌شود که در دوران کاهش وزن دچار استپ وزنی شده و روند لاغری آن ها مختل شده است. همچنین ورزشکاران حرفه ای که در دوران کات به سر می‌برند نیز گزینه دیگری برای مصرف این نوع از مکمل ها هستند.

منبع: بادی بیلدینگ