کمربند بدنسازی چیست؟

کمربند بدنسازی یکی از تجهیزات مورد استفاده ورزشکاران رشته‌های قدرتی از جمله بدنسازی، وزنه برداری و پاورلیفتینگ می‌باشد. کمربندها وسیله‌ای است که توسط آن ستون فقرات ورزشکار در برابر آسیب‌های ورزشی محافظت می‌شود. همچنین استفاده از کمربند ورزشی باعث بهبود عملکرد ورزشکاران در تمرینات بدنسازی می‌شود. در این مقاله به بررسی نحوه استفاده صحیح و اصولی از کمربند بدنسازی می‌پردازیم.

کدام بدنساز ها باید از کمربند استفاده کنند

یک باور غلط وجود دارد که بعضی از ورزشکارانی که دارای عضلات حجیم و قوی هستند برای انجام حرکات مختلف ورزشی نیاز به استفاده از کمربند بدنسازی ندارند، که این یک باور بسیار نادرستی است. تمامی ورزشکاران رشته‌های قدرتی برای انجام حرکات سنگین ورزشی که احتمال آسیب زدن به عضوی حیاتی همچون کمر را دارند بایستی از کمربند بدنسازی استفاده کنند.

مکانیزم کمربند بدنسازی به این گونه است که برای شکم مانند ستون عمل کرده و عضلات شکم به این ستون تکیه می‌کند. همین مکانیزم باعث استحکام کمر ورزشکار و از حرکات اضافی که باعث آسیب رساندن به عضلات کمر و ستون فقرات می‌شود؛ جلوگیری می‌کند.

کیفیت کمربند

کمربندهای ورزشی از لحاظ کیفی دارای رده‌های مختلفی هستند و در بازار برندهای گوناگونی وجود دارد. ورزشکاران حتما بایستی در انتخاب کمربند، کیفیت آن را مورد توجه قرار دهند. انتخاب یک کمربند بدنسازی نا مرغوب و بی کیفیت نه تنها کمکی به ورزشکار نمی‌کند. بلکه در زمان انجام حرکات سنگین ورزشی می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدی به کمر و ستون فقرات ورزشکار شود. پس حتما بایستی به کیفیت کمربند بدنسازی توجه کرد تا ورزشکار را از آسیب‌ها مصون نگه دارد. و به ورزشکاران کمک شایانی جهت افزایش رکوردها و به تبع آن افزایش حجم عضلات گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پروتئین وی

انواع کمربند بدنسازی

کمربندها دارای جنس‌هایی از قبیل نایلون، برزنت و چرم هستند. که در میان این گزینه‌ها کمربند ورزشی از جنس چرم نسبت به دیگر کمربندها از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار است. قیمت کمربندهای چرم از سایر کمربندها بیشتر می‌باشد. ولی با توجه به دوام زیاد این کمربندها که تا مدت زیادی نیاز به خرید کمربند نخواهید داشت. یک خرید مقرون به صرفه می‌باشد.

کمربندها شامل سه نوع دارای اهرم، سگک و چسبی هستند. در نوع کمربندهای اهرم دار با وجود اینکه خیلی راحت بسته می‌شوند. ولی تنظیم این گونه کمربندها بسیار مشکل می‌باشد. همچنین اگر اهرم استفاده شده در این کمربندها از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، در زمان تمرین سنگین امکان باز شدن اهرم و به تبع آن بروز آسیب دیدگی شدید وجود دارد.

در کمربندهای سگک دار عمل بستن کمربندها کمی دشوار است ولی با وجود دشواری‌های موجود؛ این کمربندها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند و به ورزشکارانی که فعالیت‌های تمرینی سنگین دارند کمک شایانی می‌کند.

در کمربندهای چسبی از یک نوار پارچه‌ای چسبی جهت بستن کمربند استفاده می‌شود و این نوع از کمربندها به هیچ عنوان دارای استحکام، دوام و طول عمر زیادی نمی‌باشند. برای انجام حرکات سنگین و پرفشار به هیچ عنوان استفاده از این کمربندها توصیه نمی‌گردد

در میان این سه نوع کمربند بدنسازی؛ نوع سگک دار آن نسبت به سایر انواع آن دارای کیفیت و استحکام بالاتری است و ورزشکارانی که تمرینات قدرتی و سنگین انجام می‌دهند بهتر است جهت جلوگیری از آسیب دیدگی از این نوع کمربند ورزشی استفاده کنند.

حرکت اسکات با کمربند بدنسازی

حرکات سنگین بدنسازی که نیاز به بستن کمربند دارند

در تمرینات رشته بدنسازی حرکاتی وجود دارد که جهت انجام آن حتما بایستی از کمربند بدنسازی برای ایمنی استفاده شود. ولی حرکات دیگری وجود دارد که نیاز به بستن کمربند ندارند. مثلا برای حرکتی مثل شکم که نیاز به دم و بازدم دارد، بستن کمربند اصلا صحیح و منطقی نمی‌باشد. همچنین برای انجام حرکات سبک نیاز به بستن کمربند نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: چرا باید از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟

در بدنسازی حرکات زیادی وجود دارد که انجام آن‌ها نیازمند استفاده از کمربند می‌باشند. در ذیل به اختصار به دو حرکت سنگین اسکوات و ددلیفت می‌پردازیم:

اسکوات : در این شکی نیست که حرکت اسکوات مهمترین حرکت جهت رشد عضلات پایین تنه می‌باشد. اما انجام این حرکت نیازمند مهارت و رعایت اصول خاص خود می‌باشد. شاید بتوان انجام حرکت غیر اصولی اسکوات را مهمترین عامل آسیب دیدگی ورزشکاران به خصوص افراد مبتدی در قسمت کمر و ستون فقرات دانست.

برای انجام حرکت اسکوات سر و سینه بایستی رو به بالا باشد. و در هنگام نشستن زاویه ۹۰ درجه رعایت شود. جهت کمک به انجام صحیح حرکت اسکوات حتما به کمربند ورزشی نیاز می‌باشد. بدون بستن کمربند در وزنه‌های سنگین شکم ستونی برای تکیه گاه نخواهد داشت. و از استحکام کمر کاسته می‌شود، که همین کاستی‌ها باعث آسیب دیدگی می‌شوند.

ددلیفت : حرک ددلیفت یکی از دشوارترین حرکات بدنسازی است به طوریکه اجرای ناصحیح آن باعث آسیب‌های فراوان به کمر، ستون فقرات و عضلات پا می‌شود. یکی از عوامل جلوگیری از آسیب دیدگی در کنار اجرای صحیح حرکت ددلیفت استفاده از کمربند مطلوب و با کیفیت می‌باشد.، ورزشکار با استفاده از کمربند عمودتر و مسلط‌تر وزنه را لیفت می‌کند.

کمربند بدن سازی یکی از عوامل حفظ سلامتی در رشته بدنسازی

هر رشته ورزشی مصدومیت‌های خاص خودش را دارد. مثلا در ورزش فوتبال یک تکل از سوی مدافع حریف می‌تواند فوتبالیست را ماه‌ها خانه نشین کند. ولی در رشته‌ای مانند پرورش اندام رقیب مستقیمی برای ورزشکار وجود ندارد. در نتیجه بزرگترین عامل آسیب زننده اشتباهات فردی خود ورزشکار می‌باشد.

اشتباهاتی که در خارج از باشگاه رخ می‌دهد مانند مصرف داروهای استروئیدی .همچنین اتفاقاتی که در داخل باشگاه روی می‌دهد که عدم استفاده از کمربند بدنسازی در اجرای حرکت سنگین در تمرینات که منجربه آسیب‌های ستون فقرات و مفصلی می‌گردد.

هر ورزشی صرفا بایستی جهت تندرستی و سلامتی انسان انجام شود. اگر قرار باشد انجام حرکات ورزشی باعث ایجاد آسیب به ورزشکار گردد به طوری که برخی از این آسیب‌ها به صورت دراز مدت در فرد ایجاد مشکل کند؛ اصلا منطقی و عاقلانه نمی‌باشد. پس خود ورزشکار باید تمام شرایط ایمنی را بوجود آورد و از آسیب رسیدن به سلامتی خود جلوگیری کند.