تاثیر رابطه جنسی و خود ارضایی بر بدنسازی

تاثیر خود ارضایی بر بدنسازی چیست؟ در مقاله تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی به این سوال پاسخ دادیم که آیا رابطه جنسی بر عملکرد و یا کیفیت بدن ورزشکاران در رشته بدنسازی یا فیتنس تاثیر منفی دارد یا خیر؟ در مقاله ذکر شده به تاثیر رابطه جنسی بر عضله سازی، سطح قدرت بدنی و تاثیر آن بر سطح کلی تستسترون بدن پرداختیم. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به تاثیرات خودارضایی بر بدنسازی بپردازیم و این موضوع را بررسی کنیم.

برقراری رابطه جنسی و ارضا جنسی برای آقایان و بانوان امری طبیعی بوده و نیاز جنسی یکی از مهمترین نیازهای یک شخص در طول حیات به شمار می‌رود. این نیاز باید در هر شخص به طور مناسبی برطرف شده و شخص از لحاظ جسمی و فکری به رضایت کامل برسد. اما گاها امکان برقراری رابطه جنسی امن و منظم برای فرد امکان پذیر نیست. ممکن است فرد برای برطرف سازی نیاز جنسی به خود ارضایی روی بیاورد. حال می‌ خواهیم به اثرات مثبت و منفی خودارضایی بر کیفیت عضلات و به خصوص عملکرد بدنسازان و ورزشکاران بپردازیم.

تاثیر خودارضایی بر بدنسازی

تاثیر خود ارضایی بر بدنسازی و رشد عضلات

همانطور که در مقاله قبل بیان کردیم داشتن رابطه جنسی سالم تاثیر مثبتی بر زندگی ورزشی افراد دارد. اما باید ببینیم آیا خودارضایی هم بر روی عضلات مفید خواهد بود یا خیر؟ در مورد تاثیرات خود ارضایی بر بدنسازی نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای خود ارضایی را برای بدنسازان مضر دانسته و به اثر منفی آن بر ساخت و رشد ماهیچه ها اعتقاد دارند. برخی دیگر هم خود ارضایی را بی اثر بر بدنسازی و کیفیت عضلات دانسته و تنها در صورتی آن را مخرب می‌دانند که حالت وسواس گونه ای به خود گرفته باشد.

رساندن سطح تستسترون تا بینهایت

گاهی خود ارضایی به صورت وسواس گونه و افراطی می شود. در نتیجه موجب تغییراتی در رفتار فرد مانند افت انرژی، کاهش قدرت، کاهش تمرکز و همچنین افت انگیزه خواهد شد. این ها معتقدند اثرات خودارضایی بر هر فرد متفارت است. ممکن است برای فردی خستگی و کسلی به دنبال داشته باشد و برای فرد دیگر همراه خوشحالی و افزایش انرژی باشد. پس بهتر است خودتان اثر آن را بر ورزش و عملکرد ورزشی خود بسنجید.

تاثیر خود ارضایی بر سطح قدرت بدن و ایمنی بدن

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در مورد تاثیر خود ارضایی بر بدنسازی ، اثر خود ارضایی بر سطح قدرت بدنی است. پس از خود ارضایی حس آرامشی به شما دست می‌دهد و علت آن اوکسی توسین ترشح شده در بدن است و برای مدتی قدرت بدنی شما کم شده و ضعیف می‌شود. بعد از این مدت، سطح هورمونی شما متعادل شده و به حالت عادی باز میگردد. نکته مهم اینجاست بعد از خودارضایی سراغ تمرین نروید و سه تا چهار ساعتی صبر کنید.

تحقیقات اخیر هم نشان می‌دهد که نوسانات هورمونی که بعد از انزال روی می‌دهد به افزایش آدرنالین و پرولاکتین کمک می‌کند.

تاثیر خود ارضایی بر ایمنی بدن

تاثیر خود ارضایی بر سطح هورمون تستسترون

طبق برخی تحقیقات انجام شده مشخص شده است سطح تستسترون پس از ارضای جنسی کاهش یافته اما بعد از یک هفته به بالاترین سطح خود می‌رسد. کاملا مشهود است که تستسترون بیشتر مصادف است با عضله سازی بیشتر. عضله سازی به وسیله ترکیب تستسترون با پروتئین و همچنین بالا بردن سطح هورمون رشد ایجاد می‌شود.  نوسانات سطح تستسترون بر اثر رابطه جنسی یا خودارضایی  به اندازه ای نیست که در فعالیت های شما اثر چشمگیر داشته باشد.

جمع بندی تاثیر خودارضایی بر بدنسازی و عضله سازی:

اگر بخواهیم به جمع بندی در مورد تاثیر خود ارضایی بر بدنسازی بپردازیم، هنگامی که می‌خواهید عضله سازی کنید و بدنتان را به رشد وادار کنید، باید تمامی جنبه های سلامتی خود را درنظر بگیرید. غذا خوردن، خواب کافی و حتی روابط و مسائل جنسی.

تاثیر خودارضایی بر بدنسازی

اینکه برقراری رابطه جنسی یا خودارضایی سطح تستسترون شما را پایین می‌آورد کاملا صحیح نیست. تستسترون یک هورمون آندروژنی است که نقش مهمی در ساخت عضلات هم برای آقایان و هم برای خانم ها دارد. نتیجه این اثر بر سنتز پروتئین و عضله سازی شما نشان داده می‌شود. در این حال تاثیر ارگاسم بر روی سطح تستسترون هنوز مشخص نیست.

تاثیر خودارضایی بر بدنسازی

شرح کامل

در حقیقت رابطه جنسی و خودارضایی برای بدنسازی و عضله سازی نه مفید است و نه مضر. ضربان قلب شما بعد از ارگاسم بالا می‌رود. اینکه در هنگام بدنسازی باید فعالیت های جنسی خود را محدود کنید کاملا اشتباه است. ممکن است برای برخی افراد بعد از خودارضایی از لحاظ روحی و عصبی دچار تشویش شوند. این می‌تواند به رشد عضلات آسیب بزند. خروج مواد مغذی از بدن هم بعد از خودارضایی امری اجتناب ناپذیر است. اما شما می‌توانید با یک رژیم غذایی مناسب مجددا آن را بازیابی کنید. از طرف دیگر تحقیقی ثابت نکرده است که این کار بر روی افزایش سطح تستسترون تاثیر مثبت دارد. البته مطالعاتی وجود دارد که این کار تاثیری بر سطح تستسترون بدن ندارد. اگر هم تاثیری داشته باشد، در روند کلی رشد شما خللی ایجاد نخواهد کرد.

اما در حقیقت بعد از هر بار خودارضایی ۵-۱۵ کالری از دست می‌دهید. سلنیوم و مقادیری ویتامین های گروه B  هم از بدن خود خارج می‌کنید. اما میزان آن انقدر کم است که موجب کمبود این مواد مغذی در بدن شما نمی‌شود. اما باید توجه کنید که سطح روی در تنظیم تستسترون بسیار مهم است . انزال مکرر می‌تواند موجب کمبود روی شود. پس باید این مورد را مورد توجه داشته باشید و مصرف غذاهایی که روی بالا دارند را جدی بگیرید.