از معرفی استروئیدها تا تاثیر آن‌ها بر بدنسازی و مزایا و معایب استفاده از آن

اگر به دنبال بدنسازی باشید، حتما تا به حال نام استروئید به گوش شما خورده است. ماده شیمیایی که بر روی بدن در اشکال مختلفی تاثیر گذاشته و می‌تواند در وضعیت هورمون‌های بدن تغییراتی را ایجاد کند. در واقع استروئیدها با ایجاد تعادل در هورمون‌های بدن، سیستم‌های مختلف بدن را کنترل کرده و سبب بهبود وضعیت هورمونی در بدن افراد می‌شوند.

البته باید بدانید که همین ماده در صورتی که به صورت بیش از اندازه و در اشکال غیرمناسب مصرف شود، می‌تواند بر روی سلامتی فرد تاثیر گذاشته و سبب بروز مشکلات جدی در سلامت جسمانی و حتی روانی شخص شود. از همین رو لازم دیدیم تا در این مقاله به معرفی برخی از این موارد پرداخته و درباره آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم. استروئیدهای مختلف را شناسایی کرده و درباره عوارض و مزایای استفاده از هرکدام نکاتی را بیان کنیم.

در ابتدای این مقاله اطلاعاتی کلی درباره استروئیدهای به دست آورده و پس از آن، از انواع دسته‌بندی آن‌ها آگاه می‌شوید. پس از آن نیز به طور مجزایی به هریک از این دسته بندی‌ها و انواع استروئیدهای موجود در هر دسته پرداختیم. در نهایت نیز لازم دیدیم تا درباره هریک از استروئیدهای مناسب برای دوران حجم در بدنسازی نکاتی را بیان کنیم و از عوارض و مزایای آن‌ها به مواردی بپردازیم. امید است تا پایان مقاله ما را همراهی کرده و بتوانید اطلاعات مفیدی را در این باره به دست آورید.

دسته بندی کلی استروئیدها به دو دسته کلی

همان‌طور که گفته شد استروئیدها مواد شیمیایی هورمونی هستند که تاثیر مستقیمی بر روی هورمون‌های بدن دارند. این دسته از مواد شیمیایی، ارگان‌ها، بافت‌ها و سلول‌های بدن را تحت تاثیر خود قرار داده و بر روی کار آن‌ها تاثیر می‌گذارند. استروئید در واقع در اولین مرحله ساخته شده توسط بدن انسان بوده و در مرحله بعدی در صورت نیاز ممکن است از طرق مختلف به مصرف نیز برسد. از همین رو در صورتی که نیاز باشد، می‌توان از منابع مختلف استروئید استفاده کرد.

در این مقاله و در ادامه با بررسی موارد مختلف استروئید و چگونگی مصرف هریک، آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته پیش از هرچیزی لازم است بدانید که این انواع مختلف خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که هریک کاربردهای مشخصی را دارند. استروئیدها آنابولیک دسته‌ای هستند که بیشتر نام آن را شنیده و آشناتر هستند. کورتیکوستروئیدها دسته دوم استروئیدها هستند که در ادامه مقاله به آن‌ها پرداخته و درباره آن‌ها نکاتی را بیان خواهیم کرد.

استفاده از کورتیکوستروئید و مزایا و معایب آن

کورتیکوستروئیدها دسته‌ای از استروئیدها هستند که برای درمان التهاب و کمک به بدن برای این موضوع به وجود آمده‌اند. این ماده شیمیایی که ساخته دست انسان در آزمایشگاه است، شبیه به هورمون کورتیزول عمل کرده و به این ترتیب شرایطی را فراهم می‌سازد تا بدن بتواند از سیستم ایمنی خود در برابر مشکلات دفاع کند. به این ترتیب با التهاب در بدن مبارزه کرده و وضعیت سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد.

با استفاده از این ماده شیمیایی می‌توان بدن را از مرحله التهاب دور کرد و شرایطی را فراهم کرد که روند التهاب بدن را کندتر کند. این دسته از استروئیدها را به اشکال مختلفی می‌توان به مصرف رساند. انواع مختلف قرص و شربت برای بلعیدن، روش‌های مختلف استنشاقی این دارو، اسپری بینی، تزریق، کرم جلدی یا لوله‌های نازک وریدی بخشی از این روش‌ها هستند.

این روش‌ها برای مصرف کورتیکوستروئیدها در درمان بیماری‌های بسیاری کاربرد دارند. بیماری‌هایی چون آرتریت روماتوئید، ام اس، بیماری انسداد مزمن ریوی، لوپوس و اختلالات سیستم خودایمنی، بثورات و اگزما برخی از این موارد هستند.

استفاده از کورتیکوستروئید و مزایا و معایب آن

استروئید آنابولیک و موارد استفاده از آن

دسته مهم‌تر و کاربردی‌تر استروئیدها، انواع استروئیدهای آنابولیک هستند. این استروئیدها را می‌تواند تستوسترون‌های دست ساز انسان دانست که ساختار شیمیایی کاملا مشابه با هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها دارند. در واقع استروئیدهای آنابولیک قرار است برای افزایش هورمون تستوسترون در بدن کاربرد داشته باشند.

البته این هورمون تنها مختص به مردان نبوده و در بدن زنان نیز به مقدار کمی وجود دارد. از همین رو در برخی موارد ممکن است که زنان نیز از استروئیدهای زنانه استفاده کنند. در واقع با افزایش هورمون تستوسترون، هورمون مردانه در بدن افزایش یافته و این موضوع سبب افزایش عضلات در بدن فرد می‌شود.

معمولا افرادی که به دنبال بدنسازی هستند، از این هورمون‌ها استفاده می‌کنند و در برنامه بدنسازی خود آن‌ها را جای می‌دهند. با اینکه استفاده از این استروئیدها می‌تواند کاربردهای بسیاری را داشته باشد اما لازم به ذکر است که مصرف بی‌رویه آن‌ها ممکن است به عوارضی نیز بینجامد. البته تنها مصرف این استروئیدها در بدنسازی نبوده و برای موارد دیگری نیز این انواع هورمون کاربرد دارد.

مواردی مانند پسربچه‌هایی که دچار بلوغ دیررس شده‌اند، مردانی که دارای تستوسترون پایین هستند و با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو هستند، ابتلا به توده‌های عضلانی و بیماری ایدز و سرطان برخی از موارد استفاده از استروئیدهای آنابولیک است.

استفاده از استروئیدهای آنابولیک برای دوران حجم

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین مصارف استروئیدهای آنابولیک برای دوران حجم و استفاده در بدنسازی است. البته برای این موضوع لازم است تا به نحوه و میزان مصفر خود توجه داشته باشید. اب اینکه استفاده از این استروئیدها می‌تواند به شما کمک کند که دوران حجم بهتری داشته و بدنسازی را به شکل مناسبی تجربه کنید اما با این حال می‌تواند عوارضی را نیز برای شما به دنبال داشته باشد.

اکثریت این استروئیدها می‌توانند گزینه مناسبی استفاده در دوران دوران حجم باشند. البته برخی موارد انتخاب‌های بهتری بوده و می‌توانند برای استفاده در دوران دوران حجم به عنوان استروئید پایه عمل کنند. در کنار استروئید پایه انتخابی خود، می‌توانید از استروئیدهای دیگری نیز کمک بگیرید و ترکیب چند استروئید را برای دوران حجم انتخاب کنید. در ادامه به انواع مختلف استروئیدها اشاره کرده و درباره هریک و انواع و اقسام مصارف آن‌ها نکاتی را بیان می‌کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا استروئید مصرفی و پایه خود را با آگاهی نسبت به تمامی مزایا و معایب آن انتخاب کنید.

دسته بندی استروئیدها براساس طرز مصرف

همان‌طور که پیش از این گفتیم، استروئیدهای آنابولیک برای مصرف در اشکال مختلفی هستند. برخی از این موارد به شکل خوراکی مصرف شده و برخی دیگر در قالب‌های تزریق عضلانی و استنشاقی هستند. در این بخش با نام بردن از استروئیدها براساس طریقه مصرف آن‌ها را معرفی کرده و درباره هریک به گفت‌وگو خواهیم نشست.

استروئیدهای مصرفی از راه خوراکی عبارت‌اند از:

  • فلوکسی مسترون
  • متان دیتون
  • متیل تستسترون
  • میبولرون
  • اوکساندرولون
  • اوکسی متولون
  • استانازول (استانزولول)

این استروئیدها معمولا به شکل قرص یا انواع داروهای مختلف و شربت به مصرف می‌رسند. به این ترتیب در بدن اثر کرده و سبب عضله سازی و دوران حجم بدن می‌شوند.

دسته دوم استروئیدها که به صورت تزریق عضلانی وارد بدن می‌شوند، با این موارد متفاوت هستند. این دسته از استروئیدها و نام برخی از آن‌ها را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • ناندرولون دکانوات (دکانوئیت)
  • ناندرولون فنپرپیونات (فن‌پروپیوئیت)
  • بولدنون آندسیلنات (آندوسیلنات)
  • استانازول (استانزولول)
  • ترکیب استرهای تستسترون
  • تستسترون (سیپیونا)
  • تستسترون انانتات (انانتیت)
  • تستسترون پرپیونات (پروپیوئیت)
  • تستسترون آندکوانات (آندکانوئیت)
  • ترنبولون استانات (استات ترنبولون)
  • کربنات هگزاهیدروبنزیل

مصرف این دسته از استروئیدها به شکل عضلانی و تزریق در عضلات بدن بوده و به این ترتیب وارد بدن شده و بر روی عضلات تاثیر می‌گذارند.

کلومیفن؛ استروئیدی دارای خواص ضداستروژنی

یکی از انواع شناخته شده استروئیدها، کلومیفن است که دارای خواص ضداستروژنی است. این دارو در انواع و اقسام مختلفی کاربرد داشته و معمولا به عنوان استروئیدی در کنار استروئید پایه به کار می‌رود. در واقع مکمل دیگر استروئیدها بوده و تعادل را در مصرف استروئیدها نگه می‌دارد. برای مصرف این استروئید لازم است تا حتما با پزشک مشورت کنید و خودسر آن را افزایش یا کاهش ندهید. زیرا می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته و اعصاب مرکزی و سیستم قلب و عروق را تحت تاثیر خود قرار دهد. تکرر ادرار و پرادراری نیز از دیگر مشکلاتی است که با مصرف بی‌رویه این دارو به وجود می‌آید.

کلومیفن؛ استروئیدی دارای خواص ضداستروژنی

دیانابول؛ محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین استروئید خوراکی

از دیگر استروئیدهای موجود در بازار می‌توان به دیانابول اشاره کرد. این استروئید پرکاربرد به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین استروئید خوراکی موجود در بازار شناخته می‌شود که به دلیل مزایای که دارد، کاربردهای فراوانی نیز را به دنبال دارد. از مزایای مصرف این استروئید و کاربردهای آن می‌توان به افزایش حجم عضلات در مدت زمان کوتاه، بالا رفتن قدرت در عضلات و استفاده بدون تزریق اشاره کرد.

هرچند در کنار تمامی این مزایا، دیانابول دارای معایبی نیز هست. معایبی چون فشار زیاد بر روی کبد، استروژنی بودن این ماده، افزایش اندازه سینه به شکلی نامتعادل و نامتعارفۀ احتباس آب زیاد در بدن و کاهش سریع حجم عضلات پس از دوره اشاره کرد.

وینسترول مسترون؛ برای ساخت عضلات محکم و خشک

وینسترول از دیگر استروئیدهای قابل استفاده برای دوران حجم بوده که ویژگی‌های متفاوتی را با انواع دیگر دارد. در استفاده از این ماده شیمیایی، اتصال با آندوژن‌ها رخ داده و به این وسیله عملکرد در بدن بهتر و بیشتر می‌شود. وینسترول در انواع مختلف تزریقی و خوراکی وجود داشته که ساختار شیمیایی یکسانی دارند و تاثیرات مشابهی را بر روی بدن می‌گذارند. این ماده شیمیایی سبب عضله سازی به شکلی سخت و خشک شده و از احتباس آب در بدن بکاهد. ممکن است با استفاده از این ماده به نظر برسد که چربی سوزی نیز در بدن رخ داده است اما در واقع چنین اتفاقی با استفاده از وینسترول نمی‌افتد. تنها احتباس آب در بدن با استفاده از آن کاهش می‌یابد.

سوماتروپین؛ هورمون رشد یا عضله ساز؟!

سوماتروپین در واقع هورمون رشدی است که برای کاربردهای مختلف دیگری نیز از جمله عضله سازی کاربرد دارد. با استفاده از این محصول می‌توان میزان عضله سازی را در بدن افزایش داد و ترشح آن را به میزان دوران بلوغ برگرداند. از آنجایی که این هورمون در سنین بلوغ میزان زیادی ترشح می‌شود، معمولا در سنین بالاتر از آن به عنوان هورمونی برای عضله ساختن و دوران حجم استفاده می‌شود. این هورمون می‌تواند قدرت را نیز در عضلات افزایش داده و موجب بهبود کارکرد عضلات در بدن شود.

جمع بندی پایانی مقاله

اگر به دنبال استفاده از انواع مختلف استروئید برای دوران حجم بدن هستید، لازم است تا اطلاعاتی را درباره هریک از استروئیدهای مختلف داشته باشید. استروئیدهایی که هرکدام موارد مصرف مختلفی داشته و مزایا و معایبی را در مصرف خود دارند. در این مقاله سعی کردیم تا درباره هریک از این استروئیدها نکاتی را بیان کنیم.

ابتدا به معرفی کلی آن‌ها پرداختیم و دسته بندی‌های مختلف استروئیدی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. نام استروئیدهای هر دسته را بیان کردیم و به معرفی مختصری درباره آن‌ها پرداختیم. در ادامه نیز نکاتی را درباره هریک از انواع مختلف استروئید بیان کردیم و به معرفی جزئی‌تر این استروئیدها پرداختیم.

امید است با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعات کافی و جامعی را در این باره به دست آورده و نکات دانستنی لازم را پیش از شروع مصرف استروئیدها خوانده باشید. نکاتی که به شما کمک کند تا انتخاب بهتری برای مصرف خود داشته باشید و بتوانید به نتیجه دلخواه خود از این مصرف برسید.