ورزش کردن از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها است که علاوه بر سلامتی باعث بهبود بسیاری از مسائل دیگر در زندگی می‌شود. ورزش شادابی و طراوت را به صورت روانی و فیزیکی برای ورزشکاران به ارمغان می‌آورد. هنگام ورزش انفعالات شیمیایی مغز باعث ترشح هورمون‌های خاصی می‌شوند که تمام شرایط بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. علاوه بر این ورزش، قدرت و توانایی فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد که در شرایط مختلف زندگی بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله تاثیر ورزش بر روی میل جنسی خانم ها و آقایان را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

میل جنسی و عوامل تاثیر گذار بر آن در خانم ها و آقایان

میل جنسی یک حالت انگیزشی و علاقه به انجام فعالیت‌های جنسی است. میل جنسی تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • عوامل بیولوژیکی
  • عوامل روانی
  • عوامل اجتماعی

برای درک میل جنسی بالا یا پایین، افزایش یا کنترل میل جنسی تا انتهای مقاله با گیشا اسپرت همراه باشید.

هر فردی میل جنسی دارد که این موضوع، مسئله‌ای کاملا طبیعی است. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث افزایش یا کاهش میل جنسی می‌شود. به بیانی دیگر، میل جنسی به تمایل فرد برای شرکت در فعالیت جنسی اشاره دارد. میل جنسی کم، به کاهش تمایل برای ایجاد رابطه جنسی منجر میشود و همچنین برعکس. یعنی میل جنسی بالا، به افزایش تمایل برای برقراری رابطه جنسی منجر می‌شود. برخی از دلایلی که ممکن است باعث افزایش میل جنسی باشند عبارتند از:

  • ورزش کردن: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به فعالیت بدنی می پردازند تمایل بیشتری به میل جنسی دارند.
  • تغییرات در انتقال دهنده های عصبی: دوپامین انتقال دهنده عصبی است. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تحت درمان دوپامین دریافت می‌کنند. افزایش دوپامین در بدن باعث افزایش میل جنسی می‌شود.
  • تستوسترون: تحقیقات قدیمی نشان می‌دهند ممکن است در سطوح بالاتر تستوسترون در مردان و میل جنسی بیشتر ارتباطی وجود داشته باشد. تستوسترون که هورمون غالب مردان است، ولی به مقدار کم در خانم ها نیز وجود دارد. در خانم ها هم این هورمون بر میل جنسی اثر می‌گذارد.
  • استروژن و پروژسترون: استروژن و پروژسترون بر میل و برانگیختگی جنسی تأثیر می‌گذارند. داشتن سطوح بالاتر استروژن در بدن باعث افزایش میل جنسی می‌شود. افزایش پروژسترون از سطح استاندارد میل جنسی را کاهش می‌دهد. کاهش استروژن در بانوان منجر به کاهش میل جنسی می‌شود این تغییرات هورمونی در دوران یائسگی بیشتر دیده می‌شود.

دلایل میل جنسی کمتر چیست؟

  • یائسگی: مطالعاتی که در مورد میل جنسی زنان انجام شده نشان می‌دهد در طول یائسگی، هورمون‌های جنسی کاهش می‌یابد. این می‌تواند باعث کاهش میل جنسی و برانگیختگی شود.
  • سلامت روان: مطالعات نشان داده، مردان و زنانی که دارای اختلالات سلامت روانی هستند، احتمال بیشتری دارد دچارکاهش میل جنسی شوند.
  • سن و سال: میل جنسی با بالا رفتن سن تغییر می‌کند. منابع معتمد نشان می‌دهند وقتی افراد به سن ۶۰ سالگی می‌رسند، میل جنسی آن‌ها کاهش می یابد.

چگونه میل جنسی را افزایش دهیم

روش‌های مختلفی برای افزایش میل جنسی وجود دارند که عبارتند از:

سکس تراپی برای مشاوره مسائل جنسی

متخصص‌های سکس تراپ به مشکلات جنسی کمک می‌کنند. آنها می‌توانند به افزایش میل جنسی هم کمک کنند. می‌توانند از افراد برای رسیدن به ارگاسم حمایت کنند و آموزش‌های صحیح ارائه بدهند.

افزایش ساعت خواب برای تعادل میل جنسی

مطالعات نشان می‌دهد طول مدت خواب مناسب و کافی منجر به سطح بالاتر میل جنسی در روز بعد می‌شود.

ورزش و تاثیر آن بر روی میل جنسی

افرادی که ورزش و یوگا کار می‌کنند از میل جنسی بیشتری برخوردار هستند نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند. ورزش بدن را برای انجام حرکات، نشاط، شادابی و آرامش لازم برای میل جنسی را به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل ورزش یکی از تاثیرگذارترین عوامل افزایش میل جنسی در خانم ها و آقایان است.

ورزش چگونه باعث افزایش میل جنسی در خانم ها و آقایان می‌شود؟

تا به حال احساس کرده‌اید که در حین ورزش در حالت برانگیختگی قرار گرفته‌اید؟ تینا ام. پنهالو، دانشیار دپارتمان علم ورزش و ارتقای سلامت در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، گفت:

  • فعالیت ورزشی داروی قوی برای تقویت قوای جنسی زنان و مردان است. به خاطر بقای نسل ورزش یک شیوه بیولوژی انسان است که زیبایی ظاهری بدن را در حین ورزش می‌ستاید.

برای اینکه بفهمیم چرا هنگام ورزش احساس خوبی داریم، با متخصصان مشورت کردیم. معلوم شد، ورزش به پمپاژ بهتر خون در تمام نقاط بدن می‌کند. بدن انسان در بهترین شرایط فیزیکی به صورت غریزی میل جنسی‌اش افزایش می‌یابد. نیک لیگوری مربی شخصی، اخیراً به مجله Well+Good گفت: ورزش، به ویژه تمرینات پایین تنه، باعث ترشح هورمون‌هایی مانند تستوسترون در بدن می‌شود.

افزایش تستوسترون با ورزش باعث افزایش انگیختگی در مردان و زنان می‌شود. تیمی از دانشگاه تگزاس، آستین، در گزارشی در سال ۲۰۱۸ نوشت:

  • ورزش بر انواع هورمون‌ها مانند کورتیزول، استروژن، پرولاکتین و تستوسترون تأثیر می‌گذارد. همگی این هورمون‌ها بر افزایش میل جنسی در زنان مرتبط می‌شوند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ در مجله پزشکی منتشر شد و اشاره داشت:

  • ورزش تاثیر قابل توجهی در برانگیختگی فیزیولوژیکی جنسی ورزشکاران زن ایجاد می‌کند.

اگر بهبود سلامت روان، کاهش وزن و… به عنوان دلیل ورزش کردن کافی نیست. افزایش میل جنسی را به فهرست فواید شگفت‌انگیز ورزش منظم اضافه کنید.

ورزش های تاثیرگذار بر روی میل جنسی آقایان و خانم‌ ها

در این بخش ورزش‌های مختلف و تاثیر آن‌ها بر روی میل جنسی را معرفی می‌کنیم:

تمرینات هوازی

تاثیر ورزش هوازی بر روی میل جنسی
تاثیر ورزش هوازی بر روی میل جنسی

طبق یک مطالعه دانشگاه تگزاس داشتن بدنی خوش فرم لذت را برای شما و همسرتان افزایش می‌دهد. هر فعالیتی که ضربان قلب را سریع‌تر می‌کند از پیاده‌روی سریع گرفته تا دوچرخه‌سواری، می‌تواند جریان خون را افزایش دهد. افزایش جریان خون در ناحیه لگن میل جنسی را در هر دو جنسیت افزایش می‌دهد. تاثیر تمرینات هوازی:

  • نعوظ قوی تر برای مردان.
  • برانگیختگی بیشتر برای زنان.

شنا کردن و تاثیر آن بر میل جنسی

تاثیر ورزش شنا بر روی میل جنسی
تاثیر ورزش شنا بر روی میل جنسی

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند شناگران زن و مرد در ۶۰ سالگی میل جنسی مشابه افراد ۲۰ سال جوان‌تر از خود دارند. شنا استقامت و جریان خون را افزایش می‌دهد، انعطاف پذیری و قدرت را بهبود می‌بخشد و استرس را کاهش می‌دهد. شنا کالری زیادی می‌سوزاند، که یک مزیت برای افرادی است که اضافه وزن دارند. هر کیلو وزن اضافی میل جنسی را کاهش می دهد، به ویژه مردان چاقی که مبتلا به اختلال نعوظ هستند. پس تاثیر ورزش بر روی میل جنسی خانم ها و آقایان مبحث قابل تاملی است برای درمان اختلالات جنسی.

حرکت پلانک و تاثیر آن بر میل جنسی

تاثیر حرکت پلانک بر روی میل جنسی
تاثیر حرکت پلانک بر روی میل جنسی

یک راه عالی برای تقویت عمیق‌ترین لایه ماهیچه‌های شکم، بازوها، ران‌ها و باسن است. این ماهیچه‌ها کمک می‌کنند شما را تثبیت کنند تا بتوانید در زمانی که اهمیت دارد به همسرتان نزدیک بمانید. تمرین پلانک را یک بار در روز انجام دهید و تا ۶۰ ثانیه یا بیشتر تعادل خود را حفظ کنید. اگر روی انگشتان پا اذیت می‌شوید، روی زانوهای خود تعادل برقرار کنید.

عوامل کاهش دهنده میل جنسی و ارتباط آن‌ها با ورزش

اغلب عواملی که تاثیر عمده در کاهش میل جنسی دارند به راحتی با ورزش کردن برطرف می‌شوند. در این بخش عوامل کاهش جنسی و راه برطرف کردن آن‌ها با ورزش را بررسی می‌کنیم:

استرس از عوامل کاهش دهنده میل جنسی

استرس از جمله عواملی است که به شدت واکنش‌های فیزیکی بدن را کاهش می‌دهد. استرس‌های ناشی از تنش‌ها و مشکلات زندگی یا رابطه باعث کاهش میل جنسی می‌شود. تاثیر ورزش بر میل جنسی در رابطه با استرس به این شکل عمل می‌کند که، ورزش نشاط آور است. حرکات ورزشی باعث شادابی بدن و آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن می‌شود که این فرآیند باعث کاهش استرس می‌شود.

تصور ضعف در شکل و زیبایی بدن

گاهی اوغات میل جنسی به دلایلی که وجود ندارند یا به راحتی قابل رفع است کاهش پیدا می‌کند. گاهی افراد به خاطر اعتماد به نفس نسبت به فرم بدنشان میل جنسی‌شان کم می‌شود. این در حالی است که ورزش کردن، بدن را آماده و زیبا می‌کند که باعث افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکل میل جنسی می‌باشد.

تاثیر چاقی در کاهش میل جنسی و درمان آن با ورزش

چاقی از جمله عواملی است که باعث کاهش میل جنسی می‌شود. چاقی باعث کاهش اعتماد به نفس و کاهش دامنه حرکتی در رابطه جنسی می‌شود. ولی افرادی که در روز حداقل ۱ ساعت ورزش می‌کنند اصولاً چربی بسیار کمی دارند. به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید و میل جنسی خود را با ورزش افزایش دهید.

کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن

تستوسترون از هورمون‌های جنسی بدن مردان است که کاهش میزان آن در بدن باعث کاهش میل جنسی می‌شود. تستوسترون در بدن خانم ها هم به مقدار بسیار ناچیزی موجود است. با کاهش تستوسترون در بدن بانوان نیز میل جنسی کاهش می‌یابد. این در حالی است که با ورزش کردن میزان تستوسترون در بدن خانم ها و آقایان افزایش می‌یابد.

نتیجه تاثیر ورزش بر میل جنسی در خانم ها و آقایان

ورزش مجموعه فعالیت‌های فیزیکی است، با هدف تقویت فیزیک، روان و تنظیم هورمون‌های شیمیایی برای سلامت عمومی بدن انجام می‌شود. ورزش کردن بر روی بسیار از مسائل بدن تاثیر گذار است. با انجام تمرین‌ها، ورزش‌ها و حرکات مختلف می‌توانید به اهداف متفاوتی دست پیدا کنید. این مقاله در راستای تاثیر ورزش بر روی میل جنسی خانم ها و آقایان گردآوری شده است. تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم ورزش در زمینه میل جنسی را بررسی کردیم تا سوالات همراهان گیشا اسپرت را رفع کنیم.