رشد عضلانی بیشتر در مدت زمان کمتر با سیستم تمرینی جاینت ست

افزایش قدرت بدنی و ساخت عضلاتی خوش‎تراش و زیبا، هدف اصلی تمامی ورزشکارانی است که در رشته بدنسازی فعالیت می‏کنند. تمرینات بدنسازی انواع مختلفی دارند و بر اساس وزن، شرایط بدنی، شاخص توده بدنی و موارد دیگر برای هر یک از افراد انتخاب می‏شوند. در این میان انواعی از تمرینات وجود دارند که منجر به افزایش رشد عضلانی در مدت زمان کمتر می‏شوند. سوپر ست‎ها و جاینت ست‎ها جزو این دسته از تمرینات به‌شمار می‎آیند. جاینت ست‎ها فشار زیادی را به بدن وارد می‏کنند و باعث می‏شوند تا بدن در مدت زمان کمتر، رشد عضلانی بیشتری داشته باشد. همچنین این تمرینات روشی بسیار عالی برای سوزاندن مقدار زیادی کالری هستند. در این مطلب به بررسی سیستم تمرینی جاینت ست می‏پردازیم.

سیستم تمرینی جاینت ست چیست؟

سیستم تمرینی جاینت ست روشی خاص برای افزایش قدرت بدنی، عضله‎سازی در زمان کوتاه و آمادگی جسمانی بسیار بالا است. جاینت ست‎ها که به‌عنوان سوپرست‌های تقویت ‌شده نیز شناخته می‎شوند، مجموعه تمریناتی هستند که به‌صورت پشت سر هم و بدون استراحت بین ست‌ها انجام می‌شوند. استراحت این سیستم تمرینی به ورزشکاران کمک می‌کند تا با صرف زمان کمتر در باشگاه و بهبود تکنیک‎های ورزشی خود، قدرت بدنی، سایز عضلات و ظرفیت ورزشی بدن خود را افزایش دهند.

سیستم تمرینی جاینت ست

سیستم تمرینی جاینت ست نسخه پیشرفته‎تری از سوپرست است که در بین ست‎های آن هیچ استراحتی برای ورزشکاران وجود ندارد. پس از انجام یک ست از تمرینات مختلف، قبل از شروع مجدد، ورزشکار می‏تواند یک دوره استراحت داشته باشد. تمرینات جاینت‎ ست،‎ گروه‌های عضلانی مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تقریبا تمامی عضلات بدن را درگیر می‎کنند.

در سیستم تمرینی جاینت ست معمولا چهار تمرین یا بیشتر به‌صورت پشت سر هم و بدون استراحت انجام شده و فشار زیادی به عضلات تحمیل می‎شود. نکته مهمی که در مورد این سیستم تمرینی وجود دارد این است که هر سری از تمرینات به جای تحت تاثیر قرار دادن نواحی مختلفی از بدن، عضله یکسانی را درگیر کنند و برای افزایش فشار وارد بر آن انجام شوند. تمرکز این تمرینات کاملا بر عضله‌سازی در بدن است و تمامی فشار وارده بر بدن، سیستم عصبی را وادار به افزایش مداوم اندازه عضلات می‎کند.

مزایای سیستم تمرینی جاینت ست

سیستم تمرینی جاینت ست علاوه بر عضله‎‌سازی مداوم در زمان کمتر و افزایش قدرت بدنی، مزایای دیگری نیز دارد. این تمرینات فشار وارده بر بدن در هنگام ورزش بدنسازی را چندین برابر می‏کنند و برای ورزشکارانی که برای مسابقات آماده می‎شوند یکی از بهترین گزینه‎های ممکن هستند. انجام تمرینات جاینت ست به بهبود استقامت عضلانی و قلبی و عروقی، افزایش عملکرد ورزشی و صرفه جویی در زمان ورزشکاران کمک می‎کند. مزایای مختلفی در استفاده از سیستم تمرینی جاینت ست وجود دارند که در ادامه بررسی شده‎اند.

به چالش کشیدن بدن از نظر ذهنی و جسمی

سیستم تمرینی جاینت ست می‌تواند با افزایش سختی تمرینات و فشار وارد بر بدن، ورزشکار را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی به چالش بکشند. تحت فشار قرار گرفتن از نظر فیزیکی و ذهنی هنگام انجام تمرینات باعث افزایش روحیه مثبت و بهبود عضله‌سازی در بدن می‎شود.

بهبود تنفس

انجام جاینت ست‌ها مزایای فیزیولوژیکی زیادی مانند افزایش مقاومت بدن و بهبود تنفس دارد. این حرکات همزمان بدن را برای افزایش جریان برون ده قلبی و در نتیجه بهبود تنفس تحریک می‎کنند. این حرکات به‎عنوان جایگزین نسبتا مناسبی برای تردمیل جهت بهبود تنفس در نظر گرفته می‎شوند. همچنین سیستم تمرینی جاینت ست باعث افزایش ظرفیت تنفسی شش‎ها می‎شود.

سیستم تمرینی جاینت ست

جاینت ست‎ها می‌توانند بدن را به استفاده از سیستم‌های انرژی مختلف، به‌ویژه سیستم انرژی لاکتات، که در فعالیت‌های فشرده بین ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه غالب است، به چالش بکشند. این مساله در انجام ورزش‎هایی مانند پاورلیفتینگ، که نیاز به انجام ست‌های طولانی دارند، بسیار مهم است.

تراکم تمرینی بیشتر

با انجام تمرینات جاینت ست، فشار وارده بر بدن هنگام بدنسازی چندین برابر می‎شود و در زمان کمتر، ورزشکاران حجم بیشتری به‎دست خواهند آورد. چرا که در طی انجام این تمرینات، استراحتی وجود ندارد و بدن تمامی فشار وارده را برای عضله‎سازی استفاده می‎کند. جاینت ست‎ها برای سوزاندن کالری، خوش فرم کردن بدن و عضله‎‌سازی بسیار مناسب هستند.

یکی دیگر از مزایای سیستم تمرینی جاینت ست این است که می توانید یک گروه عضلانی را از زوایای مختلف تمرین دهید و درگیر کنید. این مجموعه‌ تمرینات به‌صورت پشت سر هم فشار روی ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهند که در نهایت به بزرگ‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کنند.

یکی از مزایای اساسی این تمرینات این است که بدون استفاده از وزنه‎های سنگین، فشار زیادی را به عضله وارد می‎کنند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که با گذشت زمان می‎توانید وزنه‎ها را افزایش دهید اما بهتر است با وزنه‎های سبک‎تر شروع کنید. با این حال، توصیه‌های معمول بدنسازی این است که برای رشد ماهیچه‌ها، به ویژه گروه‌های عضلانی بزرگ‌تر مانند پشت و پا، باید سنگین و سخت کار کنید.

برطرف کردن ایست عضلانی

 اگر ورزشکار دچار ایست عضلانی یا هیپرتروفی شده باشد، انجام تمرینات جاینت ست می‎تواند راهی عالی برای به چالش کشیدن عضله برای از بین بردن ایست عضلانی و شروع دوباره عضله‎سازی و به‎دست آوردن حجم بیشتر باشد.

سیستم تمرینی جاینت ست

کاهش زمان تمرین

یکی از دلایلی که ورزشکاران از سیستم تمرینی جاینت ست استفاده می‎کنند، صرفه‌جویی در زمان است. با توجه به عدم استراحت در بین ست‎ها، این تمرینات در زمان کمتری انجام می‎شوند. در صورت ترکیب شدن سه یا چند تمرین با هم، ممکن است در نهایت زمان تمرین فرد به بیش از نصف کاهش یابد.

انجام تمرینات جاینت ست با مشورت و صلاحدید مربیان مجرب

در این مطلب با سیستم تمرینی جاینت ست آشنا شدیم. جاینت ست سیستمی فوق‎العاده برای بدنسازان حرفه‎ای است که به دنبال رشد عضلانی بیشتر در مدت زمان کمتر، به‎خصوص هنگام آماده شدن برای مسابقات هستند. اما آنچه در انجام این تمرینات اهمیت دارد، این است که آن‌ها را تنها با مشورت و صلاحدید مربیان مجرب بدنسازی انجام دهید. همچنین رعایت اصول انجام حرکات در حین تمرین برای جلوگیری از آسیب‎های مختلف ورزشی اهمیت بسیاری دارد. چرا که کوچک‏ترین بی‎احتیاطی در انجام حرکات و یا عدم رعایت اصول آن‌ها ممکن است باعث بروز مشکلات مختلف و آسیب‎های عضلانی شود.

منابع