هماهنگی عصب و عضله باعث افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود

بدن انسان یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌ها در جهان هستی است و به طور کلی وجود ارتباط میان اعضای مختلف بدن از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این بین هماهنگی و عصب و عضله نقش بسیار زیادی در انجام فعالیت‌های مختلف در طول روز دارد. برای ورزشکاران عدم وجود هماهنگی میان این دو مورد می‌تواند مشکلات بسیار جدی را ایجاد کند. چنانچه بنا به هر دلیلی این هماهنگی در ورزش با مشکل مواجه شود، ورزشکار قادر به ادامه فعالیت‌های ورزشی خود نخواهد بود. در این مطلب از گیشا اسپرت قصد داریم تمریناتی که باعث هماهنگی عصب و عضله می‌شوند را به شما معرفی کنیم.

هماهنگی میان عصب و عضله دقیقا چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه بتوانیم به این پرسش پاسخ بدهیم، باید با چگونگی عملکرد سیستم عصبی انسان اطلاعاتی را به دست بیاوریم. این سیستم دربرگیرنده تمامی عضلات بدن و اعصاب متصل به آن‌ها می‌شود. در تمامی حرکاتی که بدن ما انجام می‌دهد، نیاز به وجود هماهنگی میان این دو بخش احساس می‌شود.

Nerve and muscle coordination

سیستم عصبی به منظور برقراری این هماهنگی، پیام‌هایی را با سرعت بسیار بالا بین مغز و عضلات منتقل می‌کند. بدین ترتیب فعالیت سیستم عصب عضله صورت می‌گیرد. میزان هماهنگی میان سیستم عصبی و عضلانی از طرفی دیگر به سطح سلامت سیستم عصبی افراد نیز بستگی دارد. به همین خاطر توجه به حفظ سلامت سیستم عصبی با استفاده از تمرینات ورزشی و توجه به تغذیه اصولی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

بیماری‌های ناشی از عدم هماهنگی عصب و عضله چه علائمی دارند؟

بعضی از بیماری‌ها می‌توانند عملکرد سیستم عصب و غضله را به طور کامل دچار مشکل کنند. این بیماری‌ها معمولا یا بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند و یا باعث ایجاد بیماری‌های خودایمنی می‌شوند. از جمله علائم بیماری‌های ناشی از عدم هماهنگی بین اعصاب و عضلات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خستگی بسیار شدید
  • احساس ضعف
  • دردهای عضلانی
  • تحلیل عضلات و اسپاسم
  • مشکل در بلع، گفتار و فرایند تنفس

تمریتانی در راستای افزایش هماهنگی میان سیستم عصب و عضله

متخصصان بر این باورند که به طور کلی ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌تواند در افزایش هماهنگی میان عصب و عضله نقش بسیار زیادی داشته باشد. تمریناتی که در ادامه این بخش به شما معرفی می‌کنیم تمریناتی هستند که در آمادگی جسمانی ورزشکاران نیز نقش اساسی دارند.

به سراغ تمرینات حرکتی با نردبان ورزشی بروید

یکی از مشهورترین تمرینات برای افزایش هماهنگی میان عصب و عضله، حرکات نردبات ورزشی هستند. شما با استفاده از این وسیله ورزشی می‌توانید به سادگی حرکات ریتم‌درا متنوعی را انجام بدهید. این حرکات ریتم‌‌دار تاثیر فراوانی بر ارتقای هماهنگی اعصاب و عضلات دارند. به این منظور باید ابتدا با سرعتی ملایم این تمرینات را انجام دهید. سپس به مرور زمان هم باید سرعت خود را افزایش بدهید.

هماهنگی عصب و عضله

طناب‌زنی؛ از ساده‌ترین و محبوب‌ترین تمرینات ورزشی

ورزش طناب‌زنی را می‌توانیم جزو ساده‌ترین و محبوب‌ترین تمرینات ورزشی در نظر بگیریم. این ورزش ساده اما پرتحرک تاثیرات فراوانی بر سلامت جسمانی افراد دارند. یکی از همین تاثیرات کمک به ایجاد هماهنگی میان سیستم عصبی و عضلانی بدن است. همچنین آن دسته از کودکانی که با مشکلات حرکتی متولد می‌شوند، می‌توانند از این ورزش استفاده کنند. به همین دلیل انجام این تمرینات به کودکان هم پیشنهاد می‌شود.

انجام حرکات ورزشی هیت به همراه تمرینات فانکشنال

آخرین تحقیقات نشان می‌دهند تریمنات هیت و فانکشنال در کمک به افزایش هماهنگی میان عصب و عضله‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حقیقت این تمرینات اگر با شدت بالا انجام شوند باعث بهبود وضعیت عضلات و همینطور سیستم عصبی انسان می‌شوند.

از یوگا و مدیتیشن غافل نشوید

یکی از مهم‌ترین موارد برای افزایش هماهنگی میان عصب و عضله انجام یوگا و مدیتیشن است. یوگا و مدیتیشن دو راهکار اساسی برای کمک به سیستم عصب و عضله هستند. با انجام این تمرینات می‌توانید به سادگی عملکرد مغز و سیستم عصبی را بهبود ببخشید.

انجام تمرینات عصب عضله با توپ و تمرینات ایروبیک

آیا از تاثیر شگفت‌انگیز تمرینات عصب عضله با توپ و تمرینات ایروبیک بر روی هماهنگی سیستم عصبی و عضلانی آگاه هستید؟ به طور کلی حرکات ورزشی که با استفاده از توپ‌های ورزشی بزرگ و کوچک انجام می‌شوند در افزایش هماهنگی میان سستم عصب عضله تاثیر بسیار زیادی دارند. از طرفی دیگر ورزش ایروبیک نیز به این هماهنگی کمک می‌کند. ورزشی به نام زومبا که طی سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده است هم می‌تواند به افزایش هماهنگی میان اعصاب و عضلات کمک کند.

هماهنگی عصب و عضله

تاثیر ورزش‌های ترکیبی را جدی بگیرید

ورزش‌های ترکیبی و گروهی باعث افزایش هماهنگی میان سیستم عصب و عضله می‌شود. کارشناسان معتقدند که ورزش‌هایی مثل طناب‌زنی گروهی و یا تمرینات ایروبیک ترکیبی می‌توانند تجربه‌ای لذتبخش را برای شما به همراه داشته باشند.

ورزش کردن در آب

از دیگر موارد موثر بر ارتقای هماهنگی میان عصب و عضله، ورزش‌ در آب است. برای این کار اگر شرایط رفتن به استخر را دارید، حتی می‌توانید با نیم ساعت پیاده‌روی در آب، سطح سلامت سستم عصب عضله خود را ارتقا بدهید.

کش‌های ورزشی تی آر ایکس و پیلاتس

یکی دیگر از مواردی که به برقراری ارتباط سریع‌تر میان عصب و غضله کمک می‌کند، کش‌های ورزشی تی آر ایکس و پیلاتس است. این حرکات که با استفاده از کش‌هایی مخصوص انجام می‌شوند باعث افزایش سلامت سیستم عصب و عضله افراد می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که این دسته از تمرینات باید کاملا اصلولی انجام شوند. همچنین باید به بحث ایمنی در استفاده از این ابزارهای ورزشی نیز دقت کنید.

گیشا اسپرت؛ برترین فروشنده لوازم ورزشی و بدنسازی در کشور

وجود هماهنگی میان سیستم عصبی و عضلات از اهمیت فراوانی برخوردار است. اشخاصی که با این عدم هماهنگی مواجه می‌شوند، مشکلات بزرگی را در طول زندگی تجربه می‌کنند. چرا که هماهنگی اعصاب و عضلات بر روی کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

گیشا اسپرت یکی از برترین فروشندگان تجهیزات ورزشی و بدنسازی در کشور است. در مجموعه ما می‌توانید انواع تجهیزات و اکسسوری‌های ورزشی در دسته‌بندی‌های مردانه و زنانه را با قیمتی مناسب تهیه کنید. مجموعه گیشا اسپرت در تلاش است تا با ارائه خدمات و محصولاتی باکیفیت، گامی مهم در راستای ایجاد رویکردی جدید در ورزش به ویژه فیتنس و بدنسازی بردارد.