آموزش کامل روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی

بسیاری از ورزشکاران ممکن است به این موضوع پی نبرده باشند که سلامت زانو در تمام حرکات تمرینی چقدر اهمیت دارد. در هر یک از حرکات تمرینی مانند انجام اسکوات و بلند کردن وزنه، زانوها تحت فشار قرار می‌گیرند. یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت زانوها، استفاده از زانوبند بدنسازی است که یکی از تجهیزات بسیار مهم در ورزش بدنسازی به شمار می‌رود. باید بدانید که زانوبند نه‌تنها فرم بدن ورزشکار را در هنگام وزنه زدن حفظ می‌کند، بلکه باعث بهبود عملکرد او نیز می‌شود. البته بسیار مهم است که زانوبند به شکل صحیحی بسته شود تا تاثیر خود را بگذارد. با ما همراه باشید تا با روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی آشنا شویم.

چرا باید در هنگام تمرینات بدنسازی زانوبند ببندیم؟

قبل از بررسی روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی لازم است که با مزایای این کار در هنگام ورزش آشنا شویم. به طور کلی زانوبند بدنسازی مزایای بسیار زیادی را برای ورزشکاران به همراه دارد که می‌تواند عملکرد آن‌ها را به سطوح بالاتری ارتقا دهد.

از جمله مزایای مهم بستن زانوبند بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بلند کردن وزنه‌های سنگین
  • کاهش خطر مصدومیت
  • بهبود روند ریکاوری پس از تمرینات
روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی

بستن زانوبند بدنسازی بلند کردن وزنه‌های سنگین را آسان می‌کند

یکی از مهم‌ترین مزایای بستن زانوبند بدنسازی به روش صحیح تسهیل بلند کردن وزنه‌های سنگین است. در زمان انجام اسکوات، زانوبند سفت‌تر می‌شود؛ بنابراین در حین بلند کردن وزنه در زمانی که بدن به حالت اسکوات در می‌آید، با جمع شدن زانوبند نیروی کشسانی زیادی تولید خواهد شد. در نتیجه این نیروی تولید شده به ورزشکار کمک می‌کند تا آسان‌تر وزنه‌های سنگین را بلند کند.

بستن زانوبند خطر مصدومیت را کاهش می‌دهد

بستن زانوبند بدنسازی به روش صحیح باعث می‌شود تا فشار روی تاندون‌های متصل‌کننده کشکک زانو به عضلات چهار سر کاهش پیدا کند. به طور معمول زمانی که حرکت اسکوات را انجام می‎دهید، تاندون‌ها روی کشکک فشار می‌آورند. زمانی که زانوبند بدنسازی را می‌بندید، فشاری که این تاندون روی کشکک وارد می‌کند، کاهش می‌یابد. در نتیجه خطر کشیدگی عضلات یا تاندون به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

افزایش سرعت ریکاوری با بستن زانوبند

روند ریکاوری پس از تمرینات با بستن زانوبند بدنسازی به روش صحیح، به شکل موثری بهبود پیدا می‌کند و سرعت آن افزایش می‌یابد. در واقع بستن زانوبند باعث به افزایش جریان خون در ناحیه زانو شده و فشار را به‌سرعت از روی بافت‌های درگیر شده در حین تمرین بر می‌دارد. از همین رو بدن ورزشکار سریع‌تر ریکاوری کرده و برای تمرینات بعدی آماده می‌شود.

انواع زانوبند بدنسازی برای ورزشکاران

برای بستن زانوبند بدنسازی به روش صحیح لازم است با این وسیله کاربردی آشنایی کافی داشته باشید. به طور کلی دو نوع زانوبند وجود دارد که شامل زانوبند ساده و زانوبند دارای قلاب و حلقه می‌شوند. باید اشاره کرد که اسلیو زانو نیز در بازار وجود دارد که می‌توان از آن به‌جای زانوبند استفاده کرد. البته اسلیو زانو نسبت به زانوبند تاثیر کمتری دارد؛ بنابراین بهتر است از زانوبند در حین تمرینات بدنسازی استفاده کنید.

زانوبند ساده و استاندارد در واقع یک پارچه بلند با سر مخروطی است که دوخت بسیار محکمی دارد. طول زانوبند معمولا بین ۱۸۰ سانتی‌متر تا ۲۱۰ سانتی‌متر است. زانوبندهای با طول ۲۰۰ سانتی‌متر برای تازه‌کارها و حرفه‌ای‌ها حالت استانداردی دارد. بستن صحیح این زانوبندها ممکن است برای تازه‌کارها در تمرینات بدنسازی کمی دشوار باشد. اگر تازه‌کار هستید، اجازه دهید که یک فرد حرفه‌ای چند بار اول زانوبند را برای شما ببندد. به این ترتیب می‌توانید با روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی آشنا شوید.

روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی

نوع دوم زانوبند بدنسازی که دارای قلاب و حلقه است، روش بستن آسان‌تری نسبت به زانوبند ساده دارد. ظاهر این زانوبند به نوع ساده آن شبیه است؛ با این تفاوت که این زانوبند با استفاده از نوار پارچه‌ای و قلاب قفل می‌شود. بستن این زانوبند آسان است و افراد تازه‌کار نیازی به یادگیری روش آن ندارند. به دلیل وجود قلاب و حلقه، این زانوبند به‌راحتی باز نمی‌شود و محکم روی زانو باقی می‌ماند.

مراحل بستن صحیح زانوبند بدنسازی

صحیح بستن زانوبند بدنسازی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا اگر زانوبند به‌درستی بسته نشود، تاثیر کافی بر بهبود عملکرد ورزشکار نخواهد داشت. بنابراین باید با روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی آشنا شوید؛ البته در چند بار اول می‌تواند کار سختی باشد. اما به‌مرور با بستن چندباره زانوبند بدنسازی به روش صحیح، این کار برای شما آسان خواهد شد. قبل از بستن زانوبند حتما از سالم و محکم بودن آن مطمئن شوید تا در حین تمرینات شل نشود.

بستن زانوبند بدنسازی به روش صحیح، طبق به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا باید زانوی خود را کاملا شل کنید
  • سر زانوبند را زیر زانو و روی ساق پا قرار دهید
  • اکنون زانوبند را از پشت زانو به سمت جلو بچرخانید و رو‌به‌بالا بکشید تا به شکل ضربدر در بیاید
  • مطمئن شوید که زانوبند روی زانوی شما به شکل محکمی قرار گرفته است. اجازه ندهید که زانوبند شل شود
  • به بستن زانوبند به صورت مارپیچ روبه‌بالا ادامه دهید
  • زمانی که به چرخش چهارم رسیدید، زانوبند را به سمت پایین و زیر زانو آورده و به سمت پشت زانو بچرخانید تا زانوبند به روی زانوی شما برسد.
  • اکنون زانوبند به شکل یک ضربدر بزرگ جلو زانوی شما قرار گرفته است
  • اگر حس می‌کنید که زانوبند کمی شل است، آن را بکشید و محکم بچرخانید
  • اگر باز هم احساس می‌کنید که زانوبند شل است، آن را تا زمانی دور زانو محکم بچرخانید تا کاملا در جای خود سفت شود
روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی

با بستن زانوبند بدنسازی، بدون نگرانی از مصدومیت تمرین کنید

میزان سفتی زانوبند باید طبق میزان پیشنهادی مربیان و شرکت تولیدکننده یا ترجیح شخصی هر فرد مشخص شود. برخی از ورزشکاران تا حدی که پوست آن‌ها سفید و بی‌رنگ شود، زانوبند را سفت می‌کنند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند که تا این حد زانوبند را سفت نبندند. به طور کلی آشنایی با روش صحیح بستن زانوبند بدنسازی به شما کمک می‌کند تا زانوی خود را از خطر مصدومیت نجات دهید و همچنین عملکرد خود را در تمرینات سنگین تقویت کنید.

منابع

  1. https://ironbullstrength.com/blogs/learn/guide-to-knee-wraps
  2. https://www.bodybuilding.com/fun/gary3.htm
  3. https://torokhtiy.com/blogs/guides/how-to-use-knee-wraps