وزن کم نکردن چه علتی دارد؟ کاهش وزن یا به اصطلاح لاغری، برای افراد بسیاری در جامعه دغدغه شده است. به خصوص در این مدت که به علت بیماری کرونا باشگاه ها برای مدت زیادی بسته بوده اند و افرادی که قبلا ورزش می‌کرده اند احتمالا دچار اضافه وزن شده اند و الان به دنبال ورزش و رژیم به منظور کاهش وزن هستند. اما گاها دیده شده افرادی که رژیم می‌گیرند و ورزش می‌کنند بعد از مدتی دچار استپ وزنی می‌شوند و دیگر کاهش وزن آن ها ادامه پیدا نمی‌کند. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چرا با وجود رعایت رژیم غذایی اصولی و ورزش مداوم باز هم وزنتان کم نمی‌شود، این مقاله را دنبال کنید.

احتمالا وزن کم می‌کنید ولی اطلاعی از آن ندارید

اگر احساس می‌کنید دچار استپ وزنی شده اید و در روند کاهش وزن دچار مشکل شدید اصلا نگران نباشید. شاید وزن کم می‌کنید ولی از آن بی خبرید. شاید شما با انجام ورزش های مقاومتی و کار با وزنه در حال عضله سازی هستید و از طرف دیگر چربیسوزی هم می‌کنید و به همین خاطر وزنتان ثابت مانده است. این خبر بسیار خوبی برای شما خواهد بود. البته موارد دیگری مانند اختلالات هورمونی و همچنین میزان آبی که مصرف می‌کنید در این رابطه مهم است.

معمولا در اوایل دوران کاهش وزن به دلیل خارج شدن آب میان بافتی، وزن بیشتری کم میکنید و ممکن است پس از مدتی کاهش وزن شما برای مدت کوتاهی متوقف شود و این امر طبیعی است. شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و افزایش شدت ورزش این استپ وزنی را بشکنید. اگر هم از وزن کشیدن هراس دارید و می‌ترسید وزن کم نکرده باشید، سایز های خود را اندازه بگیرید.

نمی‌دانید چه میزان کالری مصرف می‌کنید

اگر کالری مصرفی خود را ثبت می‌کنید بدانید قدم موثری در کاهش وزن خود برداشته اید. تحقیقات بسیاری نشان داده اند افرادی که کالری دریافتی خود را کنترل می کنند در روند لاغری موفق تر هستند. اصلی ترین عامل کم شدن وزن شما، محدودیت کالری است و باید این مورد را هر روز بررسی کنید

کمبود پروتئین برابر است با وزن کم نکردن

پروتئین یکی از مهمترین ارکان کاهش وزن است. در برنامه غذایی خود حتما منابع اصلی پروتئینی مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت قرمز را قرار دهید. هر چقدر پروتئین بیشتری مصرف کنید، کاهش وزن بیشتری خواهید داشت. پروتئین کمک میکند شما مدت زمان بیشتری سیر بمانید و ریزه خواری نکنید. همچنین پروتئین بر روی هورمون های اشتها نیز موثر است و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. پس اگر حس می‌کنید به اندازه کافی وزن کم نمی کنید، حتما پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید.

وزن کم نکردن

کالری زیاد مصرف میکنید

افراد زیادی فکر میکنند بایدحجم کمی غذا بخورند تا وزن کم کنند و از کالری غذاها غافل هستند. یکی از دلایل کم نشدن وزن شما این است که حجم کمی غذا میخورید اما کالری بالایی را به بدنتان می‌رسانید. یا اینکه کالری بیشتری از کربوهیدرات ها دریافت می‌کنید و این باعث عدم کاهش وزن شما شده است. پس بهتر هست سعی کنید برای لاغری، مواد غذایی کم کالری را از تمامی گروه های اصلی دریافت کنید.

غذای سالم مصرف نمی‌کنید، پس وزنتان کم نمی‌شود

افرادی هستند که به دلیل مشغله کاری بالا نمی‌توانند غذاهای سالم مصرف کنند، در نتیجه در دوران کاهش وزن خود به سراغ مواد غذایی فرآوری شده می‌روند. این عامل یکی از عوامل پنهان کم نشدن وزن است. غذاهای فرآوری شده کالری بالایی دارند و به علت وجود مواد نگه دارنده در آن ها اختلالاتی در کاهش وزن شما به وجود می‌آورند.

کار با وزنه کاهش وزن را سرعت می‌بخشد

متاسفانه افرادی که دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند، برای چربیسوزی و کم کردن وزن فقط به انجام ورزش های هوازی می‌پردازند و از کار با وزنه غافل هستند. به همین دلیل پس از مدتی رژیم و ورزش هوازی از کم نشدن وزن خود شاکی اند. انجام ورزش های مقاومتی مانند کار با وزنه چربیسوزی و کالری سوزی شما را به شدت افزایش می‌دهد و علاوه بر مزایای دیگر مانند بالا رفتن سوخت و ساز و عضله سازی و سل نشدن پوست شما در حین کاهش وزن، کم نشدن وزن شما را غیر ممکن می‌سازد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ ماده غذایی با بیشترین میزان پروتئین

ریزه خواری می‌کنید

همین یکم به جایی نمی‌رسه! این جمله ای است که معمولا افرادی که در دوره کاهش وزن هستند از ریزه خواری هراسی ندارند. اما نمی‌دانند همین موارد اندک ریزه خواری در طول روز کالری بالایی را به بدنشان می‌رساند و باعث کم نشدن وزن آن ها می‌گردد. حتی گاها دیده شده این افراد برای یک وعده غذایی ناسالم و پرحجم چنین حرفی را می‌زنند، اما باید آگاه باشید که همین یک وعده ارزش تمامی کارهای شما را در طول هقته بر باد می‌دهد

عدم توجه کافی به تمرینات هوازی

ورزش هوازی را نادیده می‌گیرید، پس وزن کم نمی‌کنید.. انجام تمرینات ورزشی که مدت زمان طولانی دارند اما شدت آن ها پایین است هوازی شمرده می‌شوند. تمریناتی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، اسکی فضایی و شنا از انواع ورزش های هوازی هستند. انجام ورزش های هوازی باعث بالا رفتن ضربان قلب و در نتیجه چربیسوزی می‌شود. انجام ورزش های هوازی منظم به کاهش توده چربی بدن شما کمک می‌کند.

هنوز هم شیرینیجات مصرف میکنید

انواع شیرینیجات شما را به شدت چاق می‌کند. نوشیدنی هایی مانند آبمیوه مصنوعی و طبیعی و همچنین نوشابه ها به شدت بر افزایش وزن شما موثرند. همچنین اگر رژیم و ورزش خود را رعایت میکنید اما همچنان وزن کم نمی‌کنید، به دلیل مصرف شیرینیجات است. برای خلاصی از شر چربی های شکم و پهلو، باید مصرف شیرینی را به صفر برسانید

به اندازه و با کیفیت نمی‌خوابید

خواب شبانه یکی از مهمترین ارکان کاهش وزن است. هورمون های رشد در زمان خواب ترشح می‌شوند و کاهش وزن شما را تسریع می‌بخشند. اگر خواب با کیفیت و به اندازه یعنی حدود ۶ تا ۷ ساعت شبانه را ندارید، وزن شما آنطوری که می‌خواهید کم نخواهد شد. نکته جالب اینجاست که کودکانی که خوب نمی‌خوابند ۵۵تا ۸۹ درصد با احتمال بیشتری در آینده دچار چاقی می‌شوند.

 مصرف کربوهیدرات ها را کاهش نداده اید

کم کردن مصرف کربوهیدرات ها یکی از اصول کاهش وزن است. رژیم های کم کربوهیدرات برای افراد دیابتی هم توصیه می‌شود. مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها و همچنین مصرف بد موقع، به صورت مستقیم باعث چاقی می‌شود و چربی های شکم و پهلوی شما را افزایش می‌دهد.

۱۲-  خود را محدود کرده اید

پیروی کردن  از رژیم های غذایی خاص و مشخص شده در بلند مدت برای افراد زیادی خسته کننده است و باعث می‌شود بعد از مدتی کاهش وزن رخ ندهد. آماده کردن غذا زمان زیای میبرد  و همچنین ذهن را محدود می‌سازد . پس شاید یکی از دلایل وزن کم نکردن شما، خسته شدن ذهنتان از برنامه های غذایی و ورزشی بوده باشد.

آب کافی مصرف نمی‌کنید

بارها در مقالات متعدد بر تاثیر بالای مصرف آب در کاهش وزن اشاره کرده ایم. نوشیدن آب زیاد در افزایش سوخت و ساز و همچنین چربیسوزی بیشتر و عضله سازی موثر است. مصرف آب قبل از خوردن غذای اصلی نیز باعث می‌شود اشتهای کاذب شما گرفته شود و کمتر غذا بخورید.

مصرف مشروبات الکلی

اگر رژیم گرفته اید، ورزش میکنید اما وزن کم نمیکنید ولی مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، بدانید دلیل آن همین است. نوشیدنی های الکلی کالری بالایی دارند و از طرف دیگر موجب آسیب رساندن به کبد شما می‌شود. همچنین یکی دیگر از آسیب هایی که بر اثر مصرف الکل به بدنتان میرسد، آسیب رسیدن به کلیه است. پس اگر می‌خواهید کاهش وزن بهتری داشته باشید، حتما مصرف الکل را به حداقل برسانید

به غذای خود دقت نمی‌کنید

یکی از روش های و یا ترفند های کاهش وزن این است که هنگام غذا خوردن فقط به غذای خود دقت کنید. جویدن کامل غذاها، توجه به تعداد لقمه ها و پرهیز از حواس پرتی ها مانند تلویزیون دیدن، بر کیفیت هضم غذا  و کم کردن وزن موثر است.

وزن کم نکردن

احتمال وجود بیماری

برخی از بیماری ها و مشکلات پزشکی مانع کم کردن وزن شما می‌شود. از انواع این بیماری ها میتوان به کم کاری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و پایین بودن متابولیسم  اشاره کرد که دلایل مهم کم نشدن وزن هستند. حتی مصرف برخی داروها مانند داروهای دارای کورتون بر روند کاهش وزن شما به دلیل احتباس آب اختلال ایجاد می‌کنند.

عاشق فست فود هستید

اعتیاد به خوردن فست فود ها روند کاهش وزن شما را با شدت مختل می‌کند. کالری بالا، روغن های چند بار مصرف و وجود مواد غذایی فرآوری شده از دلایل عدم کم شدن وزن شماست

شوک بدنی نمی‌دهید

ممکن است مدت زیادی رژیم غذایی کم کالری و ورزش مداوم انجام می‌دهید ولی پس از مدتی کاهش وزنتان متوقف شده است. نیاز است به بدن خود هم از لحاظ غذایی و هم از لحاظ ورزشی شوک وارد کنید. گاها مصرف چیت میل ها و افزایش شدت ورزش می‌تواند شوک خوبی به بدن شما وارد کند و کاهش وزن شما را مجددا استارت بزند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های رژیم غذایی خوب

انتظارات غیر واقعی دارید

بهترین میزان کاهش وزن در ماه به صورت استاندارد که به بدنتان آسیبی نرسد، در حدود یک کیلوگرم است. متاسفانه افرادی هستند که انتظارات بیش از اندازه دارند و وقتی به آن حد از کاهش وزن نمی‌رسند، دچار دلسردی می‌شوند و کاهش وزن آن ها با اخلال مواجه میشود.

تمرکز بالایی بر رژیم و ورزش خود دارید

افراد زیادی هستند که سعی میکنند با رعایت رژیم های سفت و سخت به وزن دلخواه خود برسند. تحقیقات نشان داده است که پیروی از این رژیم ها نتیجه معکوس دارد. بهتر است به جای گرسنگی کشیدن سعی کنید رژیم های متعادل را امتحان کنید و به اصطلاح سبک زندگی خود را تغییر دهید.

انگیزه ای برای کاهش وزن ندارید

برخی افراد نمی‌دانند به چه دلیل میخواهند وزن خود را کاهش دهند و انگیزه کافی برای لاغری ندارند. سلامتی، افزایش اعتماد به نفس، خوش تیپ بودن، پوشیدن لباس های دلخواه و کاهش میزان بیماری ها از مهمترین دلایل و انگیزه های شما برای کاهش وزن می‌توانند باشند. اگر احساس می‌کنید انگیزه کافی برای کاهش وزن ندارید، دلایل خود را مجددا مرور کنید

 استرس مانع اصلی کاهش وزن

استرس برای سلامتی و همچنین لاغری شما مانند سم عمل می‌کند. استرس علاوه بر ترشح هورمون کورتیزول که مانع اصلی کاهش وزن است، تمایل شما را به خوردن نیز افزایش می‌دهد. اگر به دنبال کاهش وزن و کم کردن سایز هستید، باید استرس خود را کنترل کنید و راه حلی برای رفع عوامل ایجاد کننده آن پیدا کنید.

سوخت و ساز بدن شما پایین است

کم نشدن وزن میتواند معلول متابولیسم پایین باشد. همواره راه هایی برای افزایش سوخت و ساز بدن وجود دارد که می‌توانید از آن ها برای بالا بردن متابولیسم بدن خود بهره ببرید.

امیدواریم مواردی که در رابطه با دلایل شایع وزن کم نکردن به آن ها اشاره کردیم برای شما مفید بوده باشد و به شما دید وسیع‌تری در رابطه با کاهش وزن و تناسب اندام داده شده باشد.