تاثیر ورزش و بدنسازی بر سیکل قاعدگی را بهتر بشناسید

از دغدغه‌ها و سولات بسیار مهمی که برای بانوان پیش می‌آید این است که آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی مجاز است یا خیر و اینکه تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی چگونه است؟ بسیاری از خانم‌ها به دلیل دردها و انقباضات عضلانی که در زمان عادت ماهانه تجربه می‌کنند، از انجام فعالیت‌های ورزشی دست می‌کشند تا استراحت کنند. اگر قصد دارید تا ورزش و بدنسازی را در دوران قاعدگی رها کنید، بهتر است اندکی صبر کنید. زیرا ورزش در چنین مواقعی برای شما مزایایی را نیز به همراه دارد.

آیا ورزش و بدنسازی واقعا بر قاعدگی تاثیر مثبتی دارند

شاید اگر فردی بدون هیچ توضیحی به شما بگوید که ورزش و بدنسازی بر قاعدگی تاثیر مثبتی دارد، با خود بگویید که او هیچ درکی از وضعیت خاص جسمی شما ندارد. زیرا در دوران قاعدگی بانوان به شدت با گرفتگی‌های عضلاتی، دردهای شدید در ناحیه شکم، تغییر خلق و خو و همچنین تغییرات هورمونی دست و پنجه نرم می‌کنند. قطعا چنین وضعیتی دست کمی از بیمار شدن و در بستر ماندن ندارد. اما باید به این مساله از دریچه‌ای متفاوت نگاه کنید.

تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی

زمانی که ورزش می‌کنید و به تمرینات بدنسازی می‌پردازید، همین فعالیت بدنی سبب ترشح اندروفین در بدن شما می‌شود. اندروفین برای تسکین دردها بسیار موثر است. در نتیجه شما تنها با تمرین در دوران عادت ماهانه می‌توانید یک مسکن بسیار قوی و طبیعی به بدن خود برسانید. این شرایط برای وضعیت خاص جسمی شما نیز بسیار خوب است. شاید در ابتدا که بخواهید با آن حجم از درد تمرین در دوران قاعدگی را شروع کنید، کمی بی‌انرژی به نظر بیایید. اما این اطمینان را می‌دهیم که تنها پس از چند دقیقه گرم کردن، بدن شما انرژی مضاعفی بدست خواهد آورد که می‌تواند برای یک فعالیت طولانی‌مدت ورزشی شما را ترغیب کند.

 شناخت تاثیر ورزش و بدنسازی بر دوران قاعدگی بانوان

دکتر کریستوفر هولیگسورث بر این باور است که دوران قاعدگی، دورانی است که بدن در پیچیده‌ترین حالت عدم تعادل هورمونی خود به سر می‌برد. در این دوران دو هورمون پروژسترون و استروژن به کمترین میزان خود می‌رسند. همین موضوع هم منجر به این می‌شود که بانوان احساس کنند خسته هستند و انرژی کمتری دارند. با این تفاسیر، پرهیز از ورزش در دوران قاعدگی کمکی به افزایش سطح انرژی بدن شما نمی‌کند. دقیقا به همین دلیل هم است که پزشکان توصیه می‌کنند به جای قطع ورزش در این دوران؛ از قاعدگی به عنوان فرصتی برای تمرینات ریلکسیشن استفاده کنید.

تاثیر ورزش و بدنسازی بر کاهش علائم پیش از قاعدگی

انجام فعالیت‌های ورزشی چندین روز پیش از آغاز قاعدگی، نقش مهمی در رفع خستگی و نوسانات خلقی شما دارد. اصولا بهترین ورزش در روزهای نزدیک به قاعدگی، تمرینات هوازی است. تمرینات هوازی جریان اکسیژن را در خون افزایش می‌دهد و نقش کلیدی در حفظ سلامتی و جلوگیری از نوسانات خلقی دارد.

با درد و نفخ شکمی خداحافظی کنید

یکی از موارد مهم تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی، مساله دردهای ناحیه شکم است. یکی از مزایای تمرین در دوران عادت ماهانه، رفع نفخ و دردهای شکمی است. به دنبال ورزش و افزایش فعالیت بدنی، در بدن اندروفین ترشح می‌شود که خود در واقع نوعی هورمون تسکین‌دهنده است. همچنین تعریق در حین ورزش سبب خروج سموم بدن و در نهایت رفع نفخ شکم می‌شود.

تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی

با ورزش، قاعدگی خود را تنظیم کنید

آخرین مطالعات در حوزه تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی نشان می‌دهد که در واقع یکی از دلایل قاعدگی نامنظم، افزایش سطح چربی در بدن است. از سوی دیگر، استرس هم می‌تواند یکی از فاکتورهای قاعدگی نامنظم باشد. داشتن یک برنامه تمرینی منظم می‌تواند در کاهش سطوح چربی بدن موثر باشد.

تاثیر ورزش و بدنسازی بر کاهش میزان خونریزی قاعدگی

با شروع منظم تمرینات ورزشی، میزان خونریزی قاعدگی سبک‌تر خواهد شد. در واقع تغییرات هورمونی که می‌توانند باعث قطع خونریزی‌های ماهانه بشوند، تاثیر ضعیفی بر بدن گذاشته و منجر به خونریزی‌های سبک‌تر خواهد شد. از دیگر تغییرات احتمالی که ممکن است باعث کاهش میزان خونریزی ماهانه بشود، کاهش وزن ملایم به همراه ورزش منظم است.

بافت چربی در بدن با تولید بیش از حد هورمون استروژن سبب می‌شود تا دیواره ضخیم‌تری در رحم شکل بگیرد. به هر میزان که این لایه ضخیم‌تر باشد، خونریزی قاعدگی نیز سنگین‌تر خواهد بود. با کاهش وزن در اثر ورزش، میزان استروژن در بدن کاهش یافته که همین موضوع به نوبه خود کاهش ضخامت دیواره رحم را به دنبال دارد و این لایه نازک‌تر هم به معنای کاهش میزان خونریزی قاعدگی است.

ورزش‌های مناسب برای دوران قاعدگی

تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی را می‌توانیم به راحتی با توجه به شدت هر فعالیت ورزشی مشاهده کنیم. قطعا با انجام این تمرینات در دوران عادت ماهیانه، می‌توانید حال بهتری داشته باشید بدون آنکه نیازی باشد خودتان را تحت فشار بگذارید. در صورتی که احساس خستگی بیش از حد دارید و نمی‌توانید به مانند گذشته با شدت بالا تمرینات خود را انجام دهید، یک پیاده‌روی ساده هم برای شما گزینه مناسبی است.

تمرینات هوازی مثل کوهنوردی و دوچرخه‌سواری گزینه‌های مناسبی برای تمرین در دوران قاعدگی به شمار می‌آیند. شما همچنین می‌توانید بدون اینکه مشکلی برای شما ایجاد شود، ورزش‌هایی مانند ایروبیک، زومبا و فیتنس را نیز انجام دهید. تنها باید به این موضوع دقت داشته باشید در صورتی که قصد دراید تمرینات بدنسازی را در دوران پریودی انجام دهید، حتما باید با شدت ملایم‌تری این کار را انجام دهید.

افزایش سلامتی با شناخت تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی

تاثیر ورزش و بدنسازی بر قاعدگی را می‌توانیم از جنبه‌های مختلف سلامت جسمانی و روانی مورد بررسی قرار دهیم. اما بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که در این دوران نباید هرگز تمرینات را به همان میزانی که در دوران قبل از قاعدگی انجام می‌دادید، ادامه دهید. زیرا خطر خونریزی‌های شدید وجود دارد. جالب است بدانید زنانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند معمولا دوره‌های دردناک‌تر و سنگین‌تری را تجربه خواهند کرد. ممکن است ابتدا تمرینات ورزشی در این دوره برای شما کمی سخت به نظر برسد، اما حقیقت این است که بعد از انجام این تمرینات متوجه بهبود حال جسمی و روحی خود خواهید شد.