مدیتیشن فرآیندی است که بر اثر انجام آن، ذهن ما برای تمرکز و تغییر جهت دادن افکارمان آموزش می بیند. امروزه مدیتیشن در بین افراد بسیاری، محبوبیت قابل توجهی دارد. چرا که در حال حاضر فواید آن برای سلامت جسم و روح به خوبی نمایان شده است. بسیاری از مردم این روزها از مدیتیشن برای کاهش استرس، افزایش تمرکز، از بین بردن احساسات منفی، انضباط شخصی، خواب خوب و… استفاده می کنند. ما در این مقاله گیشا مگ قصد داریم شما را با تاثیری که مدیتیشن می تواند در زندگی و ورزش ما داشته باشد، آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

مدیتیشن چیست؟

اگر بخواهیم تاثیر مدیتیشن در زندگی و ورزش را به خوبی درک کنیم، لازم است قبل از هر چیز بدانیم میدیتشن چیست؟ به زبان ساده، مدیتیشن تمرین ساده ای است که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. همچنین انجام آن به افزایش سلامت جسم و روان، همچنین کسب آگاهی از زندگی منجر می شود. این تمرین می تواند هر چیزی باشد. از یک جلسه یوگای ساختاریافته ۶۰ دقیقه ای گرفته تا قراردادن یک دست بر روی قلب و کشیدن چند نفس عمیق آگاهانه. در واقع تا هر زمانی که بتوانید بر درون خود تمرکز کنید و مراقب تنفس خود باشید، فرقی نمی کند که نشسته باشید یا ایستاده یا حتی دراز کشیده، می توانید مدیتیشن انجام دهید.

۱۱ مزیت کلی مدیتیشن (مبتنی بر علم پزشکی)

طبق بررسی ها و آزمایشات پزشکی که تا به حال انجام دادند، مدیتیشن ۱۱ مزیت علمی دارد:

  1. استرس را کاهش می دهد.
  2. اضطراب را کنترل می کند.
  3. سلامت روحی افراد را ارتقا می دهد.
  4. خودآگاهی را افزایش می دهد.
  5. منجر به افزایش زمان تمرکز می شود.
  6. امکان ابتلا به آلزایمر یا فراموشی به دلیل افزایش سن را کاهش می دهد.
  7. احساسات، افکار و رفتار محبت آمیز و مثبت در افراد را افزایش می دهد.
  8. به مبارزه با هر نوع اعتیاد کمک می کند.
  9. کیفیت خواب را ارتقا می دهد.
  10. به توانایی کنترل درد کمک می کند.
  11. فشار خون را کاهش می دهد.

با توجه به مزایای انجام مدیتیشن، به سادگی می توان نتیجه گرفت که انجام آن می تواند زندگی ما را به طور کلی تغییر دهد. اما آیا مدیتیشن می تواند در آن بخش از زندگی ما که مربوط به انجام تمرینات و حرکات ورزشی است نیز تاثیر بگذارد؟

با این مقاله از گیشا مگ همراه باشید که تاثیرات مثبت انجام مدیتیشن قبل از ورزش و بعد از ورزش را بشناسید و بدانید انجام مدیتیشن و ورزش در کنار یکدیگر چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

تاثیر مدیتیشن در ورزش

انجام این کار می تواند تاثیرات مثبت بسیاری را در ورزش شما ایجاد کند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، یکی از مزایای مدیتیشن پاکسازی ذهن و کاهش استرس است. از این رو اگر قبل از ورزش به مدیتیشن بپردازید، بدن شما کاملا برای تمرین آماده می شود. داشتن یک ذهن روشن در شروع ورزش به شما کمک می کند در طول انجام ورزش بر روی حرکاتتان متمرکز باشید.

خوب است بدانید چه نسبت به استرس موجود در ذهنتان آگاه باشید یا نا آگاه، استرس تمایش دارد در طی انجام کارهای روزمره در بدن ما تجمع پیدا کند. بدنی که در اثر استرس طولانی مدت دچار تنش است، قادر به استفاده از حداکثر پتانسیل فیزیکی خود برای حرکات ورزشی نیست. از این رو بدیهی است که بدن هایی که ذهنی آرام و بدون استرس دارند، از عملکرد فیزیکی بالاتری برخوردار می باشند. در نتیجه یکی از مهم ترین تاثیرات مدیتیشن در ورزش برای شما می تواند افزایش عملکرد و راندمان ورزشتان باشد.

مدیتیشن حتی بعد از انجام ورزش نیز تاثیرات مثبت بسیار زیادی می تواند برای شما داشته باشد. مدیتیشن بعد از ورزش، همچون یک خنک کننده برای ذهن و بدن شما عمل می کند. در واقع انجام این کار درست پس از اتمام یک تمرین بدنی با شدت بالا به ذهن شما کمک می کند تا در مورد کاری که به تازگی انجام داده اید، فکر کند و به بدن شما فرصتی برای نفس کشیدن و ریکاوری قبل از پرداختن به بقیه روزتان دهد. جالب است بدانید این کار حتی امکان مبتلا شدن شما به تمرین زدگی پس از انجام تمرین های سخت و سنگین، کمک بسیار زیادی می کند.

تاثیر ترکیب مدیتیشن و ورزش در زندگی

ورزش و مدیتیشن هر یک به تنهایی می توانند تغییرات عظیم و مثبتی را در زندگی ما ایجاد کنند. اما تا به حال فکر کردید انجام این دو عادت مثبت در کنار یکدیگر چه تغییراتی می تواند در زندگی ما ایجاد کند؟ ما در این بخش قصد داریم شما را با مزایای مدیتیشن و ورزش برای زندگیمان آشنا کنیم.

ترکیب مدیتیشن و ورزش می تواند مقاومت شما در برابر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

طبق اطلاعات و آزمایشات موجود، زمانی که ورزش و مدیتیشن با هم انجام دهند، می توانند افکار و احساسات منفی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

خوب است بدانید انجام این دو در کنار یک دیگر، یک روش درمانی شناخته شده برای کاهش افسردگی یا حتی جلوگیری از افسردگی است که توسط پطشکان بسیاری توصیه می شود.

ترکیب مدیتیشن و ورزش فعالیت مغز را افزایش می دهد و به طور کلی عملکرد عصبی را بهبود می بخشد.

مدیتیشن در واقع یک تمرین مغزی است. مطالعات پزشکی که تا به حال انجام شده به خوبی نشان می دهد، فعالیت های ذهنی که هنگام انجام ورزش داریم در کنار تمرین مغزی که طی مدیتیشن انجام می دهیم، به مغز انسان کمک می کند تا توانایی های شناختی خود را افزایش دهد. این یعنی انجام این دو به طور منظم می تواند حافظه را تقویت کند و عملکرد عصبی ما را بهبود ببخشد.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله حالا شما به خوبی می دانید مدیتیشن به تنهایی می تواند چه تاثیری بر زندگی و حتی ورزش شما بگذارد. همچنین می دانید انجام مدیتیشن و ورزش چگونه می تواند زندگی شما را متحول کند. حالا این شما هستید که تصمیم می گیرید برنامه ای منظم برای انجام مدیتیشن و ورزش در زندگیتان ایجاد کنید و از تاثیرات مثبت آن استفاده کنید.

این را مطمئن باشید که اگر مدیتیشن و ورزش را به طور منظم انجام دهید، می توانید تغییرات نجومی را در سلامت روان و جسمتان تجربه کنید. اگر فکر می کنید مدیتیشن یک تمرین ساده است که انجام آن بعد یا قبل از ورزش نمی تواند چنین تغییراتی را در زندگی شما به ارمغان بیاورد کافی است یک هفته امتحان کنید.

یک هفته انجام مدیتیشن و ورزش در کنار یکدیگر می تواند به طرز معجزه آسایی زندگی شما را تغییر دهد.