بازگرداندن و افزایش اشتها برای سلامتی و تناسب اندام

بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل کم‌اشتهایی شوند و در تلاش برای افزایش اشتها باشند. البته این احتمال هم وجود دارد که شما در یک دوره زمانی میل چندانی به غذا خوردن نداشته باشید. اگر مشکل لاغری دارید حتما می‌دانید که برای افزایش وزن بدن میزان کالری دریافتی باید بیشتر از کالری مورد نیاز بدن در روز باشد و در صورتی که بدن شما به اندازه کافی تغذیه نشود، به کاهش وزن غیرعادی و بیماری‌های دیگر مبتلا می‌شوید. همچنین برای برخی افراد مثل ورزشکاران هم حجم گرفتن بدن مهم است و به همین دلیل در تلاش برای افزایش اشتها هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا بهترین روش های افزایش اشتها را به شما معرفی کنیم.

دلایل بی‌اشتهایی؛ این موارد شما را از غذاخوردن می‌اندازند..

عوامل مختلفی در کاهش اشتها موثر هستند. این دلایل هم می‌تواند جسمی باشد و هم ممکن است روانی باشد. در بیشتر اوقات دلایلی مثل اختلال در سیستم گوارش که موقتی است، باعث کاهش اشتها شود. البته در بعضی موارد بیماری‌های مزمن مثل سرطان روده می‌توانند در کاهش اشتها تاثیر داشته باشند.

بهترین روش های افزایش اشتها

نوعی اختلال روانی به نام بی‌اشتهایی عصبی یا آنورکسیا وجود دارد که شخص مبتلا به آن کاملا اشتهای خود را از دست داده و نمی‌تواند غذا بخورد. برخی عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی مثل آنفلوانزا هم روی کاهش اشتها تاثیر می‌گذارند. البته زمانی که فرد مبتلا به این گونه بیماری‌ رو به بهبود باشد، اشتهای او بر می‌گردد. عوامل موثر دیگری در کاهش اشتها وجود دارد که عبارتند از:

  • آلرژی
  • بارداری
  • رفلکس اسید معده
  • مسمومیت غذایی
  • عوارض جانبی داروها
  • فشارهای عاطفی و روحی
  • نامتعادل بودن هورمون‌ها به ویژه تیروئید

بهترین روش های افزایش اشتها را می‌دانید؟

اکنون که با دلایل بی‌اشتهایی آشنا شدیم، لازم است که بهترین روش های افزایش اشتها را بشناسیم. شما با یک سری تغییرات ساده در برنامه غذایی خود می‌توانید اشتهای خود را بازگردانده و حتی آن را افزایش دهید. برخی از بهترین روش های افزایش اشتها عبارتند از:

  • افزایش تعداد وعده‌های غذایی
  • داشتن برنامه غذایی منظم
  • مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی
  • عدم نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر در حین غذا خوردن
  • کاهش میزان مصرف غذاهای فیبردار
  • کنترل استرس

افزایش تعداد وعده‌های غذایی

در زمانی که اشتهای شما کم شده باشد، خوردن سه وعده غذایی ممکن است برای شما دشوار باشد. در این شرایط بهترین روش افزایش اشتها تبدیل کردن سه وعده غذایی کامل به پنج یا شش وعده غذایی کوچک‌تر است. با انجام این کار، اشتهای شما به مرور بیشتر می‌شود. این خبر خوبی است چون با افزایش اشتها، میزان کالری دریافتی بدن شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش اشتها با افزایش تعداد وعده غذایی

داشتن برنامه غذایی منظم؛ یکی از بهترین روش های افزایش اشتها

به طور کلی، غذا خوردن طبق برنامه به بدن یک عادت غذایی می‌دهد. بهتر است که برای وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها زمان مشخصی تعیین کنید تا بدن شما بتواند به خوردن غذا در ساعات مشخص عادت کند. به عنوان مثال یک برنامه غذایی برای خود روی کاغذ بنویسید و به خودتان قول دهید که طبق آن عمل خواهید کرد. پس مدتی خواهید دید که در ساعاتی که برای خودتان تعیین کرده بودید به صورت اتوماتیک بدن شما احساس گرسنگی خواهد کرد.

مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی

وقتی که بی‌اشتها شده‌اید، مهم است که غذاهایی که می‌خورید مغذی و مفید باشند. مواردی مثل چیپس، کیک و شیرینی کالری زیادی دارند اما ناسالم بوده و مواد مغذی آن‌ها بسیار کم است. نکته‌ای که باید بدانید این است که سه نوع مواد مغذی وجود دارد که شامل چربی، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود. چربی‌های کالری زیادی دارند. بهتر است که از آن‌ها در صبح و ابتدای روز استفاده کنید تا بدن در طول روز برای تامین انرژی از آن‌ها استفاده کند.

پروتئین‌ها کالری در هر گرم چهار کالری دارند و دیرهضم هستند. مصرف این مواد غذایی برای بدن ضروری است. البته برای هضم بهتر آن‌ها از برخی مکمل‌ها یا برخی پروتئین‌های زودهضم استفاده کنید. کربوهیدرات‌ها هم مثل پروتئین‌ها در هر گرم چهار کالری دارند. این مواد مغذی بسیار زودهضم هستند. البته این موضوع به نوع کربوهیدارت بستگی دارد. استفاده از این مواد مغذی باعث افزایش کالری و در نتیجه بیشتر شدن اشتها می‌شود.

عدم نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر در حین غذا خوردن

با نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر قبل یا در هنگام غذا خوردن باعث کم شدن اشتها می‌شود. بهتر است که حدود نیم ساعت قبل از غذا خوردن آب بنوشید تا از کاهش اشتهای خود جلوگیری کنید. به طور کلی سعی کنید برای نوشیدن آب زمانی را بین وعده‌های غذایی خود مشخص کنید تا در هضم غذا و حفظ اشتها اختلال ایجاد نشود.

کاهش میزان مصرف غذاهای فیبردار

هر چه شما فیبر بیشتر مصرف کنید، بدن شما بیشتر احساس سیری می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان کالری دریافتی به بدن می‌شود. البته نیازی نیست که غذاهای فیبردار را کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. چرا که فیبرها برای عملکرد دستگاه گوارشی بدن مفید خواهد بود. بهتر است که میزان مصرف غذاهای فیبردار را فقط تا حدی کاهش دهید.

کنترل استرس؛ از بهترین روش های افزایش اشتها

معمولا اضطراب و استرس به دو شکل روی اشتها تاثیر می‌گذارند. برخی از افراد زمانی که استرس داشته باشند، با خوردن غذا خود را آرام می‌کنند. اما این کار باعث پرخوری می‌شود. برخی دیگر از افراد در زمان استرس به طور کامل اشتهای خود را از دست می‌دهند. به هر صورت، باید با عواملی که باعث ایجاد استرس می‌شوند مقابله کنید. برای این کار می‌توانید به یوگا و مدیتیشن روی بیاورید. همچنین به اندازه کافی بخوابید و از برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های اشتهاآور استفاده کنید.

کاهش استرس و افزایش اشتها

افزایش اشتها؛ ضامن حفظ سلامتی و تناسب اندام شما

نداشتن اشتها یا کم بودن آن به شدت روی سلامتی بدن تاثیر منفی می‌گذارد. کاهش اشتها به عوامل جسمی و روانی متفاوتی وابسته است. دلایل روانی بیشتر به استرس و اضطراب مربوط می‌شوند. اما عوامل جسمی بیشتر با اختلالات سیستم گوارشی ارتباط دارند. البته بعضی بیماری‌های مزمن و شرایطی مثل بارداری نیز در کاهش اشتها موثر هستند. برخی از بهترین روش های افزایش اشتها کنترل استرس، تعیین برنامه غذایی مشخص، کاهش مصرف غذاهای فیبردار و عدم نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر در هنگام غذا خوردن هستند.