یوگا چیست؟

ورزش یوگا به سالهای بسیار دور در کشور هندوستان برمیگردد و از کلمه سانسکریت (yuj ) به معنای وصل کردن و اتحاد گرفته شده است. در واقع یوگا بصورتی طراحی شده که ذهن و جسم شما را ورزش می دهد و درگیر می کند. درکتاب شاندیلیوپانیشاد (Shandilyopanishad)، بصورت کنترل امواج ذهنی تعریف شده و به بخش ورزش ذهنی آن توجه زیادی شده است. اما نکته ای که در این ورزش وجود دارد هماهنگ کردن دو بعد جسم و ذهن در جهت رسیدن به آرامش و سلامت بدن می باشد.

این ورزش به کمک سه ساختار اصلی ورزش، تنفس و مراقبه سعی در یکی کردن جسم ، روح و ذهن انسان دارد. تا فرد بتواند با خود و محیط اطرافش ارتباط و هماهنگی بوجود آورد. همانطور که گفته شد اولین ساختار، ورزش می باشد. زیرا بدن نماد حرکت و رشد بوده و حرکات ورزش جسمی منجر به بهبود جریان خون در بدن و در نهایت سلامت و شادابی بدن می شود. دومین ساختار در ورزش یوگا تنفس است که در واقع نفس نماد سرچشمه ی زندگی می باشد. و در این ورزش تمریناتی وجود دارد که منجر به افزایش تدریجی تنفس در بدن شده و به شما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری روی تنفس خود داشته باشید.

حال ذهن و جسم برای اصل سوم ورزش یوگا آماده شده است و در بخش مراقبه فعالیت ذهنی را کنترل کرده و در نتیجه به آرامش ذهنی می رسیم. لذا با دست یافتن به تمرکز ذهنی و شادابی جسمی ، بدن و ذهن به آرامشی هماهنگ دست می یابد.

هدف خود را از ورش یوگا مشخص کنید!!

ورزش یوگا به شما در کاهشاسترس و بدست آوردن آرامش و حتی بهبود زخم های شما کمک میکند. در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. در این صورت می توانید تمرکز بیشتری برای بدست آوردن هدف خود داشته باشید.

وسایل لازم جهت تمرین!! برای انجام تمریناتنیاز به یک زیر انداز، کمربند یوگا و یک عدد بالشت یا پتوی بزرگ دارید.

لباس مناسب ورزش یوگا!! از لباس های راحت و آزاد در ورزش یوگا استفاده کنید. لباس آزاد این امکان را به شما میدهد که آزادانه و بدون‌درگیری حالت لباس خود، حرکات را اجرا کنید. همچنین با این لباس ها،  ایجاد عبور جریان هوا و اکسیژن را بر روی بدن خود ایجاد می کنید. اینگونه از عرق ریختن هنگام ورزش جلوگیری شود.

بهترین مکان برای انجام تمرینات یوگا!! در انتخاب مکان وسواس به خرج دهید، سعی کنید مکان ساکت و آرامی را انتخاب کنید تا کسی مزاحمتان نشود و بتوانید براحتی بر روی تمرینات و اهداف خود تمرکز داشته باشید. همچنین سعی کنید مکان مورد نظر فضای کافی داشته باشد که در حین ورزش نگران برخورد بدن به اجسام یا دیوار نباشید.

رایج ترین رشته های ورزش یوگا

ورزش یوگا از شش شاخه ی اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

یوگای حرکتی (هاتا یوگا)

از متداول ترین تمرینات یوگا می توان به یوگای حرکتی اشاره کرد که شامل کنترل تنفس و مدیتیشن می باشد که منجر به بهبود سلامت فرد شده و به بعد معنوی خود نزدیک می شود. در کشور های غربی یوگای حرکتی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

یوگای از خود گذشتگی (باکتی یوگا)

این نوع از یوگا به شما در رسیدن به حقیقت کمک می کند و حسی را به شما منتقل می کند که خداوند را در همه ی اتفاقات و همه چیز رویت می کنید و میزان وفاداری شما به پروردگار را افزایش می دهد. این روش در هندوستان بسیار رایج می باشد.

انواع یوگا برای بانوان

یوگای خودداری (راجا یوگا)

این روش به افرادی پیشنهاد می شود که قصد دارند به زندگی خود نظم دهند. راجا نحوه ی احترام گزاشتن را به شما می آموزد. و در ابتدا به شما می آموزد که بر نفس خود غلبه کنید و در نتیجه خود را محترم شمارید.

یوگای ذهن (جنانا یوگا)

تمرکز این روش بر روی بعد ذهن و فکر می باشد. یوگی ها معتقد هستند که شعور و آگاهی با هم برابر بوده. در این روش برای یکی ساختن این دو تلاش میکنند.

یوگای خدمت گزاری (کارما یوگا)

تمرکز این روش بر اصلاح رفتار فرد شکل گرفته است. زیرا یوگی ها معتقد هستند که شرایط حال شما نشعت گرفته از اتفاقات گذشته می باشد. لذا در صورتی که در زمان حال خالصانه به خدمتگزاری بپردازید منجر می شود در آینده جنبه های منفی از شما دور می شود. و در نتیجه روح خود را تغییر داده و مسیر زندگی شما عوض می شود.

یوگای تشریفاتی (تانترا یوگا)

هدف این روش درک و بررسی راز و رمز های مقدسی است که روزانه با آنها سر و کار داریم و برای رسیدن به این هدف از مراسم تشریفاتی کمک میگیرد. از جمله صفاتی که در این روش مورد نیاز است می توان به انسانیت ، از خود گزشتگی و فداکاری و عشق به هستی و صداقت را نام برد.

فواید ورزش یوگا

از فواید تمرینات مستمر یوگا می توان به تقویت دقت و تمرکز و تقویت در قدرت تخیل و روشن بینی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و مثبت گرایی و کاهش روند پیری و استرس اشاره کرد. همانطور که در قبل گفته شد یوگا تنها یک ورزش نیس بلکه خیلی فراتر از آن است. مثلا ذهن و جسم شما را آماده ی رشد معنوی می کند تا برای پیشرفت و داشتن یک زندگی آرام و دوست داشتنی تلاش کنید. این ورزش یه شما کمک می کند فشار زندگی را کاهش دهید. و استرس ایجاد شده توسط دنیای پیچیده و پر جنب و جوش امروزه را کنترل کرده و کاهش دهید تا بتوانید به یک زندگی آرام دست پیدا کنید.

ورزشی مناسب برای جسم و روح

ورزش یوگا به سالهای بسیار دور در کشور هندوستان باز می‌گردد و از کلمه سانسکریت (yuj ) به معنای وصل کردن و اتحاد گرفته شده است. در واقع یوگا به صورتی طراحی شده که ذهن و جسم شما را به چالش کشیده و درگیر می‌کند. یوگا درکتاب شاندیلیوپانیشاد (Shandilyopanishad)، بصورت کنترل امواج ذهنی تعریف شده و به بخش ورزش ذهنی آن توجه زیادی شده است. اما نکته مهمی که در ورزش یوگا وجود دارد هماهنگ سازی دو بعد جسم و ذهن در جهت رسیدن به آرامش و سلامت بدن می باشد. شاید مهمترین مزیت یوگا برای شما هماهنگ سازی عصب و عضله و رسیدن به آرامش باشد. یوگا به کمک سه ساختار اصلی ورزش، تنفس و مراقبه سعی در یکی کردن جسم ، روح و ذهن انسان دارد تا فرد بتواند با خود و محیط اطرافش ارتباط و هماهنگی به وجود آورد.

یوگا کنار دریا

همانطور که گفته شد اولین ساختار، ورزش می باشد. زیرا بدن نماد حرکت و رشد بوده و حرکات ورزش جسمی منجر به بهبود جریان خون در بدن و در نهایت سلامت و شادابی بدن می شود. دومین ساختار در ورزش یوگا تنفس است که در واقع نفس نماد سرچشمه ی زندگی می باشد. در یوکا تمریناتی وجود دارد که منجر به افزایش تدریجی تنفس در بدن شده و به شما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری روی تنفس خود داشته باشید.

حال، ذهن و جسم برای اصل سوم ورزش یوگا آماده شده است. در بخش مراقبه فعالیت ذهنی را کنترل کرده و در نتیجه به آرامش ذهنی می‌رسیم. لذا با دست یافتن به تمرکز ذهنی و شادابی جسمی ، بدن و ذهن به آرامشی هماهنگ دست خواهد یافت

.

اولین قدم، چرا باید این ورزش را انتخاب کنم؟

ورزش یوگا به شما در کاهش استرس و بدست آوردن آرامش و حتی بهبود زخم های شما می تواند کمک کند. در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و آن را روی کاغذ بنویسید تا بتوانید تمرکز بیشتری برای بدست آوردن هدف خود داشته باشید.

بسیاری از افراد از این ورزش برای تناسب اندام استفاده می‌کنند. این ورزش به صورت مستقیم بر عضلات شما فشار لازم را وارد و انعطاف پذیری بدن شما را تقویت می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از بهترین مربیان ، این تمرینات را برای کاهش وزن و چربیسوزی معرفی کرده اند. تاثیر یوگا بر تمام مفاصل و عضلات، بعداز انجام یک جلسه تمرینی ، در منزل و باشگاه ، کاملا مشهود خواهدبود. شما بعد از انجام اولین جلسه، تاثیرات آن را بر ذهن و فکر را احساس خواهید کرد.

چه تجهیزاتی برای این ورزش لازم است؟

تمیرنات یوگا نیاز به زیرانداز مخصوص با همان مت یوگا، کمربندیوگا و یک عدد بالش یا پتوی بزرگ دارد. شاید در ابتدای شروع نیاز به تهیه تمام موارد نداشته باشید. اما تمامی این تجهیزات به بهبود عملکردشما کمک خواهد کرد. به همین دلیل از لحاظ فکری حس اطمینان و آرامش خاطر به شما خواهد داد.

مناسب ترین لباس برای ورزش یوگا

از لباس های راحت و آزاد در ورزش یوگا استفاده کنید. لباس آزاد این امکان را دارد که آزادانه و بدون درگیری با حالت لباس خود، حرکات یوگا را اجرا کنید. با اختیار داشتن لباس مناسب،  ایجاد عبور جریان هوا و اکسیژن را بر روی بدن خود ایجاد می کنید. اینگونه از عرق ریختن هنگام ورزش جلوگیری می شود. بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که جنس لطیف و نخی داشته باشند.

این ورزش را همه جا می‌توانید انجام دهید

 در انتخاب بهترین مکان برای یوگا وسواس به خرج دهید،سعی کنید‌مکان ساکت و آرامی را انتخاب کنیدتا کسی مزاحمتان نشود. اینگونه میتوانید به راحتی بر روی تمرینات و اهداف خود تمرکز داشته باشید. همچنین سعی کنیدمکان مورد نظر فضای‌کافی داشته باشد که در حین ورزش نگران برخورد بدن به اجسام یا دیوار نباشید.این ورزش در منزل، باشگاه مخصوص و طبیعت قابل انجام است.