مزایای ورزش بدنسازی آنقدر زیاد است که شاید بیان کردن آنها ساعت ها باید به طول بیانجامد.بدنسازی ورزشی است که در آن با استفاده از ابزار و روش های خاصی فرد به ورزش و تمرینات برای داشتن بدنی بهتر می پردازد.بدنسازی فواید زیادی از جمله افزایش طول عمر،کمک به عملکرد اندام های مختلف بدن مانند قلب، سلامت جسمی و کاهش ابتلا به پوکی استخوان را دارد.در ادامه مزایای ورزش بدنسازی به تفصیل آمده است.

ورزش بدنسازی در عضلات و درد مفاصل

هدف اصلی بدنسازی این است که با پرورش عضلات آنها را قوی تر و از نظر حجم بزرگتر کند.برای اینکه بدن حرکت کند نیاز است که با استفاده از قدرت عضلات استخوان ها را به حرکت در بیاورد.به همین دلیل زمانی که برخی از عضلات خوب پرورش پیدا نکرده باشند و ضعیف باشند. آن قسمت دیگر نمی تواند مثل همیشه حرکت خود را به درستی انجام دهد.

به عنوان مثال اگر در ناحیه ی ران دچار مشکل شوید و این قسمت ضعیف باشد انجام حرکاتی که به زانو مربوط می شوند بسیار سخت انجام خواهد شد.و حتی شاید به زانو درد دچار شوید.بدنسازی و انجام تمرینات آن باعث می شوند که پرورش عضلات از ضعیف شدن آن ها جلوگیری به عمل آید.

قطعا دلیل اینکه در تمام ورزش ها مثل فوتبال،والیبال و بسکتبال و … ورزشکاران در هفته چند جلسه به تمرین بدنسازی می پردازند نیز همین موضوع است و آنها در صدد تقویت عضلاتی هستند که از آنها بیشتر در مسابقات خود استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که هرچه سن افراد بالاتر می رود احتمال ابتلا به درد مفاصل در آنها افزایش می یابد به طوری که از ۵۰ سالگی به بعد به ازای هر سال تقریبا  یک درصد از عضلات بدن مورد تحلیل قرار می گیرند.بدنسازی می تواند نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به درد مفاصل را داشته باشد.

مزایای ورزش بدنسازی در رابطه با استخوان ها

ویژگی استخوان های بدن به گونه ای است که هرچه فشار بیشتری به آنها بیاید استقامت و قدرتشان بیشتر می شود.یکی از مهمترین مزایای ورزش بدنسازی جلوگیری از پوکی استخوان است که با افزایش تراکم استخوان در اثر تمرینات بدنسازی رخ می دهد.

این موضوع در بانوانی که سن بالایی دارند بیشتر صدق می کند زیرا آنها در آن سن درگیر اختلالات هورمونی بر اثر یائسگی هستند.

مزایای بدنسازی در سلامت روح و روان

محققان به این نتیجه رسیده اند که هرچه گردش خون فردی بالا تر باشد و خون رسانی به مغز بیشتر انجام شود فرد ذهن فعال و خلاق تری خواهد داشت.

بدنسازی نیز با توجه به تمریناتی که در آن انجام میشود باعث افزایش گردش خون و در نتیجه فعال تر شدن ذهن فرد می شود.در هنگام تمرینات نیز هورمون های خوشحالی و ضد استرس نیز تولید می شود که منجر به شادی فرد می شود.

بشتر بخوانید: معرفی کامل انواع سیستم تمرینی در بدنسازی

مزایای ورزش بدنسازی در رابطه با تغییر وزن

بسیاری از افراد از میزان وزن خود ناراضی اند.برخی از آنها از کمبود وزن رنج می برند و برخی دیگر از اضافه وزن می نالند.افراد با انجام دادن حرکات مختلف می توانند به وزن ایده آل خود برسند.

به عنوان مثال فردی که اضافه وزن دارد باید در تمرینات خود تمرینات هوازی را گنجانده و در کنار یک رژیم غذایی مناسب سعی در کاهش وزن خود داشته باشد.در این فرآیند فرد با انجام دادن تمرینات کم کم چربی های بدن خود را از بین میبرد.

برای فردی که از لاغری رنج می برد نیز باید یک برنامه حجمی و یک رژیم غذایی با وعده های زیاد در نظر گرفت تا با افزایش حجم عضلات مقداری وزن فرد افزایش پیدا کند.

مزایای بدنسازی در رابطه با انضباط و انگیزه

از آنجایی که فرد بدنساز با یک برنامه مشخص به تمرینات می پردازد به اجبار باید به طور منظم تمریناتی را انجام دهد که همین عامل می تواند در منضبط شدن فرد به او کمک کند.

وقتی تمرینات بدنسازی را انجام می دهید بدن شما برای انجام برخی کار های پیش پا افتاده دیگر بسیار قوی خواهد شد و این نیز به شما انگیزه ی مضاعف خواهد داد. از ظرف دیگر وقتی اندام خوش فرمی داشته باشید نگاه دیگران به شما به گونه ی دیگری است که این به نوبه ی خود در گرفتن انگیزه و اعتماد به نفس می تواند نقش داشته باشد.

مزایای بدنسازی در رابطه با خواب

یکی از مهمترین عناصری که در هنگام ورزش بدنسازی اهمیت پیدا می کند خوابیدن به موقع و به اندازه است. وقتی فرد بدنساز تمرینات بدنسازی را انجام می دهد عضلات وی خسته شده و به استراحت نیاز دارن از این سو به او کمک می کنند که به موقع بخوابد.

مزایای بدنسازی به صورت موردی

  • زیاد کردن انرژِ عضلات
  • تناسب اندام
  • سلامتی و زیبایی بدن
  • زیاد شدن قدرت تار های ماهیچه ای
  • افزایش انعطاف پذیری
  • زیاد کردن سرعت بدن
  • کاهش فشار های عصبی که ممکن است در روز ایجاد شود.
  • تنظیم فشار خون
  • افزایش کیفیت زندگی و در نتیجه طول عمر
  • تنظیم و بالا بردن سوخت و ساز بدن
  • تنظیم کردن کلسترول خون و کاهش ابتلا به دیابت
  • عمر ماهیچه ها را افزایش می دهد.

مزایای انواع مختلف ورزش بدنسازی

به طور کلی می توان بدنسازی را در سه سبک خلاصه کرد :

  • پرورش اندام
  • پاورلیفتینگ
  • تناسب اندام

که در ادامه مزایای هر کدام مطرح می شود.

۱. مزایا و ویژگی های پرورش اندام

یکی از مزایای ورزش بدنسازی در پرورش اندام افزایش حجم عضلات و زیبایی آنها است.این رشته دارای مسابقات جهانی بوده و در آن به افراد بر اساس شکل و حجم رای داده می شود.

بیشتر بخوانید: نمونه برنامه تمرینی بدنسازی ۴ روز در هفته

۲. خصوصیات پاورلیفتینگ

در این رشته فرد بیشترین تمرکز خود را صرف افزایش توان و قدرت عضلات خود می کند.یکی از نمونه های آشنای پاورلیفتینگ مسابقات مردان آهنین می باشد.

۳.بدنسازی برای تناسب اندام

در این رشته فرد به فکر  رقابت با کسی نبوده و بیشتر درگیر زیبایی اندام خودش است.با انجام دادن اصولی این تمرینات زیر نظر یک مربی و داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید به آنچه که میخواهید دست پیدا کنید.البته مکمل ها نیز می توانند در کنار تغذیه ی خوب بسیار موثر باشند.

گلوتامین موجود در منابع غذایی

در برخی از غذاها به خصوص غذاهای حیوانی گلوتامین یافت می شود.معمولا در طول روز با مصرف مواد غذایی گوناگون بین ۳ تا ۶ گرم گلوتامین جذب بدن می شود.در ادامه غذاهایی که دارای گلوتامین هستند آورده شده اند:

  • انواع غذا های دریایی مانند ماهی ها و میگو ها
  • گوشت قرمز
  • لبنیات بخصوص ماست
  • تخم مرغ
  • دانه های مغزدار مانند پسته
  • برخی از سبزی ها مانند جعفری و برگ تیره
  • شیر خشک بدون چربی
  • ذرت

مصرف گلوتامین و کراتین

در رابطه با این مسئله تحقیقات قابل استنادی صورت نگرفته است اما از گذشته مربیان و ورزشکاران بر این باور بودند که مصرف هم زمان این دو مکمل نباید صورت گیرد زیرا این دو ماده به ناقل های مشابهی در بدن وابسته اند و زمانی که با یکدیگر مصرف میشوند رقابتی برای برنده شدن صورت می گرد که منجر به باخت دیگری می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان، نحوه مصرف و معرفی کامل مکمل کراتین