ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی آنهایی هستند که باید بدنسازان در برنامه ی غذایی خود قرار دهند.البته هنوز هستند افرادی که برای تصمیم گیری در استفاده یا عدم آن دچار شک هستند.افرادی که برای مسابقات و تورنمنت ها آماده می شوند بدون شک به چند مورد از این مکمل ها بنا به دستور مربی فرد نیاز دارند.اما در رابطه با یک فرد مبتدی بستگی به هدفی که دارد می تواند از یک یا دو مکمل برای نتیجه گرفتن بهتر استفاده کند.در ادامه به معرفی چند مورد از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی پرداخته خواهد شد.

پروتئین به عنوان یکی از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی

بدون شک اولین مکمل برای رسیدن به اندام های خوب و ورزیده پروتئین میباشد.پروتئین باعث عضله سازی و افزایش حجم عضلات می شود.یکی از بهترین پروتئین هایی که در بازار وجود دارد مکمل وی گلد استاندارد صددرصد اپتیموم نوتریشن می باشد که پروتئین آن نسبت به سویا و کازئین اثربخشی بهتری دارد و بدنسازان نتایج خیلی خوبی از آنها می گیرند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تست بوستر


بهترین زمان استفاده از این مکمل که جزو مهم‌ترین مکمل ها در صبح ها، بعد از تمرین و قبل از خواب می باشد.در رابطه با میزان استفاده این مکمل باید گفت که در افراد عادی به ازای هر کیلوگرم تقریبا ۱ گرم پروتئین روزانه احتیاج دارند.در بدنسازان حرفه ای این میزان به ۱.۵ تا ۲ گرم به ازای هر کیلو گرم در روز می رسد.

کراتین به عنوان دومین مورد از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی

قوطی مکمل کراتین

میزان کراتین مورد نیاز افراد عادی توسط برخی از مواد غذایی مانند گوشت و ماهی تامین می شود. ولی برای بدنسازان نیاز است که ار مکمل کراتین برای تامین کراتین مورد نیاز استفاده شود.عملکرد کراتین به این گونه است که قدرت عضلانی و فعالیت ماهیچه ها را افزایش می دهد.از انواع خوب این مکمل که جزو مکمل های ضروری است می توان به کراتین مونوهیدرات ناترند اشاره کرد. این مکمل برای افراد غیر حرفه ای بسیار مناسب است.اثرات کراتین به شرح زیر می باشد:

  • بهبود سیگنال سلول
  • افزایش بار کار
  • بالا رفتن میزان هورمون های آنابولیک
  • افزایش هیدراتاسیون سلول
  • کاهش تجزیه ی پروتئین
  • کاهش مقدار نیستاتین

میزان مصرف کراتین ۵ گرم در روز می باشد. برای نتیجه‌ی بهتر به اصطلاح می توانید در دوران بارگیری در ۵ روز اول روزی ۲۰ گرم استفاده کنید.

معرفی کامل مکمل بتا آلانین

ضروری-ترین-مکمل-های-بدنسازی

معرفی کامل مکمل بتا آلانین  سومین مکمل از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی

بتا آلانین یک آمینو اسید است که با متعادل سازی سطح پی هاش بدن علاوه بر افزایش قدرت ماهیچه ها،استقامت هوازی را در بدن افزایش می دهد. از طرف دیگر توان عضله سازی بدن و ماهیچه ها را بالا می برد.ویژگی دیگی که این مکمل دارد این است که باعث می شود شدت تمرینات را بالاتر برده و وزنه های سنگین تری انتخاب کنید. بتا آلانین که سومین مکمل معرفی شده ما است با افزایش میزان کارنوزین اسید های جمع شده در ماهیچه ها را خنثی کرده و با کاهش خستگی قدرت انقباضی ماهیچه ها را افزایش می دهد.


نحوه ی مصرف این مکمل که جزو ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی اینگونه است که در ابتدا به مدت ۳ الی ۴ هفته باید مصرف شود.و پ از این دوره مقدار آن به ۱ الی ۲ گرم در روز کاهش می یابد.برخی از مربیان استفاده ی همزمان مکمل های بتا آلانین و کراتین را نیز توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید: چطور رگ های برجسته داشته باشیم؟

معرفی گینر و نحوه ی مصرف آن

به طور کلی به مکمل هایی که سبب افزایش وزن می شوند گینر گفته می شود.گینر ها که جزو ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی هستند در خود مواد مختلفی از جمله کربوهیدرات،پروتئین و کراتین و …. دارند.برای تشخیص گینر های خوب باید میزان کربوهیدرات و پروتئین را با شکر و چربی مقایسه کرد در صورتی که بیشتر باشند و کربوهیدرات آن از نوع زود جذب باشد گینر خوبی محسوب می شود که در میان برند های گینر مارک ON یکی از بهترین گینر های موجود در بازار است.


مکمل سریوس مس ON که یکی از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی است موقع انجام حرکات بدنسازی از تخریب عضلات جلوگیری می کند.نکته ی جالب توجه در رابطه با این مکمل این است که حتی در زمانی که ورزش صورت نمی گیرد هم در حال عضله سازی برای بدن می باشد.


در گینر ها هرچه میزان کربوهیدرات ها نسبت به پروتئین بیشتر باشد فرد افزایش وزن بیشتری پیدا می کند اما عضله سازی کمتری خواهد داشت.زمان های مناسب استفاده از گینر نیز صبح ها،نیم ساعت قبل از تمرین،بعد از تمرین و شب ها می باشد.میزان استفاده از گینر جزو ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی است. این میزان یک پیمانه ی ۳۵ گرمی که در ۲۵۰ میلی لیتر اب حل شده است می باشد.

معرفی گلوتامین به عنوان پنجمین مکمل از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی

ضروری-ترین-مکمل-های-بدنسازی

گلوتامین آمینو اسید غیر ضروری است که در بدن ساخته می شود.گلوتامین به میزان ۶۰ درصد در ماهیچه های اسکلتی و ۲۰ درصد در کل اعضای بدن است.یکی از ویژگی های این مکمل جلوگیری کردن از تجزیه ی پروتئین و آتروفی عضلات می باشد.آتروفی پدیده ای است که باعث تخریب و تحلیل رفتن عضلات می شود.دیگر ویژگی های گلوتامین به عنوان یکی از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی به شرح زیر است:

  • نقش مهمی در سوخت و ساز پروتئین ایفا می کند.
  • ضد کاتابولیسم است
  • حجم سلولی را افزایش می دهد
  • زیاد کردن حجم و قدرت ماهیچه ها
  • تشدید فرایند چربی سوزی

میزان مصرف گلوتامین در روز بین ۵ تا ۱۵ گرم می باشد.بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین صبح ها قبل و بعد تمرین و شب قبل خواب می باشد.تحقیقا دانشمندان نشان می دهد که با مصرف ۵ گرم از این مکمل قبل از خواب بدن به طور قابل ملاحظه ای هورمون رشد تولید می کند.

اسید آمینه های زنجیره ای به عنوان آخرین مکمل از ضروری‌ترین مکمل های بدنسازی

ضروری-ترین-مکمل-های-بدنسازی

در صورتی که فرد تمرینات حرفه ای انجام می دهد بدون شک یکی از پر استفاده ترین مکمل‌های ورزشی برای وی آمینو اسید های زنجیره ای می باشند.این مکمل سرعت ریکاوری را زیاد کرده و موجب بازسازی عضلات می شوند.آمینو اسید لوسین در بدن باعث تنظیم پروتئین از راه افزایش سنتز و پایین آوردن میزان تخریب بافت پروتئین عضلات می شود.در این مکمل ۳ اسید آمینه با نام های لوسین،ایزولوسین و والین وجود دارند.بهترین زمان مصرف این آمینو اسید که جزو ضروری‌ترین مکمل‌ های بدنسازی می‌باشد قبل و در هنگام تمرین می باشد.