واسکولاریتی یا رگ‌ های برجسته بدن به چه معناست؟ چرا رگ های بدن برجسته می‌شوند؟ چطور به عنوان یک بدنساز می‌توانیم رگ‌های بدن خود را برجسته کنیم؟  علت برجسته و نمایان شدن رگ‌ها در بدنسازی چگونه است؟ با چه رژیم غذایی رگ‌های بدن را نمایان کنیم؟ تمرینات بدنسازی چه تاثیری بر بزرگ شدن و نشان داده شدن رگ‌ها دارد؟ آیا نمایان شدن رگ‌ها در بدن خطرناک است؟ چه عواملی در برجسته شدن رگ‌ها تاثیر مثبت دارند؟

ساخت رگ‌ های برجسته بدن به چه معناست؟

اگر به عنوان یک بدنساز ورزش می‌گنید حتما از برجسته شدن و نمایان شدن رگ ها در بدنتان لذت می‌برید. وقتی در باشگاه بدنسازی تمرین می‌کنید و یا بیننده مسابقات پرورش اندام هستید، رگ‌ های برجسته بازو و ساعد را نشانه موفقیت و برتری در این رشته می‌دانید. واسکولاریتی یا درشت شدن و پیدا شدن رگ های بدن هنگامی رخ می‌دهد که عروق خونی بدن به وضوح قابل دیدن باشند و به سطح پوست چسبیده اند. اصلی ترین دلیل نمایان شدن رگ ها روی بدن، نازک شدن پوست بر اثر کاهش درصد چربی بدن میباشد.

رگ های برجسته

نازک شدن پوست

نازک شدن پوست و نمایان شدن عروق همچنین به تفکیک زیبا تر و جلوه بهتر عضلات بدن یک ورزشکار کمک می‌کند و مزیتی برای بهتر بودن او نسبت به سایر بدنسازان است. کات عضلانی عمیق علاوه بر اینکه به درصد چربی پایین بستگی دارد به عوامل دیگر مانند آب زیر پوستی نیز وابسته بوده و این هم یکی دیگر از دلایل نمایان شدن رگ های سطح بدن می‌باشد.

اما اگر بازوهایی عضلانی و با رگ های برجسته دارید، بدانید این مورد از مواردی که به فیت نشان داده شدن شما کمک می‌کند نیست. بسیاری از افراد بدن فوق العاده زیبا و متناسبی دارند اما رگ‌های بدنشان پیدا نیست.گاهی اوقات این مورد یک الگوی نامناسب برای ورزشکاران است که شیوه های غلط رژیم غذایی و تمرینی را به دنبال دارد. عده ای هم هستند که به خودی خود رگ های برجسته ای دارند و نیازی به باشگاه رفتن و ساختن عضلات خود ندارند. البته نباید از نقش دم عضلانی بعد از تمرین در نمایان شدن رگ ها هم چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: روش های سرعت بخشیدن به عضله سازی

عده ای از افراد معتقدند نشان داده شدن رگ ها به واسطه تمرین پر شدت بدنسازی و رژیم غذایی کم کربوهیدرات و در نتیجه آن چربی کمتر حاصل می‌شود. عده دیگری هم کمبود سدیم و آب بدن و همچنین استفاده از داروهای بدنسازی را دلیل اصلی آن می‌دانند. اما برخی هم ژنتیک هر بدنساز را عامل اصلی تعیین کننده در مورد موضوع برجستگی رگ‌ها می‌دانند. اگر فرض کنیم ژنتیک عامل تاثیر گذاری است، در این مقاله به شما می‌گوییم چطور می‌توانید رگ های برجسته ای داشته باشید، چون شما قادر به دستکاری ژنتیک بدن خود نیستید. همچنین عوامل تاثیر گذار بر آن را نیز خواهیم گفت.

چرا رگ‌های بدن کلفت و برجسته می‌شوند؟

اگر بخواهیم به عواملی اشاره کنیم که  یا به تمرینات پر شدت وابسته اند و یا ربطی به تمرینات بدنسازی و ورزش ندارند اما می‌توانند رگ های شما را برجسته کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش فشار خون

وقتی ورزشی پر شدت انجام می‌دهید، گردش خون در رگ‌های شما افزایش می‌یابد. در نتیجه فشار خون شما نیز افزایش یافته و این مورد به دلیل نیاز عضلات شما به خون بیشتر است. در پی این مورد رگ های بدن گشاد تر و برجسته تر می‌شوند. هرچقدر هم فشار تمرین بیشتر باشد این مورد بیشتر در نمایان شدن رگهای بدن شما تاثیر می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که اگر دچار فشار خون کنترل نشده هستید، بهتر است در انجام تمرینات ورزشی و شدن آن وسواس و دقت بیشتری به خرج دهید.

استرس و اضطراب بالا

حتما افرادی را دیده اید که دارای پوستی شفاف و نازک هستند، بدون اینکه ورزش کنند. این نوع از ژنتیک افراد به نمایان شدن بیشتر رگ ها کمک می‌کند. عده ای هم به صورت طبیعی رگ‌های بزرگی دارند و در صورت انجام تمرینات پرشدت ورزشی رگ هایشان بزرگتر می‌شود. عامل موثر دیگر سن افراد است، با بالا رفتن سن و ضعیف شدن قدرت قلب و نازک تر شدن پوست  و کاهش قابلیت کشسانی آن، رگ ها نمایان تر خواهند شد.

کاهش سدیم بدن:

وقتی سدیم در بدن شما بیشتر می‌شود احتباس آب نیز بالا می‌رود. در این حالت بدن شما ورم می‌کند و آب زیر پوست شما جمع می‌شود و از نشان داده شدن رگ های بدنتان جلوگیری می‌کند. مصرف غذاهای فرآوری شده و نمک افزایش سدیم و احتباس آب را به دنبال دارد.

سایز رگ ها:

یکی دیگر از مهمترین عواملی که به برجسته شدن رگ‌های بدن شما کمک می‌کند، سایز رگ هاست. هرچه سایز رگ‌ها بزرگتر باشد برجسته تر نشان داده می‌شود. سایز رگ در دو حالت تمرینی و استراحت متفاوت است.  تمرین پر شدت اتساع عروق را به دنبال دارد که برجسته شدن رگ را به دنبال دارد. در حین تمرین انتقال اکسیژن باید سریعتر و بیشتر به عضلات شما برسد و این مورد افزایش سایز رگ را به دنبال دارد.

چطور رگ‌ های برجسته بدن را بسازیم؟

اگر به عنوان یک ورزشکار رشته بدنسازی به دنبال این هستید که رگ های بدن خود به خصوص بازو و دست های خود را برجسته کنید، چند راه را به شما می‌گوییم تا به این مورد برسید. روش های نمایان کردن و بزرگتر شدن رگ ها به رژیم غذایی شما و همچنین نوع تمرینات و در نهایت چند تکنیک بستگی دارد که به آن ها اشاره می‌کنیم. اصل برجستگی رگ ها رشد عضلات، نازک شدن پوست و کاهش سدیم بدن و چربی پایین است.

عضله بسازید تا رگ هایتان نمایان شود

هدف اصلی هر بدنساز، رشد ماهیچه ها و افزایش سایز و کیفیت عضلات است. تمرینات پرشدت بدنسازی به رشد عضلات شما کمک می‌کند و این باعث می‌شود رگ های شما به سطح پوست نزدیک شوند و بهتر دیده شوند. به عنوان یک بدنساز باید تمرینات پرفشار با استراحت کوتاه و تکرار زیاد انجام دهید. اگر می‌خواهید واسکولاریتی بیشتر و جذاب تری در دستان خود داشته باشید باید تنوع بیشتری از حرکات جلوبازو و پشت بازو و همچنین ساعذ را انجام دهید و دامنه حرکات را نیز وسیع‌تر سازید.

شما با انجام تمرینات بدنسازی پرفشار، عضلات را تخریب می‌کنید. و با تغذیه و استراحت آن ها را بازسازی کرده و در نتیجه عضلات بیشتری می‌سازید. علاوه بر اینکه این رشد ماهیچه ها باعث می‌شود رگ ها به سطح پوست نزدیک شوند. اینگونه پمپاژ خون در رنگ ها در نتیجه حجم آن را بیشتر می‌سازد.

رگ های برجسته

گریپستر؛ کش ورزشی چند منظوره

برای برجسته سازی رگ های دست و عضلات ساعد حرکات و وسایل ورزشی مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به حلقه فنر تقویت مچ اشاره کرد. اما به‌ تازگی محصولی در بازارهای جهانی عرضه شده است که کارایی چند منظوره دارد و علاوه‌بر بدنسازان، افراد مختلفی مانند گیتاریست‌ها، سالمندان، بسکتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها، بوکسورها، صخره‌‌نوردان و … می‌توانند از آن برای تقویت انگشت‌ها، عضلات ساعد و مچ دست استفاده می‌کنند.

گریپستر، یک اکسسوری ورزشی کوچک و قابل حمل است. بنابراین می‌توانید آن را با خود به هر جایی ببرید و در هر مکانی از محیط کار، باشگاه یا در منزل از آن استفاده کنید. این ابزار ورزشی همچنین از متریال‌هایی با الاستیسیته بالا (میزان کش آمدن) و در عین حال بادوام ساخته می‌شود. بسیاری از آن‌ها در واقع از جنس سیلیکون هستند که به‌راحتی پاره نمی‌شوند و برای مدت طولانی قابل استفاده می‌باشند. با تمرین مداوم با گریپستر، میتوانید فشار بسیار موثر و هدفمندی به عضلات هدف (ساعد، مچ و انگشتان دست) جهت تقویت و عضلانی کردن آنها وارد کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

کاهش درصد چربی بدن، راز نمایان شدن رگ‌ های برجسته

امری بدیهی است که هرچه درصد چربی بدنتان کمتر باشد، چربی تجمع یافته زیر پوستتان هم کمتر شده. در نتیجه رگ های شما بیشتر و بهتر نشان داده می‌شوند. به صورت اصولی داشتن یک رژیم غذایی مناسب که اغلب رژیم کم کالری تر با پروتئین بالاست، در کنار تمرینات مقاومتی و هوازی، کاهش چربی بدن و در نتیجه برجستگی رگ ها را به دنبال دارد.

اگر دم عضلانی بالایی دارید، سدیم بدنتان را کنترل می‌کنید اما باز هم رگ‌های خود را نمی‌بینید، درصد چربیتان بالاست. هرچه چربی بدن کمتر، رگ های بیشتر و نمایان تر. اما درصد چربی بدن به طور متوسط باید چقدر باشد تا رگ‌های بدن نمایان باشند؟

اگر درصد چربی بدن در آقایان بالاتر از ۱۵ درصد باشد، در عین دم عضلانی بالا باز هم رگ های شما آنطور که می‌خواهید نشان داده نخواهند شد. اگر درصد چربی بدن شما ۱۲ درصد باشد معمولا تا حدی رگ هایتان پیداست، اما نیاز به دم عضلانی بالایی دارید. اما اگر درصد چربی بدن شما در حدود ۸ درصد است، در حالت عادی و بدون تمرین و دم عضله هم رگ های شما نمایان است. اما بهترین خبر این است که اگر درصد چربی بدنتان زیر ۸ درصد باشد، رگ ها در تمامی بدن شما قابل دیدن است. مانند شکم و سینه ها.

نقش تمرینات هوازی در برجسته شدن عروق

انجام تمرینات هوازی کاهش وزن ، کاهش درصد چربی بدن و در نتیجه نمایش بیشتر رگ ها را به دنبال دارد. همچنین وقتی با انجام تمرینات هوازی و اینتروال توان قلبی و تنفسی خود را بیشتر می‌کنید، عبور اکسیژن از رگ ها بیشتر و بهتر شده و رگ های شما اتساع بهتری را تجربه خواهد کرد. استفاده از سیستم های تمرینی هوازی مختلف مانند هیت و اینتروال اثر بهتر و بیشتری بر بدن شما خواهد گذاشت.

تاثر نوشیدن آب کافی بر برجستگی رگ‌ها

اگر آب کافی به بدن نرسد و شما به میزان کافی آب ننوشید، احتباس آب در بدن شما بیشتر می‌شود. نوشیدن ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر در آب برای ورزشکاران ضروری است. هرچه بیشتر آب بنوشید سموم بدن و سدیم مازاد از بدن شما دفع می‌شود. این به برجستگی و نمایان شدن رگ های بدن شما کمک بیشتری خواهد کرد. هیدراته بودن و پر آب بودن بدن واسکولاریتی را بهبود می‌دهد.

چه رژیم غذایی برای ساخت رگ‌ های برجسته مناسب است؟

اولین موردی که در رژیم غذایی مهم است، کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن است. پس باید رژیم کم کالری و عضله ساز را دنبال کنید. پروتئین بالاتر هم به چربیسوزی شما کمک می‌کند و هم عضله سازی شما را بهتر می‌کند. در رژیم غذایی از پروتئین های حیوانی مانند گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی و گوشت قرمز با کیفیت بیشتری استفاده کنید. همچنین لبنیات کم چرب و پروتئین بالا مانند ماست یونانی و پنیر کاتیج برای کاهش چربی بدن شما به هدف نمایان تر شدن رگ ها کمک می‌کند. البته بهتر است مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات، لوبیا و عدس  و سویا را نیز فراموش نکنید.

نکته مهم دیگری که باید در رژیم غذایی رعایت کنید، تعادل در مصرف نمک  و پتاسیم است. سدیم موجود در نمک اب را درون سلول ها می‌کشد و موجب می‌شود تعادل سطح آب درون سلول های بدن متعادل گردد. از طرف دیگر پتاسیم آب را از سلول خارج می‌کند. پس تعادل نمک و پتاسیم بسیار مهم است. مصرف ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز و همچنین ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم توسط انستیتو پزشکی توصیه شده است.

آیا رگ‌ های برجسته خطرناک هستند؟

رگ های نمایان و برجسته شاخص مثبتی از فیتنس و تناسب اندام نیستند. یکی دیگر از دلایل اینکه رگ های شما پیدا می‌شوند استرس و فشار خون بالاست. بهتر است در تمرینات بدنسازی خود فشار بیش از حد به بدنتان وارد نکنید تا دچار عوارض نشوید. به بدن خود توجه کنید و تمرینات خود را طبق همان پیش ببرید.

همیشه به شیوه‌ای سالم و ایمن به سمت اهداف خود در تناسب اندام و بدنسازی حرکت کنید. یادتان باشد که رگهای بازوهای شما ممکن است در زمانی که ورزش و تمرین می‌کنید قابل رویت‌تر بشوند. اما احتمالا این امر دائمی نخواهند بود. این امکان نیز وجود دارد که شما بی نهایت فیت باشید اما رگ های برجسته و نمایانی  نداشته باشید و این نیز طبیعی است. هدف خود را روی تغذیه‌ی سالم و متعادل بگذارید و انتخاب‌های سبک زندگی‌تان را هوشمندانه انجام دهید.

جمع بندی

اگر می‌خواهید رگ‌ های برجسته و نمایانی در بدن خود به عنوان بدنساز داشته باشید موارد بالا را رعایت کنید