شیکر‌های بدنسازی چیستند؟

واژه شیک به معنی تکان دادن است. واژه شیکر در لاتین به معنی مخلوط کننده است پس شیکر ابزاری برای مخلوط کردن مواد با یکدیگر محسوب می‌شود. شیکر بدنسازی انواع مختلفی دارند که می‌‌توان به سه نوع (دستی ، صنعتی و برقی) تقسیم‌بندی‌شان کرد. ولی منظور ما از شیکرهای بدنسازی آن چیزی است که امروزه بین ورزشکاران رایج شده و جزو دسته‌بندی شیکر‌های دستی می‌باشد. لزوم نوشیدن آب در هنگام ورزش امری است که همگان به آن آگاهند. در ورزش بدنسازی علاوه بر آب فرد ورزشکار نیازمند است از یک سری از مکمل‌های ورزشی مثل کراتین یا پروتئین و … استفاده کند که در اینجا لزوم وجود شیکر‌های بدنسازی بیش از پیش حس می‌شود.

این شیکر‌ها در واقع بطری‌‌هایی از جنس پلاستیک غیر‌سمی و با قابلیت بازیافت در طبیعت هستند. در رنگ‌‌های متنوعی عرضه می‌شود و ورزشکاران از این شیکر‌های بدنسازی جهت مخلوط کردن آب و مکمل‌هایی که باید در طول تمرین مصرف کنند استفاده می‌کنند، مثل کراتین یا پروتئین‌های مخصوص.

نکته خاص و ویژه در مورد شیکرها این است که مواد مخلوط شده به ‌هیچ‌ عنوان نباید در شیکر‌های بدنسازی ته‌‌نشین شوند. هر چقدر مواد ته‌نشین شده در شیکر‌های بدنسازی کمتر باشد آن شیکر از کیفیت و قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود. طراحی نوک شیکر‌های بدنسازی به‌صورت یک لوله می‌باشد تا به راحتی برای فرد ورزشکار که عرق زیادی نیز می‌کند قابل‌ استفاده باشد.

انواع شیکر‌های بدنسازی

شیکر‌های بدنسازی در دو مدل ساده و سه تیکه در بازار موجود هستند. مدل‌های ساده برای حرفه‌‌ای‌‌ها توصیه نمی‌شود و بیشتر به همان حالت قمقمه‌های قدیمی طراحی شده‌اند و صرفاً محلی برای نگه داشتن آب مصرفی ورزشکار در حین تمرین می‌باشد. ولی در مورد شیکر‌های بدنسازی سه تیکه داستان بسیار متفاوت است. در شیکرهای بدنسازی سه تیکه محفظه‌های جداگانه برای آب، مکمل و قرص‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

در ضمن یک توری معمولاً فلزی برای مخلوط کردن پودر‌ها نیز در این شیکر‌های بدنسازی وجود دارد. تمامی این شیکر‌های بدنسازی دارای یک لیوان مخصوص با دهانه گشاد هستند تا به راحتی بتوان مکمل‌‌ها را درون آن‌ها حل کرد. لیوان‌های این شیکرها معمولاً پلاستیکی می‌باشند.

همچنین مدل دیگری از شیکر، به عنوان شیکر برقی شناخته می‌شود که به وسیله یک موتور الکتریکی کوچک تیغه ها را به کار انداخته و برای مخلوط کردن کامل مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شود. شیکرهای برقی معمولا به دو نوع باطری خور و شارژی تقسیم می‌شوند. اما اگر بخواهیم از لحاظ جنس بدنه شیکر‌ها را دسته بندی کنیم باید به شیکرهای پلاستیکی، شیکر استیل و شیشه ای آن ها را تقسیم بندی کنیم.

شیکرهای مخصوص پروتئین

اگر شما به باشگاه‌های بدنسازی سر زده باشید حتماً شیکر‌های خاص را همراه چند ورزشکار حرفه‌‌ای این رشته دیده‌‌اید. این شیکرها با سایر شیکر‌های بدنسازی اندکی متفاوت هستند. در واقع اندکی از آن‌ها پیشرفته‌‌تر می‌باشند. این شیکر نیز مانند سایر شیکر‌های بدنسازی وظیفه مخلوط کردن مواد با آب را دارد با این تفاوت که در شیکرهای مخصوص پروتئین یک سری امکانات جانبی مثل توری، فنر و واشرهای سیلیکونی وجود دارد. یک نکته بسیار حائز اهمیت در مورد همه شیکر‌های بدنسازی این است که فنر و توری شیکر‌های بدنسازی باید به گونه‌ای طراحی شوند تا آب و مکمل به بهترین نحو با هم مخلوط شده
و کمترین میزان ته‌ نشینی مواد را داشته باشند. همچنین جنس و طراحی واشر و بدنه استوانه‌‌ای شیکر‌های بدنسازی باید به گونه‌ای باشد که هیچ نشتی از داخل شیکر به بیرون آن صورت نگیرد زیرا هم باعث از دست رفتن پروتئین‌‌ها و مواد مکمل شده و هم محیط را آلوده می‌کند. با توجه به ویژگی‌‌هایی که ما از شیکر‌های بدنسازی گفتیم با کمی خلاقیت می‌توان از آن در سایر مصارف مثل:


۱.نگهداری قرص و آب در محفظه‌های جداگانه کنار هم و حمل راحت آن به هر جایی که می‌خواهیم.
۲.توپ به شبکه‌ای داخل لیوان باعث مخلوط شدن مواد داخل لیوان شیکر‌های بدنسازی می‌شود که از این نکته می‌توان در پخت کیک‌های مختلف استفاده کرد اشاره کرد.

در ادامه مطلب ما می‌خواهیم شما را با چند مورد از شیکرهای بدنسازی آشنا کنیم. ویژگی‌های آن را به شما بگوییم تا شما برای خرید این شیکر‌های بدنسازی با سردرگمی مواجه نشوید.

۱.شیکر دو مخزنه

آیا تا به حال نیاز به حمل و استفاده همزمان از دو مکمل ورزشی داشته اید؟ شیکر دو مخزنه پروفیت این مشکل را برای شما حل می‌کند. شیکر دو مخزنه پروفیت از خاص ترین شیکرهای ورزشی فروشگاه گیشا اسپرت است. بدنسازان به دنبال شیکرهایی هستند که علاوه بر کیفیت بالا، عملکرد خاص و بهینه داشته باشند. ما به ورزشکاران عزیز شیکر دو مخزنه پروفیت را پیشنهاد می‌دهیم. این شیکر حرفه‌ای بدنسازی، دارای دو مخزن مجزا می‌باشد که به بدنسازان این امکان را می‌دهد تا به صورت همزمان دو مکمل ورزشی را حمل کرده و آن ها را در باشگاه، قبل تمرین، حین تمرین و یا بعد از تمرین مصرف کنند.

به عنوان مثال شما می‌توانید در یک مخزن از مکمل  BCAA برای مصرف حین تمرین و از مخزن دیگر برای مصرف پروتئین وی بعد از تمرین استفاده کنید. جنس بدنه این شیکر پلاستیک فشرده  و عاری از مواد سمی و BPA بوده و مقاوم است.همچنین طراحی آن بسیار زیباست. همچنین درب آن با چهار قفل کاملا محکم شده و از هرگونه نشتی جلوگیری می کند. وجود یک توری در زیر درب این شیکر دو مخزنه، امکان مخلوط سازی کامل مکمل های ورزشی را برای شما فراهم می سازد. طراحی این شیکر کاملا هوشمندانه بوده و  بارها توسط قهرمانان بدنسازی معرفی شده است.

۲.شیکر سه تیکه اسپایدر

۳.شیکر برقی gnc

شیکر بدنسازی برقی باتری خور مدل GNC از شیکرهای خاص و پرطرفدار محسوب می‌شود.  که نیاز شما به تکان دادن شیکر برای مخلوط سازی مکمل‌های ورزشی را برطرف کرده است. این شیکر ورزشی اتوماتیک، دارای تیغه پلاستیکی بوده که با انرژی الکتریکی کار کرده و به راحتی و با سرعت بالا مکمل های ورزشی شما را به طور کامل با آب مخلوط می‌کند.جالب است بدانید دور موتور این شیکر اتوماتیک، ۹۰۰۰ دور دقیقه است.

جنس بدنه این شیکر برقی از پلاستیک فشرده درجه یک بوده که فاقد هر گونه مواد سمی است . درب آن در وهله اول به صورت پیچی و درب دهانه آن به صورت ضامنی کاملا بسته می‌شود. تا از نشت هرگونه مایع از درون آن جلوگیری به عمل آید. منبع تغذیه این شیکر دو باطری قلمی است.قطعا قدرت کافی را برای میکس مکمل ها توسط شیکر برقی فراهم می‌سازد. موتور این شیکر برقی زیبا، قابلیت جداسازی داشته و شیکر به راحتی قابل شستشو است. وزن این شیکر برقی سبک بوده و شما از نظر حمل آن مشکلی نخواهید داشت.

همچنین بدنه این شیکر درجه بندی شده است تا شما از میزان دقیق مکمل اطلاع پیدا کنید. فقط کافیست در ابتدا آب را به میزان مورد نیاز داخل این شیکر بریزید. سپس با فشردن یک دکمه و اضافه کردن مکمل پودری خود، شاهد مخلوط سازی کامل آن توسط این شیکر پرقدرت و با دوام باشید.

.

شیکر بدنسازی

تنوع بسیار زیادی از این شیکر‌های بدنسازی وجود دارد. هر برند ورزشی چندین نوع شیکر به بازار ارائه داده و هر نوع چندین رنگ متفاوت دارد. این عوامل باعث شده که تنوع بسیار زیادی از شیکر‌های بدنسازی در بازار وجود داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که شیکر خود را از فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید. تا حق انتخاب‌های متنوع‌تری داشته باشد و شیکر مورد علاقه خود را پیدا کنید.