دانستن سن مناسب بدنسازی؛ کلید طلایی ورزش اصولی

ورزش بدنسازی همیشه از جمله ورزش‌هایی بوده است که خانواده‌ها با فرزندان خود برای انجام دادن آن در سنین پایین مخالفت می‌کرده‌اند. بیشتر خانواده‌ها باور دارند که انجام بدنسازی در سنین پایین تاثیر منفی روی رشد فرزند آن‌ها می‌گذارد. در مقابل، افرادی هم می‌گویند که در سنین بالا نباید بدنسازی انجام داد. پس برای بدنسازی چه سنی مناسب است؟ آیا واقعا بدنسازی مانع از رشد در سنین پایین می‌‎شود و آیا افراد بالای ۵۰ سال نباید بدنسازی انجام دهند؟ برای پاسخ به این سوالات، در این مطلب با ما همراه باشید.

بندسازی اصولی؛ مناسب برای هر سن

ورزش بدنسازی اگر به صورت اصولی انجام شود، می‌توان گفت که تقریبا هیچ ضرری ندارد و در تمام بازه‌های سنی می‌توان آن را انجام داد. این در حالی است که اگر تمرین‌ها اصولی انجام نشوند و یا تمرین‌های درستی را انتخاب نکنید، نه تنها بدنسازی برای شما مفید نخواهد بود، بلکه ضرر زیادی هم خواهد داشت.

بعضی از خانواده‌ها انجام تمرین‌های بدنسازی را برای فرزندان در سن رشد خود ممنوع می‌کنند. این در حالی است که ورزش بدنسازی در همین بازه سنی اگر به درستی انجام شود، نه تنها به رشد و قد فرزند شما آسیب نمی‌زند، بلکه باعث بهبود روند آن هم می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، در سنین کودکی، کودکان نباید تمرین‌های سخت بدنسازی را انجام دهند و باید بیشتر به سراغ تمرین‌ها و ورزش‌هایی مانند کراس فیت بروند. کراس فیت تمریناتی متشکل از فعالیت‌های قدرتی، سرعتی، انفجاری، پلایومتریک، وزنه‌برداری به سبک سنتی، بادی ویت یا همان ورزش‌های مبتنی بر وزن بدن مانند بارفیکس، تمرینات ژیمناستیک و استقامتی است. در این نوع ورزش‌ها، کودکان نشاط بیشتری خواهند داشت. در مقابل، در همین بازه سنی، برخی از کودکانی که فشار خون بالای کنترل نشده، اختلالات تشنجی و یا سابقه شیمی درمانی دارند، نباید به سراغ ورزش‌های قدرتی – استقامتی بروند.

بعضی از افرادی هم که سنی بالاتر از ۴۰ سال دارند، تصور می‌کنند که دیگر ورزش بدنسازی مناسب آن‌ها نیست و نباید به سراغ آن بروند. این در حالی است که برای این افراد تمرینات خاصی وجود دارد که باعث بهبود سلامتی و بیشتر شدن طول عمر آن‌ها می‌شود.

شروع بدنسازی در کودکی

شروع بدنسازی در کودکی

در کودکی هم می‌توان بدنسازی را شروع کرد، اما نباید سراغ تمرین‌های سنگین رفت. چرا که این باعث بازده منفی ورزش می‌شود و در سلامت فیزیکی و روحی کودک تاثیر زیادی می‌گذارد. اما همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، تمرینات کراس فیت می‌توانند انتخاب مناسبی برای کودکان شما باشند.

بدنسازی در نوجوانی

ورزش بدنسازی در سنین نوجوانی هم می‌تواند انجام شود. اما باید در نظر داشته باشید که دستورالعمل‌های تمرینی که برای این افراد وجود دارد، باید نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد. چرا که نوجوانان هنوز به رشد کامل نرسیده‌اند و ورزش‌های غیر استاندارد می‌توانند آسیب جدی به رشد آن‌ها وارد کنند.

همچنین در نوجوانی، باید به سلامت فیزیکی و سوابق بیماری توجه زیادی شود. به‌عنوان‌مثال، اگر فرد نوجوان سابقه شیمی درمانی دارد، باید از ورزش‌های سنگین صرف نظر کند. به همین خاطر، پیش از حضور در باشگاه‌های بدنسازی، باید ارزیابی پزشکی انجام دهید.

بدنسازی در دهه ۲۰ سالگی؛ سن مناسب بدنسازی برای حجیم‌شدن عضلات

دهه ۲۰ سالگی را می‌توان بهترین زمان برای بدنسازی و حجیم شدن دانست. بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی، می‌توان با خیالی آسوده انواع تمرین‌های بدنسازی را انجام داد. چرا که در ابتدای این بازه سنی، رشد فرد کامل می‌شود و دیگر مشکلی بابت قد و تاثیرات ورزش روی رشد نخواهد داشت.

به این دلیل از دهه ۲۰ سالگی به عنوان دوران طلایی بدنسازی یاد می‌شود که در این بازه سنی می‌توانید بیشترین وزن را با کوتاه‌ترین زمان ریکاوری بلند کنید. اگر مدت زمان ریکاوری برای یک فرد سی ساله ۴ روز باشد، این زمان برای یک فرد ۲۰ ساله تنها دو روز است. به همین خاطر، این بازه سنی باید برای حجیم کردن عضله افراد استفاده شود.

بدنسازی در دهه‌های سی و چهل سالگی

بدنسازی در دهه‌های سی و چهل سالگی

بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی، قدرت عضلانی و توانایی ریکاوری حدودا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه حجیم کردن عضلات در این بازه سنی کار سختی است. اما این بازه سنی، بازه‌ای مناسب برای قوی و سالم ماندن است و در این دوران بهتر است شرایط خوب بدنی خود را حفظ کنید.

زمان ریکاوری عضله بعد از وزنه‌برداری سنگین در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال، از حدودا ۴ روز به ۷ روز در نزدیکی ۵۰ سالگی افزایش پیدا می‌کند. توجه کنید که در این بازه سنی دیگر امکان انجام تمرینات سختی که در ۲۰ سالگی انجام می‌دادید، وجود ندارد و با انجام این تمرین‌ها ممکن است به بدن آسیب جدی بزنید.

بدنسازی در افراد پنجاه سال به بالا؛ راز گران‌قیمت طول عمر بالا

بسیاری از افرادی که سنی بالای ۵۰ سال دارند، با خود تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های بدنسازی را انجام دهند. این در حالی است که بدنسازی در افراد ۵۰ سال به بالا می‌تواند تضمین کننده سلامت آن‌ها باشد. چرا که با افزایش سن، تراکم عضله، استخوان و توده بافت همبند به طور طبیعی به همراه سطح ترشح هورمون‌ها، کاهش پیدا می‌کنند. این در حالی است که با ورزش بدنسازی می‌توان این اتفاق را خنثی کرد. در افراد ۵۰ سال به بالا، برنامه‌های ورزشی باید به شکل متفاوت‌تری ارائه شوند. به این صورت که کاهش وزن و ریکاوری باید با سرعت پایین‌تری انجام شود تا به سلامت فیزیکی فرد آسیبی وارد نشود.

با دانستن سن مناسب بدنسازی؛ این ورزش را در هر سنی انجام دهید

در پاسخ به سوال ” سن مناسب بدنسازی چه زمانی است؟ ” باید گفت که بدنسازی را حتی از دوران کودکی هم می‌توان شروع کرد. اما در هر بازه سنی، باید تمرینات مخصوص برای آن سن در نظر گرفته شود. همچنین، به طور کلی می‌توان از بازه سنی بیست تا سی سالگی به عنوان دوران طلایی بدنسازی یاد کرد که البته با توجه به توان و شرایط هر فرد متفاوت است.