رشته دوچرخه سواری؛ ورزشی هیجان‌انگیز و متنوع

در حال حاضر همه می‌دانند که داشتن تحرک و ورزش کردن اهمیت بسیار زیادی بر روی سلامت جسم دارد. افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند، نسبت به دیگر افراد شاداب‌تر بوده و زندگی سالم‌تری خواهند داشت. یکی از ورزش‌های پرتحرک و هیجان‌انگیز، ورزش دوچرخه‌سواری است. این ورزش به دلیل داشتن ضربه‌های موزون و هماهنگ، به تقویت سیستم قلب و تنفس کمک می‌کند. باید بدانید که این ورزش دارای شاخه‌های مختلفی مانند دوچرخه‌سواری کوهستان و دوچرخه‌سواری سرعت است. در هر یک از رشته‌های دوچرخه‌سواری، میزان متفاوت است. با ما همراه باشید تا در این مطلب به معرفی رشته دوچرخه سواری پرداخته و با انواع شاخه‌های آن آشنا شویم.

تاریخچه پیدایش رشته دوچرخه سواری

رشته دوچرخه سواری یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی به شمار می‌رود که در رشته‌های ورزشی مسابقات المپیک قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید دوچرخه نوعی وسیله نقلیه است که انواع مختلفی دارد. برخی از دوچرخه‌ها مخصوص تردد در داخل شهر، برخی برای رشته دوچرخه سواری کوهستان و بعضی از دوچرخه‌ها مخصوص مسابقات داخل پیست هستند.

رشته دوچرخه سواری

ورزش دوچرخه‌سواری یکی از ورزش‌های اولین دوره مسابقات المپیک در سال ۱۸۹۶ میلادی بود. در آن زمان شش رشته دوچرخه سواری وجود داشت که در آن‌ها ۱۹ نفر شرکت‌کننده به رقابت با یکدیگر پرداختند. لازم به ذکر است که همه این شرکت‌کنندگان مرد بوده و اهل کشورهای اتریش، فرانسه، بریتانیا، آلمان و یونان بودند. جالب است بدانید در حال حاضر این ورزش در المپیک شامل چهار رشته ترک سایکلینگ (Track Cycling)، دوچرخه‌سواری جاده، دوچرخه‌سواری کوهستان و بی‌ام‌ایکس (BMX) می‌شود. باید اشاره کرد دوچرخه‌سواری بانوان از سال ۱۹۸۴ میلادی به ورزش‌های المپیک اضافه شد.

فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری

در سال ۱۹۰۰ میلادی اتحادیه بین‌المللی رشته دوچرخه سواری یا همان UCI (Union Cycliste Internationale) در شهر پاریس تشکیل شد. بنیان‌گذاران این فدراسیون کشورهای فرانسه، ایالات متحده آمریکا، بلژیک، سوئیس و ایتالیا بودند. بریتانیا نیز در سال ۱۹۰۳ به این اتحادیه پیوست. باید بدانید که در حال حاضر مقر فدراسیون جهانی رشته دوچرخه سواری در کشور سوئیس قرار دارد. اولین رئیس این فدراسیون امیلی بیوکلر بلژیکی بود و در حال حاضر ریاست آن را داوید لاپارتین که اهل کشور فرانسه است، بر عهده دارد.

انواع مسابقات رشته دوچرخ سواری را بشناسید

رشته‌های دوچرخه‌سواری شامل مواردی مانند سایکل ترکینگ، دوچرخه‌سواری جاده، کوهستان و بی‌ام‌ایکس می‌شود. هر یک از این انواع دوچرخه‌سواری به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که محل اجرا، مسافت و نوع مسابقات در آن‌ها متفاوت است. همچنین نوع دوچرخه‌های مورد استفاده ورزشکاران در هر نوع از رشته دوچرخه سواری تفاوت دارد.

رشته دوچرخه سواری جاده (Road Cycling)

دوچرخه‌سواری جاده در سه رشته استقامت، تایم تریل انفرادی و تایم تریل تیمی انجام می‌شود. رشته دوچرخه سواری جاده نوع استقامت یکی از معروف‌ترین رشته‌های ورزشی در المپیک به شمار می‌رود. این رشته ورزشی به سه شکل یک‌روزه، لوپ و مرحله‌ای برگزار می‌شود. باید اشاره کرد که یکی از معروف‌ترین مسابقات دوچرخه‌سواری استقامت مرحله‌ای، مسابقات تور دو فرانس است.

رشته دوچرخه سواری

رشته تایم تریل انفرادی هم یکی دیگر از انواع مسابقات دوچرخه‌سواری است که در میان ورزش‌های المپیکی قرار دارد. در این مسابقات دوچرخه‌سواران در یک مسافت معین به صورت انفرادی و با فاصله زمانی مشخص از رقبای خود، به رقابت می‌پردازند. برنده این مسابقات، دوچرخه‌سواری است که مسافت تعیین شده را در کمترین زمان ممکن طی کند. در مقابل این رشته، تایم تریل تیمی قرار می‌گیرد که در میان ورزش‌های المپیکی قرار ندارد. فرایند برگزاری این رشته دقیقا مانند تایم تریل انفرادی است. تنها تفاوت تایم تریل تیمی در این است که مسابقات به صورت گروهی برگزار شده که هر گروه شامل ۳ تا ۱۰ نفر می‌شود.

رشته دوچرخه سواری پیست

مسابقات دوچرخه‌سواری پیست معمولا به سه شکل اسپرینت، یک کیلومتر و کایرین برگزار می‌شوند. رشته دوچرخه سواری اسپرینت به شکل گروهی برگزار شده که گروه‌های آقایان سه‌نفره و گروه‌های بانوان دونفره هستند. باید اشاره کرد که این مسابقات به صورت حذفی بوده و دو تیم به مرحله نهایی خواهند رسید. تیم‌هایی که در مرحله نیمه‌نهایی حذف شده‌اند، در یک مسابقه رده‌بندی برای به دست آوردن مقام سومی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

دوچرخه‌سواری یک کیلومتر، هنوز وارد رشته‌های ورزشی المپیک نشده است. باید اشاره کرد که این طول مسافت برای آقایان بوده و برای بانوان این طول مسافت ۵۰۰ متر خواهد بود. فرایند برگزاری این مسابقات به صورت زمانی است؛ یعنی دوچرخه‌سواری برنده این مسابقات می‌شود که در کمترین زمان ممکن مسافت مشخص شده را طی کند.

رشته دوچرخه سواری کایرین یکی از رشته‌های ورزشی المپیک به شمار می‌رود که از کشور ژاپن آغاز شده است. این مسابقات به صورت گروهی برگزار می‌شوند و هر گروه بین سه تا هفت نفر عضو خواهد داشت. طبق فرایند برگزاری این مسابقات، ابتدا دوچرخه‌سواران در حدود ۱۴۰۰ متر در پشت یک موتورسیکلت رکاب می‌زنند. در طول این فرایند، موتورسیکلت سرعت اولیه خود را که ۳۰ کیلومتر بر ساعت است را به ۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌دهد. سپس موتورسیکلت از مسیر خارج شده تا دوچرخه‌سواران به رقابت با یکدیگر ادامه دهند.

رشته دوچرخه سواری

رشته دوچرخه‌سواری پیست، دو نوع دیگر نیمه‌استقامت و استقامت سرعتی هم دارد که هر کدام دارای انواع مختلفی است. رویداد سرعتی استقامتی همان مسابقه معروف اومنیوم در المپیک بوده که در شش ماده و به مدت دو روز متوالی برگزار می‌شود.

مسابقات نیمه‌استقامت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعقیبی انفرادی
  • تعقیبی تیمی
  • دور امتیازی
  • مدیسون
  • اسکرش

رشته دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه‌سواری کوهستان به نوعی هیجان‌انگیزترین مسابقات در این رشته ورزشی به شمار می‌رود. این رشته شامل دوچرخه‌سواری کراس کانتری، کراس کانتری ماراتن، دانهیل و فور کراس می‌شود. رشته دوچرخه سواری کراس کانتری معمولا در جنگل‌های پرفرازونشیب برگزار می‌شود و دارای مسیرهای صخره‌ای است. طول مسافت این مسابقات بین پنج تا نه کیلومتر خواهد بود. نوع ماراتن این رشته بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلومتر است. مسابقات دانهیل در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی و مسابقات فور کراس در پیست‌های جنگلی دارای گوشه‌های مرتفع برگزار می‌شوند.

رشته دوچرخه سواری؛ ورزشی پرتحرک و نفس‌گیر

رشته دوچرخه سواری شامل انواع شاخه‌های دیگری مانند بی‌ام‌ایکس سوپر کراس، آزاد، تریال، سیکلو کراس و داخل سالن می‌شود. به طور کلی انجام این ورزش به آمادگی جسمانی بالا و داشتن دانش فنی درباره انواع دوچرخه و مسیرهای مسابقات نیاز دارد. دلیل نیاز به داشتن آمادگی جسمانی، تحرک زیاد در این ورزش است؛ هر چه آمادگی جسمانی دوچرخه‌سوار بالاتر باشد، آسان‌تر و به مدت طولانی می‌تواند رکاب بزند.