صبح یا بعد از ظهر؛ در چه زمانی تمرین شما بیشترین بازدهی را دارد

ورزش بهترین راهکار برای دستیابی به تناسب اندام و افزایش نشاط است. در این بین یکی از سوالاتی که ذهن علاقه‌مندان به ورزش را به خود درگیر کرده است، انتخاب بین تمرین صبح یا بعد از ظهر می‌باشد. به طور کلی شما هر زمانی از روز که تمرینات ورزشی خود را آغاز کنید، بدنتان بعد از گذشت مدتی خود را با آن سازگار می‌کند و آن زمان برای شما تبدیل به عادت می‌شود با این حال برخی از تمرینات ورزشی در بعضی از ساعات روز بازدهی بیشتری دارند. در این مطلب به بررسی مزایای تمرین در صبح و بعد از ظهر می‌پردازیم.

مزایای انجام تمرینات بدنسازی در صبح

در موضوع انتخاب ساعت تمرین صبح یا بعد از ظهر همانطور که در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم، انتخاب این زمان بستگی به شرایط هر فرد و نوع تمریناتی که می‌خواهد انجام بدهد دارد. به طور کلی صبح زمان مناسبی برای انجام تمرینات هوازی است. قبل از شروع تمرینات هوازی باید صبحانه مقوی و کامل میل شود و گرم کردن هم باید به‌صورت کامل انجام گردد تا آمادگی اولیه و پایه برای انجام تمرینات به دست بیاید.

تمرین صبح یا بعد از ظهر

چرا انتخاب ساعت تمرینی برای صبح یا بعد از ظهر تا این حد اهمیت دارد؟ زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شویم ذخیره انرژی کافی نداریم، سیستم عصبی بدن آمادگی لازم را نداشته و از طرفی هم دمای بدن پایین است. همچنین حساسیت افراد در ساعات ۷ تا ۹ صبح نسبت به تحمل درد بیشتر است. در طول صبح، سطح کورتیزول بدن نسبت به تستوسترون بسیار بالا است. به همین دلیل هم انجام تمرینات سخت و سنگین برای صبح پیشنهاد نمی‌شود.

دویدن، پیاده‌روی و ایروبیک برای تمرین صبح مناسب هستند یا بعد از ظهر

هورمون کورتیزول از هورمون‌های استروئیدی (هورمون اصلی) است که به بدن کمک می‌کند تا به استرس واکنش نشان دهد. میزان ترشح این هورمون در موقعیت‌های استرس‌زا افزایش پیدا می‌کند. این افزایش به معنای تحریک ماهیچه‌ها بوده که یک واکنش به وضعیت تهدیدآمیز در بدن به شمار می‌رود.

از طرفی کورتیزول به تجزیه اسیدهای چرب سرعت می‌بخشد و آن را به انرژی تبدیل می‌کند. به همین دلیل اگر سوال شود تمرین و انجام ورزش‌های هوازی در صبح یا بعد از ظهر بهتر است؟ پاسخ این است که پیاده‌روی، دویدن، ایروبیک در طول صبح انرژی بیشتری به ما خواهد داد.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با ورزش صبحگاهی به ما چه می‌گویند

پژوهش‌ها نشان‌ می‌دهند آن دسته از افرادی که در صبح‌ به انجام تمرینات ورزشی می‌پردازند در مقایسه با افرادی که ظهر یا شب تمرینات خود را انجام می‌دهند چرخه خواب باکیفیت، منظم و طولانی‌تری دارند و همچنین کاهش فشارخون را تجربه می‌کنند. ورزش صبحگاهی باعث کاهش فشارخون و سطح تری گلیسیرید خون (که نوعی چربی در بدن) است، می‌شود.

تمرین صبح یا بعد از ظهر

صبح بهترین زمان برای چربی‌سوزی است

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود در انتخاب میان تمرین صبح یا بعد از ظهر، صبح را انتخاب کنیم این است که در این زمان چربی‌های بدن به انرژی تبدیل می‌شوند. به همین خاطر هم صبح بهترین زمان برای چربی‌سوزی است و هورمون‌هایی که باعث افزایش سرعت در چربی‌سوزی می‌شوند.

اگر می‌خواهید به سلامت قلب خود اهمیت بدهید و خواب شبانه باکیفیت‌تری داشته باشید، ورزش صبحگاهی را انتخاب کنید. ورزش صبحگاهی باعث ترشح هورمون آدرنالین از غدد کلیوی می‌شود که این موضوع باعث تحرک، فعالیت بیشتر و شادابی در بدن خواهد شد.

ورزش کردن در بعد از ظهر چه فوایدی برای بدن دارد

در این قسمت از بحث انتخاب ساعت تمرین میان صبح یا بعد از ظهر به بررسی دلایل ورزش کردن در بعد از ظهر می‌پردازیم. به طور کلی ظهر و عصر، زمان مناسبی برای انجام تمرینات تیمی همراه با وزنه است. بازه زمانی عصر همچنین بهترین زمان برای انجام تمرینات پر شدت است و عضله سازی در تمرینات بعد از ظهر بیشتر از صبح است، چون سطح تستوسترون نسبت به کورتیزول بالاتر است.

در بعد از ظهر ترشح هورمون تستوسترون افزایش پیدا می‌کند

تستوسترون یکی دیگر از هورمون‌های استروئیدی بدن (هورمون اصلی) است که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. با این تفاوت که مقدار آن در مردان بیشتر از زنان است. این هورمون باعث تحریک ماهیچه‌ها می‌شود که رشد عضلات و افزایش حجم را به همراه دارد.

در صورتی که به دنبال تناسب ‌اندام بهتر و دوری از بیماری‌های مرتبط با گلوکز بالا مثل دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم ورزش در عصر و غروب را انتخاب کنید. بیشتر رقابت‌های ورزشی در بازه زمانی ۴ بعدازظهر تا ۸ شب اجرا می‌شوند و اغلب رکوردهای جهانی هم در این زمان شکسته می‌شوند. این ساعات بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مبتنی بر قدرت، سرعت و استقامت هستند.

تمرین صبح یا بعد از ظهر

از دیگر مزایای تمرین در عصر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارتقای قابل توجه متابولیسم و تثبیت درجه حرارت بدن
  • بالانس هورمونی
  • استفاده عضلات از آب و گلیکوژن
  • تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن
  • گرم شدن مفاصل و آمادگی آن‌ها برای تحمل فشار
  • افزایش شدت ترشح هورمون‌های آنابولیک مانند هورمون رشد، تستوسترون، استروژن و انسولین

تمرین در صبح یا بعد از ظهر؛ دغدغه ورزشکاران و بدنسازان

برای انجام بدنسازی در طول صبح یا بعد از ظهر باید ببینید که ساعت بیولوژیک بدن شما چگونه است و در چه ساعتی از روز شادمانی و انرژی لازم برای بدنسازی و سایر تمرینات ورزشی را در خود حس می‌کنید. به همین دلیل به طور مشخص نمی‌توان ساعت خاصی را برای این تمرینات در نظر گرفت. به طور کلی باید گفت که اگر فردی سحرخیز هستید، تمرین صبحگاهی به احتمال فراوان برای شما بهتر از جلسات تمرین بعد از ظهر است. اما اگر فرد سحرخیزی نیستید و بیش از هر چیز دیگری از تمرین بعد از کار لذت می‌برید، تمرین بعد از ظهر برای شما بهترین گزینه است.