بدنسازی برای زنان؛ جنجالی‌ترین ورزش برای بانوان

بدنسازی برای زنان همواره با جنجال‌های زیادی روبرو بوده است. یکی از داغ‌ترین مباحث در مورد بدنسازی برای زنان که تا همین چند سال پیش هم جز بحث‌های جنجالی بوده است و هنوز هم بسیاری از افراد در مورد آن نگرانی دارند، ایجاد بدنی مردانه برای زنانی است که به طور حرفه‌ای بدنسازی می‌کنند. طبیعتا همان‌طور که از اسم این ورزش مشخص است، با انجام آن به خصوص به صورت حرفه‌ای تغییرات زیادی در بدن فرد ایجاد می‌شود اما اینکه تغییرات ناشی از بدنسازی بدن زنان را تا حد مردانه شدن تغییر دهند یا نه، موضوعی است که در ادامه به توضیح کامل آن می‌پردازیم.

بدنسازی برای بانوان و مزایای آن

بدنسازی یکی از ورزش‌های پرطرفدار امروزی است که هم در میان زنان و هم در میان مردان، محبوبیت زیادی دارد. انجام این ورزش مزایای زیادی دارد و کمک زیادی به سلامت بدن می‌کند. کاهش وزن و تناسب اندام اولین مزیت انجام این ورزش برای بانوان است. زنانی که حین اجرای یک رژیم لاغری هستند با ورزش بدنسازی می‌توانند تاثیر رژیم را بیشتر کرده و زودتر به تناسب اندام دست پیدا کنند.

بدنسازی برای زنان

بهبود شرایط روحی یکی دیگر از مزایای بدنسازی برای زنان است، با انجام این ورزش هورمون اندروفین به مقدار بیشتری در بدن ترشح می‌شود و این هورمون نقش زیادی در مبارزه با افسردگی دارد. افزایش قدرت بدنی و مقاوم شدن بدن نسبت به صدمات، افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش آمادگی جسمانی از مهم‌ترین مزایای بدنسازی برای زنان هستند اما این ورزش می‌تواند یک ایراد بزرگ هم داشته باشد و آن، تغییرات ظاهری متفاوت در بدن زنان است که با دیگر ورزش‌ها تفاوت دارد.

میزان تغییرات بدن زنان در بدنسازی

همان‌طور که گفته شد بدنسازی با هدف ساخت و تغییر فرم بدن انجام می‌شود، بنابراین با انجام آن به خصوص به صورت حرفه‌ای تغییراتی در بدن بانوان و مردان ایجاد می‌شود. نگرانی بزرگ بیشتر افراد به خصوص زنان اما تغییر فرم بدن و مردانه شدن هیکل است که بسیاری از خانم‌ها به همین علت به سراغ بدنسازی نمی‌روند. البته این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا تغییرات بدنسازی در زنان به حدی نیست که باعث مردانه شدن هیکل و فرم بدن آن‌ها شود.

هورمون‌ها مهم‌ترین تفاوت بدن زنان با مردان

عامل تغییرات شدید بدنی در مردان و حجیم شدن عضلات آن‌ها هورمونی به نام تستوسترون است که در بدن زنان ترشح نمی‌شود. این هورمون باعث عضله سازی در بدن می‌شود و به دلیل ترشح در بدن مردان، در حالت عادی و بدون تمرینات بدنسازی موجب تفاوت فرم بدنی در مردان و زنان می‌شود. نبود این هورمون در بدن زنان یکی از مهم‌ترین دلایل مردانه نشدن بدن در زنان است.

علاوه بر این هورمونی که در بدن زنان ترشح می‌شود، هورمون استروژن است که از نظر عملکرد در بدن کاملا با تستوسترون تفاوت دارد. استروژن برخلاف تستوسترون در رشد توده‌های چربی بدن تاثیرگذار است و باعث برجستگی بخش‌های دارای چربی بدن مانند ران، سینه، باسن و… می‌شود. استروژن مانع تغییرات شدید بدن بانوان در بدنسازی می‌شود و به حفظ زیبایی بدن آن‌ها کمک می‌کند.

بدنسازی برای زنان

تغییر فرم بدن در بدنسازی برای زنان

بدنسازی برای زنان بدون تغییر هم نیست. بدن زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، عضله‌ای‌تر از سایرین است. عضله سازی در بدن زنان نه تنها باعث ایجاد هیکل مردانه برای آن‌ها نمی‌شود، بلکه به خوش‌فرم شدن اندام هم کمک می‌کند. برای مثال چربی داخل ران یکی از معضلات بزرگ زنان است که با انجام بدنسازی به طور منظم و حرفه‌ای درمان شده و پا و باسن خوش‌فرم‌تر می‌شوند.

کدام گروه از زنان دچار تغییرات شدید بدنی می‌شوند؟

با توجه به مطالب گفته شده، بدنسازی برای زنان نه تنها موجب تغییرات شدید بدنی در حد مردانه شدن در آن‌ها نمی‌شود، بلکه با کاهش چربی دیگر قسمت‌های بدن به خوش‌فرم‌تر شدن اندام‌های زنانه و زیباتر دیده شدن بدن هم کمک می‌کند. با این حال در مراجعه به باشگاه‌های بدنسازی برای زنان، می‌توان بانوانی را هم مشاهده کرد که بدنی مردانه  دارند.

این موضوع معمولا به دلیل مصرف هورمون‌های حاوی تستوسترون توسط این افراد است. با توجه به اینکه بدن زنان استروژن کافی تولید می‌کند حتی با سخت‌ترین تمرینات ورزشی هم بدن زنان خوش‌فرم باقی می‌ماند اما در زنانی که بیش از اندازه هورمون مصرف می‌کنند یا رژیم غذایی و تمریناتی خودسرانه دارند، بروز چنین اتفاقی چندان دور از انتظار نیست.

راهکارهایی برای مردانه نشدن بدن زنان در بدنسازی

باورهای نادرستی در مورد ورزش بدنسازی برای زنان وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع هیکلی شدن مردان در آن‌ها است. همان‌طور که گفته شد این عارضه در زنان رخ نمی‌دهد، مگر در شرایط خاصی که نوع رژیم غذایی، تمرینات یا داروهای مصرفی متفاوت باشند. با این حال اگر قصد انجام این ورزش را دارید و در مورد تغییرات بدنی خود نگران هستید، چند نکته ساده زیر به شما کمک می‌کند که فرم بدنی خود را زیباتر کنید و نگرانی بابت مردانه شدن آن نداشته باشید.

کار کردن با مربی حرفه‌ای

اولین راهکار برای جلوگیری از مردانه شدن بدن در بدنسازی برای زنان، ورزش طبق برنامه و زیر نظر مربیان حرفه‌ای است. انتخاب حرکات اصولی، تغذیه مناسب برای حفظ چربی‌های سالم و مورد نیاز در سینه و باسن و داشتن برنامه‌ای منظم برای تغذیه و ورزش از جمله نکاتی هستند که مانع مردانه شدن بدن می‌شوند.

بدنسازی برای زنان

مصرف هورمون‌ها طبق نظر متخصص

یکی دیگر از اقداماتی که به حفظ چربی‌های بدن و زنانه مانند فرم بدنی کمک می‌کند، مصرف هورمون‌ها طبق قاعده و عدم مصرف هورمون‌های مردانه است. این موضوع در کنار تغذیه مناسب تا حد زیادی از مردانه شدن بدن جلوگیری می‌کند.

شروع ورزش در سن مناسب

یکی دیگر از موضوعاتی که به حفظ فرم بدنی در زنان کمک می‌کند، شروع ورزش در سن مناسب است. زنانی که از سنین پایین‌تر ورزش را شروع می‌کنند در حفظ بدن خود موفق‌تر هستند، زیرا که بدن توانایی چربی‌سازی و فرم‌دهی را دارد. در سنین بالا اما چربی‌ها بیشتر و سریع‌تر تحلیل می‌روند و به سادگی جایگزین نمی‌شوند.

بدنسازی برای زنان؛ ورزشی با بیشترین باور اشتباه

بدنسازی برای بانوان ورزشی مفید و پر فایده است و برخلاف باورهایی که در مورد آن وجود دارد، اصلا موجب مردانه شدن بدن نمی‌شود. با این حال اگر بابت این موضوع نگرانی خاصی وجود دارد، راهکارهایی هستند که از تغییرات شدید بدنی جلوگیری می‌کنند. بدنسازی ورزشی بسیار پر فایده است و اگر به درستی انجام شود هیچ عارضه یا مشکلی ایجاد نخواهد کرد.