مکمل آرژنین چیست؟ مکمل آرژنین برای بدنسازی مناسب است؟ عوارض آرژنین چیست؟ مکمل ورزشی آرژنین چه فوایدی دارد؟ بهترین زمان مصرف آرژنین چه زمانی است؟ طریقه مصرف مکمل آرژنین چطور باید باشد؟ مصرف آرژنین برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به عنوان یک ورزشکار رشته بدنسازی فعالیت می‌کنید، حتما حرف های ضد و نقیض بسیاری در مورد مکمل آرژنین شنیده اید. تعدادی از مربیان و کارشناسان ورزشی از جمله بدنسازی، آرژنین را در رابطه با بهبود عملکرد ورزشی و عضله سازی موثر می‌دانند و برخی دیگر آن را یک مکمل تجاری و بی اثر می‌دانند. ما در این مقاله سعی کردیم با استفاده از منابع علمی معتبر، آگاهی و اطلاعات شما را در مورد آرژنین یا ال آرژنین بالا ببریم و به معرفی کاملی از این مکمل بپردازیم.

آرژنین در یک نگاه

ال آرژنین یا به اصطلاح رایج در بین بدنسازان آرژنین یک نوع آمینو اسید غیر ضروری و پایه اصلی تشکیل دهنده گاز نیتریک اسید است. نقش نیتریک اسید و به تبع آن آرژنین در ورزش، گشاد شدن عروق بوده. در پی آن اکسیژن رسانی و خون رسانی بهتری به اندام ها صورت می‌گیرد. به خصوص اندامی که در حین ورزش درگیر هستند. آرژنین با عملکرد ذکر شده توان افراد را به خصوص در ورزش‌های هوازی بالاتر می‌برد. آرژنین رادیکال های آزاد موجود در خون را پاکسازی می‌کند. سیگنال هایی که به سلول های عضلانی می‌روند را بهبود می‌بخشد، به ترشح هورمون رشد کمک می‌کند. میزان کلسترول خوب خون را حفظ می‌کند و سوخت و ساز چربی و نمک در بدن را نیز بالانس می‌کند.

آرژنین چیست؟

آرژنین یک اسید آمینه لازم برای ایجاد پروتئین و آزاد سازی نیتریک اسید است. بدن انسان از بافت پروتئین برای ساخت عضله و ترمیم بافت های آسیب دیده ناشی از ورزش سنگین و از اسید نیتریک برای بهبود  گردش جریان خون استفاده می کند.  بدنسازان علاقه زیادی به مکمل آرژنین بابت تعدیل سازی نمک در بدنشان دارند. زیرا  با از دست ندادن آب زیر پوست بدنشان که به دلیل حبس آب و نمک در بدن اتفاق می‌افتد،  باعث می‌ شود تا بدن بدنساز ظاهری حجیم تر داشته باشد و ماهیچه‌ها صاف و فاقد برآمدگی به نظر بیایند.

مکمل قرص آرژنین برای به سرانجام رسیدن بسیاری از فرآیند‌ های مربوط به فیزیولوژی عضلات واجب است. این فرآیندها شامل ترشح هورمون‌ ها ، افزایش تولید هورمون رشد به صورت طبیعی در بدن ، پاکسازی و دفع سموم تولید شده در بدن وهمچنین تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها می باشد. این مکمل قادر است از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون ، میزان ترشح و سطحهورمون رشد را در بدن افزایش دهد.

مکمل آرژنین

به همین دلیل مکمل آرژنین برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند نیز مناسب است. همانطور که اشاره شد آرژنین پایه اصلی تشکیل گاز نیتریک اسید است. در نتیجه به عنوان داروی تقویت کننده قوای جنسی هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ال آرژنین همچنین تولید کلاژن را در بدن بهبود می‌بخشد ، فرآیند التیام زخم‌ ها را سرعت بخشیده ، برای سوخت و ساز عضلات بدن حیاتی بوده و با کاهش چربی بدن به کاهش وزن کمک می‌ کند. همچنین از آرژنین برای درمان ناباروری آقایان نیز استفاده شده است.

نقش ال آرژنین در بدن

آرژنین در مرحله رشد و همچنین سلامت انسان نقش دارد. این آمینو اسید در ساختار بسیاری از پروتئین‌های بدن ما وجود موثر داشته و فعالیت‌های متفاوتی را کنترل می‌کند. به عنوان مثال آرژنین در شل شدن رگ‌ها، تحریک تولید هورمون رشد و دفع مواد زائد  و سموم حاصل از مصرف پروتئین‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین کمبود آرژنین در بدن با ایجاد التهاب رابطه مستقیمی دارد.

مواد غذایی دارای آرژنین

همانطور که قبلا هم گفته شد، آرژنین یکی از پایه های اصلی تشکیل پروتئین است. در نتیجه آرژنین در غذاهایی یافت می‌شود که سرشار از پروتئین هستند و میزان پروتئین بیشتر به منزله میزان آرژنین بیشتر است. پس اگر در رژیم غذایی خود از پروتئین زیادی استفاده می‌کنید، شاید نیازی به خرید مکمل آرژنین و مصرف آن نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی۱۰ ماده غذایی با بیشترین پروتئین

از مواد غذایی که دارای بیشترین منابع پروتئین و آرژنین هستند می‌توان به مرغ، انواع ماهی‌ها، بوقلمون، تخم مرغ، گوشت قرمز مانند گاو و گوسفند و شترمرغ و همچنین مغزها اشاره کرد. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بنا به دلایل مختلف به خرید و مصرف مکمل‌های ورزشی تمایلی ندارید، برای تامین آرژنین مورد نیاز بدنتان می‌توانید از منابع غنی پروتئینی استفاده کنید.

آرژنین برای چه افرادی مناسب است؟

در ابتدا لازم است به این مورد اشاره کنیم که اگر قصد مصرف مکمل های ورزشی را دارید، حتما در ابتدا با مربی و یا پزشک خود مشورت کنید. در مورد مکمل آرژنین باید به این نکته اشاره کرد که این آمینو اسید برای بزرگسالان یک اسید آمینه غیر ضروری و برای کودکان یک اسیدآمینه ضروری محسوب می‌شود. در کودکان این مکمل به منظور تقویت سیستم ایمنی و همچنین رشد درزمان بلوغ توصیه شده است. اما به طور کلی مصرف آرژنین را می‌توان برای گروه های زیر ویا شرایط اشاره شده مناسب دانست:

  • برای کودکان زیر ۷ سال تحت نظر پزشک متخصص
  • نقش موثر آرژنین در کاهش فشار خون افرادی که دارای پرفشاری خون هستند
  • آرژنین نقش موثری در کاهش علائم بیماری برای بیمارانی که مبتلا به آنژین صدری هستند دارد
  • نقش موثر در کاهش عفونت های بیمارستانی
  • نقش آرژنین در کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان اثبات شده است
  • مکمل آرژنین باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می‌شود
  • نقش موثر آرژنین در قدرت باروری و تسهیل نعوذ در آقایان
  • موثر برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند
  • مناسب برای افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند
  • نقش موثر آرژنین در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
  • کنترل قند خون تحت نظارت پزشک

نحوه مصرف مکمل آرژنین

در ادامه میخواهیم در مورد نحوه مصرف مکمل آرژنین بحث کنیم. همانطور که بارها اشاره شد آرژنین به عنوان آمینواسید یکی از پایه های اصلی تشکیل دهنده پروتئین است. اگر میزان پروتئین و آرژنین دریافتی کمی دارید و می‌خواهید از مکمل آن استفاده کنید، دوز پیشنهادی آن بین ۳ تا ۶ گرم قبل از شروع تمرین است. اما اگر می‌خواهید سطح ال آرژنین را در بدن خود بالا ببرید و آن را در سطح مطلوبی نگه دارید، سه نوبت در روز باید آن را مصرف کنید تا در مجموع به ۱۵ تا ۱۸ گرم در روز افزایش پیدا کند. اگر در یک وعده بیشتر از ۱۰ گرم مصرف کنید، دچار اختلال در سیستم گوارشی به صورت اسهال خواهید شد.

معمولا برای ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی مانند بدنسازی دوز مشخصی تجویز نمی‌شود و به نظر مربی یا پزشک بستگی دارد. اما پیشنهاد می‌شود با دوزهای پایین آرژنین در روز مانند ۳ تا ۵ گرم قبل از تمرین شروع کنند .

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل مصرف مکمل های ورزشی در سال ۲۰۲۰

چرخه مصرف آرژنین معمولا دو ماهه است و پس از مصرف دو ماه مکمل، باید مصرف آن را قطع کنید. با توجه به اینکه آرژنین یک آمینواسید غیرضروری است، گاهی اوقات بدن به صورت طبیعی قادر به ساخت آن نیست، مانند زمانی که بیمار هستید. همچنین میزان تولید شده ال آرژنین در بدن به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت ، لایف استایل ، میزان مصرف دخانیات و نوشیدنی‌ های الکلی ، میزان التهابات بدن ، شرایط بدن و شرایط قلب و عروق ، رژیم غذایی و همچنین ژنتیک بستگی دارد. کودکان و نوزادان قادر نیستند به اندازه‌ کافی این اسید آمینه را تولید کنند و تولید آن نیز با افزایش سن کاهش پیدا می‌ کند. به همین خاطر است که اغلب مصرف مکمل آرژنین به افراد بزرگسال پیشنهاد می‌ شود.

بهترین سن برای مصرف آرژنین

به فواید مکمل آرژنین و عملکرد آن ها در گروه های مختلف سنی اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم یک جمع بندی در مورد بهترین سن یا سن مناسب مصرف آن داشته باشیم باید بگوییم آرژنین یکی از موثرترین آزادکننده های هورمون رشد در افراد ۲۵ تا ۴۵ سال است. مصرف دوز بالای آرژنین در این سنین ، ۱۰ تا ۳۰ گرم ، بسیار ضروری بوده که البته این موضوع به فاکتورهای زیادی همچون سن و وزن بدن بستگی دارد. 

فواید مکمل آرژنین

بهبود عضله سازی و افزایش استقامت با آرژنین

مصرف مکمل آرژنین به رشد ماهیچه ها کمک شایانی می‌کند ، زیرا تاثیر مثبتی در سنتز پروتئین ها دارد  زمانی که حجم ماهیچه ها افزایش می‌ یابد ، این ماده موثر به سلول‌ های عضلانی سیگنال می‌ دهد که هورمون رشد را بیشتر ترشح کند و سوخت و ساز چربی را افزایش دهد. نتیجه کلی رسیدن به توده عضلانی خوش فرم و حجیمی است که مورد علاقه بسیاری از بدنسازان می باشد.

مکمل آرژنین

قرص مکمل آرژنین با تولید و ترشح نیتریک اسید ، استقامت و شرایط عضلات را تقویت می‌ سازد. زمانی‌ که اسی نیتریک آزاد می‌ شود ، شریان‌های خونی را با آرام سازی دیواره ماهیچه‌ ها باز می‌ کند. این موضوع فشار خون را کاهش داده و جریان خون را ( به سمت ماهیچه ها در زمان تمرین ) افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون مساوی است با رساندن اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی برای ماهیچه‌ ها در زمان بیشتر. این موضوع به کاهش آسیب های عضلانی ، تقویت و به حداکثر رساندن عملکرد عضلات کمک  بسزایی خواهد کرد.

تاثیر آرژنین بر سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی

آرژنین  برای سلامتی پوست مانند یک معجزه است. این حقیقتی شناخته شده است که بزرگترین ارگان بدن ، یعنی پوست ، با افزایش سن خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌ دهد. مصرف آمینو اسیدی به نام آرژنین  از طریق رژیم غذایی روزانه یا مکمل‌ ها می‌تواند باعث حفظ شادابی و سلامت پوست شود. گفته می‌ شود آرژنین یک تقویت کننده‌ هورمون رشد است. این ماده بدن انسان را تحریک می‌ سازد تا هورمون رشدی را ترشح کند. در نتیجه مانع پیری است و به کاهش فرآیند سالخوردگی کمک ‌ کند.

نقش آرژنین در تقویت سیستم ایمنی نیز قابل توجه است. مکمل آرژنین به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامت کلی کمک می‌ کند. تاثیر گذاری آن به این صورت است که که رادیکال‌ های آزاد را از بین می‌برد و اثر بخشی سلول‌ های مرتبط با سیستم ایمنی را بهبود می‌ دهد. از آنجا که بدنسازی از طریق تنش‌های فیزیکی پی در پی حاصل می‌ شود ، امکان عفونت و آسیب عضلانی نیز افزایش می‌ یابد. به همین جهت اطمینان از تقویت همیشگی سیستم ایمنی بدن همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رابطه آرژنین با کاهش وزن و تقویت میل جنسی

مصرف مکمل‌ آرژنین درصد چربی بدن را کاهش داده و حجم عضلات نازک را افزایش می‌ دهد. تعدادی از مطالعات نشان داده‌  که مکمل آرژنین انسولین پلاسما را در سیستم گردش خون ، حتی در زمان استراحت افزایش می‌ دهد که نهایتا منجر به ساختن عضلات حجیم می شود. این تغییرات هورمونی به ایجاد متابولیسم بهتر، که مهمترین بخش از کاهش وزن است ، کمک می‌ کنند.

یکی دیگراز آشکارترین فواید مکمل قرص آرژنین افزایش میل جنسی در مردان و زنان است. این آمینو اسید غیر ضروری برای سلامتی جنسی مطلوب مردان ضروری است. گفته می‌ شود مصرف مکمل‌ آرژنین توسط مردانی که از تعداد اسپرم پایین یا تحرک ضعیف اسپرم رنج می‌ برند، باعث بهبود باروری در آن ها شده است. مصرف آرژنین به گشاد شدن رگ‌‌های خونی کمک کرده و جریان خون را به سمت آلت تناسلی افزایش می‌ دهد. تمام این عوامل به درمان اختلال نعوظ کمک می‌ کنند.

عوارض مکمل آرژنین

در مورد عوارض مصرف آرژنین مطالب زیادی بیان شده است که اغلب میگویندعوارض آرژنین چشمگیر نبوده و کم است. اما مصرف مکمل‌های ورزشی و غذایی اغلب در صورت مصرف نادرست و ناآگاهانه دارای عوارض جانبی است.در ادامه به بیان برخی عوارض مشاهده شده در مورد مصرف آرژنین می‌پردازیم.

بروز مشکلات گوارشی

مکمل آرژنین به دلیل افزایش میزان اسید معده به خصوص گاسترین، مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت. گاسترین بیش از حد در معده می‌تواند بروز مشکلاتی مانند تهوع، نفخ و اسهال را به دنبال داشته باشد.

واکنش های آلرژیک

برخی از افرادی که از مکمل آرژنین استفاده می‌کنند، واکنش های آلرژیک را تجربه کرده اند. این می‌تواند از عوارض ال آرژنین باشد. شدت واکنش های آلرژیک با افزایش دوز مصرفی بالا می‌رود. برخی از این عوارض عبارتند از خارش و بثورات پوستی،ورم چشم ها و در بدترین حالت تنگی نفس. افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض خطر این عوارض هستند

عدم تعادل شیمیایی

ال آرژنین یک اسید آمینه است.این ماده می تواند سطح شیمیایی و الکترولیت را تحت تاثیر قرار دهد. که می تواند تولید پتاسیم، کلرید، کراتینین و نیترات اوره خون بدن را افزایش دهد. سطح سدیم و فسفات نیز ممکن است کاهش یابد. افرادی کهمشکلات کلیوی یا کبدی دارند، به طور خاص ممکن است در معرض تغییرات این توازن شیمیایی قرار بگیرند. لذا هرگز نباید از مکمل ال آرژنین بدون مشورت با پزشک مصرف نمایند.

منبع : بادی بیلدینگ