ویتامین C در بدنسازی؛ ویتامین ضروری برای ورزشکاران این رشته

بدنسازی ورزشی پرطرفدار و پر فایده است که انجام آن مزایای زیادی دارد. تمرینات بدنسازی کمک زیادی به تقویت بدن می‌کنند و آمادگی جسمانی را افزایش می‌دهند. افرادی که این ورزش را به صورت منظم و حرفه‌ای انجام می‌دهند از تناسب اندام بیشتری برخوردار هستند و عضلات قوی‌تری دارند. البته این ورزش زمانی نتیجه‌بخش است که تغذیه و مصرف ویتامین‌ها در کنار آن به صورت منظم انجام شود. ویتامین C در بدنسازی یکی از موادی است که مصرف آن باید با برنامه‌ای مشخص و منظم انجام شود. مصرف ویتامین C در بدنسازی به شکل‌های مختلفی قابل انجام است اما باید دقت کرد که این ویتامین را در مقدار مناسب مصرف کرد.

فواید مصرف ویتامین C در بدنسازی

مصرف ویتامین C در بدنسازی فواید زیادی دارد. مصرف این ویتامین به افرادی که به صورت حرفه‌ای بدنسازی می‌کنند یا قصد انتخاب این رشته را به عنوان رشته ورزشی اصلی خود دارند از همان هفته‌های اول توصیه می‌شود. البته مصرف این ویتامین نه فقط در بدنسازی بلکه در تمامی رشته‌ها مورد نیاز است و از تحلیل رفتن بدن جلوگیری می‌کند. ویتامین C، ویتامینی محلول در آب است که در حالت عادی و بدون فعالیت‌های ورزشی هم مصرف آن مزایای زیادی دارد. این ویتامین از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و درمان بیماری‌های عفونی را سرعت می‌بخشد. با توجه به این عملکرد ویتامین C مصرف آن در بدنسازی هم فواید زیادی دارد که برخی از آن‌ها موارد زیر می‌باشند.

ویتامین C در بدنسازی

کمک به ریکاوری بدن بعد از تمرینات

اولین فایده ویتامین C در بدنسازی، کمک به ریکاوری بدن است. همه افراد ورزشکار باشند یا نه، به این ویتامین برای حفظ سلامت بدن نیاز دارند. در ورزشکاران حرفه‌ای به خصوص افرادی که به صورت منظم بدنسازی می‌کنند، مصرف ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک می‌کند. این ویتامین در بدنسازان همچنین به ریکاوری بدن از هر نظر مانند برگشت تنفس به حالت عادی، منظم کردن ضربان قلب و… بعد از انجام تمرینات هم کمک می‌کند.

تعادل هورمون‌های بدن

یکی دیگر از فواید مصرف ویتامین C در بدنسازی، تعادل سطح و وضعیت هورمون‌های بدن است. این ویتامین به مردان بدنساز کمک می‌کند که تعادل سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و تستوسترون در بدن آن‌ها مناسب باشد و از این طریق اندام‌ها حین انجام تمرینات، بهترین عملکرد را دارند. البته این ویتامین برای زنان بدنساز هم مفید است. یکی از مشکلات زنان به هم خوردن چرخه قاعدگی در آن‌ها است که با مصرف ویتامین C و تعادل سطح استروژن از این مشکل جلوگیری می‌شود.

کاهش آسیب‌دیدگی عضلات

از دیگر مزایای مصرف ویتامین C در بدنسازی می‌توان به کاهش آسیب‌دیدگی عضلات حین ورزش و انجام تمرینات با مصرف این ماده اشاره کرد. این ویتامین به متابولیسم اسید آمینه‌ها در بدن کمک می‌کند و در تشکیل کلاژن‌ هم نقش اساسی دارد. کلاژنی که با کمک مصرف ویتامین C در بدنسازی تشکیل می‌شود به ایجاد بافتی همبند، برای محافظت از استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند. این بافت کمک می‌کند که هنگام انجام تمرینات شدید مانند بلند کردن وزنه‌های سنگین، فشاری به عضلات وارد نشده و بدن دچار آسیب نشود.

ویتامین C در بدنسازی

موثر در تناسب اندام

یکی دیگر از مزایای مصرف ویتامین C در زمان ورزش، به خصوص ورزش‌ بدنسازی کمک به تناسب اندام است. افرادی که به دلیل چاقی مفرط به سراغ بدنسازی می‌روند تا فرم بدنی خود را ایده‌آل پیدا کنند و کاهش وزن داشته باشند، با مصرف این ویتامین زودتر به هدف خود دست پیدا می‌کنند. سوختن چربی‌ها و عضله‌سازی در مبتلایان به چاقی که همزمان با ورزش‌ بدنسازی و رژیم غذایی سالم، به طور منظم ویتامین سی هم مصرف می‌کنند زودتر از سایرین اتفاق می‌افتد.

کمک به تعادل اکسیژن در بدن

ویتامین C و مصرف آن در ورزش بدنسازی علاوه بر موارد گفته شده به جذاب آهن بیشتر در بدن هم کمک می‌کند. آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در بدن ما است که در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند کم‌خونی موثر می‌باشد. این ماده همچنین به اتصال اکسیژن به هموگلوبین و رساندن این ماده به سلول‌ها نیز کمک می‌کند. یکی از موضوعاتی که در ورزش بدنسازی و تمرینات آن اهمیت دارد، رسیدن اکسیژن کافی به عضلات است. ویتامین C با جذب آهن و کمک به سلول‌های خونی از کمبود اکسیژن عضلات جلوگیری می‌کند.

مقدار مجاز مصرف ویتامین C در بدنسازی

مصرف ویتامین C در بدنسازی مفید است اما اگر به مقدار مجاز استفاده شود. مقدار مجاز مصرف این ویتامین در مردان و زنان متفاوت است زیرا که نیاز بدن آن‌ها نسبت به این ویتامین متفاوت می‌باشد.

  • میزان مجاز مصرف ویتامین C برای مردان بیشتر از ۱۹ سال به طور روزانه ۹۰ میلی‌گرم و برای زنان ۷۵ میلی‌گرم است
  • در مردان و زنان ورزشکار، به خصوص بدنساز مصرف این ویتامین باید به ۵-۶ برابر در روز افزایش پیدا کند
  • کمترین میزان مصرف ویتامین C برای بدنسازان، ۵۰۰ میلی‌گرم در روز است
  • بیشترین میزان مصرف ویتامین C برای بدنسازان، ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است
  • مقدار مجاز مصرف این ویتامین به توصیه مربی، شدت و نوع تمرینات تمرینات و نوع منبع تامین ویتامین هم بستگی دارد

ویتامین C در بدنسازی

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها در بدنسازی

یکی دیگر از نکاتی که برای مصرف ویتامین C در بدنسازی باید در نظر داشت، زمان مصرف این ویتامین است. زمان مصرف ویتامین‌های مختلف در بدنسازی و دیگر ورزش‌ها متفاوت است. به طور کلی اما مصرف ویتامین‌ها در ابتدای صبح و معده خالی توصیه می‌شود. بهترین زمان مصرف ویتامین سی در بدنسازی نیم ساعت قبل از صبحانه یا دو ساعت بعد از وعده ناهار است. ورزشکارانی که ویتامین مورد نیاز بدن خود را به صورت ترکیبی از مکمل و مواد غذایی تامین می‌کنند، این امکان را دارند که ویتامین را در چند نوبت به بدن خود برسانند. برای مثال مصرف مکمل را می‌توان قبل از صبحانه و مصرف مواد خوراکی را بعد از تمرین انجام داد.

ویتامین C در بدنسازی مفید اما اگر با احتیاط مصرف شود

مصرف ویتامین C پس از ورزش‌های شدید و سنگین مثل بدنسازی فواید زیادی دارد. کاهش درد عضلات، ریکاوری سریع‌تر بدن، تقویت سیستم ایمنی و… از جمله فواید مصرف این ویتامین هستند. البته باید به این موضوع هم دقت کرد که مصرف این ویتامین و دیگر انواع ویتامین‌ها به خصوص زمانی که بدن به خاطر فعالیت‌های ورزشی دائما در حال تغییر است، باید به شکل اصولی و زیر نظر متخصص انجام شود.