نقش پررنگ ویتامین B در بدنسازی را به هیچ عنوان دست کم نگیرید

ویتامین B در بدنسازی چه نقشی دارد و چرا باید آن را بهتر بشناسیم؟ در بین همه ویتامین‌های ضروری برای بدن، ب-کمپلکس‌ها یا خانواده ویتامین‌های B می‌توانند مهم‌ترین تاثیرات را بر روی بدن به خصوص برای بدنسازان داشته باشند. ویتامین ب-کمپلکس شامل هشت ویتامین B است که همگی آن‌ها محلول در آب می‌باشند. از طرفی سلول‌های بدن ما به ویژه سلول‌های عضلات برای متابولیسم مناسب به واکنش‌های بیوشیمیایی تکیه دارند. برای انجام این واکنش‌ها به ویتامین‌های B نیاز است که به تجزیه مواد و تسهیل واکنش‌های بدن کمک می‌کنند. بدون این ویتامین‌ها حتی یک بدنساز حرفه‌ای هم می‌تواند دچار مشکل شود. در این مطلب به بررسی نقش ویتامین B در بدنسازی می‌پردازیم.

چرا بدنسازان به ویتامین‌های گروه B نیاز دارند

پیش از اینکه به نقش ویتامین B در بدنسازی بپردازیم ابتدا لازم است تا با چرایی نیاز بدن ورزشکاران به این ویتامین آشنا شویم. تمام ویتامین‌های ب در تسهیل فرایندهای متابولیکی بدن دارای نقش بسیار مهمی هستند و به اغلب آن‌ها عنوان کوآنزیم داده شده است. با وجود اینکه ویتامین‌های ب هر کدام به صورت جداگانه عمل می‌کنند اما ارتباط آن‌ها با یکدیگر به شکلی است که یک مجموعه را تشکیل می‌دهند. از جمله فعالیت‌های ویتامین B می‌تواتیم به تبدیل غذا به سوخت برای تولید انرژی و همچنین حفظ سلامت سیستم عصبی اشاره کنیم. همچنین بعضی از ویتامین‌های گروه B در حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی نقش موثری دارند.

ویتامین B در بدنسازی

نقش انواع ویتامین B در بدنسازی را بشناسید

اولین ویتامین B که به نقش آن در ورزش بدنسازی می‌پردازیم، اسید فولیک یا ویتامین B9 است. اسید فولیک سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری قبلی با استفاده از کاهش سطوح هوموسیستئین در بدن می‌شود. اما هوموسیستئین چیست؟ هوموسیستئین نوعی سولفور است که شامل آمینواسیدی می‌‌شود که ارتباط نزدیکی با اسیدآمینه‌های ضروری مانند میتونین و سیستئین دارد. آخرین تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح هوموسیستئین منجر به ناراحتی‌های عضلانی و عصبی می‌شود.

ویتامین B1 در بدنسازی

ویتامین B1 یا تیامین به دلیل اینکه مواد مغذی را به انرژی تبدیل می‌کند نقش بسیار مهمی در متابولیسم بدن دارد. از جمله منابع غذایی که دارای تیامین هستند می‌توانیم به تخمه آفتاب‌گردان و جوانه گندم اشاره کنیم. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین در بدنسازی در تبدیل غذا به انرژی موثر است و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد. از منابع غذایی حاوی ریبوفلاوین می‌توانیم به گوشت‌های ارگانیک، گوشت گاو و قارچ اشاره کنیم.

ویتامین B3 یا نیاسین در بدنسازی

ویتامین B3 در سیگنال‌دهی سلولی، سوخت و ساز و بازسازی ساختار DNA نقش دارد. منابع غذایی مانند گوشت مرغ، تن ماهی و عدس این ویتامین را درون خود دارند. ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید مانند سایر ویتامین‌های گروه B به تامین انرژی بدن از غذاها کمک می‌کند و از طرفی در تولید هورمون‌ها و کلسترول نقش موثری دارد. مواد غذایی مانند جگر، ماهی، ماست و آووکادو درون خود این ویتامین را دارند.

ویتامین B در بدنسازی

ویتامین B یا پیریدوکسین

اما ویتامین B پیریدوکسین چه نقشی در بدنسازی دارد؟ این ویتامین در ساخت اسید‌های آمینه، گلبول‌های قرمز خون و ایجاد ناقل‌های عصبی موثر است. از منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌توانیم به نخود، ماهی سالمون و سیب‌زمینی اشاره کنیم.

از دیگر ویتامین‌های گروه B  در بدنسازی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ویتامین B7 یا بیوتین که در متابولیسم کربوهیدرات و چربی نقش دارد
  • ویتامین B9 یا فولات که برای رشد سلولی و تشکیل گلبول‌های سفید و قرمز ضروری است
  • ویتامین B12 یا کوبالامین که در عملکردهای عصبی و ساخت DNA نقش موثری دارد

گروه ویتامین B در بدنسازی تا چه اندازه اهمیت دارند

بسیاری از بدنسازای حرفه‌ای بر این باورند که داروهای ب کمپلکس و داروهای مشابه آن مانند مولتی ویتامین می‌توانند قابلیت آن‌ها را در انجام فعالیت‌های ورزشی افزایش دهند. اما تاثیرگذاری ویتامین‌ B در بدنسازی تا چه اندازه است؟ آیا این ویتامین سبب افزایش قدرت بدنی ورزشکاران می‌شوند؟ تحقیقات جدید به این سوالات پاسخ می‌دهد. به باور محققان کمبود انواع ویتامین B در بدنسازی به خصوص ویتامین‌هایی مانند B6 و B12 باعث افت جسمی و توانایی بدنسازان می‌شود. به عنوان مثال وجود آن‌ها برای فرایندهایی مانند تبدیل و تولید پروتئین‌ها ،سوختن قندها، تولید انرژی و همچنین روند تکثیر و ترمیم سلولی ضرورت دارد.

به بیانی دیگر میزان تولید و تبدیل پروتئین‌ها و همچنین سوخت و ساز قندها و چربی‌ها مختل و انرژی بدن به حد کافی تامین نمی‌شود. تمامی این موارد در کنار هم باعث می‌شود ورزشکاری که دچار کمبود ویتامین‌های گروه B است، از نظر جسمی در مقابل رقبای خود کم بیاورد.

کمپلکس ویتامین B چه نقشی در آسیب‌های بدنسازی دارد

همانطور که در بخش‌های قبلی درباره نقش انواع ویتامین B در بدنسازی صحبت کردیم، این ویتامین‌ها در پروسه تولید پروتئین نقش دارند. سال‌ها است که پژوهشگران ورزشی دریافته‌اند که روند ترمیم آسیب‌های ورزشی و سایر آسیب‌های جسمانی ارتباط مستقیمی با سوخت و ساز و تولید پروتئین‌ها دارند.

ویتامین B در بدنسازی

در صورتی که به هر علتی میزان ویتامین‌های بدن کاهش پیدا کند، قابلیت ترمیم و التیام زخم‌ها و آسیب‌های عضلانی اسکلتی ورزشکاران به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع هم باعث می‌شود تا ورزشکار بسیار دیرتر از شر مصدومیت رها شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدت زمان لازم برای التیام آسیب‌های ورزشی در ورزشکارانی که دچار کمبود ویتامین‌های گروه  B هستند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی است که ذخایر کافی از این ویتامین را در بدن خود دارند.

گیشا اسپرت؛ مرجع تخصصی فروش انواع لباس ورزشی و تجهیزات بدنسازی

در رابطه با تاثیر ویتامین B در بدنسازی باید به میزان مصرف این ویتامین هم اشاره کنیم. میزان نیاز به ویتامین‌های گروه ب در بین ورزشکاران مختلف متفاوت است. به صورت کلی عوامل متعددی مانند میزان استرس وارد شده بر بدن طی فعالیت ورزشی، تغییرات ساختار بافت‌های بدن، میزان دفع مواد مغذی از طریق عرق، ادرار و مدفوع از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده نیاز بدن ورزشکاران به این ویتامین‌ها هستند.

گیشا اسپرت یک فروشگاه آنلاین پوشاک و لوازم ورزشی بدنسازی است. در گیشا اسپرت علاوه بر خرید تجهیزات ورزشی متنوع رشته‌های فیتنس و بدنسازی می‌توانید مشاوره‌های تخصصی را در رابطه با تغذیه بدنسازی دریافت کنید.