تحول در تحلیل داده‌های ورزشی با ورود هوش مصنوعی

تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور بهبود عملکرد فردی و تیمی، کمک به شناسایی و درمان مصدومیت‌ها و تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. امروزه هیچ ورزشکار یا تیم ورزشی نمی‌تواند بدون آنالیز صحیح اطلاعات و داده‌های موجود در زمینه‌های مختلف به موفقیت برسد. همین امر باعث ایجاد پیوندی ناگسستنی میان ورزش و هوش مصنوعی در جهان امروزی شده است. با وجود این که شبهات و نگرانی‌های فراوانی درباره هوش مصنوعی وجود دارد، اما نمی‌توان از نقش محوری آن در تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک الگوریتم‌های مختلفی مانند یادگیری ماشین و کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی چشم پوشید.

هوش مصنوعی چه کاربردهایی در ورزش دارد؟

یکی از مهم‌ترین نقاط تلاقی ورزش و هوش مصنوعی که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم، سیستم‌های کمک داور ویدئویی هستند که امروزه از آن‌ها در بسیاری از ورزش‌ها از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و … استفاده می‌شود. اما زمانی که بخواهیم نگاه عمیق‌تری به کاربرد هوش مصنوعی در ورزش و نقش آن در موفقیت یا شکست ورزشکاران مختلف داشته باشیم. گزینه‌های ما تنها محدود به سیستم‌های کمک داور ویدئویی نمی‌شوند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش آشنا می‌شویم.

ورزش و هوش مصنوعی

تحلیل عملکرد ورزشکاران

همان‌طور که اشاره کردیم، هوش مصنوعی و ورزش در هم تنیده شده‌اند و هیچ تیم و ورزشکاری بدون کمک هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات موجود، نمی‌تواند به موفقیت برسد. هوش مصنوعی به دلیل برخورداری از قابلیت تحلیل پیش‌بینی‌کننده، در تجزیه و تحلیل عملکرد و تعیین وضعیت سلامتی ورزشکاران کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.

هوش مصنوعی به مربیان کمک می‌کند تا به اطلاعات و تحلیل‌های دقیقی درباره رژیم غذایی، الگوهای خواب، میزان اثرگذاری تمرینات، وجود مصدومیت و تاثیر آن‌ها بر عملکرد ورزشکار دست پیدا کنند. به عنوان مثال، تکنولوژی دید ماشینی به مربیان کمک می‌کند تا نحوه عملکرد بازیکنان خود در مسابقات مختلف را مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار دهند و نقاط ضعف و قدرت ورزشکاران را شناسایی کنند. مربیان می‌توانند با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از تحلیل‌های هوش مصنوعی، استراتژی‌ها و تمرینات خود را به منظور بهبود نقاط قوت و رفع نقاط ضعف ورزشکاران خود، بهینه‌سازی کنند.

طراحی تمرینات و انتخاب رژیم غذایی مناسب

طراحی یک برنامه تمرینی مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی شخصی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یا شکست ورزشکاران به شمار می‌آیند. یکی دیگر از پیوندهای ناگسستنی هوش مصنوعی و ورزش در همین نقطه شکل می‌گیرد. نقش هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل دقیق شرایط بدنی افراد و شخصی‌سازی رژیم غذایی و تمرینات آن‌ها انکارناپذیر است.

هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات افراد و طراحی یک رژیم غذایی مناسب از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند. امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی مانند FoodVisor وجود دارند که با استفاده از فناوری یادگیری عمیق، اطلاعات مختلفی را درباره بدن انسان و انواع مواد غذایی جمع‌آوری کرده و بهترین برنامه غذایی را برای ورزشکاران طراحی می‌کنند.

رسیدن به شناخت و درک عمیق از اناتومی بدن انسان برای طراحی برنامه‌های تمرینی نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد آسیب‌دیدگی ایفا می‌کند. امروزه هوش مصنوعی به کمک قابلیت دید ماشین (بینایی ماشین) قادر به شناسایی مفاصل و تخمین مقدار فشار واردشده بر آن‌ها در حالت‌های مختلف است. این فناوری به ویژه در طراحی حرکات بدنسازی برای ورزشکاران حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از این الگوریتم‌ها می‌تواند احساس آسیب‌دیدگی ورزشکاران را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهند.

ورزش و هوش مصنوعی

اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی برای ورزشکاران

امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های بدن‌سازی و ارائه‌دهنده رژیم‌های غذایی در میان بسیاری از ورزشکاران مرسوم شده است. در واقع این اپلیکیشن‌ها به کمک هوش مصنوعی به نوعی مربی شخصی برای ورزشکاران تبدیل شده‌اند.

اپلیکیشن Zing AI: Hime & Gym Workouts یکی از همین برنامه‌های کاربردی پیشرفته است که با تلفیق هوش مصنوعی و ورزش، بهترین تمرینات بدنسازی را برای تناسب اندام شما طراحی می‌کند. Zing AI مانند یک مربی اختصاصی با جمع‌آوری اطلاعاتی مانند قد، وزن و هدف از انجام تمرینات، در انتخاب برنامه تمرینی مناسب به ورزشکاران حرفه‌ای و مبتدی کمک می‌کند.

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های رژیم غذایی Lifesum نام دارد که به دلیل امکانات و قابلیت‌های گسترده خود به عنوان بهترین برنامه برای طراحی رژیم غذایی مناسب شناخته می‌شود. اپلیکیشن Lifesum رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن برای کاربران ایرانی دشوار نخواهد بود. این برنامه با جمع‌آوری اطلاعات مختلف مانند قد، وزن، سن و شمارش کالری غذاها و تحلیل دقیق آن‌ها، بهترین برنامه غذایی را برای ورزشکاران طراحی می‌کند. اپلیکیشن Lifesum بهترین گزینه برای کاهش وزن به شمار می‌رود.

استفاده از هوش مصنوعی در سایت‌های ورزشی

امروزه وبسایت‌های گوناگونی وجود دارند که برای ارائه تحلیل‌های کاربردی در زمینه عملکرد ورزشکاران و تیم‌های ورزشی و پیش‌بینی درصد موفقیت آن‌ها در مسابقات مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. وبسایت Whoscored.com یکی از همین وبسایت‌های تحلیلی است که در سیستم رتبه‌بندی خود از یک الگوریتم آماری منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. این الگوریتم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت لحظه‌ای از نتایج ۲۰۰ آمار خام بهره می‌برد.

اگر به دنبال تناسب اندام هستید، می‌توانید به سراغ وبسایت‌هایی بروید که به صورت تخصصی در حوزه بدنسازی و تناسب اندام فعالیت می‌کنند. Muscle & Strength یکی از همین وبسایت‌ها است که می‌تواند با دریافت اطلاعات شما یک برنامه تمرینی مناسب را جهت کاهش درصد چربی، عضله‌سازی یا تناسب اندام، از میان هزاران برنامه موجود برای شما انتخاب کند. همچنین شما می‌توانید در این وبسایت با برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی مناسب خود آشنا شوید.

ورزش و هوش مصنوعی

ترکیب هوش مصنوعی و ورزش در تردمیل‌های هوشمند

تردمیل یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل برای حفظ تناسب اندام در خانه به شمار می‌رود. امروزه تردمیل‌های هوشمندی وارد بازار شده‌اند که مجهز به صفحه نمایشگر هستند و می‌تواند مانند یک مربی اختصاصی شما را به تناسب اندام دلخواهتان برسانند. این نمایشگرها با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و بهترین برنامه‌های ورزشی و مدت زمان دویدن مناسب را برای شما تعیین می‌کنند.

هوش مصنوعی؛ عاملی تاثیرگذار در ورزش

تحلیل داده‌های مختلف به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران و طراحی بهترین برنامه‌های تمرینی از دیرباز مورد توجه مربیان بوده است. اما امروزه برای طراحی انواع حرکات تمرینی و رژیم‌ غذایی ورزشکاران حرفه‌ای از هوش مصنوعی و تجهیزات هوشمند استفاده می‌شود. استفاده از این تجهیزات در کنار در اختیار داشتن لوازم ضروری برای ورزش، از دلایل موفقیت هر ورزشکار به شمار می‌آید.

گیشا اسپرت به عنوان یکی از برترین عرضه‌کنندگان انواع تجهیزات و محصولات ورزشی، بدنسازی و لاغری در ایان شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای خرید جدیدترین تجهیزات و لوازم با کارشناسان ما در فروشگاه بزرگ گیشا اسپرت تماس بگیرید.