لگ یا لگینگ ورزشی چیست؟ مزایای استفاده از لگ های ورزشی کدامند؟ جنس انواع لگ اسپرت از چیست؟ در هنگام خرید لگ ورزشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ بهترین نوع لگ مردانه و زنانه کدام است؟ ویژگی‌های یک لگ ورزشی مناسب چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را با ماهیت و کاربرد یکی از بروز ترین لباس‌های ورزشی، یعنی لگینگ آشنا کنیم. و به سوالات ذکر شده پاسخ دهیم.

لگ ورزشی چیست و چه کاربردی دارد؟

پوشاک ورزشی نقش بسیار مهمی را در زندگی آماتوری و حرفه‌ای یک ورزشکار دارند. ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی از جمله بدنسازی، فیتنس، کراس فیت و دوچرخه سواری وسواس خاصی در انتخاب لباس ورزشی خود به خرج می‌دهند. کیفیت و دوام و در عین حال زیبایی از مهمترین ویژگی‌های یک لباس ورزشی خوب به شمار می‌رود.

لگ یا لگینگ نوعی شلوار است که هم برای استفاده روزمره و هم در حین ورزش کاربرد دارند. این نوع شلوارها که فرم دوخت جذب دارند ساپورت هم نامیده می‌شوند. امروزه به علت مزایای بالایی این لگ ها استفاده آن‌ها در بین ورزشکاران به خصوص ورزشکاران بدنسازی و کراس فیت بسیار رایج شده است.

لگینگ های ورزشی هم برای آقایان و هم برای بانوان تولید و عرضه می‌شوند و از لحاظ قدی به دو نوع لگ کامل که قد آن تا مچ و نیم لگ که قد آن تا زیر زانو است تقسیم می‌شوند. کشاله های ورزشی هم به نوعی لگ محسوب می‌شوند اما در این دسته بندی معمولا قرار نمی‌گیرند. لگ های اسپرت برای ورزش در باشگاه و فضای باز کاربرد دارند و معمولا آقایان آن‌ها را با شلوارک ورزشی بلند ست می‌کنند.

مزایای استفاده از لگ ورزشی چیست؟

در وهله اول لگ‌های ورزشی از پا در برابر تغییرات دمایی به خصوص در برابر هوای سرد محافظت می‌کند. همچنین پاها را گرم کرده و موجب ایجاد گردش خون بهتر در پا شده و از آسیب دیدگی و کشیده شدن مفاصل جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل امروزه در پارک‌ها و محموعه های ورزشی افرادی را می‌بینیم که با لگ در حال دویدن در هوای سرد هستند. لگ های ورزشی از پا در برابر آسیب های احتمالی ورزشی مانند خراشیدگی پوست نیز محافظت می‌کند. این مورد باعث می‌شود ورزشکار از حس امنیت بیشتری برخوردار بوده و تمرکز بیشتری برای اجرای حرکات داشته باشد.

دومین موردی که می‌توان در مورد مزایای استفاده از لگ‌های ورزشی به آن اشاره کرد، خنکی و جذب رطوبت است. تعرق ورزش باعث می‌شود عملکرد ورزشی شما دچار اختلال شود. اما وقتی لگ می‌پوشید، الیاف لگ باعث می‌شود رطوبت ناشی از عرق کردن در حین تمرین جذب شده و با سرعت بیشتری خارج شده و لگ خشک شود.

از دیگر مزایای استفاده از لگینگ های اسپرت می‌توان به جلوگیری از التهاب عضله، درد عضلات پا وکاهش احساس فشار بر پاها به خصوص در حین دویدن است. اما بر اساس اظهار نظرات ورزشکاران و مربیان، بیشتر از تاثیرات جسمی، روی روان و فکر ورزشکاران اثر می‌گذارد. اما توجه داشته باشید لگ های خیلی تنگ و چسبان را استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از لگ ورزشی چهت بهبود عملکرد ورزشی

جنس پارچه بکار برده شده در لگ‌های ورزشی چیست؟

جنس لگهای ورزشی آقایان و بانوان متفاوت است. لگ ورزشی مردانه معمولا از جنس پارچه فلامنت و اسپاندکس است. لگ‌ های ورزشی مردانه به دلیل استفاده از اسپندکس از انعطاف پذیری و قابلیت کشسانی بالایی برخوردارند. در حین اجرای حرکات ورزشی مختلف مانند اسکوات آزادی عمل کافی را برای ورزشکار فراهم آورده و منعی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنند. درصد متغیر نخ، پلی استر و اسپاندکس لگ های اسپرت مردانه، کیفیت و مقاومت آن را تعیین می‌کنند.

لگ های ورزشی زنانه بیشتر از جنس لاکرا، فلامنت و نخی بوده و دلیل آن حساسیت بیشتری است که پوست ورزشکاران خانم نسبت به آقایان دارند. البته تنوع جنس در بین لگ های زنانه نسبت به لگ های مردانه بیشتر بوده و گاهی از جنس پارچه جین و کتان هم تولید می‌شوند. ورزشکاران خانم معمولا در ورزش‌هایی مانند پیلاتس، یوگا و فیتنس از لگ‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

در هنگام خرید لگ ورزشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید یک لگینگ حرفه‌ای و کاربردی را دارید، باید به عوامل مختلفی توجه کنید. اولین مورد، جنس پارچه بکار برده شده در لگ است. اگر پوست‌حساسی دارید سعی کنید درصد نخ آن بیشتر باشد تا پوست شما دچار التهاب نشود و حساسیت ایجاد نشود. اگر در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان قصد ورزش کردن در فضای باز دارید بهتر است لگ‌های ضخیم تر را انتخاب کنید تا از پاها در برابر سرما بهتر محافظت کند.

دومین موردی که باید در انتخاب لگ ورزشی به آن دقت کنید، کیفیت دوخت آن است. دوخت لگینگ باید کاملا محکم و کامل باشد تا در حین اجرای حرکات ورزشی پارگی ایجاد نشده و آسیبی به لگ نرسد. همچنین هنگام پوشیدن، فرم پاهای شما را به خوبی نشان داده و در تمامی نقاط پا به صورت یکنواخت آن را پوشش دهد و تنگ و گشاد نباشد.

در ادامه بهتر است به چاپ و کیفیت چاپ لگ هم توجه داشته باشید. چاپی که روی لگینگ‌ها زده می‌شود معمولا از سابلیمیشن یا به صورت برچسبی است. چاپ با کیفیت نوعی است که پس از استفاده مداوم از لگ و شستشوی زیاد دچار آسیب نشده و از بین نرود. اغلب لگ‌های اسپرت در قسمت کمر هم دارای چاپ هستند که بر زیبایی لگ نیز تاثیر بسزایی دارد.

از نکات مهم دیگر می‌توان به کمر لگ اشاره کرد، اغلب لگ‌ها و ساپورت‌های ورزشی دارای کمر کشی هستند و پهنای کش در آن‌ها متفاوت است. در ضمن باید به قد لگ هم توجه کنید، قد لگ‌ها معمولا تا روی مچ، به صورت برمودا یا سه چهارم یا اصطلاحا نیم لگ هستند. انتخاب قد لگ به علاقه شما و یا استفاده یا عدم استفاده شلوارک با لگ بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های لباس بدنسازی مناسب چیست؟

در ادامه به معرفی و بررسی مشخصات چند لگ ورزشی مردانه و زنانه می‌پردازیم

لگ ورزشی مردانه طرحدار فانتزی فری سایز

لگ‌های فری سایز مردانه برای آقایان تا وزن حداکثر ۸۵ کیلوکرم مناسب است. جنس پارچه این لگ‌ینگ های فانتزی  فلامنت اعلا بوده که از انعطاف پذیری و کشسانی بالایی برخوردارند و در حین اجرای حرکات ورزشی گوناگون محدودیتی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

ضخامت این لگ ها نازک بوده و برای ورزش در باشگاه و فضای بسته مناسب تر اند. چاپ روی این لگ ها سابلیمیشن بوده وپس از استفاده مداوم و شستشوی زیاد از بین نمی‌روند. قد لگ تا روی مچ بوده و با رکابی های بدنسازی ساده یک ست شیک خواهد شد. کمر این لگ های اسپرت مردانه کشی بوده و روی کمر کاملا محکم می‌شوند و در حین ورزش از روی کمر سر نمی‌خورند.

شلوارک لگ‌ سرهمی مردانه طرح جردن

یکی از جدیدترین محصولات در دسته پوشاک ورزشی، شلوارک لگ های سرهمی است که از یک لگ و شلوارک که به صورت یکپارچه طراحی و دوخته شده اند، تشکیل شده است. جنس شلوارک این محصول شمعی بوده و در طرفین دارای دو عدد جیب است. کمر این لگ شلوارک هم دارای یک کش یوده که برای تنظیم سایز و محکم شدن آن استفاده می‌شود. جنس لگ آن فلامنت بوده و دارای چاپ سابلیمشن طرح جردن می‌باشد.

لگ ورزشی مردانه طرح آندرآرمور مدل G-WEAR

لگیینگ طرح آندر آرمور دارای سایز بندی کامل بوده و برای تمامی افراد با قد و وزن های متفاوت مناسب است. جنس پارچه استفاده شده در این لگ ورزشی از ترکیب نخ و اسپاندکس بوده که هم از ضخامت بالاتری نسبت به سایر لگ ها برخوردار است و هم قابلیت کشسانی بالایی دارد و برای شما در حین اجرای حرکات ورزشی محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. کمر این لگ مردانه کش پهن بوده و همچنین دارای چاپ است و به آن جلوه خاصی بخشیده است. فرم دوخت این لگ هم کاملا جذب بوده و تن خور زیبایی دارد. شما می‌توانید این لگ مشکی را با انواع شلوارک در رنگ های مختلف ست کنید.

لگ ورزشی زنانه طرح ریباک مدل CROSSFIT-PRO

یکی از بهترین لگ های زنانه ورزشی موجود در بازار را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. لگینگ زنانه کراس فیت پرو از جنس پارچه ترکیبی نخ، کتان و پلی استر بوده که به همین خاطر خاص شده است. این لگ زنانه کاملا راحت، خنک و سبک بوده و حس فوق العاده ای در هنگام ورزش برای شما به ارمغان می‌آورد. کمر این لگینگ زنانه کش پهن بوده و دارای چاپ است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. همچنین چاپ کامپیوتری زیبای روی آن باعث می‌شود تا به همراه دوخت با کیفیت و شیک، تن خور زیبا و خاصی برای شما به وجود آورد. بانوان عزیز می‌توانند در هنگام ورزش و هم به صورت روزمره از این لگ حرفه ای استفاده کنند.