هادی چوپان؛ قهرمان پرتلاش مستر المپیا

برای کسانی که ورزش بدنسازی را دنبال می‌کنند، هادی چوپان ورزشکار پرآوازه‌ای است. او که توانست در مسابقات مستر المپیا ۲۰۲۲ به مقام قهرمانی برسد، معتبرترین مدال تاریخ ورزش بدنسازی ایران را کسب کرده است. زندگی پرفراز و نشیب او در این سال‌ها و نگاه دغدغه‌مند او به مسائل اجتماعی، هادی چوپان را به قهرمانی محبوب بین علاقه‌مندان به بدنسازی تبدیل کرده است. ما در این مطلب قصد داریم به بیوگرافی هادی و افتخاراتی که این بدنساز برجسته در این سال‌ها به دست آورده است، بپردازیم.

بیوگرافی هادی چوپان

هادی چوپان بدنساز ایرانی، در ۴ مهر ۱۳۶۶ در روستای ابنو شهرستان بیضا شیراز به دنیا آمد. او ورزش پروش اندام را از سال ۷۹ و در زمانی که فقط ۱۳ سال داشت، شروع کرد. خانواده‌ او پرتعداد هستند و ۶ برادر و خواهر دارد. طبق گفته خود او، خانواده آن‌ها از جمله خانواده‌های فقیر بودند و او با ترک تحصیل در مقطع دیپلم، مجبور بوده است به‌همراه برادر بزرگ‌تر خود از همان دوران نوجوانی گچکاری کند. این بدنساز برجسته که با عنوان «گرگ ایرانی» شناخته می‌شود، از سال ۹۰ تا ۹۵ عضو ثابت تیم‌ملی بدنسازی ایران بوده است. چوپان تا کنون در رقابت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی شرکت کرده و عناوین مختلفی که دارد او را به بهترین بدنساز تاریخ آسیا تبدیل کرده است.

هادی چوپان

عوامل موفقیت هادی چوپان

هادی چوپان سال‌ها پیش ازدواج کرده است. او همواره در مصاحبه‌های خود از ارادت ویژه‌ای که به همسرش دارد، صحبت کرده است. حاصل این ازدواج برای او، دو فرزند به نام‌های نادیا و حافظ است. هادی در مصاحبه‌هایش بارها دو نفر را عوامل اصلی موفقیت‌های خود نام می‌برد. برادرش حسین که مشوق اصلی او برای ورود به بدنسازی بود و همسرش که همواره در کنار او بوده است و او را پشتیبانی می‌کند. به گفته چوپان تنها دلیلی که او در ایران مانده است، خانواده و به‌ویژه همسرش هستند که تمایلی به مهاجرت او ندارند. هادی چوپان هم‌اکنون در شیراز سکونت دارد و مدیریت یکی از بهترین باشگاه‌های بدنسازی ایران را برعهده دارد.

هادی چوپان و راه طولانی حرفه‌ای شدن

شروع فعالیت هادی چوپان در پرورش اندام به سال ۷۹ برمی‌گردد، جایی که با تشویق برادرش بدنسازی را آغاز کرد. او برای اولین عنوان ورزشی خود تنها به سه سال فعالیت نیاز داشت. او پس از سه سال از آغاز فعالیت خود، به قهرمانی مسابقات استان فارس و مقام سوم کشور رسید. چوپان برای فعالیت حرفه‌ای خود با مربیان مختلفی کار کرد. عمده فعالیت‌های او زیر نظر جمشید اوجی بود که بین بازه ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ مربی‌گری او را بر عهده داشت. همچنین هانی رامبد مربی افسانه‌ای پرورش اندام هم از ۱۳۹۶ تا قهرمانی مستر المپیا مربی هادی چوپان بود. اما طبق گفته خود هادی چوپان، علی نعمتی که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ مربی‌گری او را برعهده داشت، در موفقیت‌های او بسیار تاثیرگذار بوده است.

هادی قبل از شروع فعالیت حرفه‌ای در بدنسازی، مدتی در ورزش‌های بوکس و کشتی فعالیت کرد. ضرباتی که در این ورزش‌ها به او وارد شد، باعث آسیب دیدن گوش او و کاهش قدرت شنوایی‌اش شد. بعد از این که وارد رشته پرورش اندام شد، جمشید اوجی مربی او به دلیل ضعیف بودن فیزیکش، خیلی او را جدی نمی‌گرفت، اما هادی با پشتکار خود توانست خیلی زود نظر اوجی را تغییر دهد.

هادی چوپان

هادی چوپان در دوران اوج فعالیت‌های ورزشی

هادی چوپان یکی از پرافتخارترین ورزشکاران ایرانی در رشته پرورش اندام است. به استثنای مدال طلای مستر المپیای ۲۰۲۲ که او را در تاریخ پرورش اندام ایران جاودانه می‌کند، هادی چوپان عناوین مختلف دیگری هم دارد. او بزرگ‌ترین بدنساز تاریخ ایران و آسیا به‌شمار می‌رود. از جمله افتخارات این بدنساز برجسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱۵ طلای استانی شامل استان فارس و تهران
  • ۶ مدال کشوری شامل ۳ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز
  • نفر دوم مسابقات جهانی ۲۰۱۲
  • نفر اول مسابقات اوورال آسیا، ۲۰۱۳
  • نفر اول مسابقات آسیایی ۲۰۱۳
  • نفر اول مسابقات جهانی در سه سال پیاپی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
  • نفر دوم مسابقات گرَند پری ۲۰۱۷
  • نفر اول مسابقات اورال مستر المپیا ۲۰۱۷
  • نفر دوم مسابقات شروکلاسیک ۲۰۱۷
  • نفر دوم مسابقات سن مارینو ۲۰۱۷
  • نفر اول مسابقات گرَند پری کره‌جنوبی ۲۰۱۸
  • نفر اول مسابقات مستر المپیای پرتغال ۲۰۱۸
  • نفر دوم مسابقات دبی اکسپو ۲۰۱۸
  • نفر اول مسابقات ونکوور پرو کانادا ۲۰۱۹
  • نفر سوم مستر المپیا ۲۰۱۹
  • نفر چهارم مسر المپیا ۲۰۲۰
  • نفر سوم مستر المپیا ۲۰۲۱
  • نفر اول مستر المپیا ۲۰۲۲

هادی چوپان؛ خوش‌استایل‌ترین بدنساز دنیا

اندام ورزیده هادی چوپان او را به یکی از خوش استایل‌ترین بدن‌سازان دنیا تبدیل می‌کند. پس از مسابقات مستر المپیا تمام رسانه‌های خارجی که این مسابقات را پوشش می‌دادند، از اندام ورزیده و فیزیک خوش‌فرم او حیرت کرده‌بودند. او با اندام ورزیده‌ای که داشت توانست به دومین ورزشکار آسیایی تاریخ بعد از سمیر بنوت تبدیل شود که به قهرمانی مستر المپیا می‌رسد.

هادی چوپان

هادی چوپان؛ پهلوانی در قلب مردم

در مصاحبه‌های متعدد چوپان، او بارها از زندگی سخت و فقیرانه خود حرف زده است. به همین دلیل با توجه به سختی‌هایی که در زندگی تجربه کرده است، تلاش و متمرکز شدن روی هدف را تنها دلیل موفقیت برای هر ورزشکاری عنوان می‌کند. او شخصیتی فروتن در مقابل مردم دارد و دغدغه و نگاهی که چوپان به مسائل اجتماعی دارد، علاوه بر قهرمان بودنش، از او پهلوانی محبوب نزد مردم می‌سازد. ارادت ویژه‌ای که چوپان به امام اول شیعیان، علی (ع) دارد، باعث شده راه و روشی که این بدنساز برجسته برای مسیر حرفه‌ای و زندگی شخصی خود در پیش گرفته، با الگوبرداری از ایشان باشد.

هادی چوپان؛ الگوی جهانی بدنسازی

تا پیش از هادی چوپان کسانی که به بدنسازی علاقه داشتند یا در رشته پرورش اندام فعالیت می‌کردند، برای انتخاب الگوی ورزشی از بدنسازان خارجی الگو می‌گرفتند. قهرمانی‌هایی که او در پرورش اندام به دست آورده است و زندگی ورزشی سالمی که دارد، از این ورزشکار ایرانی یک الگوی جهانی ساخته است. الگویی که با کم‌ترین امکانات و فقط با تلاش و پشتکاری که داشت، توانست به قهرمانی معتبرترین مسابقات پرورش اندام دنیا برسد و نام خودش را در کنار بزرگانی چون رونی کولمن، آرنولد شوارتزنگر و تام پلاتز قرار دهد.