چندین مدل مکمل غیراجباری که با استفاده از آن‌ها تنها پول خود را هدر می‌دهید!

اگر در حال بدنسازی و ورزش کردن هستید، تابه‌حال بارها و بارها نام مکمل‌های مختلف را شنیده‌اید. مکمل‌هایی که یا از آن‌ها استفاده کرده یا به عنوان گزینه‌های مناسبی برای استفاده شما عنوان شده‌اند. حتما افراد زیادی تابه‌حال برای شما مکمل‌های مختلف را تجویز کرده‌اند تا بتوانید از بدنسازی خود بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. البته باید بدانید که استفاده از مکمل نیز، مانند هرکار دیگری نیاز به اطلاعات دقیق و کاملی دارد که با توجه به آن بتوانید نتایج خوب و مناسبی را بگیرید.

با توجه به اینکه این روزها مکمل‌های بسیاری وارد بازار شده‌اند که بسیاری از آن‌ها کارایی بالایی ندارند، لازم است تا اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورید. در این مقاله و در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید با استفاده از اطلاعات بیان شده، به نتایج دلخواه خود برسید. در ادامه این مقاله از مکمل‌هایی سخن گفته می‌شود که کاربردو استفاده از آن‌ها بیش از آن که کارایی داشته باشد، موجب هدر دادن پول شما می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

تقویت کننده‌های تستوسترون؛ واقعی یا کلاهبرداری؟!

اولین دسته از مکمل‌هایی که حتما نام آن‌ها را بسیار زیاد شنیده‌اید، انواع و اقسام مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون هستند. این مکمل‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند که هریک کارایی خاص خود را دارند اما به صورت کلی دارای یک ویژگی اصلی و اساسی هستند که قرار است با استفاده از آن به بدنسازی فرد کمک کنند. در واقع تقویت کردن تستوسترون و افزایش آن در بدن، وظیفه اصلی این مکمل‌ها است. اما نکته اصلی در خصوص آن‌ها، بی‌فایده بودن افزایش تستوسترون در بدن برای افزایش حجم و کمک به عضله سازی است! اگر هنوز هم به این مووع شک دارید و اطلاعات بیشتری را نیاز دارید، در ادامه چند مورد از این مکمل و کارایی آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

تریبولوس برای افزایش تستوسترون

اگر به دنبال آن هستید که با استفاده از تریبولوس سطح هورمون تستسوسترون را در بدن خود افزایش دهید، کار دقیقی می‌کنید! تریبولوس دقیقا به دنبال افزایش دادن هورمون تستسوسترون در بدن بوده و موجب ترشح بیشتر این هورمون در خون می‌شود. اما باید بدانید که افزایش این هورمون در خون با استفاده از مکمل تریوبلوس موجب بهبود نتیجه بدنسازی نشده و نمی‌توانید با استفاده از آن به بهره‌وری خاصی در دوران عضله سازی خود برسید! در واقع از این مکمل برای افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند استفاده شده تا به این وسیله بتوانند درمان خود را با سرعت بیشتری پیش گیرند.

زدام‌ای؛ مکملی ترکیبی

زدام‌ای مکملی است که از ترکیب روی، منیزیم و ویتامین B6 ساخته شده است. این مکمل با اینکه خواص بسیاری دارد اما کاربردی در بدنسازی نداشته و بیش از هرچیزی برای سلامت عمومی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع منعی برای مصرف این مکمل وجود ندارد اما لازم به ذکر است که از آن نباید توقع بهبود افزایش حجم و رشد عضلات را داشته باشید. در واقع این مکمل قرار است تا با تاثیر بر روی میزان روی موجود در بدن، به سطوح تستوسترون سازی بدن کمک کرده و آن را به میزان نرمالی برساند. موضوعی به عنوان راهکاری برای بدنسازی قابل استفاده نخواهد بود.

دی آسپارتیک اسید؛ مکمل امید بخش اما ناامید کننده!

در بین تمام مکمل‌های تاثیرگذار بر روی سطح تستوسترون، دی آسپارتیک اسید معروف‌ترین و امید بخش‌ترین آن‌ها است. این مکمل می‌تواند تغییراتی را در سطوح تستوسترون ایجاد کرده و به این وسیله به عنوان مکملی مناسب برای عضله سازی شناخته شد. اما کمی بعد، تحقیقاتی که بر روی این مکمل صورت گرفت ثابت کرد که اثرات آن تنها برای کوتاه مدت موثر است و در بلند مدت نمی‌توان توقع زیادی را از آن داشت. در واقع این تاثیر غیرقابل اتکا و موقتی بوده و می‌تواند به سرعت از بین برود. از همین رو استفاده از این مکمل نیز تنها برای مدت زمان کوتاه جوابگو است و در بلند مدت دیگر تاثیری را بر روی بدنسازی و افزایش عضله‌های شما در طی این روند نخواهد داشت.

تقویت کننده‌های هورمون رشد و تاثیر آن‌ها بر بدنسازی

از دیگر مکمل‌هایی که به عنوان مکمل مناسب برای بدنسازی وارد بازار شده است، می‌توان به تقویت کننده‌های هورمون رشد اشاره کرد. این تقویت کننده‌ها با تاثیری که بر روی هورمون رشد دارند، قرار است تا بدنسازی را بهبود داشته و عضله سازی و حجم گیری را در طی این روند رشد قابل توجهی ببخشند! البته باید بدانید که در ظاهر ممکن است چنین به نظر برسد اما در واقعیت، این مکمل‌ها تنها توانایی کنترل و افزایش سطح هورمون‌های رشد را داشته و در بدنسازی و حجم گیری تاثیر به سزایی را نخواهند داشت! این مکمل‌ها معمولا دارای میزان فراوانی آمینواسید و گیاهان داروئی بوده و به این ترتیب تبلیغات خود را به پیش می‌برند. یکی از این انواع مکمل، گاما است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

تاثیر هورمون رشد در رسیدن به نتایج دلخواه بدنسازی

گاما آمینوبوتیریک اسید  (GABA)

گاما آمینوبوتریک اسید، مکملی از انواع تقویت کننده هورمون رشد است که می‌تواند بر روی هورمون‌های رشد شما تاثیر مستقیمی بگذارد. این مکمل توانایی آن را دارد کهبا مصرف شدن پس از تمرین، تاثیراتی را بر روی هورمون رشد گذاشته و سطح موجود آن‌ها در بدن را افزایش دهد. اما باید بدانید که استفاده موقتی از آن و بالا رفتن شطح هورمون رشد به شکلی گذرا نمی‌تواند تغییری در نتیجه بدنسازی و حجم گیری ورزشکار داشته باشد. در واقع با استفاده از این هورمون فرد تنها در حال مصرف بی‌رویه هورمون رشد بوده و به این ترتیب هزینه‌های اضافی زمانی و مالی را برای خود به دنبال دارد.

استفاده از مکمل تقویت کننده هورمون رشد

یکی از مواردی که به تازگی وارد بازار کسب‌وکار بدنسازی و مکمل‌های آن شده است، مکمل‌های تقویت کننده هورمون رشد هستند. زمانی که تحقیقات نشان دادند که استفاده از هورمون رشد به تنهایی بر روی افزایش قدرت و عضله سازی افراد بدنساز تاثیر زیادی ندارد، مکمل‌هایی تحت عنوان مکمل تقویت کننده هورمون رشد وارد بازار شد. این مکمل‌ها با تغییرات اندکی که در هورمون‌های آنابولیک بدن به وجود می‌آوردند به دنبال ایجاد تغییرات اساسی و سریعی بودند. تغییراتی که هیچ‌گاه ایجاد نشد و استفاده از مکمل تقویت کننده هورمون رشد را نیز در دسته مکمل‌های بی‌فایده جایگذاری کرد!

آرژنین؛ تزریق یا مصرف کپسول؟!

آرژنین به عنوان یکی از مکمل‌های اصلی برای بدنسازی شناخته می‌شود که تاثیرات بسیاری از آن به گوش می‌رسد. تاثیراتی که می‌تواند روند بدنسازی را بسیار رشد داده و سبب بهبود وضعیت فرد شود. اما نکته‌ای در اینجا به وجود می‌آید که کمتر کسی به آن توجه دارد! استفاده از آرژنین به صورت تزریق می‌تواند تاثیرات بسیاری را برای افراد داشته باشد اما مصرف کپسول آرژنین تنها برای شما هزینه مالی داشته و هیچ تاثیری را در روند رشد عضله سازی شما نخواهد داشت. این موضوع به دلیل آن رخ می‌دهد که روده توانایی جذب آرژنین را به مقدار بسیار کمی داشته و نمی‌تواند آن را به صورت کامل جذب کند. در صورتی که اصرار بر استفاده این مکمل به صورت کپسول و دهانی دارید، باید مقادیر بسیاری از آن مصرف کنید که به هیچ عنوان از نظر مالی و پزشکی توصیه نمی‌شود.

گلوتامین؛ مکملی مهم در زمان مناسب!

گلوتامین از دیگر مکمل‌های مهم در روند بدنسازی است که مصرف اشتباه آن نیز می‌تواند تمام تلاش‌های شما را بی‌نتیجه سازد! استفاده از گلوتامین در زمان‌های مشخص و معینی تاثیرگذار بوده و در دیگر دوران‌ها می‌تواند کاملا بی‌فایده بوده و تنها هزینه‌ای برای شما ایجاد کند. از آنجایی که گلوتامین برای پیشگیری از ریزش عضلانی و بهبود ریکاوری کاربرد دارد، پس استفاده از این مکمل در دورام حجم گیری و عضله سازی کاملا بی‌فایده بوده و هیچ تاثیر مثبتی را برای شما به همراه نخواهد داشت! استفاده از گلوتامین را به عنوان یک مکمل در دوران کمبود کالری رژیم غذایی باید داشته باشید تا بتوانید از مزایای آن به میزان کافی بهره ببرید.

راهکار استفاده از گلوتامین برای بهره وری از آن

چربی‌سوزها؛ در کنار رژیم غذایی!

برای استفاده از چربی‌س.زها لازم است تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و سال‌های سال تمرینات فشرده و سخت را پشت سر گذاشته باشید! چربی‌سوزها در واقع در این زمان می‌توانند تاثیرگذار باشند و بر روی روند چربی‌سوزی فرد تاثیری را داشته باشند. با اینکه این محصول یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های بدنسازی محصوب می‌شود، اما تاثیرات آن تنها بر روی رژیم‌های غذایی و تمرینات خاصی بوده و برای تمامی افراد تاثیر مشابهی را نخواهند داشت! به همین دلیل پیش از خرید این محصول، آن را با تمرینات و رژیم غذایی خود به خوبی بسنجید و هزینه اضافی را بر روی دوش خود نیندازید.

سی‌ال‌ای (CLA)؛ بازار داغ اما بی‌فایده

یکی دیگر از مکمل‌هایی که بازار بسیار داغی دارد، CLAها هستند. این مکمل‌ها در طی تحقیقات و مطالعات انسانی به طور کامل رد شده‌اند و تاثیرات آن‌ها تقریبا ناچیز و نادیده هستند! زمانی که این مکمل وارد بازار شد، بر روی حیوانات توانسته بود نتایج خوبی را گرفته و پاسخ مثبتی از چربی سوزی داشته باشد. اما با شروع استفاده این محصول در بین بدنسازان، چربی سوزی آن در بین انسان‌ها رد شد و تاثیر این مکمل در تحقیقات به میزان زیادی کاهش یافت.

اچ‌ام‌بی (HMB)

HMB که نام اصلی آن بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیریک اسید است، از آن دسته مکمل‌هایی است که برای دوره مشخص کاربرد دارد. در واقع استفاده از این مکمل در دوران حجم گیری و عضله سازی هیچ تاثیری نداشته و هزینه‌ای کاملا بیهوده است. سنتز پروتئین را نمی‌تواند به خوبی پیش برده و سبب بروز مشکلاتی در این زمینه می‌شود. با این حال، همین مکمل بی‌فایده در دوران عضله‌سازی، در صورتی که در دوران کات استفاده شود، تاثیرات بسیاری داشته و می‌تواند موجب بهبود بسیاری در روند بدنسازی شود.

پودرهای پروتئینی و عضله‌سازی سریع؟!

یکی از اولین پیشنهاداتی که معمولا به سمت افرادی که وارد دنیای بدنسازی می‌شوند، می‌رود استفاده از انواع پودرهای پروتئینی است! در واقع این پودرهای به عنوان ابتدایی‌ترین محصولات برای شرون بدنسازی شناخته می‌شوند که پیش از این و در ابتدای ورود به بازار به نظر می‌رسید که تاثیرات خوبی را بر روی روند بدنسازی داشته‌اند. اما با پیشرفت دنیای بدنسازی و مشاهده تحقیقات صورت گرفته، مشخص شد که این پودرها نیز تاثیری در چربی‌سوزی نداشته و تنها میزان پروتئین را در بدن افزایش می‌دهند. میزانی که ممکن است برای تمامی افراد مورد نیاز نباشد و نتواند تاثیر مستقیمی را بر روی روند رشد عضلانی داشته باشد.

استفاده از پودر پروتئینی برای بدنسازی

سخن پایانی مقاله

برای آن که بتوانید بدنسازی خوبی را در پیش بگیرید، حتما بارها و بارها به استفاده از انواع مختلف مکمل فکر کرده‌اید. این روزها مکمل‎های بسیاری در بازار وجود دارند که درحال رقابت با یکدیگر به دنبال داشتن تاثیر بیشتر بر روی روند بدنسازی هستند. اما باید بدانید که بسیاری از این مکمل‌ها، تاثیرات بیان شده خود را نداشته و تنها هدر دادن هزینه‌ هستند! در این مقاله به بیان برخی از این موارد پرداختیم و روند استفاده از مکمل را برای شما شرح دادیم. امید است با خواندن آن‌ها بتوانید انتخاب خوبی را برای خرید مکمل خود داشته باشید و بتوانید استفاده لازم را از آن ببرید.