فهرست مطالب

اگر از جمله خانم هایی هستید که به بدنسازی رقابتی علاقه دارید یا به دنبال کسب اطلاعات در خصوص مسابقات بدنسازی بانواه هستید، این مقاله از گیشا مگ را از دست ندهید. چرا که ما در این مقاله شما را با مسابقات بدنسازی شناخته شده بانوان در جهان آشنا می کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

بخش ها و رشته های مختلف در مسابقات بدنسازی بانوان

از آنجایی که مسابقات بدنسازی خانم ها دارای بخش ها و رشته های مختلفی است، ابتدا لازم است رشته ها و بخش های آن را بشناسید. همچنین لازم است بدانید از لحاظ فیزیولوژیکی، شرایط شرکت در کدام بخش را دارید. از این رو ما تصمیم گرفتیم قبل از معرفی مسابقه های بدنسازی بانوان شما را با بخش ها و رشته های مختلف آن آشنا کنیم و فیزیک مناسب شرکت در هر یک را برای شما شرح دهیم.

به طور کلی در بدنسازی زنان، ۵ بخش اصلی وجود دارد: بیکینی، فیگور، فیزیک، بدنسازی و تناسب اندام.

بیکینی:

بیکینی یکی از محلول ترین بخش های مسابقه بدنسازی بانوان است. چرا که در این رشته بدنسازی، عضله ها کمتر از سایر رشته ها پرورش داده می شوند. از این رو این رشته بدنسازی برای بسیاری از زنان جذاب است.

خانم هایی که از لحاظ ژنتیکی ریز هستند یا به عبارتی دارای کمری باریک، آناتومی ساعت شنی، پاهای بلند و خوش فرم دارند، بهترین گزینه شان برای شرکت در مسابقه بدنسازی خانم ها می تواند همین بخش بیکینی باشد. چرا که داوران در این رشته بدنسازی به دنبال فیزیک های متعادل و ظاهری کاریزماتیک هستند.

فیگور:

تمرکز فیگور در مقایسه با بیکینی، بیشتر بر روی فیزیک است. در واقع برنده این رشته بدنسازی کسی است که تقارن و تناسب عضلانی بیشتری داشته باشد.

در نتیجه می توان گفت خانم هایی دارای شانه های پهن و کمرهای باریک هستند و عضلاتشان را به خوبی پرورش دادند می توانند در بخش فیگور مسابقات بدنسازی شرکت کنند. البته این رشته بدنسازی می تواند برای خانم هایی که به طور طبیعی نسبت به سایر خانم ها ماهیچه های بیشتری دارند نیز، گزینه مناسبی باشد.

فیزیک:

خانم هایی که عضلاتشان از لحاظ رشد به سطح بالاتری دست یافته است، بخش فیزیک می تواند برایشان یک انتخاب عالی باشد. زیرا داوران در این رشته فیزیک به دنبال تقارن، تعادل، تناسب و عضلات پرورش سافته هستند.

توجه داشته باشید که شرکت کنندگان بخش فیزیک به عنوان بخشی از داوری نهایی، یک ژست روتین ۹۰ ثانیه اب را با موسیقی اجرا می کنند.

بدنسازی:

برای خانم هایی که عاشق ساختن توده عضلانی بزرگ برای خود هستند، بخش بدنسازی می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد. خانم هایی که تصمیم به شرکت در این بخش مسابقه های بدنسازی بانوان دارند بدون شک برای رسیدن به اندام ایده آل، لازم است که فداکاری های بسیاری انجام دهند.

چرا که این رشته در مقایسه با سایر رشته های بدنسازی از محبوبیت کمی در بین خانم ها برخوردار است. اما رقابت در آن بسیار سخت و سنگین است.

بهتر است بدانید این بخش تنها در بعضی از مسابقات بدنسازی بانوان اجرا می شود.

تناسب اندام:

اغلب خانم هایی که ژیمناستیک، رقص و… کارهایی از این قبیل انجام می دهند در بخش تناسب اندام شرکت می کنند. برخلاف بخش های فیگور و فیزیک که تمرکز بر نمایش ماهیچه های بیشتر است، در بخش تناسب اندام هدف نمایش قدرت بیشتر است. البته این به معنی این نیست که در بخش تناسب اندام ماهیچه ها و عضلات نقشی در تعیین برنده ندارند.

در این بخش افراد برنامه تناسب اندام منحصر به فرد خود را مانند حرکات رقص، ژیمناستیک، حرکات قدرتی و… با موسیقی دلخواه خود انجام می دهند و در نهایت داوران برنده را اعلام می کنند.

مسابقات مهم بدنسازی بانوان

به طور کلی ۶ مسابقه بدنسازی مهم برای بانوان وجود دارد که توسط سازمان های زیر برگزار می گردد:

  • NPC
  • IFBB
  • WBFF
  • ICN
  • NABBA
  • ANB

هر یک از این سازمان ها با اهدافی متفاوت فرصت های منحصر به فردی را در اختیار بدنسازان قرار می دهند. از این رو لازم است قبل از شرکت در هر یک از مسابقه های بدنسازی زنان، فرآیند و شرایط شرکت در آن و همچنین فرصت هایی که با شرکت در آن به دست می آورید را به خوبی بشناسید. از این رو ما در ادامه شما را با هر یک از این سازمان و مسابقاتی که برگزار می کنند، آشنا خواهیم کرد.

NPC (کمیته ملی فیزیک)

کمیه ملی فیزیک یا همان NPC شناخته شده ترین سازمان بدنسازی آماتور در ایالت متحده است. تا زمانی که عضو این سازمان باشید می توانید در بخش های بدنسازی، تناسب اندام، فیگور، بیکینی و فیزیک در مسابقات بدنسازی بانوان شرکت کنید.

بسیاری از بدنسازان در صورت موفقیت در رقابت های NPC بعد ها در رویداد های حرفه ای که IFBB برگزار می کند، ظاهر می شوند. شرکت در مسابقات این سازمان امکان انتشار تصویر شرکت کنندگان در مجلاتی همچون Muscle & Fitness و Muscular Development را فراهم می کند.

محبوب ترین بخش در مسابقه بدنسازی بانوان NPC، بخش تناسب اندام و بیکینی است.

بخش های مسابقه بدنسازی NPC برای بانوان:

مسابقات بدنسازی NPC برای خانم ها شامل ۴ بخش است:

– سلامت

این بخش مناسب خانم هایی است که در ناحیه باسن و ران دارای توده عضلانی بیشتری هستند. به عبارتی خانم هایی که عضلات بالا تنه آن ها پرورش پیدا کردهاما نه به اندازه عضلات پایین تنه آن ها می توانند در این بخش شرکت کنند.

رده های وزنی مختلف برای شرکت کنندگان خانم در این بخش به شرح زیر می باشد:

  • تا ۱۱۵ پوند (سبک وزن)
  • بیش از ۱۱۵ پوند تا ۱۲۵ پوند (متوسط)
  • وزن بیش از ۱۲۵ پوند تا ۱۴۰ پوند (سنگین وزن سبک)
  • بیش از ۱۴۰ پوند (سنگین وزن)
– فیگور

داوران این بخش از مسابقات NPC به دنبال تفاوت و تعادل عضلانی در شرکت کننده ها هستند.

– بیکینی

خانم هایی که تنها عضلاتشان شکل گرفته است، یعنی عضلات باسنشان کمی گرد و جدایی جزئی در بین عضلات همسترینگ و باسنشان وجود دارد می توانند در این بخش شرکت کنند.

– فیزیک

در این بخش از مسابقات بدنسازی، خانم هایی لاغر و عضلانی که تعادل مناسبی بین عضلات بالاتنه و پایین تنه شان وجود دارد می توانند شرکت نمایند.

شرکت کنندگان این بخش در واقع با کت و شلوارهای دو تکه و کتانی روی صحنه می روند تا نه تنها تناسب خود را به نمایش بگذارند بلکه اعتماد به نفس خود را نیز به داوران نشان دهند.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی NPC برای خانم ها:

  • خانم هایی که در رقابت کت و شلوار می پوشند، مجاز به استفاده از طرح های چاپی، حاشیه توری، پارچه های درخشان و فلورسنت هستند.
  • گوشواره تنها جواهر مجازی است که امکان استفاده از آن در مسابقه وجود دارد.
  • شرکت کنندگانی که قصد شرکت در مسابقه بدنسازی بانوان NPC را دارند باید در ایالت متحده مستقر باشند. به عبارتی یا شهروند ایالت متحده باشند یا گرین کارت این کشور را داشته باشند.
  • شرکت کنندگان کانادایی برای شرکت در این مسابقه لازم است عضو CPA باشند.
  • و…

IFBB (فدراسیون بین المللی بدنسازی و تناسب اندام)

فدراسیون بین المللی بدنسازی و تناسب اندام یا همان IFBB در سال ۱۹۴۶ توسط بن و جو ویدر در مونترال تاسیس شد. این دو برابر با هدف افزایش تعداد فدراسیون های ملی این ورزش در سراسر جهان راه اندازی کردند. امروزه این فدراسیون رویدادهای بسیاری را در سراسر جهان برگزار می کند که خانم ها، آقایان و حتی کودکان می توانند در آن ها شرکت کنند.

بخش های مسابقه بدنسازی IFBB برای بانوان:

به طور کلی مسابقات بدنسازی IFBB برای خانم ها شامل ۶ بخش می باشد:

– فیتنس

رقبایی که در این بخش شرکت می کنند به طور کلی دارای هیکل ورزشی با عضلات کمتر هستند. از لحاظ قد، رقیبان این بخش از مسابقات بدنسازی خانم ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تا ۱۶۳ سانتی متر
  • بیش از ۱۶۳ سانتی متر

در این بخش از مسابقه داوران به دنبال فیزیک ورزشی، قدرت مناسب و اعتماد به نفس حضور در صحنه می باشند.

– تناسب اندام

خانم ها برای حضور در این بخش باید ظاهری ورزشی با عضلاتی متقارن و چربی بدنی کم داشته باشند. در این بخش از مسابقه بدنسازی خانم ها از لحاظ قد به ۴ دسته تقسیم می گردند:

  • تا ۱۵۸ سانتی متر
  • از ۱۵۸ تا ۱۶۳ سانتی متر
  • ۱۶۳ سانتی متر تا ۱۶۸ سانتی متر
  • بیش از ۱۶۸ سانتی متر

رشد کلی عضلات، اعتماد به نفس حضور در صحنه و فیزیک متعادل از جمله مواردی است که داوران این بخش به آن دقت می کنند.

– بیکینی- فیتنس

خانم هایی که در این بخش شرکت می کنند معمولا حجیم نیستند. به عبارتی آن ها بدنی خوب با اندکی عضله دارند. در واقع این مسابقه برای خانم هایی است که با تغذیه سالم و وزنه برداری تناسب اندام دارند.

شرکت کنندگان این بخش از مسابقه بدنسازی بانوان از لحاظ قد به ۸ دسته تقسیم می شوند:

  • تا ۱۵۸ سانتی متیر
  • از ۱۵۸ تا ۱۶۰ سانتی متر
  • بالای ۱۶۰ تا ۱۶۲ سانتی متر
  • از ۱۶۲ تا ۱۶۴ سانتی متر
  • بالای ۱۶۴ تا ۱۶۶ سانتی متر
  • از ۱۶۶ تا ۱۶۹ سانتی متر
  • بالای ۱۶۹ تا ۱۷۲ سانتی متر
  • بیش از ۱۷۲ سانتی متر
فیزیک

خانم هایی که در این بخش شرکت می کنند از لحاظ ظاهر، اندامی به سبک بدنسازی دارند و در عین حال ظریف به نظر می رسند.

شرکت کنند این بخش از لحاظ قد دو دسته هستند:

  • تا ۱۶۳ سانتی متر
  • بیش از ۱۶۳ سانتی متر

در این بخش داوران به دنبال هیکلی ورزشی و متقارن و فردی با اعتماد به نفس لازم برای حضور در صحنه هستند.

– تناسب اندام- سلامت

برای شرکت در این بخش از مسابقات بدنسازی بانوان لازم است که خانم ها، بدنی عضلانی و حجیم تر نسبت به سایر بخش های ذکر شده تا به حال، داشته باشند. شرکت کنندکان این بخش از لحاظ قد به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  • تا ۱۵۸ سانتی متر
  • از ۱۵۸ تا ۱۶۳ سانتی متر
  • بالای ۱۶۳ تا ۱۶۸ سانتی متر
  • بیش از ۱۶۸ سانتی متر
– جفت های مخلوط

در این بخش از مسابقه خانم هایی که در بخش های فیزیک یا فیتنس شرکت می کنند می توانند با آقایانی که این بخش ها نیز فعالیت می کنند، در صحنه حضور پیدا کنند.

داوران در این مسابقه زوج ها را بر اساس نحوه تکمیل فیزیک یکدیگر قضاوت می کنند و به دنبال تقارن، اندازه عضلات مناسب و… هستند.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی IFBB برای خانم ها:

  • شرکت کنندگان مسابقات IFBB باید پاسپورت داشته باشند و به عنوان نماینده یک کشور در آن مسابقه حضور پیدا کنند.
  • شرکت کنندگان در یک سال نمی توانند نماینده دو کشور باشند.
  • افرادی که قصد شرکت در مسابقات IFBB را دارند باید از فدراسیون ملی خود تاییدیه دریافت کرده باشند.
  • برای شرکت در مسابقه تمامی شرکت کنندگان می توانند از موسیقی دلخواه خود استفاده کنند اما نمی توانند موسیقی را انتخاب کنند که حاوی اشعار مبتذل و توهین آمیز باشد.
  • و…

WBFF (تناسب اندام، مد و زیبایی جهانی)

WBFF توسط ورزشکار حرفه ای به نام پل دیلت تاسیس شد. از آنجایی که سازمان WBFF توسط یک ورزشکار مشهور و حرفه ای راه اندازی شده، شرکت کنندگان در مسابقه این سازمان فرصت هایی برای حضور در صنعت موسیقی، مد و… را می دهد.

مسابقاتی که توسط این سازمان برگزار می شوند، اغلب شبیه نمایش های تناسب اندام هستند که توسط بانوان و مردانی با بدن فوق العاده برگزار می شود.

بخش های مسابقه بدنسازی WBFF برای بانوان:

این سازمان مسابقات بدنسازی بانوان را در ۵ بخش برگزار می کند:

– مدل سلامت دیوا

برای خانم هایی که فیزیک پایین تنه شان توسعه یافته است و روی ماهیچه هایشان تمرکز دارند، مناسب است. داوران این بخش تنها به دنبال زیبایی کلی هستند.

– مدل بیکینی دیوا

یکی از مسابقات بدنسازی بانوان مدل بیکینی دیوا است که خانم هایی با ظاهری کمی عضلانی و استثنایی می توانند در آن شرکت کنند.

داوران این بخش از مسابقات بدنسازی خانم ها داوران بر اساس تناسب اندام، تقارن، تعادل، رنگ پوست و… به شرکت کنندگان امتیاز می دهند.

– مدل تناسب اندام دیوا

خانم هایی که در مقایسه با شرکت کنندگان بخش قبلی دارای قدرت عضلانی بیشتر و ماهیچه های واضح تر هستند می توانند در این بخش شرکت کنند.

هدف داوران در این بخش انتخاب خانمی با کلاس و شیک، با هیکل ورزشی و اعتماد به نفس عالی است.

– مدل فیگور دیوا

خانم های شرکت کننده بخش فیگور باید از شرکت کنندگان بخش بیکینی و تناسب اندام عضلات بیشتری داشته باشند. در واقع این مسابقه بدنسازی مناسب بانوانی است که شانه ها، کمر و عضلات چهار سر پرورش یافته با باسنی متناسب و کمری باریک هستند.

– مدل های تجاری

شرکت کنندگان این بخش از مسابقات بدنسازی بانوان سنی بین ۱۷ تا ۴۵ سال دارند. افرادی که در این بخش شرکت می کنند می توانند در آینده به طور تخصصی در شاخه مدلینگ حضور پیدا کنند. چرا که برندگان این بخش مستقیما به مجلات معروف معرفی می شوند.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی WBFF برای خانم ها:

  • کلیه شرکت کنندگان موظف به استفاده از خدمات رسمی زیبایی و برنزه کردن WBFF هستند.
  • تمامی شرکت کنندگان تمایل به شرکت در هر یک از بخش های مسابقه را که داشته باشند، باید سنشان بالاتر از ۱۸ باشد.
  • تمامی شرکت کنندگان برای شرکت در مسابقات بدنسازی WBFF باید برای لوازم و لباس هایشان قبل از مسابقه مجوز دریافت کنند.
  • افرادی که برای اولین بار در مسابقات این سازمان شرکت می کنند حتما برای اولین بار باید در مسابقات آماتور WBFF شرکت نمایند.
  • شرکت کنندگان مجاز به دعوت مهمانان به پشت صحنه نیستند.
  • و….

ICN (شبکه رقابت بین المللی)

شبکه رقابت بین المللی در دهه ۹۰ شکل گرفت و در حال حاضر هر سال حدود ۴۰ مسالقه بدنسازی برگزار می کند. البته تمرکز این سازمان تنها بر روی اجرا مسابقات نیست. این سازمان تمرکز ویژه ای بر روی آموزش جوانان و کمک به ورزشکاران دارد.

سازمان ICN، یکی از مهم ترین سازمان های فعال در حوزه بدنسازی است.

بخش های مسابقه بدنسازی ICN برای بانوان:

ICN یکی از برگزارکنندگان مسابقات بدنسازی بانوان است که طیف گسترده ای از بخش ها را برای مسابقه بدنسازی بانوان دارد. این سازمان در مسابقات بدنسازی بانوان خود دارای ۹ بخش است:

– مدل بیکینی

افرادی که در این بخش شرکت می کنند بدنی نرم و خوش فرم باید داشته باشند. به گونه ای که از چربی کافی برخوردار باشند و در عین حال ماهیچه هایشان به طور واضح دیده شود. داوران شرکت کنندگان این بخش را بر اساس ظاهر، اعتماد به نفس و… قضاوت خواهند کرد.

– Ms. Runway

شرکت کنندگان این مسابقه با لباس شب مجلسی در صحنه حاضر می شوند و بر اساس ظاهر کلی، ظرافت، زیبایی و اعتماد بنفسشان مورد قضاوت قرار می گیرند.

– مدل اسپرت

شرکت کنندگان این بخش از سر تا پا باید عضلات خود را به خوبی پرورش داده باشند. تناسب اندام، داشتن کمر باریک، عضلات مشخص، اعتماد به نفس و… از جمله مواردی هستند که توسط داوران در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند.

– مدل لباس شنا

شرکت کنندگان این بخش با مایو های یک تکه در صحنه حاضر می شوند. داوران این بخش با توجه به زیبایی، تقاوت و اعتماد به نفس افراد، آن ها را قضاوت می کنند.

– فرشتگان

تمامی شرکت کنندگان خانمی که در بخش های بیکینی، تناسب اندام و فیگور شرکت کردند می توانند در این بخش حضور پیدا کنند. در این بخش شرکت کنندگان باید شخصیت خود را با روش های خلاقانه ای به داوران بیان کنند. داشتن ترکیب بدنی عالی، اعتماد به نفس و… از جمله موارد لازم برای شرکت در این بخش است.

– مدل تناسب اندام

خانم هایی که در این بخش از مسابقات بدنسازی ICN شرکت می کنند، باید عضله های بالا تنه و پایین تنه شان را با نسبت مناسبی پرورش داده باشند. بدن شرکت کنندگان این بخش در مقایسه با شرکت کنندگان بخش فیگور، دارای عضله کمتر و لاغر تر است.

در این بخش داوران به دنبال تعادل در زیبایی و ساخت عضله، داشتن سیسکس پک و کشف اعتماد به نفس در افراد هستند.

– فیگور کلاسیک

این بخش برای خانم هایی که در بخش فیتنس و فیگور فعالیت می کنند، باز است. خانم هایی لاغر و عضلانی می توانند در این بخش شرکت کنند و ارائه ای خلاقانه را به نمایش بگذارند. داوران در این بخش به ارائه های بی نقص و خلاقانه علاقه بسیاری دارند.

– فیگور

در این بخش خانم های فعال در حوزه فیتنس و فیگور می توانند شرکت نمایند و جنبه های زنانه خود را با بدنی عضلانی اما لاغر نشان دهند. در این بخش از مسابقات بدنسازی ICN داوران به دنبال تقاوت، حجم کمتر و ساختار بدنی خوب با ارائه صحنه عالی هستند.

– بدنسازی

خانم هایی که از لحاظ بدنی حجیم و عضلانی هستند می توانند در این بخش شرکت کنند. داوران این بخش به ساختار بدنی عالی و تقاورن اهمیت بسیاری می دهند.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی ICN برای خانم ها:

  • برای شرکت در هر یک از بخش های مسابقه بدنسازی ICN محدودیتی در خصوص لباس وجود ندارد و شرکت کنند می توانند لباسی با رنگ و طرح دلخواه خود بپوشند.
  • تمامی شرکت کنندگان یا باید شهروند کشور استرالیا باشند یا دارای ویزا و مجوز اقامتی این کشور باشند.
  • افرادی که کاشت یا تزریق عضله انجام داده باشند، نمی توانند در مسابقات بدنسازی ICN شرکت نمایند.
  • برای شرکت در هر یک از مسابقه های این سازمان باید عضو سازمان باشید.
  • حداقل سن برای شرکت در هر یک از بخش های موجود، ۱۵ سال تعیین شده است.
  • و…

NABBA (انجمن ملی بدنسازان آماتور)

NABBA یکی از انجمن های اصلی فعال در حوزه بدنسازی است که از سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده. شرکت کنندگان مسابقات NABBA در بخش های مختلف از سراسر نقاط جهان برای شرکت در این مسابقه حضور پیدا می کنند تا در نهایت برای عنوان آقا یا خانم جهان با یک دیگر رقابت کنند.

اسطوره هایی همچون آرنولد شوارتزنگر، رگ پارک و… از جمله افرادی هستند که در مسابقات این انجمن به رقابت پرداختند.

بخش های مسابقه بدنسازی NABBA برای بانوان:

بخش های مسابقه بدنسازی برای بانوان در این انجمن شامل ۴ بخش است:

– Miss Bikini

در این مسابقه داوران به دنبال عضله، زیبایی و شخصیت هستند. از این رو شرکت کنندگان با بیکینی دو تکه یا یک تکه و پوستی برنزه در مسابقه شرکت می کنند.

Miss Toned Figure

این مسابقه بیشتر یک مسابقه زیبایی است و شرکت کنندگان آن نیاز به قدرت عضلانی زیادی ندارند. در این مسابقه داوران به دنبال هیکل ورزشی، اعتماد به نفس کافی و وجود تعادل و تقارن در اندام هستند.

Miss Athletic Figure

خانم های ورزش کار می توانند در این مسابقه به رقابت با یکدیگر بپردازند. برای شرکت در این مسابقه لازم است که دارای بدنی نسبتا حجیم با چربی کم باشند. چرا که داوران این مسابقه آن ها را با توجه به عیکل و سلامت عضله هاشان مورد قضاوت قرار می دهند.

Miss Trained Figure

شرکت کنندگان این بخش باید ظاهری زیبا و ورزیده داشته باشند و همچنین از چربی بدنی کمی برخودار باشند. البته این ها در حالی است که زنانگی بدنشان از بین نرفته باشد.

تعادل بدنی، زیبایی و عضله های متناسب از جمله مواردی هستند که در این مسابقه توسط داوران ارزیابی می شوند.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی NABBA برای زنان:

  • برای شرکت در هر یک از مسابقات باید عضو سازمان NABBA باشید.
  • شرکت کنندگان فقط می توانند در یک مسابقه شرکت کنند.
  • داشتن حداقل ۲۰ سال سن برای شرکت در رقابت ها الزامی است.
  • ورزشکاران ارشد باید بالای ۴۵ سال سن داشته باشند.
  • شرکت کنندگان مجاز به استفاده از رنگ برنزه هستند.
  • داشتن رفتار غیر ورزشی منجر به محرومیت شرکت در مسابقات خواهد شد.
  • و…..

ANB (فدراسیون بدنسازی طبیعی استرالیا)

این فدراسیون در سال ۱۹۸۳ توسط رابرت پاول راه اندازی شد. رابرت پاوی در واقع علاقه بسیاری به تمرینات قدرتی داشت و از این رو سازمان ANB را با هداف ارتقا استاندارد های بدنسازی، سلامتی و تناسب اندام راه اندازی کرد.

از این رو فدراسیون بدنسیازی طبیعی استرالیا نیز از جمله سازمان هایی است که تمامی تمرکز بر روی برگزاری مسابقات نیست.

بخش های مسابقه بدنسازی ANB برای بانوان:

ANB به طور کلی مسابقات بدنسای بانوان را در ۶ بخش برگزای می کند:

– مدل لباس شنای بین المللی

تمامی خانم هایی که در تناسب اندام یا بیکینی فعالیت می کنند می توانند در این مسابقه شرکت کنند. تنها شرط شرکت در این مسابقه، پوشیدن مایو یک پارچه است. در این مسابقه داوران شرکت کنندگان را از لحاظ ژست، اجرا صحنه، عضله و… مورد بررسی قرار می دهند.

– مدل بیکینی

داوران در این مسابقه به زیبایی، عضله سازی و اعتماد به نفس حضور در ضحنه افراد امتیاز می دهند. به طور کلی شرکت کنندگان این بخش به گروه های زیر تقسیم می شوند:

  • افراد تازه کار
  • افرادی که زیر ۲۵ سال دارند
  • افراد بالای ۲۵ سال تا ۳۵ سال
  • افرادی که بالای ۳۵ سال سن دارند
  • و…
– مدل تناسب اندام

داورن این مسابقه به ظاهر ورزشی، فیزیک کاملا عضله ای و اعتماد به نفس افراد توجه می کنند. شرکت کنندگان این بخش از مسابقات بدنسازی بانوان نیز به دسته های زیر تقسیم می گردند:

  • افراد تازه کار
  • افرادی که زیر ۲۵ سال دارند
  • افراد بالای ۲۵ سال تا ۳۵ سال
  • افرادی که بالای ۳۵ سال سن دارند
  • و…
– فیگور

شرکت کنندگان این بخش عضله سازی خوبی دارند اما شبیه بدنسازان حرفه ای نیستند. داوران این بخش از مسابقه نیز به دنبال بررسی عضلات، تقارن و حضور عالی در صحنه می باشند.

شرکت کنندگان این بخش نیز شامل گروه های زیر هستند:

  • افراد تازه کار
  • افرادی که زیر ۲۵ سال دارند
  • افراد بالای ۲۵ سال تا ۳۵ سال
  • افرادی که بالای ۳۵ تا ۴۰ سال هستند
  • افراد بالای ۴۰ سال
  • و…
– لباس تم مشخص

شرکت در این بخش از مسابقه برای همه شرکت کنندگان خانم امکان پذیر است. این مسابقه در واقع مربوط به نشان دادن شرخصیت از طریق روشی خلاقانه است. شرکت کنندگان این بخش از لحاظ لباس، اکسسوری ها و نحوه حضور در صحنه مورد ارزیابی قرار می گیرند.

– هیکل

شرکت در این بخش از مسابقه نیز برای تمامی شرکت کنندگان در بخش های مختلف امکان پذیر است. شرکت کنندگان این بخش معمولا بیشترین حجم عضلانی را دارند و برنده در واقع فردی با بیشترین تقارن و تناسب و… است.

مهم ترین قوانین شرکت در مسابقات بدنسازی ANB برای زنان:

  • شرکت در یک بخش برای هر ورزشکار ۳۵۰ دلار هزینه دارد.
  • برای شرکت در رقابت های آماتور لازماست ۲۵۰ دلار بپردازید.
  • کارت های حرفه ای به مدت ۱۲ ماه اعتبار دارند و بابت تمدید آن باید ۱۷۵ دلار بپردازید.
  • برای رقابت در هر بخشی ابتدا باید در یک رویداد ملی یا یک رویداد جهانی حضور پیدا کرده باشید.
  • این سازمان تنها از بدنسازان طبیعی حمایت می کند و یک سیاست قوی ضد مواد مخدر دارد.
  • و…