با شناخت انواع مسابقات بدنسازی، خودمان را بیشتر آماده کنیم

بدنسازی ورزشی است که در آن زیبایی، اندازه عضلات بدن و همچنین ساختار ژنتیکی اهمیت فراوانی دارد. بدنسازی در واقع فرایند توسعه دادن فیبرهای عضلانی با استفاده از روش‌هایی مانند تمرین با وزنه، دریافت کالری با تغذیه ورزشی مناسب و همینطور استراحت است. در این رشته ورزشی شما به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای باید در انواع مسابقات بدنسازی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، شرکت کنید. مسابقات متنوع و گسترده‌ای که در آن بدنساز فیزیک خود را به هیئت داوران نشان می‌دهد. هیئت داوران هم بر اساس زیبایی اندام ورزشکار و معیارهای مورد انتظار امتیازات لازم را به ورزشکار می‌دهند.

نگاهی مختصر به تاریخچه برگزاری انواع مسابقات بدنسازی

به صورت کلی هنر نمایش عضلات بدن تا پیش از اواخر قرن نوزدهم تحت عنوان رقابت‌های نمایشی شناخته می‌شد و توسط مردی اهل پروس به نام اوژن ساندو ترویج برگزار می‌شده است. امروزه از اوژن ساندو به عنوان پدر بدنسازی مدرن یاد می‌کنند.

اما چرا از او به عنوان پیشگام این ورزش یاد می‌کنند؟ زیرا او به مخاطبان اجازه می‌داد از نمایش‌های عضلانی اندامش لذت ببرند. با وجود اینکه این نمایش عضلانی، بخشی از نمایش قدرت و زورنمایی در سایر مسابقات بود، اما به تنهایی مورد توجه و استقبال بسیاری از مردم قرار می‌گرفت. امروزه اما در رشته بدنسازی شاهد برگزاری انواع مسابقات در سراسر دنیا هستیم. مسابقاتی که هر یک از آن‌ها معیارهای متفاوتی برای ورزشکاران شرکت‌کننده ایجاد کرده‌اند.

انواع مسابقات بدنسازی

فدراسیون‌های برگزارکننده انواع مسابقات بدنسازی را بشناسید

مهم‌ترین مجری برگزاری انواع مسابقات بدنسازی، فدراسیون‌ها هستند. رشته پرورش اندام پنج فدراسیون جهانی در دنیا دارد که مهم‌ترین و معتبرترین فدراسیون در دنیا با عنوان فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب اندام International Federation of BodyBuilding and Fitness به اختصار IFBB شناخته می‌شود. معتبرترین رویدادهای جهانی پرورش اندام از جمله مسابقات بزرگ مستر المپیا با نظارت این فدراسیون برگزار می‌شود. از دیگر فدراسیون‌های مهم برگزارکننده انواع مسابقات بدنسازی می‌توانیم به NPC اشاره کنیم.

در ادامه نام دیگر فدراسیون‌های ورزش بدنسازی ذکر شده‌اند:

  • فدراسیون WBFF
  • فدراسیون INBA
  • فدراسیون ANB
  • فدراسیون PCA
  • فدراسیون NABBA
  • فدراسیون WNBF
  • فدراسیون WCFF

انواع مسابقات نمایشی، آیتمی و ترکیبی در رشته بدنسازی

در ورزش بدنسازی به صورت کلی انواع مختلفی از مسابقات را داریم که مهم‌ترین آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. در مسابقات نمایشی ورزشکار صرفا عضلات خود را معرض نمایش می‌گذارد. دسته دوم هم مسابقات آیتمی هستند. در این مسابقات آیتم‌هایی برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است که چگونگی اجرای این آیتم‌ها برای آنان امتیازات مختلفی را به همراه دارد. مسابقات ترکیبی هم همانطور که از نام آن مشخص است، ترکیبی از مسابقات نمایشی و آیتم‌های قابل اجرا است.

مسابقات نمایشی؛ از انواع مسابقات بدنسازی که سالانه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود

در انواع مسابقات نمایشی بدنسازی، دسته‌ها و رشته‌های مختلفی وجود دارند. از مهم‌ترین مسابقاتی که هر ساله در جهان برگزار می‌شود می‌توانیم به رقابت‌های مستر المپیا اشاره کنیم که در واقع معتبرترین رقابت پرورش اندام در جهان است. این مسابقات زیر نظر فدراسیون IFBB برگزار شده و به دنبال آن هم جوایز ارزشمندی به قهرمانان این دوره از رقابت‌ها اهدا می‌شود. از دیگر انواع مسابقات بدنسازی نمایشی مطرح در این زمینه می‌توانیم به مسابقات آرنولد کلاسیک اشاره کنیم که سالانه بعد از برگزاری مسابقات مستر المپیا برگزار شده و زیر نظر فدراسیون IFBB قرار دارد.

رشته‌های ورزشی شرکت‌کننده در این مسابقات عبارتند از:

  • فیزیک
  • فیزیک کلاسیک
  • بادی بیلدینگ

انواع مسابقات بدنسازی

مسابقات آیتمی

مسابقات در رشته‌هایی مانند کراس فیت و همینطور پاورلیفتینگ جزو مسابقات آیتمی هستند. در این مسابقات، ورزشکاران برای انجام صحیح آیتم‌های ورزشی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است امتیاز گرفته و داوری می‌شوند. جالب است بدانید که رقابت‌های مچ‌انداز و قوی‌ترین مردان هم بخشی از مسابقات آیتمی بدنسازی هستند. در سری رقابت‌های پاورلیفتینگ اجرای حرکاتی مانند ددلیفت، اسکوات و پرس سینه هم متداول است.

خصوصیات مسابقات ترکیبی

مسابقات ترکیبی از انواع مسابقات بدنسازی است که ترکیبی از مسابقات نمایشی می‌باشد. در این سری از مسابقات آیتم‌هایی خاص به منظور اجرا برای ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود. مسابقات بانوان هم که شامل گرفتن فیگورها و انجام آیتم‌های هوازی است در این دسته قرار می‌گیرد. اما چرا مسابقات فیتنس در دسته مسابقات ترکیبی قرار می‌گیرند؟ زیرا علاوه بر آیتم نمایشی و فیگورها دارای آیتم‌هایی برای اجرا می‌باشند.

نکات آماده‌سازی برای حضور در مسابقات بدنسازی

برای شرکت در انواع مسابقات بدنسازی باید آماده‌‍سازی‌های لازم را انجام بدهید. شرکت‌کننده‌ها در هر رشته‌ی نباید عضلاتی با رشد کم داشته باشند. علاوه بر این ورزشکاران باید یک چرخه تمرینی را پیش از شروع مسابقات دنبال کنند تا سطح چربی بدن آن‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا کند. با این کار آب زیر پوست برای نمایش کیفیت ماهیچه‌ها از بین می‌رود.

موضوع مهم دیگری که می‌تواند به شما در موفقیت در انواع مسابقات بدنسازی کمک کند، ژنتیک است. ورزشکار باید برای انتخاب رشته ورزشی مورد نظر خود، تیپ بدنی‌اش را بشناسید و با توجه به ژنتیک خود، رشته ورزشی مناسبی را انتخاب کند.

آخرین قوانین IFBB درباره اخذ کارت حرفه‌ای بدنسازان آماتور

درگذشته کارت حرفه‌ای صرفا به اورال ( قهرمان قهرمانان ) مسابقات فدراسیون جهانی پرورش اندام داده می‌شد. از جمله این مسابقات می‌توانیم به مسترالمپیای آماتوری و آرنولد کلاسیک‌های مختلف اشاره کنیم. اما مطابق جدیدترین قوانین صادره از سوی فدراسیون جهانی IFBB  چگونگی دریافت کارت حرفه ای توسط بدنسازان آماتوری تغییر کرد و دریافت این کارت نسبت به گذشته آسان‌تر شد.

از جمله این قوانین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمامی بدنسازانی که در هر دسته از رقابت‌های جهانی قهرمان شوند، مشمول دریافت کارت حرفه‌ای خواهند بود
  • در هر کدام از رقابت‌هایی که از طرف IFBB برگزار می‌شود فاتح عنوان اورال ( قهرمان قهرمانان ) مشمول دریافت کارت حرفه‌ای خواهد شد که این بند نیز شامل پرورش اندام و فیزیک است. مثلا در هر یک از مسابقات آرنولد کلاسیک ، عنوان‌دار اورال مشمول دریافت این کارت خواهد شد
  • بدنسازانی که ۲ پیروزی در هر یک از رقابت‌های مرتبط با IFBB داشته باشند می‌توانند این کارت را دریافت کنند

خود را برای یک نمایش فوق‌العاده در مسابقات بدنسازی آماده کنید

در طول مسابقات نمایشی مختلف ورزشکاران باید با پاهای برهنه روی استیج حاضر شوند. لباس هر رشته با توجه به قوانین و معیارهای آن رشته متفاوت است. ورزشکاران در دسته های مختلف که با توجه به معیارهای رشته‌ها تقسیم بندی شده به رقابت می‌پردازند. این مسابقات یک نمایش جذاب و هنری، شامل ژست‌های اجباری و غیر اجباری و انواع دیگر حرکات است. شرکت در انواع مسابقات بدنسازی برای ورزشکاران حرفه‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است. جایی که حتی یک اشتباه در روش تمرین، تغذیه، خواب، بارگیری و آبگیری و یا حتی نمایش بد نور، دست شما را ممکن است از مدال دور کند.