برای شما که به دنبال این هستید، ((مستر المپیا چیست؟)) می‌گوییم. شاید جالب باشد که بدانید عنوان مستر المپیا از کجا آمد؟ بنیان‌گذار مستر المپیا کیست؟ همین‌طور فدراسیون IFBB چگونه به وجود آمد؟ عنوان این مسابقه،  از جو و بن ویدرز المپیا ویکند (کسانی که آن‌ها را پدر بدنسازی نوین می‌دانند و بنیان‌گذار فدراسیون جهانی IFBB می‌باشند)، به وجود آمد. آن‌ها انقلاب بزرگی در نشریات بدنسازی و کشف افراد مشهوری چون لری اسکات و آرنولد شوارتزنگر، قهرمانان چندین دوره بدنسازی دنیا داشتند.

رقابت های بدنسازی تا قبل از تشکیل فدراسیون IFBB، تحت کنترل اتحادیه‌ی ورزشی آماتوری AUU بود. در این میان یک مسابقه‌ی بزرگ با مجوز از اتحادیه‌ی ورزشی آماتوری برگزار شد و بیش از ۸۰ بدنساز وارد آن شدند. تنها دقایقی قبل از شروع اولین راند فیگور، اطلاعیه ای از AUU ابلاغ شد که جواز رقابت در آن لغو شده بود. جو و بن از این خبر غافلگیر شدند، اما تصمیم به ساختارشکنی گرفتند و دست از رقابت برنداشتند. آن‌ها بدون کناره‌گیری هیچ یک از بدنسازان و بدون مشکل، رقابت را به پایان رساندند و اعلام کردند؛ از این پس تشکیلات مستقلی برای برگزاری به وجود می‌آید. بدین ترتیب IFBB متولد شد و رقابت های بدنسازی حرفه ای در سطح بین الملل به وجود آمد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 مستر المپیا چیست و چه جایزه‌ای برای آن در نظر می گیرند

مستر المپیا -سوپر جام تقویم بدنسازی- عنوانی است که برنده مرد مسابقات سالانه بین المللی پرورش اندام با دریافت جام سندو کسب می کند. جو ویدرز این مسابقه را به وجود آورد تا برندگان بتوانند به رقابت خود ادامه دهند و در طی آن کسب درامد نیز داشته باشند. این مسابقه در چهار بخش ورزشی بادی بیلدینگ (بخش وزنی آزاد)، بادی بیلدینگ (۲۱۲ پوند)، فیزیک و فیزیک کلاسیک قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که در کنار این مسابقه برای بانوان نیز رقابتی با عنوان میسیز المپیا نیز وجود دارد.

راهیابی به مستر المپیا ۲۰۲۲

در گذشته تنها افرادی که در مسابقه مستر یونیورس کسب عنوان داشتند، واجد شرایط برای شرکت در این مسابقه بودند. در حال حاضر مسابقات دیگری مانند آرنولد کلاسیک و مسابقات حرفه ای مردان نیویورک نیز برای شروع مسابقه مستر المپیا، اعتبار لازم را دارند. کسب امتیاز از مسابقات مختلف نیز بسیار مهم می‌باشد که به عنوان مثال برای مسابقه ۲۰۲۲ امتیاز کوید ۱۹ از طرف فدراسیون IFBB عنوان شد، و به ورزشکارانی که نتوانستند سفر به المپیا در سال ۲۰۲۱ داشته باشند، پنج امتیاز تعلق گرفت.

نکته‌ی مهم برای شرکت در مسابقه فیزیک کلاسیک می‌باشد که در ادامه‌ی مقاله به آن می‌پردازیم.

فیزیک کلاسیک بدنی ورزشکاران در مستر المپیا

در مورد فیزیک کلاسیک باید بگوییم، داوران بیشتر بر روی بدنی تمرکز می کنند که ساختاری جذاب و نسبت شانه به کمر چشمگیری دارد. توسعه فوق العاده و متعادل بازوها، ساق پا، سینه، پشت و شانه ها موجب می‌شود بدن ورزشکاران ظاهری طبیعی را در پی داشته باشد. در مسابقه اولویت زیادی به رشد ران نمی دهند، چرا که در زیر لباس پنهان است. شرط نهایی رقابت این است که ورزشکاران باید درصد چربی بدنشان کمتر از ۵ درصد باشد. حتما می دانید که نوع ژست (فیگور)در این رقابت با ژست معمولی کمی متفاوت است. ورزشکاران با موقعیت جلو و سپس سه چهارم چرخش، فیگور بدن می‌گیرند.

آیا قد بدنسازان مستر المپیا تاثیری در قهرمانی آن‌ها دارد؟

زمانی که قد بدنسازان مورد بررسی قرار می‌گیرد، متوجه می شویم میانگین قد افراد یک متر و هفتاد سانتی متر است.

تقریبا تمامی برندگان به جز پرت، آرنولد شوارتزنگر، لی هانی و رونی کلمن دارای قد کوتاه‌تری بودند. در واقع قد کوتاه به آن‌ها کمک می‌کرد تا نسبتا حجیم‌تر به نظر برسند و در رقابت دارای برتری بیشتری باشند. حتی این امکان نیز وجود دارد که گرایش مردان کوتاه‌ قد به بدنسازی از مردان بلند قد بیشتر باشد. پس می توان فهمید که قد بدنسازان از اهمیت کمی برای حضور در این مسابقات برخوردار است.

استروئیدها (Steroids) یا مواد ممنوعه

بدنسازی ورزشی است که توسط استروئیدهای آنابولیک تغذیه می شود. این موضوع چیزی از ارزش این رقابت کم نمی کند بلکه تصدیق آن است که بدنسازان در سطح حرفه‌ای به ابزارهای شیمیایی متوسل می‌شوند، تا محدودیت‌های قدرتی و عضلانی خود را بیشتر کنند. مطمئنا مسابقه مستر المپیا همیشه عرصه ای برای افراد عجیب است. آن‌ها در جست و جوی جایزه بزرگ به خم کردن عضلات خود به هر قیمتی می‌پردازند. به عنوان مثال نفر اول جهان آرنولد شوارتزنگر اعتراف می کند که با وجود واکنش منفی و خطرساز بودن، در طول زندگی ورزشی خود با استروئیدها سروکار داشته است. استفاده از استروئیدها مردان با سایز متوسط را تشویق می کند که هر چیزی ا را برای دستیابی به اندازه‌‌ی مورد نظر خود امتحان کنند.

اسامی قهرمانان مستر المپیا از ۱۹۶۵ تاکنون

قهرمان سال ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶: لری اسکات آمریکایی

برنده سال ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹: سرجیو اولیوا کوبایی

قهرمان سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ (۶ سال متوالی): آرنولد شوارتزنگر اتریشی

برنده سال ۱۹۷۶: فرانکو کلمبو ایتالیایی

قهرمان سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ (۳ سال متوالی): فرانک زین آمریکایی

برنده سال ۱۹۸۰: آرنولد شوارتزنگر اتریشی

قهرمان سال ۱۹۸۱: فرانکو کلمبو ایتالیایی

برنده سال ۱۹۸۲: کریس دیکرسون آمریکایی

قهرمان سال ۱۹۸۳: سمیر بنوت لبنانی

قهرمان سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ (۸ سال متوالی): لی هینی آمریکایی

برنده سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ (۶ سال متوالی): دوریان یتس انگلیسی

قهرمان سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ (۸ سال متوالی): رونی کلمن آمریکایی

برنده سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷: جی کاتلر آمریکایی

قهرمان سال ۲۰۰۸: دکستر جکسون آمریکایی

برنده سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰: جی کاتلر آمریکایی

قهرمان سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ (۷ سال متوالی): فیل هیث آمریکایی

برنده سال ۲۰۱۸: شاون رودن جامائیکایی

قهرمان سال ۲۰۱۹: برندون کوری آمریکایی

برنده سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱: ممدوح السبیعی مصری

راهیابی شرکت کنندگان ایرانی به این مسابقه

اولین فرد ایرانی شرکت کننده در مسابقه سال ۲۰۰۱ “شهریار کمالی” بود. پس از چندی دیگر شرکت کننده ایرانی به نام “بیت الله عباسپور” در فاصله‌ی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ شرکت کرد و مقام هفدهم را کسب نمود. او همچنین در سال ۲۰۱۵ در دسته‌ی ۲۱۲ پوندی شرکت کرد، اما به دلیل ناداوری در جایگاه پنجم قرار گرفت.

“آرش رهبر” دیگر شرکت کننده‌ی ایرانی ساکن آمریکا در سال ۲۰۱۶ در بخش کلاسیک مردان مقام اول و در مسابقات آرنولد کلاسیک جایگاه دوم را در سال ۲۰۱۸ کسب نمود.

پس از چندی شرکت کننده‌ی غیور ایرانی دیگری در سال ۲۰۱۹ با نام “هادی چوپان” مقام سوم را در مستر المپیا کسب کرد که بسیار ارزش آفرین بود.

شروع مستر المپیا ۲۰۲۲

انتظار می‌رود مستر المپیا ۲۰۲۲ در دسامبر ۲۰۲۱ در لاس‌وگاس برگزار‌ شود. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت رسمی www.mrolympia.com اقدام به خرید بلیط برای این مسابقه ورزشی نمایید. همچنین می توانید پخش زنده این مسابقه را در سایت www.olympiaproductions.com مشاهده نمایید.