فواید طناب زدن برای سلامت جسم و روان

تا چه حد با فواید طناب زدن آشنا هستید؟ شاید اگر فواید این ورزش را بدانید دیگر آن را نادیده نگیرید. طناب زدن ورزشی کم هزینه است که نیاز به محیط خاصی ندارد. همچنین بسیاری از متخصصان حوزه ورزش توصیه می‌کنند که کودکان هم این ورزش را یاد بگیرند. از جمله فواید طناب زدن می‌توانیم به هماهنگی عصب و عضله، تقویت ماهیچه‌های دست، پا و چشم و حفظ تعادل بدن اشاره کنیم. این موارد تنها فواید آن نیستند. در ادامه مطالبی را در خصوص مزایای طناب زدن به شما خواهیم گفت که توصیه می‌کنیم از دست ندهید.

نگاهی به مهم‌ترین فواید اثبات شده طناب زدن

طناب زدن فواید بسیاری دارد که در این بخش قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. طناب زدن برای قلب بسیار مفید است و به گونه‌ای بر آن تاثیر می‌گذارد که با افزایش جذب اکسیژن برای بدن به سلامت کمک می‌کند. تمرینات طناب به دلیل تحرکی که در بدن ایجاد می‌کنند باعث افزایش متابولیسم، حرکات دودی روده و در نهایت بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن می‌شود.

فواید طناب زدن

هماهنگی عصب و عضله یکی از مهم‌ترین فواید طناب زدن است

زمانی که طناب می‌زنید با تمرکزی که بر روی حرکات پا دارید هماهنگی عصب و عضله شما بیشتر می‌شود. حتی اگر خودتان متوجه این تمرکز نشوید ذهن شما آگاه است که چه حرکاتی را انجام می‌دهید. ممارست در طناب زدن باعث می‌شود روی پاهای خودتان سبک‌تر باشید یعنی هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنید و راحت‌تر طناب می‌زنید. البته طناب زدن روش‌های مختلفی دارد. در روش‌های حرفه‌ای طناب زدن، به هماهنگی بیشتری نیاز دارید و باید هوشیارتر باشید.

با طناب زدن به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنید

متخصصان ورزشی بر این باورند که طناب زدن باعث تهویه هوازی می‌شود. تهویه هوازی هم فرایندی است که در آن قلب و ریه برای پمپاژ بهتر خون بیشتر فعالیت می‌کنند و در نتیجه اکسیژن بیشتری هم به اندام‌ها و عضلات منتقل می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از فواید طناب زدن برای قلب آن را سه تا پنج بار در هفته و هر بار هم به مدت ۱۲ الی ۲۰ دقیقه انجام داد.

تراکم استخوان‌ها با طناب زدن افزایش پیدا می‌کند

پژوهشگرانی که درباره‌ی وضعیت استخوان‌ها در افراد ورزشکار و افراد سالمند تحقیق کرده‌اند می‌گویند که بهترین ورزش برای بهبود تراکم استخوان، بالا و پایین پریدن ساده است. اگر استخوان‌ها به اندازه‌ی کافی قوی باشند، افراد به انجام تمرینات بیشتر برای بهبود پوکی استخوان نیازی ندارند. البته افرادی که سابقه‌ شکستگی دارند یا در خانواده‌ی آن‌ها پوکی استخوان سابقه دارد، قبل از انجام این تمرین باید با پزشک مشورت کنند.

فواید طناب زدن

در پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد، تاثیر مثبت پرش روی تراکم استخوان تایید شد. در این پژوهش برای موش‌ها شرایطی ایجاد شد که باید در طول هفته ۴۰ بار بالا و پایین می‌پریدند. پس از گذشت ۲۴ هفته، تراکم استخوان در این موش‌ها افزایش قابل توجهی داشت. حتی موش‌هایی که فقط بین ۲۰ تا ۳۰ پرش را در طول هفته انجام داده بودند، تراکم استخوان بیشتری داشتند.

ارتقای مهارت‌های ذهنی با طناب زدن

شاید تعجب کنید اما طناب زدن می‌تواند باعث باهوش‌تر شدن شما بشود. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، طناب زدن باعث تقویت نواحی مختلف مغز می‌شود و در نتیجه، افزایش آگاهی فضایی، بهبود مهارت‌های درک مطلب، تقویت حافظه و افزایش هوشیاری ذهنی را به دنبال دارد.

در طول طناب زدن دائما در حال پرش روی پنجه‌ی پا هستید. در این شرایط ذهن با حالت بی‌تعادلی مداومی روبه‌رو می‌شود و واکنش ذهن برای ایجاد تعادل، برقراری هماهنگی بین اعصاب و عضلات است. طناب زدن علاوه بر تأثیرات مثبت جسمانی مانند افزایش تراکم استخوان و تقویت عضلات، باعث هماهنگی بیشتر بین اعصاب و عضلات می‌شود که نتیجه‌ی آن بهبود تعادل و  واکنش‌های غیر ارادی (رفلکس‌ها) است.

فواید طناب زدن شامل کاهش اظطراب هم می‌شود

دانشمندان برای فهمیدن این که آیا طناب زدن بر سلامت روان تأثیر دارد یا خیر، مطالعه‌ای را در سال ۲۰۲۱  انجام دادند که در آن از گروهی از داوطلبین خواسته شد که هفت مرتبه طناب بزنند که هر مرتبه شامل دو دقیقه طناب زدن و سپس یک دقیقه استراحت بود.

فواید طناب زدن

نتایج به دست آمده که شامل پر کردن پرسشنامه روان‌شناختی، انجام تست عملکرد و آزمایش بزاق و ادرار بود، نشان داد که طناب زدن در بزرگسالان موجب کاهش سطح اضطراب و بهبود سطح دقت و عملکرد شناختی آنها می‌شود. شرکت کنندگان همچنین سطح بالایی از اسید ۵-هیدروکسی اندول استیک (ماده شیمیایی که متابولیک سروتونین را برعهده دارد) را در ادرار خود نشان دادند که نشان دهنده افزایش سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با تنظیم خلق وخو و کاهش اضطراب) است.

مدل‌های مختلف طناب زدن را بشناسید

بعد از اینکه با فواید مختلف طناب زدن آشنا شدید نوبت به شناخت مدل‌های مختلف این ورزش می‌رسد. شما می‌توانید بر اساس توانایی خود در زمینه طناب زدن یکی از مدل‌های زیر را انتخاب کنید. با گذشت زمان و افزایش مهارت می‎‌توانید حتی حرکات جدید را یاد بگیرید.

از انواع طناب زدن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پرش زیگزاگ
  • ضربدری
  • جاگینگ یا پرش با یک پا
  • پرش جفت ساده یا همان فرم عادی طناب زدن

فواید طناب زدن

بهترین زمان برای طناب زدن چه زمانی است؟

برای اینکه از فواید طناب زدن به طور کامل بهره‌مند شوید نیاز است تا با زمان مناسب انجام آن آشنا شوید. به طور کلی بهترین زمان برای طناب زدن پیش از وعده‌های غذایی و حداقل یک ساعت و نیم پس از وعده غذایی است. در هنگام طناب زدن، بهتر است یک لباس راحت و نخی به تن داشته باشید که به تنفس بهتر پوست کمک کند و باعث ایجاد حساسیت نشود. خانم‌ها در هنگام طناب زدن، بهتر است از لباس زیر (سوتین) مناسب و نخی استفاده کنند، که در حین پرش حرکات سینه‌ها به سمت بالا و پایین کمتر بوده و از افت آن‌ها جلوگیری شود.

با طناب‌زدن قدرت و استقامت بدنتان را بیشتر کنید

طناب زدن ورزشی سریع، مقرون‌به‌صرفه و در عین حال بسیار موثر است. از فواید این ورزش برای بدن می‌توانیم به تقویت سیستم قلب و عروق، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اشاره کرد. طناب زدن در لاغری و کاهش وزن هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث کالری‌سوزی در بدن می‌شود. اگر می‌خواهید مزایای این ورزش را در زندگی خود احساس کنید سریعا خود را آماده کنید. البته پیش از شروع باید با اصول انجام این ورزش آشنا باشید. چرا که ممکن است با مشکلاتی مانند درد در ساق و مچ پا مواجه شوید.