پاور لیفتینگ؛ رشته محبوب بدنسازان و وزنه‌برداران

افراد بسیاری سالانه به رشته پاور لیفتینگ یا وزنه‌برداری قدرتی گرایش پیدا می‌کنند. اکثر جوانان از طریق باشگاه‌های بدنسازی با این رشته آشنا می‌شود. شرکت‌کنندگان در مسابقات رشته پاور لیفتینگ علاوه بر قدرت بدنی بالا به آشنایی با تکنیک‌های مناسب نیز نیاز دارند. بنابراین شاید این رشته آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد ساده نباشد. معمولا افرادی که وارد این رشته می‌شوند سابقه زیادی در رشته پرورش اندام یا وزنه‌برداری دارند تا بتوانند وزنه‌های سنگین را از جا بلند کنند.

تاریخچه رشته پاور لیفتینگ

ورزش پاور لیفتینگ سال‌ها پیش در کشور‌های ایران و یونان انجام می‌شده است اما گفته می‌شود که این ورزش از یونان باستان شروع شده و به سایر کشور‌های جهان انتشار یافته است. در ابتدا این رشته به این صورت بوده است که افراد برای اثبات توانایی‌های بدنی و نیروی خود سنگ‌های سنگین را از جا بلند می‌کردند و کسی که سنگین‌ترین سنگ را از زمین بلند می‌کرد، برنده آن مسابقه به شمار می‌آید.

رشته پاور لیفتینگ

در سال ۱۹۷۳ فدراسیون مستقلی برای این رشته راه‌اندازی شد و باعث شد که بیش از پیش به این رشته جذاب پرداخته شود و این سر‌آغازی بود برای ورود این رشته به المپیک در سال ۱۸۹۶. فدراسیون بین‌المللی پاور لیفتینگ یا به اختصارIPF  فدراسیون تخصصی این رشته است.

تمرینات ورزشی رشته پاور لیفتینگ

علاوه بر اینکه ورزشکاران رشته پاورلیفتینگ به بدن‌های ورزیده نیازمند هستند، تمریناتی وجود دارند که می‌توانند فرد را در رسیدن به سطح مورد نظر کمک کنند. این تمرینات نه تنها ماهیچه‌سازی بلکه بدن را هم برای وزنه‌های سنگین‌تر آماده می‌کنند. تمرینات و حرکات اصلی این ورزش عبارت‌اند از:

  • اسکات
  • ددلیفت
  • پرس سینه

حرکت اسکات در رشته پاورلیفتینگ

حرکت اسکات

این تمرین در کنار تقویت عضلات پا به تقویت سایر ماهیچه‌های بدن نیز می پردازد. اسکات یا اسکوات یکی از اساسی ترین تمرینات رشته پاور لیفتینگ به شمار می‌آید و بی دلیل نیست که بسیاری از ورزشکاران زمان زیادی را به انجام این حرکت ورزشی اختصاص می‌دهند. شما با انجام این تمرین می‌توانید عضلات چهار‌سر ران، سرینی میانی و سرینی بزرگ خود را تقویت کنید. اسکوات به گونه‌ای انجام می‌شود که هالتر بر روی شانه و پشت گردن قرار می‌گیرد و با یک بار نشست و برخواست فرد به موقعیت پیشین باز‌می‌گردد.

حرکت ددلیفت

حرکت دیگر ددلیفت یا لیفت مرده نام دارد. از آنجایی که این حرکت بسیار سنگین و فرسایشی است توصیه می‌شود که پیش از انجام این تمرین با مربیان و کارشناسان این رشته مشاوره کنید. این تمرین به صورتی است که هالتر از زمین بلند و تا بالای زانو کشیده می‌شود تا جایی که کمر به حالت عمودی خود باز گردد.

حرکت پرس سینه

حرکت دیگر یا حرکت سوم حرکت پرس سینه است که نه تنها میان ورزشکاران رشته پاور لیفتینگ بلکه میان ورزشکاران رشته پرورش اندام هم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انجام این حرکت فرد به پشت، روی نیمکت می‌خوابد بعد هالتر را از جای خود بلند کرده در امتداد سینه پایین می‌آورد و پس از اندکی وقفه دوباره هالتر را بالا می‌آورد و به سر جای خود باز می‌گرداند.

رشته پاور لیفتینگ

انواع پاور لیفتینگ

دو نوع پاور لیفتینگ وجود دارد که این دو نوع عبارت‌اند از: پاور لیفتینگ «مجهز» و پاور لیفتینگ «کلاسیک». در پاور لیفتینگ «مجهز» ورزشکاران می‌توانند از تجهیزات مخصوص این رشته استفاده کنند، در حالی که در پاور لیفتینگ «کلاسیک» افراد مجاز به استفاده از تجهیزات نیستند.

تجهیزات پاور لیفتینگ را بشناسید

تجهیزات پاور لیفتینگ وسایلی هستند که جهت بهبود عملکرد ورزشکاران این رشته طراحی شده‌‌اند. این تجهیزات گاهی بسیار حیاتی هستند و افراد را از مصدومیت‌های جدی و اساسی نجات می‌دهند. وسایلی که به طور مختصر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد در رقابت‌های پاورلیفتینگ مجهز توسط ورزشکاران استفاده می‌شوند. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • کمربند
  • مچ‌بند
  • دوبنده
  • زانوبند
  • لباس‌های حمایتی

رقابت‌های پاور لیفتینگ

رقابت‌های رشته پاور لیفتینگ از حساسیت و جذابیت بالایی برخوردار هستند. این رقابت در اکثر کشورهای جهان برگزار می‌شود و همواره تماشاچیان علاقه‌مند، ورزشکار و ورزش دوست را به خود جلب می‌کند. اما مهم‌ترین رویدادهای این رشته معمولا مربوط به کشور‌های آمریکا، کانادا، روسیه و اوکراین هستند.

رقابت‌ها به این صورت هستند که ورزشکاری که بتواند در هر یک از سه حرکت ددلیفت، اسکات و پرس سینه وزنه سنگین‌تری را جا به جا کند در مقام نخست قرار می‌گیرد. بدون شک این رشته هم قوانین خاص خود را دارد که به هنگام برداشتن و جابه جایی وزن لحاظ شده و در صورت لزوم به فرد تذکر داده می شوند. شرکت کنندگان در این رقابت ورزشی بر اساس سن، جنسیت و وزن خود دسته بندی می شوند و پس از آن به رقابت با یکدیگر می پردازند.

رشته پاور لیفتینگ

مزایای رشته پاور لیفتینگ برای بدن انسان

تمرین در رشته پاور لیفتینگ برای ورزشکاران مزایای بسیاری دارد. گرچه توصیه می شود که قبل از تمرین این رشته سنگین و سخت با مشاوران و کارشناسان این رشته مشورت کنید. در ادامه به برخی از مزایای رشته پاور لیفتینگ برای بدن انسان خواهیم پرداخت.

افزایش قدرت بدنی

با انجام تمرینات رشته پاور لیفتینگ نه‌تنها عضله سازی می‌کنید بلکه قوای جسمانی و قدرت بدنی خود را هم افزایش می‌دهید. این ورزش به شما کمک می کند که بالا تنه و پایین تنه قوی تری داشته باشید و همین امر باعث می‌شود که در رشته های ورزشی دیگر نیز موفقیت بیشتری را کسب کنید. سوای این موضوع قوای جسمانی بالا در زندگی روزمره افراد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به آن ها در مسائل مختلف کمک خواهد کرد.

بهبود روحیه افراد

پا گذاشتن در یک مسیر ورزشی و رقابت و دوستی با افراد مختلف یکی از فواید انتخاب رشته پاور لیفتینگ یا هر رشته ورزشی دیگر است. این موضوع باعث تقویت روحیه افراد می‌شود. علاوه بر این برای شما بدنی شکیل و زیبا را به ارمغان می‌آورد. این خود تاثیر بسیاری بر روان فرد ورزشکار خواهد گذاشت. قوی تر شدن دیگر حسی است که در فرد ورزشکار ایجاد می شود. این امر به نوبه خود باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد خواهد شد.

رشته پاور لیفتینگ

استحکام بخشیدن به استخوان‌ها

تمرینات سخت و سنگینی که ورزشکاران رشته پاور لیفتینگ انجام می‌دهند باعث افزایش تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. این حرکات ورزشی می‌تواند در سنین پیری به کمک فرد ورزشکار بیاید و او را از خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان نجات دهد.

افزایش حجم عضلات و چربی‌سوزی

اسکات، ددلیفت و پرس سینه‌ای که ورزشکاران رشته پاور لیفتینگ انجام می‌دهند ماهیچه ها را تقویت می‌کنند. تحت تاثیر این تمرینات سخت و طاقت‌فرسا حجم عضلات فرد افزایش می‌یابد و همین امر باعث افزایش قوای جسمانی فرد می‌شود.

دریافت مشاوره یک ضرورت برای انتخاب رشته پاور لیفتینگ

اگر قرار است که رشته پاورلیفتینگ را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کنید نکاتی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از ورود به این رشته از مربیان و کارشناسان مشاوره کنید. این امر به این خاطر است که از صدمه به کمر، زانو، تاندون‌ها و عضلات خود جلوگیری کنید. همچنین اگر رشته پاور لیفتینگ و سایر ورزش‌های سنگین را دنبال می‌کنید پیشنهاد می‌شود حتما زمان لازم را برای ریکاوری و استراحت در نظر بگیرید. زمان استراحت به بدن شما این امکان را می‌دهد که قوای جسمانی تحلیل‌رفته خود را بازیابید.