مکمل HMB چیست؟ تاثیر HMB در بدنسازی چگونه است؟ بهترین زمان مصرف مکمل HMB چه زمانی است؟ عوارض احتمالی مکمل اچ ام بی کدامند؟ مکمل HMB ، میزان طبیعی فرآیند پروتئولیز را به معنای تجزیه‌ی بافت ماهیچه در حین تمرین بدنسازی، کاهش داده و در نتیجه موجب رشد بهتر ماهیچه‌ها می‌شود، این مکمل از تخریب بافت عضلات ورزشکاران در زمان تمرینات شدید بدنی جلوگیری‌ می‌کند.

استفاده از مکمل HMB در بدنسازی

اگرچه مکمل بدنسازی جایگزین مناسبی برای وعده‌های غذایی نیست و تمامی مواد مغذی را برای بدن تامین نمی‌کند، اما‌ می‌تواند همراه با وعده‌های غذایی مناسب موجب عضله‌سازی بیشتر شود، بنابراین هر ورزشکاری متناسب با حجم بدن، نوع تمرینات و عادت‌های غذایی خود‌ می‌تواند مکمل مناسب مخصوص به خود را استفاده کند.

مکملهای بدنسازی با توجه به نوع خود برای افزایش یا کاهش وزن، افزایش عملکرد، حجیم‌سازی بدن و … مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند، برخی از آن‌ها به صورت ترکیبی و برخی منفرد استفاده‌ می‌شوند.مکمل بدنسازی در کنار تمرینات عالی و استراحت و تغذیه‌ی مناسب موجب گسترش عضلات بدن ورزشکار‌ می‌شود.

در این میان یکی از بهترین و بی‌خطرترین مکملهای عرضه شده که موجب افزایش قدرت و حجم عضلات‌ می‌شود، مکمل HMB‌ می‌باشد.

 معرفی مکمل HMB

مکمل HMB برای بار اول در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، توسط کمپانی EAS وارد بازار تجاری شد،HMB یا بتاهیدروکسی بتامتیل بوتیرات  (Beta hydroxy beta methyl butyrate)، جزئی از آمینو‌اسید ‌ال‌لیوسین (Leucine)‌ می‌باشد که از پروتئین کافت عضله (تجزیه پروتئین عضلات که بسیار مضر هستند)، جلوگیری‌ می‌کند، بدن هر شخص به طور روزانه ۲ تا ۴ گرم HMB را به وسیله‌ی مصرف پروتئین‌های غذایی‌ می‌سازد، مکمل HMB معمولا در پروتئین آب پنیر، گلوتامین و کربوهیدرات‌ها یافت‌ می‌شود، همچنین مصرف آن به همراه مکمل‌های دیگر نظیر کراتین موجب بهبود عملکرد آن‌ها و کاهش زمان عضله‌سازی‌ می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان، نحوه مصرف و معرفی کامل مکمل پروتئین وی

ال‌لیوسین جزئی از آمینواسیدهای شاخه‌دار است که مهمترین نقش را در حفظ عضلات پس از تمرینات سنگین ورزشی و بیماری‌ها بر عهده دارد.

مکمل HMB، تجزیه‌ی ماهیچه‌ها و پروتئین را بعد از تمرینات شدید ورزشی کاهش داده و موجب بازسازی بیشتر عضلات‌ می‌شود، این مکمل به بدن پروتئین بیشتری‌ می‌دهد تا از آن برای عضله‌سازی استفاده کند.

قوطی مکمل HMB

اثرات مصرف HMB در ورزشکاران به شرح ذیل‌ می‌باشد:

  1. از فعالیت آنزیم‌های تخریب کننده‌ی بافت عضلانی جلوگیری‌ می‌کند.
  2. موجب رشد عضلات افراد مسن‌ می‌شود.
  3. روند چربی‌سوزی را تسریع‌ می‌کند.
  4. غشای سلول را در برابر اثرات زیان‌بار تمرین‌های مقاومتی و فشارهای وارده بر بدن محافظت‌ می‌کند.
  5. از تحلیل و تجزیه‌ی عضلات و پروتئین جلوگیری کرده و موجب افزایش سرعت رشد آن‌ می‌شود.
  6. بی‌خطرترین مکمل موجود در بازار است.
  7. موجب پیشرفت قابل توجه قدرت بالاتنه و کاهش آسیب به عضلات درگیر در تمرین در افراد آماتور‌ می‌شود.
  8. مطابق با برخی تحقیقات، این مکمل موجب ۳ برابر شدن سرعت رشد عضلات، افزایش قدرت و کاهش توده‌ی چربی‌ می‌شود.
  9. موجب کاهش کلسترول خون‌ می‌شود.
  10. پایداری و حداکثر ظرفیت بدن هر شخص را برای انتقال اکسیژن و استفاده از آن در حین ورزش‌هایی که موجب آشکار شدن سازگاری جسمانی در افراد‌ می‌شود، افزایش‌ می‌دهد

تحقیقات بیانگر این است که مکمل HMB، درصورت استفاده‌ی درست، از موثرترین مکمل‌های موجود در بازار است. با این تفاسیر میزان تاثیر آن در ورزشکاران تازه کار و حرفه‌ای متفاوت است. به طور مثال ورزشکاران تازه کار با یک ماه استفاده از مکمل HMB‌ می‌توانند تاثیر آن را در قدرت عضلات خود ببینند. درحالیکه درمورد حرفه‌ایها، این موضوع به مدت استفاده و نوع تمرینات آن‌ها وابسته است.

یک بدنساز در حال مصرف پودر HMB

عوارض احتمالی مکمل HMB

تحقیقات نشان‌ می‌دهد که مصرف ۳ تا ۴ گرم از مکمل HMB در روز و در طی چند هفته، هیچ عارضهای برای شخص به همراه ندارد.این مکمل در افراد آماتور و تمرین نکرده اثرات مفیدی دارد اما تاثیر آن بر ورزشکاران حرفه‌ایبه تحقیقات بیشتری نیاز دارد. این موضوع به این دلیل‌ می‌باشد که تمرینات افراد ورزشکار به طور طبیعی موجب تجزیه‌ی پروتئین‌ می‌شود.

بهترین زمان و نحوه مصرف مصرف

در زمان انتخاب مکمل HMB، دقت کنید که این محصول دارای شماره ثبت اختراع ۵,۳۴۸,۹۷۹ باشد. زیرا تمام محصولات HMB باید دارای این شماره ثبت باشند، این محصول به صورت قرص، کپسول یا پودر عرضه‌ می‌شود.

در مورد مکمل HMB علاوه بر اورجینال بودن آن، زمان مصرف و نحوه‌ی استفاده از آن نیز بسیار مهم است . در این موارد ورزشکار باید از علم روز بدنسازی آگاه باشد و یا با مربی حرفه‌ایخود مشورت کند.

به طور معمول مکمل HMB، به صورت قرص‌های ۱ گرمی تولید و عرضه‌ می‌شود. اگرچه استفاده از HMB بلافاصله پس از تمرین بدنسازی اهمیت بیشتری دارد. اما مصرف آن در هر زمانی از طول شبانه روز در سنتز پروتئین و رشد عضلات بدن ورزشکار موثر است. همانند مکمل‌های دیگر میزان مصرف این مکمل به میزان وزن شما وابسته است. برای راهنمایی به این موضوع دقت کنید که برای افراد با وزن ۶۰ کیلوگرم و یا کمتر، استفاده‌ی روزانه ۲ گرم از این محصول کافی است. برای افراد با وزن بیشتر از ۶۰ کیلوگرم، استفاده‌ی روزانه‌ی ۴ گرم از این مکمل توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: ضروری ترین مکمل های بدنسازی، معرفی ۶ مکمل ضروری برای بدنسازی

 مصرف ۵/۱ تا ۴ گرم مکمل HMB به طور روزانه در مدت ۳ تا ۸ هفته، به قدرت عضلات و افزایش توده عضلانی کمک شایانی‌ می‌کند.برای حصول نتیجه‌ی مناسب بهتر است این محصول را در ۴ وعده‌ی صبح، قبل و بعد از تمرین و قبل از خواب استفاده کنید. دقت داشته باشید که این قرص حتما با مقدار زیادی آب استفاده شود. مصرف این مکمل بعد از وعده‌های غذایی یا قبل از تمرین بهتر است .زیرا جذب آن کندتر‌ می‌شود و مدت بیشتری در دسترس عضلات باقی‌ می‌ماند. بهتر است بیشتر از ۴ گرم از مکمل HMB در طول شبانه روز استفاده نشود.

کپسول HMB

منبع : بادی بیلدینگ