بهترین جنس پارچه برای تیشرت ورزشی هنگام تمرین کدام است؟ آیا جنس پارچه تیشرت ورزشی درکیفیت تمرین تاثیر گذار است؟ در هنگام خرید تیشرت ورزشی با کیفیت چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ بهترین جنس تیشرت ورزشی چیست؟

اولین و مهم ترین قدم برای شروع ورزش انتخاب تیشرت ورزشی مناسب است. انتخاب تیشرت  ورزشی مناسب برای تمرین با توجه به شرایظ اقلیمی هرمنطقه  می تواند چالش برانگیز باشد. استفاده از لباس ورزشی مناسب همانند دیگر فاکتور ها (تغذیه و استراحت ) می تواند تاثیر بسزایی در میزان عملکرد و گرفتن نتیجه ای بهتر داشته باشد . به خصوص هنگامی که شما مشغول تمرین در فضای باز هستید. اگر هنگام ورزش کردن زود خسته می شوید و از انجام آن لذت نمی برید ممکن است در انتخاب تیشرت ورزشی برای خود دچار اشتباه شده باشید.

‫تیشرت ورزشی ترک مدل CH-7 چریکی مشکی

انتخاب یک تیشرت ورزشی مناسب مهم ترین قدم برای داشتن تمرین باکیفیت است. اگر به دنبال تیشرت ورزشی باجنس مناسب برای خود هستید این مقاله به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را انجام دهید

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تیشرت ورزشی، زیر و بم انتخاب تیشرت ورزشی

اگر در فضای باز تمرین می کنید( به خصوص در آب و هوای مرطوب ) تیشرت های ورزشی ساخته شده از پنبه خالص گزینه مناسبی برای انتخاب نمی باشد. پنبه به جای اینکه به شما در خنک شدن کمک کند، به دلیل خاصیت جمع شوندگی باعث می شود با گذشت زمان احساس گرمای بیشتری کنید. به همین دلیل است که اگر به عملکرد متمرکز هستید، تیشرت ورزشی پنبه خالص چیزی است که باید شدیدا از آن اجتناب کنید.

 تیشرت ورزشی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

۱  . الیاف مصنوعی در تیشرت های ورزشی

همانطور که مشاهده کردیم ، ویژگی های طبیعی مواد ساخته شده با الیاف طبیعی می تواند برای ورزش نامناسب باشد. آنها تمایل دارند که گرما را به دام بیندازند ، نه اینکه آن را به بیرون منتقل کنند. از طرف دیگر الیاف مصنوعی اغلب دارای رشته‌های ریز و خواص جذب خوب فتیله ای  هستند که به آنها ویژگی های خشک شدن سریع و خوبی را می بخشد. بنابراین هنگام جستجوی تیشرت ورزشی یا تیشرت بدنسازی خوب ، حتماً آنهایی که با الیاف مصنوعی ساخته شده اند را بررسی کنید. علاوه بر این ، مواد مصنوعی اغلب دوام بیشتری نسبت به همتایان طبیعی خود دارند و حتی با شدیدترین فعالیت ها و شستوشوی مکرر عمر طولانی تری خواهند داشت. الیاف مصنوعی معمولا چروک نمی شوند به راحتی شسته و تمیز می شوند و برخلاف نخ خالص یا نخ پنبه که الیاف طبیعی هستند بعد از شستوشو آب نمی روند و کوچک نمی شوند

۲ .قابلیت کشسانی در تیشرت های ورزشی

هر نوع لباس ورزشی باید بدون از دست دادن فرم به مرور زمان ، قابلیت کشسانی داشته باشد. در این حالت ، مواد ساخته شده با الیاف مصنوعی کشش پذیری بیشتری نسبت به مواد ساخته شده با الیاف طبیعی دارند با این خاصیت ، دیگر لازم نیست نگران از دست رفتن انرژی ناشی از فشار بیش از حد باشید. به راحتی کشیده شده و فرم دلخواه شمارا می گیرند. به طور مثال نایلون. نایلون بسیار مستحکم است و قابلیت الاستیکی یا کشسانی زیادی دارد به همین دلیل برای تهیه تی شرت ورزشی می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین برای تهیه دیگر پوشاک مانند جوراب ساق بلند ، آستری ، مایوی شنا ، پارچه دانتل ، بارانی و … مورد استفاده قرار می گیرد.  

‫‫تیشرت ورزشی مردانه سوپرهیرو مدل PY-981 طرح سوپرمن آبی

۳.قابلیت تنفس در تیشرت های ورزشی

مواد قابل تنفس معمولاً از رشته های کوچک ساخته می شوند که ضمن حفظ فرم مواد ، وزن کمتری به آن می بخشد . مواد قابل تنفس در تیشرت های ورزشی به شما کمک می کنند تا هنگام تعریق بدنتان را خنک نگه دارید تا بتوانید بدون از دست دادن انرژی مضاعف به حرکت خود ادامه دهید. الیاف مصنوعی با داشتن رشته های ریز و انتقال گرما از داخل به خارج باعث خنک ماندن بدن و تنفس بهتر پوست می شود .  

برترین مواد توصیه شده برای تیشرت ورزشی  

 1 . جنس پارچه  نایلون

نایلون دومین پارچه محبوب جهان است. این الیاف به دلیل دوام ، استحکام و مقاومت در برابر آب شناخته شده است. نایلون به دلیل استحکام خود یکی از کشسان ترین الیاف مصنوعی موجود در بازار است . تیشرت ورزشی نایلونی برای ورزش در فضای باز مانند پیاده روی استفاده می شود که ویژگی ضد آبی آن به شما کمک می کند.  برای فعالیتهایی که نیاز به خشک شدن سریع  و سرمایش دارند مناسب نیست و تمایل کمی به خشک کنندگی دارد. یعنی آب را دیر و یا جذب نمی کند.

خشک شدن پارچه های نایلونی مدت زمان بیشتری طول می کشد. اگر به دنبال تیشرت ورزشی ای هستید که سریع خشک می شود ، قطعاً نایلون خالص چیزی است که باید از آن اجتناب کنید. به غیر از این ، بازیافت نایلون نیز بسیار سخت است. بنابراین اگر دوست دار محیط زیست هستید  لباس نایلونی خود را برای مدت طولانی نگه دارید.

۲ .جنس پارچه  پلی استر

در کنار نایلون ، پلی استر یکی از رایج ترین الیاف های مصنوعی برای تیشرت  ورزشی است. لباس های پلی استر به دلیل دوام ، خشک شدن سریع ، مقاومت در برابر شستشوی ماشین ، نگهداری فرم و مقاومت در برابر لکه ها بسیار محبوب هستند. لباس های پلی استر یکی  از بهترین مواد در بین مواد مصنوعی  برای جذب فیتیله  ایست و به شما کمک می کند با از بین بردن عرق از روی پوست ، احساس خنکی داشته باشید

تیشرت ورزشی

تیشرت ورزشی مردانه ON مدل PY-301 مشکی

  به دلیل داشتن مقاومت در برابر ماشین لباسشویی ، می توانید تیشرت ورزشی یا تیشرت بدنسازی پلی استر خود را در ماشین لباسشویی بریزید بدون اینکه نگرانی داشته باشید که آیا فرم آن از دست می رود یا خیر. علاوه بر این ، پلی استر معمولاً بسیار ارزانتر از نایلون است و پس از سایش راحت تر بازیافت می شود با این حال ، پلی استر کامل نیست.  در مقایسه با نایلون ، لباس های ورزشی ساخته شده با پلی استر به اندازه کافی ضد آب و برای تنفس خیلی مناسب نیستند. این امر باعث می‌شود لباس‌های پلی‌استر برای ورزش هایی مناسب تر باشند که به مقاومت در برابر آب نیاز نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی فاکتورهای مهم جهت خرید یک تیشرت ورزشی مردانه حرفه‌ای

   3 . جنس پارچه اسپندکس

Spandex  الاستیک ترین الیاف مصنوعی در بازار است. بدون از دست دادن فرم می توان آنها را بصورت گسترده کشید. به همین ترتیب ، پارچه های اسپندکس بیشتر در ساخت شلوار یوگا استفاده می شود که کشش ، مهم ترین بخش تمرین است . این الیاف مصنوعی می‌تواند تا شش برابر طول عادی خود کش بیاید و پس از آن به جای خود برگردد. این ماده همچنین رطوبت را از بین می برد. به سرعت خشک می شود و دامنه حرکتی نامحدودی را ارائه می دهد. با این وجود کیفیت بالای کشسانی آن ، اسپندکس را نیز هنگام تمیز کردن ، پارچه ای شکننده می کند. بر خلاف پلی استر ، اسپندکس در برابر سایش مقاومت چندانی ندارد. این بدان معناست که شما نمی توانید تیشرت ورزشی اسپندکس خالص خود را بدون اینکه بسیار مراقب باشید بشویید . بهتر است از شستوشوی ماشینی اسپندکس اجتناب کنید تا ماندگاری بیشتری برایتان داشته باشد.





  4. جنس پارچه بامبو

همانطور که از نام این محصول پیداست ، پارچه بامبو از الیاف طبیعی بامبو ساخته شده است . با اینکه گفتیم بهترین الیاف برای تیشرت ورزشی الیاف مصنوعی است. اما الیاف بامبو به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند گزینه خوبی برای تیشرت ورزشی باشد . این ماده سبک است. این ماده سبک ، بادوام و سریع خشک و دارای مزایای اضافی محافظت از آفتاب است. اما این همه چیز نیست. یکی از جالب ترین ویژگی های بامبو ، ویژگی های ضد باکتری آن است. شما قادر خواهید بود لباس‌های خود را که از بامبو ساخته شده خیلی بیشتر از دیگر لباسهای موجود در بازار بدون شستشو بپوشید.

پارچه های بامبو که از الیاف طبیعی ساخته شده اند ، تجزیه پذیر هستند و باعث می شوند نسبت به پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی ، بیشتر با محیط زیست سازگار باشند. متأسفانه ، ساختن پارچه بامبو می تواند یک فرایند بسیار پر تلاش باشد. بنابراین ، پارچه بامبو می تواند برای اکثر مردم قدری گران قیمت باشد. مگر اینکه حاضر باشید پول زیادی را برای لباس ورزشی خود خرج کنید.

  5. جنس پارچه پلی پروپیلن

مانند پلی استر ، پلی پروپیلن نیز از پلاستیک ساخته می شود. اما برخلاف پلی استر ، این ماده مصنوعی کاملاً ضد آب است. به علاوه ، پلی پروپیلن رطوبت را مجبور به عبور از الیاف آن می کند. همچنین آن را به سطح پارچه که در آن می تواند تبخیر شود ، بیرون می اندازد.حتی اگر هنگام تمرین عرق کنید و قسمت بیرونی تیشرت ورزشی  خیس شود ، آنچه را لمس می‌کنید کاملاً خشک است. این به عنوان یک لایه پایه عالی است. این الیاف محافظ حرارتی خوبی در هوای سرد است. در نتیجه برای ورزش در فضای باز مانند پیاده روی یا اسکی مناسب می باشد.

پلی پروپیلن ذاتاً از نظر لکه مقاوم است. چون این پارچه فقط وقتی می تواند تغییر رنگ دهد که مایع بسیار داغ باشد. اگر شیک پروتئین خود را بر روی  تیشرت ورزشی خود ریخته اید ، می توانید به راحتی مایعات را پاک کرده و با سفید کننده آن را بشویید بدون اینکه رنگ لباس تغییر کند.

تیشرت ورزشی

  تیشرت ورزشی مردانه Muscle Pharm مشکی

نتیجه گیری در مورد تیشرت های ورزشی

همانطور که خواندید در این مقاله درباره الیاف مصنوعی و کاربرد آن در لباس های ورزشی صحبت کردیم. حال با علم به این موضوع که جنس هر الیاف چه کاربرد و مزیتی دارد. شما به راحتی می‌توانید با درک نقاط ضعف و قدرت هر نوع پارچه تیشرت ورزشی مناسب خود را انتخاب کنید.

نایلون پارچه ای قوی و ضد آب است که مناسب علاقه مندان به فضای باز است. در حالی که پلی استر برای خشک شدن سریع و یا دوچرخه سواری پارچه ای خشک و سریع است. از طرف دیگر ، دوستداران یوگا ممکن است از انعطاف پذیری که اسپندکس در اختیار آنها قرار می دهد ، لذت ببرند. در حالی که کسانی که می خواهند از اشعه ماوراء بنفش در امان باشند و از مزایای ضد باکتریایی استفاده کنند می توانند از فیبر بامبو استفاده کنند. و بر تیشرت های ورزشی ساخته شده از پارچه سازگار با محیط زیست سرمایه گذاری کنند.

و همچنین کسانی که دوست دارند همیشه لباس تمیزی داشته باشند ممکن است از پلی پروپیلن استفاده کنند. نایلون ، پلی استر ، اسپندکس ، بامبو و پلی پروپیلن الیاف های مصنوعی مناسب برای تیشرت های ورزشی هستند. می توانید از بین اینها جنس مناسب خود را انتخاب کنید. امیدواریم با این مقاله دیگر مشکلی در انتخاب تیشرت ورزشی مناسب نداشته باشید