برای انتخاب یک شلوارک ورزشی باید چه معیارهایی را مد نطر قرار دهیم؟ برای هر ورزش کدام نوع شلوارک ورزشی مناسب است؟ بهترین جنس برای یک شلوارک ورزشی با کیفیت کدام است ؟ پارچه های بکار رفته در شلوارک ورزشی چه ویژگی هایی دارند؟

برای بسیاری از افراد، شلوارک های بدنسازی مردان ممکن است شبیه یک پوشاک ساده و معمولی باشد.اما در پشت این لباس های دو تکه که همه ما استفاده می کنیم، نکات بیشتری وجود دارد که مطمئناً روز سالم و رژیم تناسب اندام خوب شما را تکمیل خواهد کرد!

ممکن است شلوارک ورزشی را ساده و خسته کننده بدانیم، اما مدلی که بتواند حداکثر آزادی جابجایی را برای شما فراهم کند از سبک های متنوعی برخوردار است.این طراحی ها با توجه به نوع متمایز ورزشکاران متفاوت خواهد بود، ورزشکاران و افراد فعال با نیازهای مشخص شان، چه مسیر صافی را طی کنند، چه یک ورزشکار عالی و حرفه ای باشند یا مرتباً به ورزش های سنگین یا رزمی بپردازند.شلوارک ورزشی برای انواع مختلف و متفاوت ورزش هایی که ورزشکاران حرفه ای و آماتور انجام می دهند، طراحی و سبک متفاوتی خواهد داشت و برای انتخاب بهترین نوع شلوارک مد نظر باید اطلاعاتی را کسب کنیم.

برای هر ورزش کدام شلوارک ورزشی مناسب است؟

ورزشکاران برای امور ورزشی متفاوت از وسایل مورد نیاز مخصوص استفاده می کنند، این امر در مورد شلوارک های ورزشی نیز صادق است، در این بخش برخی از انتخاب های مناسب شلوارک ورزشی برای انواع متفاوت ورزشکاران را بررسی خواهیم کرد.

شلوارک ورزشی همه منظوره (All-Purpose)

شلوارک ورزشی همه منظوره از نوع معمولی و راحت هستند، از آنجا که مردان مشغول به فعالیت های ورزشی بیشتر به راحتی و کمترین نگرانی در مورد یک جفت لباس ورزشی اهمیت می دهند، پارچه های پنبه ای سست یا مخلوط پنبه برای شلوارک آنها توصیه می شود. این امر در شرایطی است که آنها در میان جلسات وزنه برداری، راحتی بیشتری را تجربه کنند.

همچنین، برخی از بهترین طراحی های شلوارک تمرینی یا همه منظوره با پارچه های مصنوعی ساخته شده اند که در حین تعریق، بدن شما در حین انجام تناسب اندام، رطوبت کمتری را احساس می کند و لیز و خیس نمی شود و بسیار مهم است که این نوع به خوبی شسته می شوند و نیاز به حداقل مراقبت دارند.

شلوارک ورزشی

شلوارک ورزشی مردانه نایک NIKE سرمه‌ای خط زرد

بهترین گزینه یافتن یک لباس آزاد برای تطبیق پذیری است و اجازه می دهد توان حرکتی زیاد داشته باشید، بهترین شورت های ورزشی تمرینی، لباس هایی است که از نخ و طناب کشی و بند بندهای قوی بهره ببرد که در قسمت میانی ران یا بعضی اوقات بلندتر قرار می گیرد.

با وجود این، شما باید یک شلوارک ورزشی تمرینی را انتخاب کنید که در طول مدت بدنسازی خیلی بزرگ و دست و پا گیر نباشد، این امر به این دلیل است که این نوع شلوارک همه منظوره می تواند برخی از مشکلات ایمنی را ایجاد کنند.

این نوع شلوارک یکی از بهترین ها برای بدنسازی است و آن را به عنوان شلوارک ورزشی بدنسازی نیز می شناسند.

یکی از انواع شلوارک ورزشی مدل فشرده است که سازگار با فضای پوست بوده و شکل دهی زیبایی به اندام شما خواهد داشت، همچنین از خستگی، کشش عضلات و درد در بدن جلوگیری می کند

شلوارک ورزشی دوچرخه سواری

در حالی که شورت و شلوارک دوچرخه سواری تقریبا شبیه به نوع فشرده‌سازی است، اما با هم تفاوت‌هایی دارند.

شلوارک ورزشی دوچرخه سواری بیشتر برای دوچرخه سواران تفریحی توصیه می شود، در حالی که شلوارهای فشرده سازی معمولاً توسط دوچرخه سواران پوشیده می شوند که به مسابقات جدی دوچرخه سواری و تریاتلون (یک مسابقه ورزشی شامل سه رویداد مختلف، به طور معمول شنا، دوچرخه سواری و دویدن طولانی است.) می پیوندند. شلوارک های ورزشی دوچرخه سواری بیشتر از پارچه اسپندکس ساخته شده اند در حالی که می توان از آن یا سایر مواد مصنوعی مانند نئوپرن استفاده کرد، که به شرایط پوستی و بدنی نزدیک تر است، همچنین اکثر شورت های دوچرخه سواری با لایه ای از بالشتک دوخته شده در منطقه زین همراه هستند تا راحتی بیشتری را در هنگام سواری طولانی فراهم کنند.

شلوارک ورزشی

کشاله بند ورزشی مردانه نایک مدل DQ-PRO 802 مشکی

نوعی دیگر از شلوارک مدل دوچرخه سواری نام دارد، این مدل از جهاتی شبیه مدل فشرده سازی است. اما بیشتر برای دوچرخه سواران تفریحی استفاده می شود و با یک بالشتک برای راحتی استفاده کننده در دوچرخه سواری طولانی استفاده می شود.

شلوارک بسکتبال

شلوارک ورزشی بسکتبال برای آقایان به طور خاص برای بسکتبال ساخته شده است.مانند لباسهای زیر برای سایر ورزشها، این‌امر به این دلیل است که شورت‌بسکتبال از طول معمول زانو بلند تر است. و از بیشتر طراحی های شلوارک های ورزشی فضای بیشتری دارد. همچنین، آنها از پارچه شاهکار و برجسته ای ساخته شده اند. این پارچه سنگین تر از رایج ترین مواد پلی استر است که برای ایجاد شورت های ورزشی استفاده می شود. مایکل جردن بازیکن افسانه ای بسکتبال، درخواست کرد که شلوارک های بلند تری را برای استفاده در ورزش بسکتبال طراحی کنند و همه از این لباس مشخص پیروی و استفاده کنند.

شلوارک ورزشی

به درخواست مایکل جردن، بازیکن اسطوره ای بسکتبال، شلوارک ورزشی بسکتبال بزرگتر و با فضای بیشتری نسبت به شلوارک های دیگر طراحی شده و با پارچه ای سنگین تر از پلی استر رایج تولید می شود.

.  شلوارک ورزشی فشرده یا همان کشاله

تقریباً شبیه شورت spandex،در مدل فشرده‌سازی مردان از یک ماده کششی مخصوص ساخته شده که با پوست سازگاری دارد. به اندام فرم میدهد و شکل دهی بالاتر برای کشاله ران، ران ها و همساریک را فراهم می کند.

برخی از ورزش ها نیاز دارند ورزشکاران، از لباس های کوتاه مانند شلوارک فشاری استفاده کنند. مثل شلوارک های شنا و پیاده روی که بیشتر از پارچه فشرده سازی شده استفاده می کنند. همچنین، وقتی می خواهید از پوست در برابر دانه های تحریک پوستی، جوش و عرق سوختگی محافظت کنید.این نوع شلوارک می تواند مفید باشد، حتی نظریه هایی وجود دارد که می گویند آنها هنگام خستگی بعد از تمرین باعث جلوگیری از خستگی و کشش اضافی عضلات و کاهش درد می شوند و اکسیژن رسانی به عضلات و گردش خون را بهبود می بخشند.

ورزشکاران در رقابت‌های ورزشی معمولاً از شلوارک فشاری استفاده می کنند، دوندگان ماراتون بهترین مثال این موضوع خواهند بود.

شلوارک همه منظوره یا تمرینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که برای تمرین های بدنسازی نیز بسیار استفاده می شوند و از جنس پنبه یا مخلوط پنبه تولید می شوند تا رطوبت گیری بالایی داشته باشند و مانع لیز شدن بدن بشوند. نکته اینجاست که در انتخاب اندازه این شورت های ورزشی باید دقت شود تا مشکل ایمنی ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های لباس بدنسازی مناسب چیست؟

شلوارک ورزشی دویدن

شلوارک ورزشی مناسب یک دونده همیشه باید از مواد حصیری، سبک و تنفس پذیر بدون در نظر گرفتن سبک باشد. اگر این خصوصیات در لباس ورزشی مورد نظر شما موجود بود، در مسیر صحیحی قرار دارید. مناسب بودن شلوارک ورزشی مانع از سایش، باعث تندرستی و همچنین مانع حواس پرتی های دیگر که می تواند شما را از لذت بردن از ورزش دور کند، خواهد شد.

شلوارک ورزشی دویدن(running) را بهتر بشناسیم

برخلاف تصور عامه، بهترین شلوارک دویدن منحصر به دوره تابستان نیست، چرا؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را با یک جفت جوراب فشرده سازی شده یا بهترین جوراب های فشرده سازی برای دویدن ترکیب کنید و خودتان بهترین تجهیزات زمستانی برای دویدن را در سطح بالایی اضافه کرده و همراه داشته باشید.

اما مطمئنا بهترین فصل استفاده از شلوارک فصل بهار و تابستان و زمانی که هوا گرم است می باشد. که تمام آنچه شما نیاز دارید بهترین شلوارک دوندگی است تا احساس راحتی و تهویه کنید.

شلوارک ورزشی مردانه نایک مدل MuB-FADE زغالی

این بستگی به‌شما دارد که در حال دوندگی هستید، در شهر دوچرخه سواری می‌کنید یا مسیرهای پیاده‌روی را ترجیح می‌دهید. انواع شلوارک ورزشی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا حداکثر سرعت ممکن را در حرفه خود داشته باشید.

نحوه انتخاب بهترین شلوارک برای دویدن

شلوارک ورزشی دویدن به طیف های مختلفی تقسیم می شود و ممکن است ویژگی های مختلفی را در برگیرد. همچنین گزینه های سبک و رنگ زیادی نیز وجود دارد. بنابراین حتی اگر شما یک دونده فصلی باشید، ممکن است زمان زیادی را برای انتخاب شورت های مناسب دویدن و کشف نیازهای خود سپری کنید.

اگر احساس می کنید با شورتهای کوتاه بیش از حد در معرض دید هستید، شلوارهای بلندتر از زانو موجود است. که آزادی حرکت را امکان پذیر می کنند و و در روزهای سرد حتی کمی از لحاظ روانی بهتر هستند. گزینه دیگر شما، البته شلوارک ورزشی کوتاه است که این روزها برای بچه ها نیز محبوبیت ویژه ای پیدا کرده.

چند ویژگی که باید به آنها دقت کرد. رطوبت گرفتگی و میزان جذب رطوبت، تعداد و محل جیب و نوع دوخت استفاده شده است. دونده ها معمولاً زیر شلوارهای دوندگی خود از شورت های کماندو استفاده می کنند و لباس زیر می پوشند. بنابراین ماده ای که در داخل شلوارک ورزشی دویدن استفاده می شود نیز یک عامل مهم است. استفاده از لباس زیر درست در هنگام دویدن، اگر برای هیچ چیز دیگری مهم نباشد، برای اهداف بهداشتی بسیار قابل توجه و اهمیت است.

بیشتر بخوانید: بهترین رکابی بدنسازی را چطور انتخاب کنیم؟

شلوارک ورزشی از چه جنس پارچه ای تهیه می شود؟

شلوارک ورزشی هم جنس‌های متفاوتی دارد و با توجه به جنس آن کیفیت‌ها و کارایی‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد.در ادامه چند نوع از این جنس ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. پارچه نخی

شلوارک‌های بافته شده از نخ، با فراهم آوردن ترکیبی آزاد، اطمینان خاطر از راحتی و شما فراهم می کند. ساخته شده با نخ پنبه‌ای، این شلوارک‌ها راحتی بیشتر دارد. همچنین اطمینان از خشک شدن سریع را به شما ارائه می دهد. این مهم در کاهش ایجاد عرق و در نتیجه کاهش تحریک، باعث خنک شدن، آرامش و راحتی شما خواهد شد.

شلوارک ورزشی مردانه NIKE طرح EYE

علاوه بر این، مواد کاملاً عرق می کنند و به سرعت خشک می شوند و به شما امکان می دهد تا در طی هر فعالیت فشار بیشتری به عضلات وارد کنید، بنابراین شلوارک های بافته شده از نخ پنبه ای را میتوان از بهترین نوع شلوارک های ورزشی دانست.

۲. پارچه های ضد رطوبت

پارچه‌های ضد رطوبت یک کلاس از پارچه های hi-tech هستند که کنترل رطوبت پوست یک ورزشکار را فراهم می کنند. این پارچه ها عرق بدن را به سمت سطح بیرونی پارچه حرکت داده که در آنجا تبخیر می شوند. این پارچه ها به طور معمول نرم، سبک و کشسانی هستند.

مرطوب شدن به معنی جذب بالای پارچه است و این می تواند مانعی از مرطوب شدن پوست شما شود. خشک کردن ، این پارچه دو لایه هوشمند است که باعث کاهش فشار سطح عرق شده. و آن را از طریق لایه آبگریز به داخل لایه طبیعی مانند پنبه می اندازد که در آن تبخیر می شود.

۳. پارچه های پلی استر

پرمصرف ترین پارچه جایگزین نخی و پنبه ای، پارچه های پلی استر است که از نخ مصنوعی تولید می شود. این پارچه ها به خاطر حالت الاستیکی بالا به راحتی اتو شده و از چروک شدگی جلوگیری می کند. نکته دیگر این است که وزن کمتری نسبت به پارچه های طبیعی دارد. این پارچه ها اسنحکام بالایی داشته و در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نخواهد داد.

شلوارک ورزشی مردانه آندر آرمور مدل NM-12 چریکی سرمه‌ای

جمع بندی

در انتها باید اشاره کرد که در مقاله به معرفی انواع شلوارک و شورت ورزشی پرداخته شد. مدل‌های مخصوص دوندگی که به نظر می تواند همه گیر تر و مورد استفاده بیشتر ورزشکاران عزیز و یا دوستانی که برای تفریح از این شلوارک ها استفاده می کنند، باشد را کامل تر معرفی کردیم