دستکش بدنسازی در گام اول می‌تواند جلوی تماس مستقیم پوست انسان با لوازم بدنسازی را بگیرند. با توجه به شیوع بسیار زیاد بیماری‌‌های پوستی ، عمومی بودن دستگاه‌های بدنسازی، منطق حکم می‌کند که از بیماری‌های پوستی خود را دور نگه داریم.باید توجه داشته باشیم که اگر دست‌های ما دارای زخم‌های ریزی باشند با تماس مستقیم با این دستگاه‌های آلوده تمرین بدنسازی علاوه به بیماری‌های پوستی بدن ما می‌تواند مستعد بیماری‌‌های سیستمیک نیز شود.بیماری‌‌های شایع پوستی که در باشگاه‌ها منتقل می‌شوند عمدتاً آکنه، حساسیت‌‌های پوستی ، تاول‌های پوستی و …. می‌باشند

دستکش بدنسازی و کاربردهای آن

دستکش‌‌های بدنسازی با جلوگیری از تماس مستقیم دست با وزنه‌های بدنسازی جلوی آکنه یا پینه بستن دست‌‌های ورزشکاران را می‌گیرند. با توجه به تعریق و تمرینات پرفشار امکان لیز خوردن وزنه ، هالتر ، یا دمبل از دست ورزشکاران وجود دارد. امکان آسیب‌‌های غیر قابل جبران نیز وجود دارد.دستکش‌‌های بدنسازی با کم کردن احتمال لیز خوردن وسایل می‌توانند ایمنی فرد ورزشکار را تا حد زیادی تضمین کنند.

فواید دستکش‌‌های بدنسازی

همانطور که پیش‌‌تر گفته شد دستکش‌‌های بدنسازی با کم کردن تماس پوستی جلوی بیماری‌‌های پوستی را می‌گیرد و با کم کردن احتمال لیز خوردن وسایل بدنسازی احتمال آسیب را پایین می‌آورند.در اینجا می‌خواهیم با چند مورد دیگر از فواید دستکش‌های بدن‌سازی شما را آشنا کنیم:

۱.دستکش‌‌های بدنسازی معمولاً طوری طراحی می‌شوند که تعریق در کف دستان به سهولت انجام شود و باعث جلوگیری از پینه بستن کف دستان می‌شوند.

۲.دستکش‌‌های بدنسازی مانند دستکش‌‌ها در سایر رشتده‌های ورزشی مثل دروازه‌ بان‌‌های فوتبال ، بوکس، ووشو و … نقش حمایتی از مفصل‌‌های مچ دست را ایفا می‌کنند تا در هنگام وارد آمدن فشار‌های بالا به این مفصل احتمال آسیب را کم کنند.البته این نکته که دستکش‌های هر رشته ورزشی بسته به نوع فعالیت و فشار وارده به دست طراحی متفاوتی دارند امری کاملاً بدیهی می‌باشد.

۳.دستکش‌‌های بدنسازی باید ایجاد انعطاف‌پذیری بالایی کنند. این ویژگی در تمرین‌‌های سنگین بدنسازی بسیار حائز اهمیت است.

۴.برخلاف تصور عموم جامعه دستکش‌‌های بدنسازی استاندارد می‌توانند آزادی عمل بیشتری به فرد ورزشکار بدهند.این تصور که دستکش دست‌ و پا گیر است و جلوی یک تمرین مناسب را می‌گیرد از دستکش‌‌های غیر استاندارد قدیمی منشا می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دستکش بدنسازی و ویژگی‌هایی که شما را مجاب به داشتن آن میکند

جنس دستکش‌‌های بدنسازی و نحوه طراحی

جنس عمومی دستکش‌‌های بدنسازی از چرم یا جیر و طراحی آن‌ها معمولاً به شکل نیم انگشت می‌باشد. دلیل استفاده از جنس جیر یا چرم در دستکش‌‌های بدنسازی اصطکاک مناسب این جنس از پارچه در مقابله با فلزات دستگاه‌‌های بدنسازی می‌باشد دلیل این‌که دستکش‌‌های بدنسازی را به‌صورت نیم انگشت می‌سازد این است که به ورزشکار اطمینان خاطر از نظر مهار کامل وزنه توسط دستان خود را بدهد.در واقع یک نوع القای ذهنی است که به فرد ورزش‌کار یک اطمینان قلبی می‌دهد و دلیل دیگری ندارد.

در کف دستکش‌‌های ورزشی از نخ‌های مختلف صناعی و طبیعی استفاده می‌شود.به عنوان مثال می‌‌توان به پلی یورتان، سیلیکون و نخ پنبه یا همان نخ حوله اشاره کرد. استفاده از نخ‌‌ها کاهش فشار وارده به کف‌دستان فرد ورزشکار و افزایش اصطکاک در این ناحیه را در پی دارد. نخ حوله به‌کار رفته در کف دستکش‌‌هاعرق کف دست را جذب کرده و به کمک سوراخ‌های ریزی که در دستکش به همین منظور طراحی‌ شده به تبخیر شدن تعریق ورزشکار می‌انجامد.

ودستکشهای جدید