قد بلند؛ از معیارهای زیبایی برای بسیاری از افراد

یکی از معیارهای زیبایی برای بیشتر افراد جامعه، داشتن قد بلند است. میزان قد به مسائل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه، وضعیت جسمی و… بستگی دارد و بعد از رسیدن به سنی خاص، رشد آن متوقف می‌شود. البته برای افزایش قد بیشتر در سنین رشد و بعد از آن راه‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آن استفاده از حرکات کششی مخصوص افزایش قد است. با این حرکات احتمال افزایش قد بیشتر خواهد بود، با این مزیت که کاملا بدون هزینه و بی‌خطر هستند.

آیا افزایش قد بعد از بلوغ امکان‌پذیر است؟

یکی از سوالات مهم در مورد افزایش قد، احتمال این موضوع بعد از سن بلوغ است. در حالت عادی بعد از سن بلوغ، رشد قد متوقف می‌شود. البته در بعضی افراد این موضوع ممکن است در سنین پایین‌تر یا بالاتر رخ دهد اما به طور کل پایان سن بلوغ، پایان رشد قد است. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان بعد از سن بلوغ هم افزایش قد داشت.

بعضی از این روش‌ها مانند عمل جراحی یا مصرف داروهای خاص هزینه و خطراتی دارند، بنابراین استفاده از آن‌ها جز موارد خاص توصیه نمی‌شود. بهترین راه برای افزایش قد بعد از سن بلوغ استفاده از حرکات کششی مخصوص افزایش قد است. تکرار و انجام این حرکات در درازمدت باعث افزایش قد تا چند سانتی‌متر می‌شوند.

حرکات کششی مخصوص افزایش قد

حرکات کششی مخصوص افزایش قد انواع مختلفی دارند، نکته مهم برای نتیجه‌گیری از این حرکات تکرار و تمرین آن‌هاست. میزان نتیجه‌گیری از حرکات کششی و ورزش‌های مخصوص افزایش قد به شرایط فرد بستگی دارد. در بعضی افراد این حرکات در چند هفته نتیجه داده و برای بعضی دیگر بعد از چند ماه نتیجه‌گیری اتفاق می‌افتد.

بارفیکس و کشش با میله

بارفیکس و کشش با میله

بارفیکس شناخته شده‌ترین و بهترین حرکت برای افزایش قد است. در این حرکت فرد از یک میله محکم آویزان می‌شود، فشاری که فرد برای آویزان ماندن از میله به ستون مهره‌ها وارد می‌کند و جاذبه زمین باعث کشیده شدن ستون فقرات و افزایش قد می‌شود.

این حرکت اگر در سنین پایین انجام شود، تاثیر زیادی در افزیش قد خواهد داشت اما در بزرگسالی هم با تکرار آن می‌توان به افزایش قد کمک زیادی کرد. هرچقدر ارتفاع میله بارفیکس از زمین بیشتر باشد، تاثیر جاذبه بر ستون فقرات بیشتر شده و در نتیجه افزایش قد هم بیشتر می‌شود. انجام بارفیکس ممکن است در ابتدا سخت باشد، بنابراین بهتر است در روزهای اول تمرین در حد ۳-۴بار در روز و هربار به مدت ۲۰ ثانیه این کار را انجام داد و به مرور، با افزایش قدرت بدنی زمان و تعداد آن را بیشتر کرد.

شنا روی زمین

شنا روی زمین

این حرکت از دیگر حرکات کششی مخصوص افزایش قد است که انجام آن نسبت به بارفیکس ساده‌تر است. در این حرکت فرد باید روی شکم دراز کشیده و دست‌ها و پاها را صاف روی زمین قرار دهد. سپس یک دست و پای مخالف آن را از پشت بالا آورده و رو به بالا بکشد. میزان کشش دست و پا در این حرکت، تاثیر زیادی در افزایش قد دارد. در ابتدای تمرین می‌توان دست و پا را به صورت جداگانه کشید اما انجام همزمان آن تاثیر بیشتری در افزایش قد دارد. محدودیتی برای تکرار این حرکت وجود ندارد و انجام بیشتر آن، کمک بیشتری به افزایش قد می‌کند.

کشش پل

کشش پل

کشش پل یکی دیگر از حرکت‌های کششی است که تکرار و تمرین آن کمک زیادی به افزایش قد افراد می‌کند. در این حرکت ابتدا باید روی زمین دراز کشید. سپس شانه‌ها را روی زمین قرار داد و بدن را بلند کرد تا جایی که زانوها خم شده و باسن از روی زمین بلند شود. دست‌ها در این حرکت باید در کنار بدن و روی زمین قرار داشته باشند. بدن باید چیزی حدود ۳۰ ثانیه در این حالت باقی بماند و بعد از استراحتی کوتاه، مجددا این حرکت را تکرار کرد. این حرکت را می‌توان تا ۱۰ بار هم در روز تکرار کرد.

کشش مار کبری

کشش مار کبری

یکی دیگر از حرکات کششی که انجام آن تاثیر زیادی در افزایش قد دارد، کشش مار کبری است. این تمرین، یکی از حرکات یوگاست که انجام آن علاوه بر ریلکس کردن بدن، به افزایش قد هم کمک می‌کند. برای این حرکت کششی باید روی شکم دراز کشید و دست‌ها را در کنار خود قرار داد، به‌طوری که کف دست نزدیک به شانه‌ها باشد.

سپس بالاتنه را به آرامی بلند کرد و در حد ۳۰ ثانیه در همین حالت باقی ماند. در هنگام انجام این حرکت سر باید صاف و رو به بالا باشد، همچنین بلند کردن بالاتنه باید تا حدی باشد که قسمت پایین شکم از زمین جدا شود و یک قوس جزئی در کمر ایجاد شده و دست‌ها کاملا صاف نشوند. انجام ۳ تا ۴ بار از این حرکت در روز کافی است.

کشش رو به جلو

کشش رو به جلو

کشش رو به جلو یکی دیگر از حرکات کششی مخصوص افزایش قد است که بیشتر ما سابقه آن را در زنگ‌های ورزش مدرسه داریم. این حرکت علاوه بر افزایش قد، به انعطاف‌پذیری بدن هم کمک زیادی می‌کند. برای انجام این کشش ابتدا باید روی زمین نشست و پاها را رو به جلو دراز کرد. سپس پاها را از هم فاصله داد و با خم کردن بدن تلاش کرد که دست‌ها به انگشتان پا نزدیک شوند. برای نتیجه‌گیری از این حرکت نباید زانوها خم شوند، بنابراین حتی اگر امکان گرفتن انگشتان پا را ندارید تنها دست خود را به آن‌ها نزدیک کنید. برای نتیجه‌گیری، بهتر است این حرکت ۵ بار در روز و هربار به مدت ۲۰-۳۰ ثانیه انجام شود.

حرکات کششی مخصوص افزایش قد

کشش ایستاده

این حرکت هم تا حدودی شبیه به کشش رو به جلو است با این تفاوت که فرد نباید روی زمین بنشیند. برای انجام این حرکت باید روی زمین ایستاد و تلاش کرد که بدون خم کردن پاها، کف دست به زمین رسیده یا به انگشتان پا نزدیک شود. فشاری که برای رسیدن دست‌ها به زمین بدون خم کردن زانو به پا وارد می‌شود، باعث افزایش قد می‌شود. این حرکت باید به مدت ۳۰ ثانیه و ۵ نوبت در روز انجام شود.

افزایش قد در بزرگسالی، کاری سخت اما ممکن

افزایش قد حتی در سنین بالا و بعد از دوران بلوغ هم امکان‌پذیر است اما میزان آن کمتر و دستیابی به آن سخت‌تر است. بهترین کار برای افزایش قد در بزرگسالی انجام حرکت ورزشی است. البته این حرکات بدون تمرین و تکرار نتیجه‌ای ندارند. بنابراین مهم‌تر از آشنایی و اجرای این حرکات تمرین مداوم و روزانه آن‌هاست.