سیستم ایمنی؛ اولین سپر مقابله با بیماری‌ها

بیماری اتفاقی است که ممکن است برای هر شخصی رخ دهد، اما بعضی از افراد کمتر از دیگران به بیماری مبتلا می‌شوند. علت این موضوع سیستم ایمنی قوی بدن این افراد است که به عنوان اولین سپر دفاعی بدن از ابتلا به بیماری و آلودگی بدن به عامل آن جلوگیری می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن کار چندان سختی نیست و انجام آن برای مقابله با بیماری‌ها ساده‌تر از درمان بیماری است.

چرا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

هرچند بیشتر بیماری‌ها قابل درمان هستند  اما گاهی‌اوقات درمان بیماری هزینه‌های سنگین و شرایط سختی دارد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که به جای درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلف تا حد امکان از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کرد. بهبود ایمنی بدن ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و مشکلات بعد از آن است. پزشکان به دلایل زیر تاکید زیادی روی این موضوع دارند:

تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری
  • کاهش شدت بیماری‌های خاص در صورت داشتن سیستم ایمنی قوی
  • کوتاه شدن دوران نقاهت بعد از جراحی‌ها و سایر روش‌های درمانی
  • عدم نیاز به مراقبت‌های خاص در افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها قوی است

باید دقت کرد که بعضی از بیماری‌ها خود ایمنی هستند و احتمال ابتلا به آن‌ها وجود دارد اما بهرحال با تقویت سیستم ایمنی بدن حتی در صورت ابتلا به بیماری هم احتمال رسیدن به مرحله مزمن کاهش پیدا کرده و فرد زودتر بهبودی پیدا می‌کند. تحقیقات نشان‌دهنده این موضوع است که بیمارانی با مشکلات خاص مانند سرطان که سیستم ایمنی قوی دارند احتمال بهبودی بیشتری نسبت به سایر بیماران دارند.

بهترین راهکارهای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این کار چندان سخت نیست، راهکارهای مختلفی برای این موضوع وجود دارد که با عملی کردن آن‌ها سیستم ایمنی در مدت زمانی کوتاه تقویت می‌شود. نکته مهمی که در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن قبل از توضیح راهکارها باید گفته شود، این است که انجام این روش‌ها باید دائمی و منظم باشند و بعد از رسیدن به شرایط مطلوب انجام آن‌ها را قطع نکرد. در این شرایط فرد همیشه و در هر شرایطی بدن و وضعیت سالم خواهد داشت.

کاهش استرس

یکی از مسائلی که شاید کمتر به آن توجه شده اما تاثیر زیادی در ضعف سیستم ایمنی بدن دارد استرس، اضطراب و به طور کلی مشکلات روحی است. به خصوص افرادی که طولانی‌مدت به این مشکل دچار هستند احتمال ضعف سیستم ایمنی بدن در آن‌ها بیشتر است. استرس مزمن فعالیت سلول‌ها و اندام‌های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع ضعف و مشکلات بدن را افزایش می‌دهد. افرادی که مشکلات روحی دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی قرار دارند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

دیگر موضوعی که تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. در سال‌های اخیر که مصرف فست‌فودها و مواد غذایی ناسالم در تمام دنیا بیشتر شده است، شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف بوده‌ایم. معمولا در زمان ابتلا به یک بیماری پزشک ابتلا تغییر تغذیه را به بیماران توصیه می‌کند. یک رژیم سالم به خصوص رژیمی که سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد تا حد زیادی مانع ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

ورزش منظم

ورزش منظم یکی دیگر از مسائلی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، ورزش خونرسانی را در بدن بهبود می‌بخشد و این مسئله هم باعث رسیدن اکسیژن کافی به اندام‌ها می‌شود. علاوه بر این ورزش از مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و… هم جلوگیری می‌کند.

خواب شبانه کافی

خواب کافی و باکیفیت تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. حدودا ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه برای همه افراد لازم است که این میزان در سالمندان و کودکان حداکثر و در جوانان حداقل است. البته تنها داشتن خواب کافی کفایت نمی‌کند، زمان خوابیدن، میزان فعالیت بدنی، محل مناسب خواب و… هم در کیفیت خواب و کمک به تقویت سیستم ایمنی موثر می‌باشند.

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

برای تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترین مسائل پرهیز از مصرف الکل و دخانیات است. افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های خاص به خصوص سرطان هستند و در صورت ابتلا به بیماری هم احتمال درمان در آن‌ها کمتر است.

پرهیز غذایی و دخانیان در تقویت سیستم ایمنی

رعایت بهداشت

از مهم‌ترین مسائلی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند رعایت بهداشت است. شستشوی منظم دست‌ها، پرهیز از حضور در محیط‌های آلوده یا رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت نکات ایمنی در مشاغل خاصی که احتمال آلودگی دارند و… از مسائلی هستند که رعایت آن‌ها سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت می‌کند.

بهترین مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از آن استفاده کرد، مصرف مکمل‌های دارویی و تقویتی است. البته بهتر است که مصرف مکمل‌ها بعد از رعایت نکات گفته شده در بالا انجام شود اما در صورتی که علی‌رغم رعایت تمام این موارد باز هم سیستم ایمنی قدرت لازم برای مقابله‌ با بیماری‌ها را نداشت، مکمل‌های زیر برای تقویت آن کاربردی می‌باشند.

  • زینک و زینک پلاس
  • ویتامین‌های گروه ب
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • سلنیوم
  • مولتی‌ویتامین
  • کورکومین

تقویت سیستم ایمنی بدن، از راهکاری اصولی افزایش سلامتی

سلامتی موضوع مهمی است که برای داشتن آن باید به هر روشی متوسل شد. گاهی‌اوقات ابتلا به یک بیماری ساده و جزئی هم می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات زیاد شود که حداقل آن صرف هزینه‌های سنگین برای بازگرداندن سلامتی بدن است. تقویت سیستم ایمنی ساده‌ترین راه برای حفظ دائمی سلامتی است. راهکارها و روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان به بهبود عملکرد بدن کمک کرد، در این مطلب توضیح داده شد. با رعایت این نکات و استفاده از این روش‌ها می‌توانید با صرف هزینه اندک از ابتلا به بیماری و مشکلات بعد از آن جلوگیری کنید.