تفاوت نان ها در رژیم غذایی و واکنش متفاوت بدن نسبت به نان‌های مختلف

نان از اصلی‌ترین مواد غذایی است که در سفره ایرانیان هم جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماده غذایی در هر سه وعده اصلی غذا استفاده می‌شود و در ایجاد احساس سیری تاثیر زیادی دارد. البته در مصرف این ماده غذایی باید به نکات مختلفی توجه کرد که یکی از آن‌ها نوع نان است. تفاوت نان ها در رژیم غذایی از نظر کالری، انرژی و احساس سیری باعث تاثیر متفاوت هر نان در بدن می‌شود. برای مثال نان جو با کمترین میزان کالری در بدن باعث احساس سیری بیشتری نسبت به نان تست با میزان قند و کالری بالاتر می‌شود.

کدام نان برای بدنسازی بهتر است؟

زمانی که صحبت از رژیم غذایی سالم می‌شود، بیشتر افراد تصور می‌کنند که برای سلامت رژیم باید بسیاری از مواد غذایی را از آن حذف کرد و نان اولین گزینه‌ای است که افراد برای سالم‌سازی رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. البته این کار درست نیست زیرا بدن به همه مواد غذایی به میزان مناسب نیاز دارد و نان به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی باید در هر نوع رژیمی وجود داشته باشد. مصرف نان به خصوص برای ورزشکاران مانند افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. برای بدنسازان هم بر اساس تفاوت نان ها در رژیم غذایی، نوع خاصی از این ماده غذایی مفید و قابل استفاده است.

نان‌های مناسب مصرف بدنسازان، نان‌هایی هستند که از جو، گندم یا غلات کامل تهیه می‌شوند. این نان‌ها حاوی فیبر و مواد مغذی زیادی مانند ویتامین‌ها هستند که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و به عضله‌سازی حین تمرینات کمک می‌کنند. نان‌هایی با این ویژگی همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر زیادی دارند و مانع ضعف عضلات ورزشکار می‌شوند.

تفاوت نان ها در رژیم غذایی

انواع نان‌های مناسب بدنسازی

به منظور بررسی تفاوت نان ها در رژیم غذایی و انتخاب بهترین نان برای ورزشکاران، ابتدا باید با انواع نان‌ها و ویژگی‌های هر کدام آشنایی داشت. نان‌های مختلف از نظر مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، چربی و… با هم تفاوت دارند. تفاوت در مواد مغذی موجود در هر مدل از نان‌ها موجب تاثیر متفاوت نان در بدن می‌شود. برای مثال بعضی از انواع نان‌ها احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کنند و بعضی نان‌ها انرژی بدن را افزایش می‌دهند.

از بهترین انواع نان برای بدنسازان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نان گندم کامل
  • نان چاودار جوانه زده
  • نان جو دوسر
  • نان کتان
  • نان بدون گلوتن
  • نان غلات کامل
  • نان خمیر ترش
  • نان تخم مرغ
  • نان ذرت و…

نان گندم کامل

نان گندم کامل نوعی نان تهیه شده از جوانه گندم و پوسته آن است. در تهیه آرد این نان هیچ کدام از اجزای دانه گندم جدا نمی‌شوند و گندم به همراه جوانه، آندوسپرم و سبوس آسیاب می‌شود. این نان به دلیل استفاده از گندم کامل، فیبر و مواد مغذی زیادی دارد و به تامین انرژی مورد نیاز بدن، عضله‌سازی و تقویت سیستم ایمنی از طریق ویتامین‌هایی مانند ویتامین B کمک می‌کند. نان کامل در مقایسه با نان سفید از قند و کالری کمتری نیز برخوردار است، به همین دلیل احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند و در عین حال باعث اضافه وزن هم نمی‌شود. این نوع نان گندم کامل به دلیل ویژگی‌های گفته شده بهترین گزینه برای مصرف بدنسازان است.

تفاوت نان ها در رژیم غذایی

نان جو دوسر

در ادامه بررسی تفاوت نان ها در رژیم غذایی به منظور انتخاب بهترین نان برای ورزشکاران به نان جو دوسر می‌رسیم. نان جو دوسر از ترکیب آرد جو، مخمر، نمک و آب تهیه می‌شود. از آنجا که جو دوسر ماده‌ای مغذی و مفید برای سلامت بدن است، فرآورده‌های تهیه شده از آن مانند نان هم از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. نان جو دوسر علاوه بر ورزشکاران، انتخابی مناسب برای افرادی است که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند. این نان هم حاوی فیبر نسبتا بالایی است. منیزیم، تیامین، آهن و روی از دیگر مواد مغذی موجود در نان تهیه شده از آرد جو دوسر هستند.

نان کتان

نان کتان یکی دیگر از نان‌های سالم و تهیه شده از آرد سبوس‌دار و آرد کتان است. این نان هم مانند موارد قبلی تمام خواص دانه کتان را برخوردار است و به همین دلیل، خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف این نان در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان در دانه کتان، از ابتلا به بیماری‌های مختلف به خصوص سرطان جلوگیری می‌کند. نان کتان برای بدنسازان مفید است اما مصرف آن برای زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، مزیت بیشتری دارد.

تفاوت نان ها در رژیم غذایی

نان بدون گلوتن

تا اینجای بررسی تفاوت نان ها در رژیم غذایی، ۳ مدل از نان‌های پرطرفدار و مفید را بررسی کردیم و در ادامه به نوع دیگری از نان‌های پرفایده یعنی نان بدون گلوتن می‌رسیم. نان بدون گلوتن از دانه‌هایی تهیه می‌شوند که گلوتن ندارند. نان‌های بدون گلوتن کالری بسیار پایینی دارند و فیبر و پروتئین آن‌ها نسبتا زیاد است. این نان‌ها برای بدنسازانی که به دنبال تناسب اندام هستند، مناسب است اما برای بدنسازان حرفه‌ای که متقاضی عضله‌سازی هستند، به دلیل کربوهیدرات کم گزینه مناسبی نیستند.

نان پروتئین

یکی دیگر از نان‌هایی که برای مصرف بدنسازان گزینه‌ای بسیار مناسب بوده و فواید زیادی دارد، نان پروتئین است. نان پروتئین نانی حاوی پروتئین در مقدار بالا است. در تهیه این نان از آرد سفید، آرد گندم یا آرد سیب‌زمینی و پروتئین‌های گیاهی استفاده می‌شود. هضم این نان بسیار ساده است و به دلیل ویتامین‌های فراوان، انرژی بدن حین فعالیت‌های ورزشی را به خوبی حفظ می‌کند. این نان همچنین سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و کلسیم است که همگی از مواد مغذی لازم برای بدنسازان هستند. هر برش از این نان، پروتئینی معادل دو سفیده تخم مرغ دارد.

تفاوت نان ها در رژیم غذایی را بدانید تا عملکرد بهتری داشته باشید

در این مطلب از بلاگ گیشا اسپرت چند مدل از بهترین نان‌ها برای بدنسازان را بررسی و معرفی کردیم. این نان‌ها را می‌توانید از بیشتر فروشگاه‌های خاص در شهرهای بزرگ خریداری کنید. آشنایی با تفاوت نان ها در رژیم غذایی به انتخاب راحت‌تر نان مناسب برای تغذیه ورزشکاران کمک می‌کند. مقایسه نان‌های مختلف از نظر ویژگی و ترکیبات به خصوص برای ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است.