آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌شود؟

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد و قامت انسان می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که از سال‌های دور تاکنون در مورد بدنسازی مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است. بیشتر افرادی که در سن رشد هستند و می‌خواهند تمرینات بدنسازی را آغاز کنند، نگرانی‌هایی در این مورد دارد. می‌توان گفت که هیچ مدرک قابل استنادی برای اثبات تاثیرات منفی بدنسازی بر روی قد وجود ندارد. اما با این حال موضوع بدنسازی و کوتاهی قد از مسائلی است که پزشکان درباره آن اختلاف نظر قابل توجهی دارند. در این مطلب به این مساله مهم در بدنسازی می‌پردازیم.

تاثیرات بدنسازی بر قد در سنین نوجوانی

سن رشد یکی از حساس‌ترین بازه‌های زندگی هر فردی است. در این سن استخوان‌ها، بافت‎‌های عضلانی، غده‌ها و سایر اجزای بدن رشد می‌کنند و بدن انسان به تدریج کامل می‌شود. معمولا بدن نوجوانان تا ۱۸ سالگی این روند را ادامه می‌دهد و البته رشد جسمی بعد از ۱۸ سالگی نیز با سرعت کمتری ادامه می‌یابد

بدنسازی و کوتاهی قد

برخی افرادی که در این بازه سنی قرار دارند، به ورزش بدنسازی علاقه پیدا می‌کنند و می‌خواهند با انجام حرکات این رشته، جسمی قدرتمند و عضلانی بسازند. حقیقت این است که در این سن نیز می‌توان ورزش بدنسازی را آغاز کرد، اما باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. اگرچه سندی برای اثبات تاثیرات منفی بدنسازی بر روی قد وجود ندارد، سندی نیز برای رد این ادعا موجود نیست. بنابراین باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید تا در سن رشد نیز بتوانید با خیالی آسوده تمرین کنید.

افزایش نیرو و توانایی فیزیکی با تمرین اصولی

به جرات می‌توان گفت که اگر تمرینات بدنسازی در سن رشد به شکل اصولی انجام شوند، ریسک توقف رشد قد و آسیب دیدن صفحات استخوانی بدن به صفر می‌رسد. یک پژوهش علمی در مجله Clinical Journal of Sport Medicine که مربوط به سال ۲۰۰۶ است، ادعا می‌کند که تمرین اصولی بدنسازی نه‌تنها باعث توقف رشد نمی‌شود، بلکه استقامت عضلات، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. اما تمرین اصولی در سن رشد چه نکاتی دارد؟ در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

تعداد تکرار ست‌ها

افرادی که در سن رشد هستند، نباید حرکات را در تکرارهای بالا  (بیشتر از ۱۵ تکرار) انجام دهند. رعایت فرم صحیح بدن و استفاده از کفش مناسب نیز یکی دیگر مواردی است که می‌تواند در سلامت اسکلتی ورزشکار نوجوان موثر باشد. یکی دیگر از فاکتورهای تمرین اصولی در نوجوانی، استفاده از وزنه با وزن مناسب است. افراد در این سن باید وزنه‌هایی را امتحان کنند که کمترین فشار را به اسکلت و عضلات آن‌ها وارد می‌کنند. سبک زدن وزنه‌ها در سن رشد، بهترین انتخاب برای تمرینات بدنسازی است.

توجه به حرکات پرخطر و پرفشار

بسیاری از متخصصین ورزشی و پزشکان بر این باورند که برخی از حرکات بدنسازی، در رشد قد افراد تاثیرگذار هستند و می‌توانند باعث بسته شدن صفحات استخوانی آن‌ها شوند. لانگز، پرس پا، دد لیفت، اسکوات، سومو اسکوات و سایر حرکاتی که نیازمند فشار بسیاری هستند، به‌هیچ‌وجه در این سن توصیه نمی‌شوند. چرا که ریسک تاثیرات منقی بدنسازی بر قد را افزایش می‌دهند. البته باید توجه داشته باشد که انجام این حرکات نیز اگر با وزنه‌های سبک انجام شود، مشکلی ندارد. افراد در سن رشد مجاز به تمرین با وزنه‌هایی معادل حداکثر ۳۰ درصد وزن بدن خود هستند. برای مثال یک نوجوان ۶۰ کیلوگرمی در حرکت اسکوات، باید از وزنه‌ای با حداکثر ۲۰ کیلوگرم استفاده کند.

بدنسازی و کوتاهی قد

سن مناسب برای شروع بدنسازی

اوج رشد فیزیکی انسان از ۱۲ سالگی تا ۱۸ سالگی است. نظر بیشتر کارشناسان این است که افراد در این سن نباید برای شروع تمرینات بدنسازی عجول باشند. طبق نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین سن برای شروع تمرینات این رشته، ۱۷ سالگی است. معمولا افراد در این سن آمادگی کافی برای شروع تمرینات بدنسازی را دارند و از سوی دیگر، فرایند تکامل اسکلتی آن‌ها تا حدود زیادی تکمیل شده است. البته در بسیاری از موارد افراد در سنین پایین‌تر بدنسازی را شروع کرده‌اند و آسیبی به قامت آن‌ها وارد نشده است.

تاثیرات آسیب‌ها و شکستگی‌های ناشی از بدنسازی در سن رشد

اگر نکات ایمنی را در حین تمرینات بدنسازی رعایت نکنید، ممکن است که آسیب ببینید. یکی از رایج‌ترین آسیب‌هایی که با بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین و حرکات خطرناک رخ می‌دهد، شکستگی استخوان‌ها و مفاصل است. اگر این شکستگی در یکی از استخوان‌های بلند بدن انسان رخ دهد، ممکن است که به توقف رشد آن منجر شود. اگر هر یک از استخوان‌های‌ ران، استخوان درشت‌نی، استخوان نازک‌نی، استخوان بازو، استخوان زند زیرین، استخوان کف دست، استخوان کف پا، استخوان‌های انگشتان دست‌وپا، ترقوه‌ها و استخوان‌های چنبری در حین تمرین بشکند، احتمال توقف رشد آن برای همیشه وجود دارد. توقف رشد هریک از این استخوان‌ها باعث ایجاد عدم تقارن، کوتاهی قد و سایر مشکلات فیزیکی می‌شود.

بدنسازی و کوتاهی قد

چرا برخی بدنسازان قد کوتاهی دارند؟

کوتاهی قد می‌تواند دلایل متعددی باشد. ژنتیک اولین عامل و موثرترین عامل در قد افراد است. بدون داشتن یک ژنتیک مناسب نمی‌توان انتظار داشت که فرد قدی بالاتر از حد متوسط داشته باشد و کوتاه بودن قد او را به بدنسازی ربط داد. تغذیه نیز در رشد قد افراد بسیار موثر است. افرادی که در دوره نوجوانی انواع مواد غذایی لازم از جمله کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات و پتاسیم را به مقدار کافی دریافت می‌کنند، می‌توانند رشد بهتری داشته باشند. اختلافات تیروئیدی و مشکلات غددی نیز در این باره موثر هستند. پس اگر در مواردی یک بدنساز کوتاه‌قامت مشاهده کردید، این بدان معنا نیست که قطعا تمرینات بدنسازی باعث کوتاهی قد او شده است.

شروع بدنسازی در نوجوانی نیازمند احتیاط بیشتر است

بدنسازی یکی از جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی در سراسر دنیا است که در میان نوجوانان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد. هرچند بحث‌های زیادی درباره تاثیرات این رشته در دوران رشد وجود دارد، اما با دقت در مواردی که در این مطلب گفتیم می‌توانید با خیالی آسوده به تمرین بپردازید. در نوجوانی تا حد امکان از وزنه‌های سبک استفاده کنید و فرم صحیح حرکات را بیاموزید. استفاده از کفش ورزشی مناسب نیز بسیار تاثیرگذار است. فروشگاه گیشا اسپرت آماده است تا باکیفیت‌ترین پوشاک ورزشی مناسب برای بدنسازی را به دست شما برساند. با استفاده از پوشاک ورزشی استاندارد و مرغوب می‌توانید تمرینی باکیفیت داشته باشید و شادابی و سلامت خود را افزایش دهید.