روش های پختن تخم مرغ؛ راهکارهای آماده‌سازی این ماده غذایی ارزشمند

تخم مرغ یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در وعده‌های اصلی، میان‌وعده‌ها و همراه با غذاهای دیگر است که با استفاده از روش‌های مختلفی آماده و سرو می‌شود. این ماده مقوی کالری نسبتا کمی دارد اما در درون آن دنیایی از مواد مغذی مانند پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی یافت می‌شود. انواع روش های پختن تخم مرغ هر کدام به نوبه خود می‌توانند در میزان جذب مواد مغذی در بدن و رژیم غذایی افراد تاثیرگذار باشند. ترکیب تخم مرغ همچنین با سایر مواد غذایی مانند سبزیجات، عالی از کار در می‌آید. اما بهترین و سالم‌ترین روش‌ها برای پخت تخم مرغ کدام هستند؟

انواع روش های پختن تخم مرغ

تخم مرغ آب‌پز سفت؛ از متداول‌ترین روش های پختن این ماده مقوی

یکی از روش‌ های پختن تخم مرغ این است که آن را به اندازه‌ای در آب بپزید تا سفت شود. تخم مرغ آب‌پز سفت را می‌توانید در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی صبحانه، نهار و شام مانند انواع سالاد و ساندویچ‌ها ببینید. تهیه تخم مرغ به این روش بسیار آسان است و نیاز به زمان کمی دارد.

برای این کار ابتدا تخم مرغ‌ها را در کف ظرف قرار دهید. درون ظرف، به اندازه‌ای آب خنک بریزید که سطح آب ۲.۴ تا ۵ سانتی‌متر از تخم مرغ‌ها بالاتر بیاید. شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد. سپس تخم مرغ‌ها را برای ۱۵ دقیقه درون ظرف قرار دهید. تخم مرغ‌ها را از آب بیرون بیاورید و آن‌ها را در کاسه‌ای از یخ غوطه‌ور کنید. این کار به کنده شدن راحت‌تر پوست کمک می‌کند.

انواع روش های پختن تخم مرغ

تخم مرغ شکم پر؛ ناهار یا پیش‌غذایی در وعده شام

یکی از انواع روش های پختن تخم مرغ، شکم پر کردن آن است. برای این کار، ابتدا تخم مرغ را به صورت آب‌پز سفت تهیه کنید. سپس زرده آن را جدا کنید و مجددا داخل سفیده قرار دهید. تخم مرغ شکم پر را می‌توانید همراه با ناهار و یا به عنوان پیش‌غذا در وعده شام میل کنید.

برای تهیه این تخم مرغ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تخم مرغ آب‌پز سفت را از وسط ببرید و زرده آن را با قاشق خارج کنید
  • زرده تخم مرغ را با ۲ قاشق چای‌خوری روغن نباتی، ۱ قاشق غذاخوری آب لیموترش، نصف قاشق چای‌خوری نمک و پودر فلفل سیاه به صورت کامل مخلوط کنید
  • این مخلوط را داخل سفیده قرار دهید و روی آن مقدار کمی پاپریکا بریزید

انواع روش های پختن تخم مرغ

ترکیب انواع نان تست با تخم مرغ؛ از روش های دیگر پختن تخم مرغ

همراهی تست فرانسوی و تخم مرغ یکی دیگر از انواع روش های پختن تخم مرغ است که در آماده‌سازی آن از لبنیات استفاده می‌کنیم. روش‌های مختلفی برای درست کردن تست فرانسوی وجود دارند. بهترین راه این است که ۸ عدد تخم مرغ به همراه یک سوم فنجان شیر و ادویه‌هایی مانند جوز هندی را درون کاسه‌ای با یکدیگر مخلوط کنید. در مرحله بعد برش‌های نان تست را در کاسه قرار بدهید تا خیس بخورند. سپس داخل تابه‌ای که آن را چرب کرده‌اید، نان تست را با حرارت زیاد سرخ کنید. در پایان هم می‌توانید افزودنی‌های دلخواه دیگری مانند سایر سبزیجات را بر روی نان بریزید.

نیمروی اسپانیایی؛ از صبحانه‌های خوشمزه و پرطرفدار در این کشور

نیمروی اسپانیایی، یکی از جذاب‌ترین انواع روش های پختن تخم مرغ است. برای تهیه تخم مرغ به این روش کافی است روغن زیتون را درون ظرفی بریزید و آن را روی حرارت متوسطی قرار بدهید. سپس تخم مرغ را در کاسه‌ای بشکنید و آن را داخل روغن بریزید و در همین حین مدام به آن روغن اضافه کنید. توجه داشته باشید که روغن زیتون سریع به نقطه جوش می‌رسد. بنابراین بهتر است حرارت را زیاد نکنید. در پایان، لبه‌های تخم مرغ برشته خواهند شد و سفیده حالتی خامه‌ای و زرده هم حالتی آبکی خواهد داشت.

انواع روش های پختن تخم مرغ

تخم مرغی که در فر پخته می‌شود

از جمله بهترین روش های پختن تخم مرغ، پخت آن درون فر است. ساده‌ترین روش هم برای سرو کردن تخم مرغ پخته استفاده از قالب‌هایی مانند مافین است. ابتدا فر را به دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت برسانید. برای هر وعده غذایی ۲ عدد تخم مرغ را در قالبی چرب شده بریزید. سپس برای مزه‌دار کردن هم، مقدار کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. در مرحله بعد تخم مرغ را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر باقی بگذارید تا به شکل کامل آماده شود.

نکاتی در رابطه با پخت سالم‌تر تخم مرغ برای حفظ رژیم غذایی

در ادامه انواع روش های پختن تخم مرغ، به چند نکته برای پخت سالم این ماده مقوی اشاره می‌کنیم. در صورتی که این نکات را رعایت کنید، دیگر نگرانی هم از بابت رژیم غذایی خود نخواهید داشت. اگر می‌خواهید کالری دریافتی شما از تخم مرغ کم باشد، پیشنهاد ما به شما این است که به سراغ روش‌هایی مانند پختن و آب‌پز کردن بروید. در این روش‌ها، چربی‌های اضافی وارد بدن نمی‌شوند. اما زمانی که با استفاده از روغن، نیمرو و یا املت تهیه می‌کنید، چربی روغن هم وارد بدن شما می‌شود.

انواع روش های پختن تخم مرغ

در انواع روش های پختن تخم مرغ از سبزیجات استفاده کنید

ترکیب تخم مرغ با سبزیجات، نتیجه‌ای جالب به دنبال خواهد داشت. مصرف تخم مرغ با سبزی روش مناسبی برای وارد کردن مواد مغذی موجود در سبزیجات و فیبر و صد البته سایر ویتامین‌ها است. برای مصرف سبزیجات با تخم مرغ می‌توانید انواع سبزی را به املت اضافه کرده و یا اینکه از سبزی‌ها به عنوان دورچین تخم مرغ استفاده کنید.

در طول مراحل پخت، تخم مرغ را در روغن‌های پایدار سرخ کنید

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن تخم مرغ، آن‌هایی هستند که در دماهای زیاد تغییری در ساختارشان ایجاد نشده و به راحتی نیز اکسید نشوند. این روغن‌ها هیچ رادیکال آزادی را ایجاد نمی‌کنند. روغن آووکادو و یا روغن آفتاب‌گردان از جمله روغن‌های مناسب برای سرخ تخم مرغ هستند. در صورتی که از روغن‌هایی مانند نارگیل یا روغن زیتون استفاده می‌کنید، حواستان باشد که درجه حرارت پخت برای روغن نارگیل کمتر از ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد و برای روغن زیتون نیز کمتر از ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

انتخاب تخم مرغ‌هایی سالم و پرهیز از پخت بیش از حد

تغذیه و محیط رشد مرغ‌ها اصولا در کیفیت تخم مرغ نقش دارند. به صورت کلی، تخم مرغ مرغ‌هایی که در مزارع زندگی می‌کنند و یا به عبارت دیگر، تخم مرغ‌های ارگانیک، سالم‌تر از انواع دیگر هستند. از طرفی به هر میزان که زمان و حرارت پخت تخم مرغ زیادتر باشد، بیشتر هم این احتمال می‌رود که مواد مغذی آن از بین بروند. همانطور که می‌دانید این شرایط باعث افزایش کلسترول اکسید شده نیز می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است.

انواع روش های پختن تخم مرغ

یادگیری انواع روش های پختن تخم مرغ؛ از اصول یک لایف استایل ورزشی

خوردن موادغذایی سالم و رژیمی، یکی از مهم‌ترین اصول داشتن یک لایف استایل ورزشی و سالم است. به ویژه در رشته‌هایی مانند بدنسازی که افراد سعی دارند صاحب اندامی خوش‌فرم و بدنی ورزشکاری و زیبا باشند. رسیدن به زیبایی و تناسب اندام نتیجه تمرینات بسیار و البته داشتن وعده‌های غذایی سالم و با کیفیت مانند غذاهای آماده شده با تخم مرغ است.

گیشا اسپرت، یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش پوشاک، لوازم و تجهیزات ورزشی است. شما با مراجعه به صفحه دسته‌بندی تغذیه رژیمی این سایت می‌توانید یک بار برای همیشه چالش‌های تغذیه خود برای دوران تمرینات ورزشی را حل کنید. در این دسته‌بندی می‌توانید تمام موادغذایی که ارزش غذایی بالایی دارند و مناسب دوران تمرین هستند را به همراه ویژگی دقیق هر کدام به راحتی مشاهده و انتخاب کنید.