در این مقاله قصد داریم درباره موضوعی صحبت کنیم که با سلامت جسم و روان ما در ارتباط است. همه ما می دانیم که هورمون هایی در بدن وجود دارند که هر کدام وظایف خاصی بر عهده دارند. هورمون ها با کم یا زیاد شدن می توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند. اگر بتوانیم به موقع میزان ترشح آن ها را کنترل کنیم، از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری می شود. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که چه مواردی به افزایش طبیعی تستسترون کمک می کند. اما قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا لازم است به طور دقیق بدانیم هورمون تستسترون چیست و چه وظایفی در بدن بر عهده دارد.

آنچه در ادامه این مقاله می خوانید:

تستسترون چیست؟

هورمون تستسترون در بدن انسان ها و حتی حیوانات نقش اساسی دارد. وجود این هورمون در بدن خصوصیات جنسی مردانه را ایجاد می کند. این موضوع به معنی عدم وجود این هورمون در بدن زنان نیست. هورمون تستسترون  در بدن زنان نیز به طور معمول تولید می شود. هر چند به مراتب کمتر از مردان است. تستسترون در بدن مردان، از قسمت بیضه ها و توسط سلول های آن ترشح می شود.

نحوه تشخیص میزان سطح تستسترون

برای اینکه متوجه شوید که آیا سطح هورمون تستسترون بدن شما طبیعی است یا خیر، باید آزمایش خون دهید. این روش تنها راه تشخیص است. گاهی در بعضی مردان کاهش تستسترون بدون علائم و نشانه است و به همین دلیل آزمایش، به تشخیص درست کمک می کند. به صورت معمول سطح پایین تستسترون باعث ایجاد مشکل خاص نمی شود. اما اگر این کاهش بیش از حد معمول باشد و یا اینکه در دراز مدت به آن رسیدگی نشود، مشکلات و اختلالات خودشان را بروز می دهند.

ترشح این هورمون در دوران نوجوانی و بلوغ افزایش پیدا می کند. این افزایش با بالا رفتن سن به خصوص بعد از ۳۰ سالگی، کند تر می شود و به مرور کاهش پیدا می کند. این هورمون در تولید اسپرم و میل جنسی نقش حیاتی دارد. همچنین تغییراتی نیز در شکل فیزیکی بدن ایجاد می کند. در واقع هورمون تستسترون به تراکم استخوان ها و قدرت عضلانی کمک می کند. باید توجه داشته باشیم که این هورمون در بدن مردان نقش اساسی دارد و افزایش بیش از حد آن در بدن زنان، ایجاد مشکل و اختلال می کند. کمبود این هورمون نیز در بدن مردان باعث اختلالات زیادی می شود. برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

  • ایجاد ناباروری می کند.
  • تولید اسپرم را کاهش می دهد.
  • میل جنسی را کاهش می دهد.
  • بافت سینه بزرگ یا متورم می شود.
  • در نعوظ اختلال ایجاد می شود.
  • موی بدن دچار ریزش می شود.
  • حجم عضلانی از بین می رود.
  • قدرت بدنی کاهش پیدا می کند.
  • چربی بدن افزایش می یابد.
  • موجب پوکی استخوان می شود.
  • انرژی کاهش می یابد.
  • بیضه کوچک می شود.
  • فرد با نوسانات خلقی رو به رو می شود.
  • و…

این اختلالات زمانی اتفاق می افتند که فرد در دراز مدت با کاهش تستسترون مواجه است. اما با افزایش طبیعی تستسترون، می توانیم مانع از بروز چنین مشکلاتی شویم.

در صورتی که با کاهش سطح هورمون تستسترون مواجه شدید، می توانید از روش های افزایش طبیعی تستسترون استفاده کنید.

میزان ترشح تستسترون در سنین مختلف
میزان ترشح تستسترون در سنین مختلف

راه های افزایش طبیعی تستسترون

بهترین راه برای حفظ سلامتی، استفاده از روش های طبیعی می باشد. برای افزایش طبیعی تستسترون روش هایی وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

خواب کافی (ساده ترین راه برای افزایش طبیعی تستسترون)

مهم ترین عاملی که می تواند در ترشح هورمون ها اختلال ایجاد کند، میزان خواب در شبانه روز است. مردانی که با کمبود خواب مواجه هستند بسیار در خطر کاهش هورمون تستسترون قرار می گیرند. بدن برای عملکرد صحیح نیاز اساسی به خواب کافی دارد. برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از کاهش هورمون تستسترون بهتر است خواب را در اولویت قرار دهید. هر شخص به طور معمول نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه دارد. اگر در خواب شما اختلالی وجود دارد و یا از بی خوابی رنج می برید، حتما آن را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید.

رژیم غذایی سالم

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم امکان بروز مشکلات هورمونی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد پرخوری یکی از عوامل ایجاد اختلال در سطح هورمون ها است. یک تغذیه سالم و کامل که شامل پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می شود، می تواند در ترشح هورمون ها تعادل ایجاد کند. برای داشتن یک رژیم سالم غذایی بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

وزن مناسب

آزمایشات روی افراد با وزن های مختلف نشان داده است که مردان با اضافه وزن بیشتر، سطح تستسترون کمتری دارند. پس بسیار مهم است که اگر دچار اضافه وزن هستید راه هایی برای کم کردن وزن خود مثل چربی سوزی و ورزش را انتخاب کنید.

تحرک (موثر ترین راه برای افزایش طبیعی تستسترون و حفظ تعادل آن)

افزایش فعالیت بدن موجب کاهش وزن می شود. در موارد قبلی گفتیم که اضافه وزن باعث اختلال در سطح هورمون می گردد. در نتیجه تحرک و فعالیت بدنی برای حفظ تعادل سطح تستسترون بسیار مفید می باشد. با این حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که زیاده روی در هر چیز به ما نتیجه عکس می دهد.

کاهش و کنترل استرس

در بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، استرس نقش پر رنگی دارد. استرس در طولانی مدت شکل مزمنی به خود می گیرد و بسیار خطرناک می شود. وقتی دچار استرس می شویم بدن برای محافظت از خود هورمون کورتیزول را ترشح می کند. هنگامی که استرس از یک سطح معمول فرا تر می رود، ترشح کورتیزول نیز افزایش می یابد. از طرفی کورتیزول بالا در بدن، تاثیر بسیار منفی بر هورمون تستسترون می گذارد.

استفاده از ویتامین D

یکی از ویتامین هایی که می تواند به افزایش طبیعی تستسترون کمک کند، ویتامین D است. مواد غذایی مثل ماهی و شیر و…، منابع خوبی برای دریافت ویتامین D هستند. همچنین یکی از روش های افزایش ویتامین D در بدن، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در روز است.

استفاده از مکمل هایی نظیر منیزیم و روی

منیزیم و روی از آن مکمل هایی هستند که کمبودشان موجب کاهش سطح هورمون تستسترون می شود. مواد غذایی که از منیزیم غنی هستند، سبزیجات با برگ های تیره و غلات سبوس دار می باشند. همچنین می توان به دانه کدو تنبل و دانه کتان نیز اشاره کرد.

عدم استفاده از مواد مخدر و الکل

یکی از خطرناک ترین عواملی که در سطح ترشح هورمون ها اختلال ایجاد می کند، مصرف الکل و مواد مخدر است. برای حفظ سلامتی و جلوگیری از هرگونه مشکل و اختلال در سطح هورمون تستسترون، الکل ها و مواد مخدر را در صورت مصرف، متوقف کنید.